Op welke leeftijd hebben jullie je verstandskies verwijdert?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 11:43

31... Ik heb er toen 3 uit laten halen.
De laatste laten staan, want die staat keurig recht en is gezond.
Omdat er destijds voor mijn beugel veel kiezen getrokken moesten worden om ruimte te maken, blijft deze dus om te zorgen dat ik wat meer kiezen heb om mee te kauwen.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 11:45

Ik heb er vorig jaar een (de eerste) uit laten halen nadat-ie al jarenlang op en af liep te kwarren (1e keer dat ik er last van kreeg toen was ik 19 :=). Was toen 28. Heb 4 dagen vol met pijnstillers gelopen en zoveel mogelijk geslapen omdat het voor geen meter hielp en alleen met slapen de pijn niet te voelen was. Ging wel om eentje uit de onderkaak, schijnt dat dat heftiger is dan de bovenkaak (aldus mijn collega's)? Hij was half gesneden, half getrokken door de tandarts zelf. Zat een giga ontsteking die bij het eerste sneetje in mijn mond kwam. Spoot zelf :r .

De rest laat zich geloof ik nog lang niet zien, dus dan laat ik ze lekker zitten.

Mischa

Re: Op welke leeftijd hebben jullie je verstandskies verwijdert?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 12:02

Ah wat vervelend zeg, en zeker op die leeftijd! Dan hoop je eigenlijk allang van het tandengedoe af te zijn.
Ik ben 28 en er is gebleken dat ik de evolutie vooruit ben en ze helemaal niet heb :D Toen de tandarts dat vertelde deed ie net of dat iets kwalijks was. Nou ik vind prima, hoef ik er ook geen ellende van te hebben!

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 12:04

Rond mijn 21 ste zijn ze allemaal weggehaald, mijn tandarts gaf aan dat ze vaak gaan ontsteken.
Ze waren wel allemaal door.

proudmama

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 12:13

Ik ben 62 jr, en heb ze alle 4 nog. Ze liggen overdwars in mijn kaak, zullen ook nooit doorkomen, en zolang ik er geen last van heb, blijven ze daar heerlijk zitten :+

sanasoufi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-17 19:39

Bedankt allemaal voor jullie reacties :) Weet alleen nog steeds niet wat ik moet doen.... |( dus heb een afspraak voor morgenochtend gemaakt bij de tandarts.

Ik zie wel terug hier dat leeftijd dus niet echt een rol speelt. Als er geen risico bestond van zenuwbeschadiging had ik hem er gewoon uit laten halen, ik wil immers niet 2 kiezen verliezen onderin. Lijkt me zo raar als er 2 kiezen weg zijn. Anderzijds de achterste kiezen kan ik niet goed schoonhouden.....

Lastig dit -O-

LinsxDot

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 19:41

Ik heb ze een jaar geleden laten verwijderen was geen pretje maar ben oh zo blij dat die eruit is! Had er zo een last van! Ik was er wel goed ziek van een week lang en had echt hele dikke wang

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 14:48

Ik was 34 toen mijn onderste 2 verstandskiezen zijn getrokken. Bij alle 2 zat er een stukje tandvlees overheen en dat ging ontsteken. Het trekken was zo gebeurt, wel in het ziekenhuis gedaan. Daarna was het wel een tijdje pijnlijk, maar het is snel genezen en zonder complicaties.
De bovenste zitten er nog, die hoeven er nog niet uit.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 14:55

Ik ben 27 en heb ze niet eens :=

TS vervelende situatie maar denk dat he tandarts het beste antwoord kan geven over wat aan te raden. Of het het waard is om ze er uit te trekken zeg maar. Succes!

Gwahir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 15:01

Heb ze allemaal nog. Drie door en een in de kaak. Ik heb overigens al mijn tanden en kiezen en nog nooit een gaarne gehad. Gewoon goed achterin poetsen, waarom zou je ze niet goed schoon kunnen houden?

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 17:18

Ik ben 32 en bij mij zijn ze er de afgelopen drie, vier jaar uitgehaald. Eéntje waar een vulling in zat die spontaan in tweeën brak (zowel vulling als kies), en de rest omdat ze slecht werden en ik in één een gaatje kreeg. Ze zijn alle vier bij de tandarts getrokken, één keer twee tegelijk. (waarbij hij bijna een verkeerde wilde trekken :')) Daarvan leverde één gedoe op omdat die afbrak tijdens het trekken, dus dat heeft 'm uiteindelijk een half uur geduurd. (hij heeft 'm in stukken moeten slijpen :')) Uiteindelijk vrijwel geen last gehad, ook niet van die behandeling verder, en is allemaal vrij snel geheeld. :)

Shiawase

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 17:35

Op mijn 18de heb ik één verstandskies, bovenin, eruit laten halen. De andere verstandskies, die bovenin zit, zit scheef. Maar zolang ik er geen last van heb laat ik hem zitten.
De twee onderste komen nog niet door.

Besje15

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 17:47

Op mijn 19de zijn al mijn verstandskiezen verwijderd.
Had er altijd erg veel last van en 2 lagen ook overdwars na de tijd nooit geen pijn gehad! :)

E_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 18:41

Ben zelf 16 en onder beginnen de mijne hun plaats in mijn mond op te eisen. Maar zolang ik geen last heb blijven ze maar lekker zitten

Tibamar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 20:09

24/25e? Alles moest eruit omdat één problemen gaf (achteraf niet allemaal nodig geweest)

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 20:11

Toen ik een jaar of 12 was kreeg ik een beugel en zijn er 4 kiezen getrokken vanwege ruimte gebrek.
Ik ben nu 32 en heb vanaf mijn 18e ongeveer verstandskiezen gekregen. Ze zitten er nog alle 4. Heb er ook totaal geen last van :) dus ze zitten er prima.

Jodi93

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 21:11

Ik was 22 toen ik ze eruit liet halen.

Boven waren beide erdoor onder niet.

Mijn tandarts zei dat ze eruit moesten anders konden ze op latere leeftijd gaan rotten. Ook die onder het tandvlees.

De eerste keer was een hel. Lompe kaakchirurg knalde de naalden erin met verdoving en ropte ze eruit waarbij ik een zenuwbeschadiging opliep. Na heel veel pijn en een lichte ontsteking in de wond wel netjes geheeld en geen last meer van. Echter had ik wel een verlamde lip voor de helft en verlamming van mijn halve kin.

Na een half jaar de linker kant onder en boven laten doen. Ik was zo bang dat mijn vriend mee moest. Direct aan deze chirurg uitgelegd wat er gebeurd was. Hij was heel rustig en vriendelijk en ik voelde van de verdoving bijna niks. Ook heeft hij me geadviseerd vitamine B te slokken tegen de verlamming en dat de zenuw aan kon groeien dit hielp gelukkig. Hij heeft ze er met een voor uitgehaald en dat ging super. Deze wonden zijn ook beter genezen en bijna geen pijn aan gehad.

Dus als je de kans krijgt. Er direct allemaal uit laten halen dat bespaart je een hoop pijn en ellende.

Ik ben heel blij dat ze eruit zijn. Omdat de bovenste al rot bleken. Het voelt ook fijner in mijn mond nu er geen druk meer op zit van die verstandskiezen

Marlenepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 21:15

Ik ben 21 en heb er nu 2 uit, groeien ook allemaal horizontaal.
Ik heb begin november links onder eruit laten halen en ik heb daar best last van gehad, toen heb ik gelijk de afspraak voor de andere 2 rechts afgezegd :') Ik kreeg last van me mond van die verstandskies omdat ie tegen mijn andere kies aandrukte, dus daarom de stap gemaakt.
Als ik jou was had ik ze zsm eruit gehaald want mijn tandarts zegt altijd, hoe ouder je wordt, hoe meer pijn je zal ervaren.. Mehh :(

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 16:12

Bij mij is er net eentje getrokken. Helft van mijn verstand weg :+

Hij was er binnen twee tellen uit. Voordeel was wel dat hij een vrij korte rechte wortel had en niets raars. Zat wel een behoorlijk gat in

xpattystagor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 16:17

ik was 15 toen ik mijn eerste heb laten verwijderen. ondetussen ben ik 16 en moet ik de 2e laten doen, maar bij de eerste zóveel pijn gehad dat ik echt weiger.. |(

ingeb0rg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 16:35

Ehm vorig jaar linkerkant na de ergste pijn ever. Had een zenuwontsteking in m'n verstandskies en hem tramadol en morfine gehad om de pijn onder controle te houden.

Toen besloten rechts ook te laten doen was als de dood voor die pijn nogmaals mee te maken.

Ik was toen 25. De verdoving inwerken duurde langer als het eruit halen. Links kon getrokken worden allebei en recjtsonderin moest gesneden worden en bovenin getrokken. Appeltje eitje en geen zenuwuitval of iets dergelijks gehad!

ingeb0rg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 16:37

xpattystagor schreef:
ik was 15 toen ik mijn eerste heb laten verwijderen. ondetussen ben ik 16 en moet ik de 2e laten doen, maar bij de eerste zóveel pijn gehad dat ik echt weiger.. |(

Geloof mij nou maar, ik was ook zo dwars tot die zenuwontsteking. Die pijn gun je je ergste vijand nog niet eens. Dus even doorbijten maar als ze eruit moeten moeten ze er toch uit..

xpattystagor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 18:23

ingeb0rg schreef:
xpattystagor schreef:

Geloof mij nou maar, ik was ook zo dwars tot die zenuwontsteking. Die pijn gun je je ergste vijand nog niet eens. Dus even doorbijten maar als ze eruit moeten moeten ze er toch uit..

snap ik ook wel, maar de tandarts heeft nog niet duidelijk gezegd dat hij er persé uit moet. het is meer 'hij kan er misschien beter uit' en ik ga gewoon wachten totdat het een 'hij moet er nu echt uit' wordt

Fu_Qi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 18:30

Ik was 18 toen het gebeurde, alle 4 de kiezen gingen eruit.
De behandelingen liepen allemaal voorspoedig en pijnloos, heb wel een week papjes gegeten omdat ik niet kon kauwen :P

Walkure

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 18:32

Ik was 19. Ik zal maar niet vertellen over mijn ervaring :')
Heb er trouwens 2 van een kant laten trekken toen. De andere zijn nog niet door.