Mensen die griep vergelijken met een chronische ziekte?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 22:53

lieveli schreef:
Vinden jullie autisme te vergelijken met een chronische ziekte?

Ja: een psychische chronische ziekte/aandoening.

Sannens

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 22:53

Ik mis het stuk van de OP, maar wat ik zelf vind aan de hand van dit topic:

De verontwaardiging gaat over dat iemand met Griep zichzelf niet mag vergelijken met iemand die chronisch ziek is en dat chronisch zieken worden voorgetrokken. Verderop in het topic wordt dan de opmerking gemaakt dat het andersom is, mensen met griep moeten zich niet aanstellen want chronisch ziek zijn is vele malen erger dan een griepje waar je zelf weer bovenop komt.

Hebben jullie niet door dat beide kampen naar mijn idee precies hetzelfde doen? Beide kampen proberen voor elkaar te bepalen hoe erg de klachten van de medemens zijn en trekken hun conclusie op basis hiervan. Waarom laten we iedereen niet gewoon in zijn waarde? Iedereen moet soms even zijn hart luchten over zijn of haar klachten (de ene wat meer dan de ander), luister gewoon rustig en neem aan dat die persoon zijn of haar klachten als vervelend ervaart, in plaats van stellen dat een persoon met griep 'blij' moet zijn dat hij of zij deze klachten maar 2 weken per jaar heeft.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 22:56

lieveli schreef:

Ik vind dit een beetje een aparte vraag, maar chronisch is het wel (duh), en ik heb even de definitie van ziekte opgezocht: "Ziekte is een schadelijke lichamelijke of psychische afwijking van een organisme. "
Dus ja volgens mij valt dat ook onder chronische ziekte. Het hoeft zo te lezen niet altijd lichamelijk te zijn maar kan ook psychisch zijn. Al zullen mensen met autisme niet snel zeggen "ik ben chronisch ziek" omdat dat naar mijn idee meer wordt gelinkt aan lichamelijke ziekte.

Urbanus

Re: Mensen die griep vergelijken met een chronische ziekte?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-17 22:57

Ja het kwam doordat iemand zich die vraag stelde en ik het wel interessant vind, waar trek je de grens?

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 22:58

lieveli schreef:

Ja eigenlijk wel. Eigenlijk alles waar je continue last van hebt. Autisme heb je natuurlijk in veel gradaties maar ik denk dat zeker de zwaardere vormen echt wel flink belemmerend zijn.

Al blijft vergelijken natuurlijk lastig, de ene chronisch zieken is ook de andere niet. Daarvoor is Romy's verhaal een goed voorbeeld. Voor de een is de toekomst heel voorspelbaar, de 'rekeningen' na een activiteit zijn bekend etc. maar er zijn ook chronisch zieken waarbij de toestand dagelijks wisselt of zelfs elk moment kan veranderen en waarbij geen duidelijke prognose is. Het is een ontzettend breed begrip.
Laatst bijgewerkt door melody7 op 17-01-17 22:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 22:59

StonedRomy schreef:
Ik heb het over activiteiten, dus als je 1 uur loopt onder bepaalde weersomstandigheden dan zal je lichaam naar alle waarschijnlijkheid zo erop reageren en zo lang nodig hebben. En het spreekt voor zich dat iedere nieuwe chronische aandoening in het begin gezien moet worden als een acute aandoening waarvan de uitkomst onzeker is.

ligt er maar net aan wat voor ziekte het is :)

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 23:00

Officieel is iets chronisch wanneer het langer dan 6 weken aanhoudt of ieder jaar minimaal 6 weken ( in totaal ) voor overlast zorgt.

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 23:02

StonedRomy schreef:
Officieel is iets chronisch wanneer het langer dan 6 weken aanhoudt of ieder jaar minimaal 6 weken ( in totaal ) voor overlast zorgt.

was dit reactie op mij of over of op de autisme deel?

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 23:03

Gianti, was een reactie op de vraag waar je de grens legt. Volgens het woordenboek en volgens artsen is dit de definitie en daar leg je dus al de grens.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 23:04

Als iedereen er nu eens mee stopt er een wedstrijdje van te maken wat erger is, dan zou er minder wrevel en nijd naar elkaar zijn.

Sannens

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 23:05

StonedRomy schreef:

Er is geen echte vaste diagnose voor Chronische ziekte:

Citaat:
De term ‘chronische ziekten’ lijkt een homogene en duidelijk omgeschreven categorie patiënten in beeld te brengen. Bij nadere beschouwing is er echter sprake van een grote verscheidenheid aan aandoeningen.

http://www.regionaalkompas.nl/hart-voor ... he-ziekte/

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-17 23:05

willemlover schreef:
lieveli schreef:

Sorry maar dit vind ik echt een ongelooflijk lage opmerking van je. Autisme is weldegelijk te vergelijken met een chronische ziekte en dat weet je zelf vermoedelijk ook wel..

Huh? Het is een vraag, ik uit nergens mijn mening. Overigens denk ik dat autisme veel te breed is om het in een hokje te stoppen. Mijn zwager heeft asperger en ik zou hem niet bepaald chronisch ziek noemen.

Ik vind het eerder een belediging dat jij autisme een ziekte noemt.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 23:06

StonedRomy, dat is dus onzin.
Als ik er nog iets overheen krijg moet ik alle zeilen bijzetten en is het gelijk echt heel moeilijk om het op te lossen.
Voorbeeldje, ik heb erge slaapproblemen.
Dit ging heel goed maar na een kuur voor blaasontsteking is mijn weerstand naar de kl*te, en slaap ik weer erg slecht.
Ofwel ik mag blij zijn als ik s'nachts drie uurtjes aaneen slaap, melatonine, slaappillen, name it er is geen kruid tegen opgewassen.
En nee op tijd je bed in en al die dooddoeners werken dan niet, en het ontwricht alles wat ik dan aan ritme en gezondheid had gewonnen.
En in plaats van dat het bij menig gezond persoon een week duurt ben ik er 2.5 keer zo lang zoet mee, enig.

Lieveli, je vraag over autisme, ja en nee.
Al vanaf kind, 10 jaar voor ik ziek werd heb ik die diagnose al.
Nu zie ik het niet echt als een handicap, het is gewoon zo en het hoort bij mij.
Het allervervelendste is de overprikkeling, als ik teveel doe is de combi van ziekte en dat gewoon wel heel veel.
Ik heb weken dat ik echt overloop van de drukte in mijn hoofd, en het dus echt even niet trek allemaal en dat is net zo hinderlijk als chronisch ziek zijn.
Dat heb ik aardig onder controle, ik zorg dat ik als het fout neigt te gaan iets neem om mijn hoofd een handje te helpen, want alleen redt ik het dan niet.
Dan neem ik 5 htp of L-theanine, en dan neemt het na een paar dagen af.
Maar het blijft heel alert zijn, en ik heb dus geen idee of ik na dit traject van ziekte met daardoor nog meer klachten qua hoofd, een werkend leven trek.
Ik maak me dus meer zorgen over de asperger (autisme), dan mijn ziekte.
Omdat de ziekte mogelijk te genezen is met veel geluk, en autisme niet.
Ik eet ook glutenarm en melkarm, anders heb ik ontzettend veel last van elk geluidje.
Ofwel ik heb het beide, dus ik denk dat ik vergelijk heb. :+

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 23:10

Autisme of een andere geestelijke afwijking is geen ziekte. Het is simpelweg een afwijking in de hersenen. Het is echter wel chronisch.
Beiden hebben invloed op je functioneren.

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 23:12

Moonfish13, ik denk dat je mijn reactie verkeerd begrepen hebt en excuses als dit bij jou tot frustraties heeft geleidt. ik wil het eventueel wel verder uitleggen via PB als iemand dit nodig vindt.

Je blaasontsteking en de behandeling was weer een acute situatie bovenop een chronische situatie, deze groep bedoel ik niet in mijn verhaal. Ik heb het over het verschil tussen iemand met zeg een hartafwijking en iemand die tijdelijk een verminderde hartfunctie heeft.

willemlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 23:12

MarcoBorsato schreef:
MarcoBorsato schreef:

Sorry maar dit vind ik echt een ongelooflijk lage opmerking van je. Autisme is weldegelijk te vergelijken met een chronische ziekte en dat weet je zelf vermoedelijk ook wel..

Huh? Het is een vraag, ik uit nergens mijn mening. Overigens denk ik dat autisme veel te breed is om het in een hokje te stoppen. Mijn zwager heeft asperger en ik zou hem niet bepaald chronisch ziek noemen.

Ik vind het eerder een belediging dat jij autisme een ziekte noemt.

Hetzelfde geldt voor mij ;) ik zeg dat het te vergelijken is.

Daarbij piep je waarschijnlijk wel anders als je een dag als autist door het leven mag en heb je ook veel meer begrip voor opmerkingen zoals het citaat in je openingspost ;)

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 23:15

StonedRomy schreef:
Moonfish13, ik denk dat je mijn reactie verkeerd begrepen hebt en excuses als dit bij jou tot frustraties heeft geleidt. ik wil het eventueel wel verder uitleggen via PB als iemand dit nodig vindt.

Je blaasontsteking en de behandeling was weer een acute situatie bovenop een chronische situatie, deze groep bedoel ik niet in mijn verhaal. Ik heb het over het verschil tussen iemand met zeg een hartafwijking en iemand die tijdelijk een verminderde hartfunctie heeft.

maar het weten dat je een hartafwijking hebt, gaat echt veel verder, dan alleen een beperking in dagelijks leven :) want een chronische ziekte hoeft zich niet stabiel te uiten.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 23:18

Gianti schreef:
StonedRomy schreef:

maar het weten dat je een hartafwijking hebt, gaat echt veel verder, dan alleen een beperking in dagelijks leven :) want een chronische ziekte hoeft zich niet stabiel te uiten.

Hier is het alles behalve stabiel inderdaad.
Heel annoying..
Dat is nog het ergste: niet weten waar je aan toe bent.
En een acute situatie erbij komt dus wel omdat je weerstand dus niet ok is waardoor je veel vatbaarder bent.
Laatst bijgewerkt door moonfish13 op 17-01-17 23:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 23:23

Ik snap de vraag over autisme wel. Mijn broertje heeft vrij heftige autisme en adhd maar is een van de gezondste mensen die ik ken. Heeft van zichzelf geen last ook.
Ik heb enkel trekjes van autisme en wel ADD maar ben lichamelijk een wrak met 23 jaar. Simpel is het denk ik niet te stellen wanneer je chronisch "ziek" bent. Met autisme kan je ook flink last hebben maar dat hoeft niet.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 23:40

Nies_ schreef:
Als jullie het in het begin al hadden laten rusten was dit topic all lang ofwel dood, ofwel ging het overal kansloze opmerkingen van mensen over chronisch zieken in het algemeen. Dus als jullie dan zo graag iemand de schuld willen geven dat dit zo op bokt komt kijk dan naar jezelf.

Maar wat mij betreft gaan jullie lekker verder. Ik vind het wel vermakelijk.

Helemaal mee eens! Nu zijn het juist de mensen die het wilden 'rechtzetten' die er zo een ding van hebben gemaakt!
Eerlijk? Ik vind het hilarisch :))

En aan degene die vindt dat chronisch zieke mensen het ook niet mogen omdraaien, jawel, want een chronisch ziekt is toch per definitie erger dan de griep of iets anders acuut.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 23:41

Ik ben chronisch ziek én ik heb al 5 weken griep.

Om het even On Topic te houden. En als extra'tje heb ik werk, en een kind. :+

Maar als ik het goed begrijp is er door iemand, blijkbaar een bokker, gesteld dat chronisch zieken altijd extra'tjes krijgen ofzo en dat iemand met griep ook wel eens wat extra's mag krijgen ofzo?

Heeft diegene álle chronisch zieke mensen gevraagd wat zij voor extra's krijgen? En of ze allemaal werk hebben? Kijk als 'gezond' (want wat is gezond he) krijg je als je werk hebt na 1 a 2 dagen ziek zijn de rest gewoon doorbetaald. Als chronisch zieke mag je blij zijn als je werk hebt uberhaupt. En zo vanzelfsprekend is het niet om geld te krijgen van de staat. Maar misschien mis ik iets en doe ik iets gruwelijk verkeerd.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 17-01-17 23:43, in het totaal 1 keer bewerkt

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 23:42

Damned, hier ben ik het absoluut NIET mee eens. Een hele milde vorm van astma is bv ook chronisch. Heeeeel vervelend, daar niet van... Maar dan lijkt mij een longontsteking ( acuut ) toch net wat vervelender dan die milde vorm van astma. Nee. Chronische ziektes zijn niet per definitie erger dan de griep of iets anders acuuts.

Angeliquee18

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 23:42

Heel irritant idd!
Laatst was er iemand van werk, die moest met spoed naar het ziekenhuis, best ernstig.
Een andere collega "ik heb 3 weken geleden mijn pols bezeerd onder het schoonmaken" die kon dus niet werken.
Ik heb niet gereageerd, maar Jezus ik wou zoveel zeggen.

Zelf word ik ook altijd onbegrepen.
Maar goed, kan me er niet zo druk om maken wat mensen van mij vinden.
Als ik mezelf maar snap.
En kan het ergens ook wel begrijpen, dat mensen zich niet zo gemakkelijk in mij kunnen leven.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 23:44

Maar die longontsteking is op dat moment misschien wel erger, maar is die paar weken pijn nog steeds erger in vergelijking met de 70 jaren ongemak die een astma patient heeft? ( ik ben niet zo bekend met astma maar ik ga ervan uit dat het aangeboren/op jonge leeftijd komt en niet meer over gaat? )

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-17 23:46

Ik ben met astma geboren en er overheen gegroeid. Gebeurt vaak in de puberleeftijd. Ik gebruik nog wel puffers en ik ben ook altijd nog wel flink ziek, maar niet zo meer zoals vroeger.

Het kan ook juist in de pubertijd voorkomen en niet meer weggaan.