Zijn hier mensen met Reuma/ziekte van Bechterew?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 22:12

Gianti schreef:
Bechterew is over algemeen best goed te zien op röntgen hoor :)

Enkel in de meest voorkomende vorm én pas als er reeds schade is. Bechterew wordt vaak pas laat gediagnosticeerd (in gevorderd stadium). En niet omdat het zo makkelijk te zien is. Tegen dat je het op rontgen ziet is er al best wat schade (net als artrose, necrose en andere vormen van reuma)

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 23:08

Gianti schreef:
Bechterew is over algemeen best goed te zien op röntgen hoor :)

Er zijn behoorlijk wat bechterew patiënten met flinke schade op mri en niet op de rx.

Sanniejtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 06:44

[quote="Gianti"]Bechterew is over algemeen best goed te zien op röntgen hoor :)[

Ligt eraan hoor. Mn foto"s waren ok. Maar op de MRI was er duidelijk iets mis met mn SI gewrichten. Ja op de foto had ik inmiddels al zware heupartrose, maar ze zijn er tegenwoordig soms gelukkig al bij voordat er schade is. Je kan dus Bechterew hebben en "schone" foto"s. Tegenwoordig gebruiken ze de naam axiale SPA. Op de facebook pagina van het reumafonds stond enkele dagen geleden nog een filmpje over met hele duidelijke uitleg.

CalipsoLover

Re: Zijn hier mensen met Reuma/ziekte van Bechterew?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-17 22:16

Lol vond het dus al raar dat ze een RX gingen nemen ipv een MRI... Niks gevonden dus. Echo was onduidelijk, ik zeg dus tegen die dokter dat ik last heb vanuit mijn nek tot onder mijn schouderblad. Zijn reactie: Daar kan ik niet aan met die echo. Uhm... Ok... En met een RX kan je dus toch ook amper spieren zien? Waar blijven die ontstekingen dan vandaan komen?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 09:23

daar zijn veel verklaringen voor. Verkeerde houding, verkeerd gebruik en daardoor overbelasting. :)
Echo ziet vooral pezen in mijn ervaring. In mijn echo verslagen van mijn schouder hebben ze het iig alleen over de pezen. :) En in die van mijn enkel toendertijd ook. (of ze focusden zich alleen daar op, dat kan ook.)

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 12:09

Voor je tegenwoordig in aanmerking kom voor MRI mag je een hele rits artsen af helaas.

Joy_Mennings

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 13:02

Ik heb zelf ook last op de plekken die jij beschrijft, heb zelf ook een lichte scoliose. Ik heb een mri en meerdere Röntgenfotos gehad waar niks uit kwam.

Nu ben ik toch maar weer bij de fysio begonnen. Nu blijkt dat ik mijn onderste rugspieren en bovenarmspieren bijna niet gebruik en de spieren boven op mijn schouders juist te veel. Dit is zeer waarschijnlijk de oorzaak van de pijn.

Ik wilde dit even met jou delen, want misschien heb je er iets aan.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-17 12:11

Ja vind het lastig. Dokter heeft gezegd dat als het terug eens zwaar ontsteekt ze opnieuw willen kijken.