Peuter wilt geen stukjes eten.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-17 14:52

Bloemetje75 schreef:
Geen punt van maken inderdaad. En waar mogelijk een beperkte keuze bieden.
Wil je deze of die trui aan. Een appel of een banaan. Dan hebben ze ergens inspraak in. Maar jij beslist waaruit ze kunnen kiezen!
Vandaag worteltjes of boontjes? Dan morgen de andere groente.

Hij doet niet moeilijk over wat hij aandoet bv maar gewoon het aankleden zelf.
Zelfde met eten, of het nu boontjes of wortelen zijn is voor hem hetzelfde. Hij moet het beide niet hebben.

Bedankt al iedereen voor het meedenken en de ervaringen.

chantal_bel

Re: Peuter wilt geen stukjes eten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 14:56

Het is zwaar vermoeiend maar het is echt allemaal een fase. Hier heeft die fase 3 maanden geduurd en begint nu af te zwakken gelukkig.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 15:11

laat het hem zelf doen. Ik weet precies wat je bedoelt want die dingen die jij benoemt doet mijn zoontje nu ook. Wil ook geen hand meer, pak ik hem stiekem bij zijn mutsje heeft hij niet in de gaten dat ik hem vast heb. En op plekken dat het wel kan... gewoon los laten lopen. In de auto laat ik hem zelf klimmen en in zijn stoel, kost even wat meer tijd maar ach. Sokken laat ik hem zelf uittrekken en help wel stiekem klein beetje mee maar geef hem het idee dat hij het zelf doet. Dan zeg ik dat hij dat ongeloofelijk knap gedaan heeft. Voelt hij zich weer goed. Laat hem gewoon zelf aanklooien met bepaalde dingen. Die van mij wil nu zelf zijn brood smeren. Dan pak ik een broodmes, beetje boter erop, dan geef ik hem dat in zijn handje en dan smeren we samen (ik houd zijn handje vast) en dan zeg ik weer dat hij dat ontzettend goed doet. Hij blij ik blij. Kinderen willen steeds meer zelf doen. Ik ben begonnen met lekker zelf laten aanklooien en eventueel begeleiden. Nou is die van mij 2,5 jaar maar heeft waarschijnlijk een ontwikkelingsachterstand. Hij begint nu in ieder geval heel veel dingen te doen die ik eigenlijk al veel eerder had verwacht.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 15:27

Ieder kind (gezond kind) kan met 18 jaar alles wel.

Ik schrik er wel van dat kinderen gaan slaan en smijten en de boel terroriseren.
Dat brullen slaat ook nergens op.

Punt is dat je kind al geleerd heeft dat het zin heeft.

Ik snap ook niks van die flessen bij een kind van 1.5 jaar, daar zijn ze toch allang vanaf en eten gewoon mee.

Maak gewoon niet teveel regels maar diegene die er zijn, moet hij gewoon naar luisteren, over en uit en zo niet gaat hij maar afkoelen in de box.

Nu ik zo terug denk, de mijne begonnen pas goed en wel te lopen met die leeftijd dus wat hebben ze nu eigenlijk te willen?

Gewoon rust, reinheid en regelmaat hebben die kleintjes nodig en niet teveel gesjouw van de eene plek naar de andere.
Smorgens om 8 uur op staan,smiddags een middagdutje en savonds om 7 uur naar bed.
Weinig tot geen tv , maar spelen met blokken of knuffels en lekker wandelen met dat grut, eendjes voeren , boodschapen doen , lekker naar buiten, daar krijgen ze honger van.
Leuk verhaaltje voorlezen voor het slapen gaan, muziekje aan en slapen met die hap.

cupido1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 15:52

Ik zou zeggen, maak je om het eten niet te druk. Mijn peuter van 25 maanden is ook zeer selectief met stukjes eten. Fruit, wordt alleen gepureerd gegeten, avond eten ook. Heeft hij ook nog nooit anders gedaan. Als we zelf niets hebben wat gepureerd kan worden, is het gewoon een potje olvarit van 6maanden.

Maar moet wel zeggen hier zit een medische oorzaak achter. Hij heeft inmiddels twee KNO operaties achter de rug. En kon het als klein kind ook echt niet omdat de doorgang in zijn keel te nauw was. Als hij dan niet kauwde blijf het hangen en is toen een aantal keer bijna gestikt waardoor hij er angst voor het gekregen en het later echt niet meer wilde.
Inmiddels kan hij het wel en zijn wel blij met elke stap die hij maakt, voorheen werd alleen pap gegeten als ontbijt en lunch. Inmiddels, sinds enige weken wordt ook brood gegeten en heel soms zelfs al met korst. Ook pannenkoeken en poffertjes worden gegeten. En uiteraard ook koekjes en chips. Op de 1 of andere manier trekt dat toch aan en het is ons juist aangeraden om het wel te geven, zodat hij ook harde structuren leert eten en zo ook het kauwen en doorslikken.

Wat betreft de drift buien, die zijn ook heel herkenbaar. En ik vind het erg makkelijk om te zeggen dat brullen nergens op slaat. Natuurlijk hebben ze geleerd dat het zin heeft, maar daar heb je niet altijd zelf invloed op. Mijne wil bijvoorbeeld niet meer naar bed. Was nooit een probleem, hij wist dat protest geen zin had, maar op het KDV werkt het wel, want als hij alle andere kindjes wakker huilt halen ze hem echt wel uit bed. Dus nu wordt dat thuis ook geprobeerd.
En rust en regelmaat kan je ze nu eenmaal ook niet 100% bieden. Er moet tenslotte brood op de plank, dus er moet gewerkt worden, wat betekent dat hij naar het kinderdagverblijf gaat en daar gaan dingen nou eenmaal anders als thuis. Maar voor de ontwikkeling is het juist weer goed, leren samen spelen en delen etc.
Maar ook in andere dingen kan je je niet altijd volledig aanpassen aan je peuter om rust en regelmaat te bewaren, ziekenhuis bezoeken etc, kunnen echt niet altijd op de door mij gewenste tijd ivm slapen eten etc. Dan zal de peuter zich daar helaas toch aan aan moeten passen.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 16:46

Ik vind driftbuien heel normaal peutergedrag. ze leren nu hun grenzen kennen. En ik vind dat kinderen ook mogen laten weten dat ze boos zijn. En peuters kunnen nog niet goed vertellen wat ze dwars zit en dat doen ze dus zo. Mijn zoontje wil indd ook nog wel eens gaan slaan en met dingen smijten, en natuurlijk zeg ik dan wel dat niet de bedoeling is en dat zal ts vast ook wel doen. Maar dat is ook niet in een paar keer klaar. Bij de mijne niet. Die begint nu beetje te snappen dat het niet de bedoeling is dat je gaat gooien of slaan ( mijn zoontje kan ook nog niet eens praten dus die kan alleen maar op die manier duidelijk maken dat hij boos is).

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 16:49

Bij die driftbuien is het belangrijk dat ze zich uiteindelijk aan 3 "regels" gaan houden. 1. jezelf niet pijn doen 2. anderen ook geen pijn doen 3. niets kapot maken
En je begint dat bij "regel" 1 met aanleren en naar mate ze zich ontwikkelen komen 2 en 3 daarbij als het kind dat goed begrijpt.

Gups mag hier ook gewoon boos en verdrietig zijn :) die emoties zijn er nu eenmaal, moet hij mee om leren gaan. Wij begeleiden hem daarin naar bovenstaande regels binnen zijn kunnen en zijn er voor hem.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-17 16:57

T is allemaal niet gemakkelijk. En het lijkt allemaal simpeler tot het je eigen kind is.

[naam] durft ook zijn eigen pijn doen als hij boos door op zijn vingers te bijten of zijn hoofd tegen de muur te bonken.
Heb daar al door verschillende mensen tips over gekregenvzoals het negeren, er geen aandacht aan te besteden. Of ze proberen af te leiden. Maar als hij zo boos is dan is hij moeilijk af te leiden.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 17:08

Heel simpel, als hij zo driftig is, zet hem maar onder een lauwe koele douche, met kleren en al!
Dan komen ze weer tot zichzelf .
Boos zijn mag en hoort er bij maar zichzelf of anderen pijn doen gaat veels te ver.

Ik zal wel van de oude stempel zijn maar ik zie tegenwoordig zo moeilijk gedaan worden met kinderen.
Ja, ik heb er 3 groot gekregen en de oudste heeft ook kort driftbuien gehad.
Dan knuffelde ik hem door hem heel stevig vast te houden en hield hem vast tot hij tot bedaren kwam.
Dan kwam hij tot rust.

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 17:42

Geen eigen kids, maar beroepsmatig zie ik er wel veel.
Na het tandenpoetsen geen melk meer. Dorst? Gewoon water in een flesje (zonder aanmaak of wat dan ook). Ik zie helaas veel te veel zeer jonge kids met rampzalige gebitten,

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 17:44

nou ja het werkt bij kinderen ook allemaal weer anders. Geen is gelijk. Ik vind het zielig trouwens om onder de douche te zetten. Heeft mij pa ook wel bij mij gedaan, is niet mijn ding zou ik zelf nooit doen. Maar moet wel stiekem zeggen dat het wel werkte koelde wel af :o :o :o :o :o

Moeilijk doen doe ik ook niet, ik negeer de meeste buien. Tenzij hij dus begint te slaan naar mij of een huisdier dan moet hij tegen de deur zitten. Vasthouden kan ik niet doen want dan word het alleen maar erger en wilder.
Laatst bijgewerkt door wemkelover op 27-01-17 17:47, in het totaal 1 keer bewerkt

jepsica

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 17:46

Uiteindelijk wordt het beter maar deze periode door moeten is zwaar.
Heel veel succes.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-17 09:52

Je klinkt echt behoorlijk middeleeuws Spatter. Dat kan gewoon allemaal echt niet wat je oppert. Misschien was dat normaal toen jouw kinderen klein waren, maar nu niet meer hoor :n

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-17 10:15

Kindje van een collega ging ook steeds slechter eten, en ook met name geen vlees meer of andere dingen van stuggere structuur. Dat bleek uiteindelijk te komen door ernstig vergrootte keel en neus amandelen.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-17 23:21

spatter schreef:
Heel simpel, als hij zo driftig is, zet hem maar onder een lauwe koele douche, met kleren en al!
Boos zijn mag en hoort er bij maar zichzelf of anderen pijn doen gaat veels te ver.

Ik zal wel van de oude stempel zijn maar ik zie tegenwoordig zo moeilijk gedaan worden met kinderen.
Dan knuffelde ik hem door hem heel stevig vast te houden en hield hem vast tot hij tot bedaren kwam.
Dan kwam hij tot rust.

geloof me slechts advies ooits.

tip van een ervaren moeder in deze situaties extreme gevallen vraag Hulp de gemeente cb kunnen met je meedenken kijken etc of er ook niet meer aan de hand is.
Hoort ook bij leeftijd maar soms Js het extreem en kun je het niey alleen.

Ons zoontje is inmiddels gediagnosticeerd adhd en autisme en dat leer je niet af Doo hem onder een ddouche zetten. Doe je alleen maar meer kwaad mee dan goed.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-17 23:32

StalNollie schreef:
spatter schreef:

Dan kwam hij tot rust.

geloof me slechts advies ooits.

tip van een ervaren moeder in deze situaties extreme gevallen vraag Hulp de gemeente cb kunnen met je meedenken kijken etc of er ook niet meer aan de hand is.
Hoort ook bij leeftijd maar soms Js het extreem en kun je het niey alleen.

Ons zoontje is inmiddels gediagnosticeerd adhd en autisme en dat leer je niet af Doo hem onder een ddouche zetten. Doe je alleen maar meer kwaad mee dan goed.

Hier ook.
Mijn zoon raakte als baby al in paniek als je hem (strak) vast hield en op latere leeftijd werd dat echt niet minder.

Mijn jongste sliep al niet meer overdag toen zij 1 was... dus leuk als je als ouder bedenkt dat ze wel een slaapje moeten doen.
Heel af en toe deed ze een hazeslaapje in de box, maar echt een uur of 2 slapen?
Dat deed ze toen ze geboren was. De kraamhulp was verbaasd dat zij als baby al zoveel wakker was.
Zij heeft al haar leven weinig slaap nodig ... nu ook als puber (13 jaar).. 11 uur er in, 6 uur klaar wakker en eruit.

Ik wist echt niet dat er nu nog ouders bestonden die hun kind (bij een driftbui) onder de douche zetten?!

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 10:46

Jawel, zo'n moeder zag ik van de week in een filmpje van dr Phil... die werd alleen na de show opgepakt en vast gezet....

Maar echt, ik zou gewoon rustig afwachten met je peuter. Gezonde dingen aanbieden, niet snoepen tussendoor.
Fruit een groenten kun je allicht nog in shakes aanbieden.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 11:04

Onder de douche zetten voor een simpele peuter driftbui lijkt mij ook lichterlijk overdreven.
Ik ga gewoon wat anders doen ondertussen. Een kennis heeft een tweeling die elkaar letterlijk in de haren vlogen soms, die zette ze dan wel onder de lauwe douche voordat ze elkaar echt pijn deden. Maar die waren al in basisschoolleeftijd en konden dus ook al goed praten.
Een peuter kan nog niet zeggen wat hem dwars zit.

Vasthouden gaat hier ook niet, tenzij ik een kotsend kind wil. Van vasthouden bij een driftbui gaat ze echt paniek modus. Ik negeer het gewoon en ga ondertussen wat anders doen. Op een gegeven moment komt ze dan snikkend naar me toe om te knuffelen en is alles weer goed.

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 16:17

Onder de douche :') hehe is mijn oor-kind gelijk weer een oorontsteking rijker :P

Hier ook een bijna 2 jarige die op het moment heel slecht eet. Wij proberen t iedere avond (als hij bij t Kdv is) eerst op t Kdv en een ruim uur later thuis. Op t moment eet hij zelden wat, groente heeft ie nog nooit goed gegeten, en melk drinkt hij sochtends zelden op en savonds al helemaal niet meer :P

Ik heb besloten me er maar bij neer te leggen. Zijn oom is 25 en eet nu eindelijk groentes, ooit komt t goed dus :P

Driftbuien, wij hebben net een hele driftige peuter maand achter de rug, en nu begint hij ineens weer meer te praten en is minder driftig... Heel lastig als zelfs de Kdv leidster na een kwartier geschreeuw kont kijken welk kind er nou zoveel herrie maakt, en hij daarna nog drie kwartier thuis doorzet.... Maar blijkbaar hoort t er ook bij...

Al met al, ik kan je niet helpen, maar herken het wel, zal er misschien gewoon bij horen :(:)

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 17:53

__PSM__ schreef:
Onder de douche :') hehe is mijn oor-kind gelijk weer een oorontsteking rijker :P

Hier ook een bijna 2 jarige die op het moment heel slecht eet. Wij proberen t iedere avond (als hij bij t Kdv is) eerst op t Kdv en een ruim uur later thuis. Op t moment eet hij zelden wat, groente heeft ie nog nooit goed gegeten, en melk drinkt hij sochtends zelden op en savonds al helemaal niet meer :P

Ik heb besloten me er maar bij neer te leggen. Zijn oom is 25 en eet nu eindelijk groentes, ooit komt t goed dus :P

Driftbuien, wij hebben net een hele driftige peuter maand achter de rug, en nu begint hij ineens weer meer te praten en is minder driftig... Heel lastig als zelfs de Kdv leidster na een kwartier geschreeuw kont kijken welk kind er nou zoveel herrie maakt, en hij daarna nog drie kwartier thuis doorzet.... Maar blijkbaar hoort t er ook bij...

Al met al, ik kan je niet helpen, maar herken het wel, zal er misschien gewoon bij horen :(:)

Het hoort er volgens mij ook echt bij hoor. De mijne doet precies hetzelfde als wat jullie allemaal beschrijven en op de peuterspeelzaal krijg ik ook precies dezelfde verhalen te horen ook van oudere kindjes. En ze zeggen ook allemaal dat het vanzelf weer overgaat, dus ik ga daar ook maar vna uit

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-17 19:51

Ik hoop het ook. Ben soms blij dat hij stopt avonds in bed ligt.

Onder een douche zetten ga ik zeker niet doen, daar gaat hij niets van leren en buiten dat vind ik het ook niet echt ok.

Met het eten gaat het redelijk. Ik ben gestopt om me er druk in te maken. Ik mix het fruit en het warm eten dan eet hij het tenminste.

De woedeaanvallen komen en gaan, hij is vrij koppig. Als hij iets wilt dan wilt hij het. Bepaalde punten geef ik niet toe, is geen onderhandeling mogelijk, op andere punten wil en kan ik tegemoet komen.

De blikken en commentaar neem ik er maar bij.

conejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 18:57

Mijn oudste dochter is al der hele leven een slechte avond eter. Heb al vanalles geprobeerd. Ik heb me er nu bij neergelegd en geef altijd een toetje. Probeer wel te stimuleren maar meer niet. Eerst gaf ik dan maar een boterham nu heel enkel nog. Ze is vrolijk en actief. En groeit goed. Wel geef ik nu multivitamine bij.

Ze word in april 3 en krijgt als ze wakker word en bij der middag slaapje nog een flesje melk. Verder heeft ze een antie lek beker van de hema naast der bed staan als ze dorst heeft. Maar vraagt ze echt om melk krijgt ze dat ook. Ze krijgt gewone melk.

Opvolgmelk en peuter melk is maar voor 1 partij goed en dat is de portemonnee van de fabrikant. Het heeft namelijk helemaal geen toegevoegde waarde. Is in het leven geroepen zodat ze reclame mogen maken. Dit vertelde de kinderarts. Vanaf 1 jaar mogen ze gewone melk. En tot 1 jaar is nr 1 goed.

Driftbuien kan ik gelukkig niet over mee praten ze was wel laat met praten maar kon al heel snel met duidelijke maken wat ze wou.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 19:11

Een tip voor peuters die niet aan de hand willen lopen of in de buggy willen zitten.Een tuigje met een stuk touw eraan.Mijn dochter had het idee dat ze los liep en ik had haar toch onder controle.Ik kreeg wel vragen of ze ook kon blaffen en pootje geven.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 19:35

Oh wat vervelend dat dwarse gedoe! Ik voel met je mee :(:)

Zelf moest ik daar echt in groeien als persoon omdat ik daar totaal niet tegen kan.
Wat hier uiteindelijk hielp is het sowieso negeren en gewoon doen wat er gebeuren moet. Terwijl ik dat doe leg ik op vriendelijke toon uit dat dit nu eenmaal moet gebeuren en dat we er allebei niet onderuit komen. En dat als ze iets wil zeggen dat ze dat met haar 'grote meisjes stem/woorden' moet zeggen omdat ik dan pas zal luisteren. Dat werkt heel aardig en sindsdien is de dwarsheid vrijwel volledig weg omdat ik haar een alternatief heb aangeboden. Denk ik dan hoor :))

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 15:58

Het klinkt me allemaal zeer bekend in de oren, behalve dat het hier niet over stukjes gaat… Mijn 2 jongens hebben beide een goede peuterpubertijd achter de rug. Beide erg koppig en waren/zijn erg de grenzen aan het uittesten. (en bij eentje ook in combinatie met een soort van “faalangst”)

Mijn tip, ga niet in “discussie”. De jongste hier wil ook niet omkleden. Vaak probeer ik hem af te leiden met een willekeurig speeltje en als dat niet lukt gedrag negeren en gewoon doorgaan. En daarna ook gewoon doen alsof er niks aan de hand was. Of zoals bij de 2e "kan ik niet" gewoon vragen om alvast te beginnen en dan helpen zodra het niet lukt en dat werd steeds later.

Ook hier vlogen spullen in het rond met drifbuien, lieten ze zich vallen, trokken ze zich aan de haren of ging de sirene aan. Uiteraard mochten ze niet met spullen gooien, dus was de truc om de bui aan te zien komen en de munitie snel wegleggen/halen. En als ze zichzelf pijn wilden doen/gillen, zolang ze maar hun broer/zus niet in de weg zaten, ga je gang. Als het niet werkt houden ze er vanzelf mee op. Vaak probeer ik wel te achterhalen wat de oorzaak is van de driftbui. Want vaak is het niet datgene wat het getriggerd heeft, maar heeft het een andere oorzaak, van makkelijk tot moeilijker op te lossen.

Eten is met beide heren nog een issue (2 en bijna 4) Gelukkig eten ze hier overdag warm op de kita. Dus ze krijgen hun natje en droogje wel binnen. Ze krijgen ook altijd een toetje als ze aan tafel blijven zitten. Van te voren bepaal ik altijd of ik zin heb in de discussie. En we gaan hem zeker niet uit de weg, maar choose your battles. Hier is vaak de keuze warm eten met ons mee, of ze brood of quark geven. De eerste is vaak discussie (lust ik niet, wil ik niet, gooi ik weg (gelukkig niet meer)) de tweede doen ze graag. En soms gaat er van te voren wat stukjes paprika, komkommer o.i.d. op tafel en dat is vaak weg (in hun buik) voordat we gaan eten :Y)

’s Nachts laten huilen zou ik niet doen en heb ik ook nooit gedaan. Onze middelste had gewoon erg veel dorst en heeft (vanaf 1) tot 2 jaar een fles water bij bed gehad. Nu heb ik vaak de discussie dat ze me mij mee op willen staan en dat kan dan niet (ik vertrek veel eerder dan mijn man die ze wegbrengt) en dan neem ik gewoon even de tijd ze uit te leggen en even te knuffelen. 9 van de 10 keer is dat voldoende om zonder huilen weg te kunnen en de keer erna gaat het dan nog makkelijker totdat ze het gewoon accepteren. En elk kind heeft wel eens “terugvallen” dat ze niet naar bed willen en weer lang huilen of ’s nachts in 1x niet alleen willen slapen o.i.d.. Ik krijg dan altijd de kriebels bij de reacties van gewoon laten huilen. Vaak is er een onderliggende behoefte/stap in de ontwikkeling. En ja, je hoeft niet in te gaan op de wens, maar het helpt wel als je even naar ze luistert en met ze praat. Zolang je wel je grenzen bewaakt (en even wat laten nuilen is niet hetzelfde als ze 2 uur laten huilen uiteraard!)

Gelukkig heb ik geen directe buren, dus daar hoef ik geen rekening mee te houden. :Y)