Ski tips

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

SuzanH

Re: Ski tips

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-17 13:21

Haha nogmaals, ik denk niet dat ik die grote berg af ga, ik oefen gewoon leuk een beetje boven aan. Ik hoop dat er wat collega's zijn die ook onervaren zijn of indd een collega die wat les wilt geven Haha :D
Ik ga gewoon mee voor de gezelligheid, niet voor het skiën op zich. Als ik dat echt wil ga doen neem ik indd wel eerst les.

Dancyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 13:26

Bovenin heb je een klein hellinkje waar je bochtjes en remmen kunt oefenen. Als je dat kunt is er nog een grotere helling boven waar je met een sleepliftje omhoog wordt getrokken, daar kun je ook goed oefenen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 13:44

SuzanH schreef:
Haha nogmaals, ik denk niet dat ik die grote berg af ga, ik oefen gewoon leuk een beetje boven aan. Ik hoop dat er wat collega's zijn die ook onervaren zijn of indd een collega die wat les wilt geven Haha :D
Ik ga gewoon mee voor de gezelligheid, niet voor het skiën op zich. Als ik dat echt wil ga doen neem ik indd wel eerst les.

Dan neem ik mn woorden terug! Ik dacht dat je actief wilde skiën. Zo is een van mijn moeders stokken wel eens gebroken(!) omdat een beginner vol op haar in skiede.

SuzanH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-17 14:44

Ik geloof ook echt dat sommige situatie echt heel gevaarlijk kunnen zijn met onervaren mensen die zichzelf overschatten. Zelf ben ik nogal een controlefreak dus zal geen enge dingen uithalen Haha.

Terrahowrse, er zijn dus twee hellinkjes boven waar je kunt oefenen en dan een hele grote helling is naar benenden. Dus als je binnen komt is links die grote helling en rechts is het oefengebied? :D

Dancyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 14:49

Ja! Links is de grote helling en rechts oefengebied :j helemaal rechts heb je een grotere oefenhelling met sleeplift en links (voor de grote helling) een klein bergje waar je eerst even stoppen en bochtjes kunt proberen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 14:51

mystery1980 schreef:
skibril is juist heel belangrijk, als ik die niet op heb heb ik binnen no time migraine.
Vind ook dat spul erg fijn wat je erop kan spuiten zodat je bril niet beslaat.

Ja buiten heb ik dat ook, maar binnen niet toch? Of dan ook?

Ik heb zelf altijd wanten aan, heerlijk warm. En je hoeft echt niet zoveel te vallen hoor, als je rustig aan doet en iemand het je goed uitlegt blijf je wel staan :D

Ik heb een hekel an van die idioten die zonder les zich van een piste afwerpen. Door dat soort lui ontstaan de grootste ongelukken en zij zijn ook de reden dat ik een helm draag. Te vaak al ongelukken zien gebeuren door onervaren lui die een stilstaand persoon omver bowlen.

SuzanH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-17 15:07

Terrahowrse ah oké dankjewel!

En joolien, ik snap nooit waar die mensen het lef vandaan halen Haha. Ik ben veel te bang om wat te breken.

Zo ik heb waterdichte handschoenen en een termo shirt waar je je duimen door doen gehaald. Ik heb dan een skibroek van Mn broer en een lkkr warm vest en sjaal en dan nog een jas maar die kan indam nog uit doen als het in die hal warm blijkt te zijn :D

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 15:14

Je verleert het niet hoor. Ik heb het nu ook 6 jaar niet gedaan, toch weet ik zeker dat ik gewoon direct zwart weer naar beneden kan. Ik heb vorig jaar wel achter mijn paard gestaan, en dat kon ik ook gewoon.
Tip: gewoon doen. En plezier maken :D

Lesnemen is een persoonlijk iets. Ik heb het altijd zonder gedaan en sta toch bekend als goede en ervaren skier met goede techniek. Heb ooit eens een dag een gids ingehuurd om offpiste te gaan en die was prima tevreden. Het verschilt dus per persoon. Sommigen kunnen het prima zonder les en anderen doen graag met. Dus kijk naar jezelf.

Wees wel kritisch als je materiaal moet huren. DAt is vaak toch niet zo goed geslepen en gewaxed. Ik heb daarom eigen materiaal, want huurmateriaal moest ik altijd direct weer mee terug, of weigerde het mee te nemen omdat er een kras in de wax zat of een braam in de staalkanten. Verder krijg je vaak goedkoop materiaal mee en ik ga graag goed gekant de berg af en niet rutschend.

Ik heb een zonnebril op, dat bevalt mij prima. Skibril gaat niet wegens bril op sterkte. Eventueel kan er bij zware sneeuwval een bril overheen. Maar met zonnetje gewoon een goede zonnebril.

Kleding: als het maar warm is.

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 00:25

Ik lees even mee :D Ik ga 18 februari voor het eerst skiëeen, met een groep mensen. Ik ben volgens mij de enige die nog nooit geskieed heeft. Ik ben wel bang dat ik veel te hard ga om bochten te maken :+ Wat moet je doen als je maar harder en harder gaat? _O- Ik ga ook zeker niet die grote banen op, eerst rustig aan een beetje kijken.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 15:12

Als je les neemt leggen ze je dat perfect uit en ze laten het je ook zien.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 09:39

capopjekop schreef:
Als je les neemt leggen ze je dat perfect uit en ze laten het je ook zien.

Helaas ook niet allemaal, ook hier zit er veel verschil in niveau van leraren, net als met paardrijden, en duiken, enz.
Mijn ervaring is dat je in groepslessen vooral op anderen wacht. Ik heb ooit 2 uur lesgehad. De les begon pas na opening van de liften, dus ik had al een uur zelf geoefend. Dat ging prima en had dus al 2 uur ski-ervaring. Dan gaan ze met de les er van uit dat je nog geen ervaring op skies hebt en dus beginnen ze op een helling zonder lift, moest je 10m omhoog schuifelen en je weer naar beneden laten glijden. Ik ben niet van het omhoog lopen als het niet hoeft, dus nam gewoon de sleeplift ernaast, die ging natuurlijk hoger, en ging daarna netjes weer naar beneden om bij de groep aan te sluiten. Dan kon je weer wachten. De leraar vond dat natuurlijk niet zo leuk, maar ik heb hem uitgelegd dat ik zonder te vallen deze hele helling naar beneden kwam en dus niet gediend was van stilstaan en wachten op anderen (die het gewoon eng vonden), dat ie maar een betere groep moest regelen. Ik wilde wat leren en ik was dus het niveau van die groep allang voorbij. Dus na 2 uur ben ik weggegaan, 's middags ging ik rood af (ging gewoon perfect), en heb ook niet betaald voor lessen. Het was gewoon niet wat voor mij werkte. Ik ging overigens ook direct parallel, was geen pflug skier. Best apart.
Daarna nooit meer lesgehad, behalve dus die ene dag offpiste. Daar ook over deze ervaring gesproken en het schijnt soms voor te komen dat mensen gewoon zonder les echte naturals zijn en zo wegskien. Dat was ik dus. Natuurlijk zitten er wat dingen in die beter kunnen, maar ik heb dus een goede basis. Wil ik nu op een hoger niveau, dan zou ik privelessen moeten nemen van iemand die veel hoger is dan een Anwärter of Landes1. Dan zoek je het dus op het niveau van de berggidsen die offpiste gaan. Dat heb ik dus 1 dag gedaan, was echt duur, 300 euro. Maar 1 op 1 en daar heb ik veel van geleerd (ook sneeuwherkenning). Maar dit bedrag was inclusief lenen van lawinnepieper, schep en zonde. Een echte offpiste cursus lijkt me nog wel eens wat.

Snowboarden ook een blauwe maandag geprobeerd. Men zei dat ik daar ook gevoel voor had. Ik heb op zo'n lopende band een paar privelessen gehad, en ja, ik kon in de sneeuw direct rood af. Maar toch was ik er niet zo handig in als in skien. Ik viel ineens wel eens en ik moest gaan opletten niet per ongeluk op zwart uit te komen. Dus mijn talenten lagen minder in het snowboarden. Na 3 uur in de sneeuw board teruggebracht naar de skischool en mijn skies weer gepakt. Niet talentvol genoeg dus. :+ Daarna nooit meer geprobeerd.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 10:44

Tuurlijk is de ene leraar beter dan de andere. En echt skiën en snowboarden leer je net als met auto rijden en paardrijden door km's te maken. Maar een zekere basis moet je wel leggen. Er zijn genoeg mensen die zichzelf schromelijk overschatten en denken dat ze het zichzelf wel kunnen leren. Ik heb daar al genoeg ongelukken door zien gebeuren.

Ik heb zelf de basis van het skiën en snowboarden met les geleerd. Maar dat was maar een paar lesjes. Daarna ben ik met ervaren skiërs uit onze groep op pad gegaan. Daar leer je idd meer van dan van de gemiddelde groeples. Maar ik ben wel blij dat ik de basis al onder de knie had want veel geduld hadden ze niet :') daarna jaren alleen maar gesnowboard dus m'n skiskills zijn wel verstoft. Voel me veiliger op m'n snowboard. Die ski's willen nog weleens een eigen leven gaan leiden haha

Ann_moi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 11:15

Ik zou toch eerst een uurtje les nemen toch. Ik ben zelf een aantal keer door onervaren skiërs onderuit geskied omdat zij de controle kwijt raakten. Zelfs voor een dagje en met alleen boven blijven denk ik dat je er meer aan hebt als je een uurtje les hebt eerst zodat je weet wat je doen moet.
Persoonlijk ben ik van mening dat mensen die even een dagje op eigen houtje willen skieen niet in een drukke indoorbaan thuis horen als ze niet een uurtje aan wat basic skills willen besteden. Je eigen gezondheid schaden door vallen is je eigen probleem. Maar iemand anders kapot maken is een heel ander verhaal. Ik kon mijn helm weggooien nadat een ongeleid projectiel me wachtend op de lift onderuit skiede.

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 11:27

Bottrop...ja...ik vind het echt een super baan...maar die lift :') . En dan naar boven gaat goed, maar ik raak altijd in paniek als ik er weer af moet. De laatste keer heb ik onderaan gewoon mn ski's af gedaan en zo de band op en dan boven weer aan. Maar dan moet je wel handigheid hebben in je ski's aan en uit trekken.
Maar verder is het echt een leuke, lange baan. En het onbeperkte buffet is ook best goed. Dat vind ik ook 1 van de pluspunten aan Bottrop. Je betaald een x bedrag en bent gewoon voor de hele dag klaar, incl eten en drinken. Het is natuurlijk alleen geen echte berg met echte sneeuw...
Ik ga dus over 2 weken naar Winterberg een avondje skien. Kost ook geen drol en is toch weer even anders :)

Annaa7

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 11:39

Qua spullen: warme kleding, skibroek zonder bretels/bretels over je trui/skipully/wat dan ook want anders is het super onhandig), zonnebrand, lippenbalsem (ik krijg altijd super droge lippen). Oh ja en een helm. Ik heb die sowieso altijd al op want voor kinderen is het verplicht maar voor volwassenen volgensmij nog niet.

Ik weet niet hoeveel ski-ervaring je hebt maar als je het 10 jaar geleden goed kon ben je dat nu echt nog niet verleerd denk ik. Als je je er niet goed over voelt zou ik les nemen. Verder gewoon makkelijke pistes uitkiezen, moeilijker kan altijd nog als het goed gaat. Met remmen kun je de pizzapunt gebruiken maar op een ijzige/steilere piste ski ik altijd tegen de berg op want dat werkt dan stukken beter.

Veel plezier in ieder geval!