Als afvallen niet lukt...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 13:11

Weight watchers? :)

Daar ben ik al flink wat mee afgevallen :)
Na het stoppen van de pil ben ik 15kg bijgekomen, en op 6 weken alweer 10,3kg kwijt.

Ik sport niet buiten het onderhouden van mijn paarden :)

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 15:11

Voor wat betreft meerder eetmomenten (3 maaltijden en 3 gezonde vezelrijke tussendoortjes - dus geen suikerrijke snacks en andere loze koolhydraten); kan het niet zijn dat dat voor de één wel en voor de ander minder goed werkt? Tenslotte zijn we eigenlijk allemaal een chemische fabriek die door hormonen geregeld worden. Mijn kamergenoot op kantoor heeft zware diabetes en kan niet ongestraft hetzelfde eetpatroon aanhouden als ik, heb ik van hem begrepen.

Ik kan alleen maar zeggen wat voor mij gewerkt heeft en dat is dat ik juist aankwam bij 3 eetmomenten en pas toen ik 6 eetmomenten in ging lassen, ik binnen 4 maanden zonder moeite 13 kg ben afgevallen en van mijn spastische darmklachten verlost ben. Bij mijn man hetzelfde, buikvet is in een paar maanden tijd moeiteloos verdwenen.

Ik ben zelf in de leeftijdscategorie dat het erg moeilijk wordt om af te vallen, en waarin je taille kennelijk verdwijnt ook al ben je verder slank. Maar daar heb ik dan weer geen last van (moet wel zeggen dat ik intensief paardrij en ook meerdere keren per week fitness/krachttraining doe)

Het weglaten van suikers en kant en klaar producten, licht verminderen van pasta, aardappelen, rijst en vlees (en helemaal geen varkensvlees meer) en het verdubbelen van de hoeveelheid groente en gezonde olie heeft voor ons de truc gedaan.

Ik heb ook meerdere stukken gelezen waarin werd uitgelegd dat een goede hormoonbalans de basis is van afvallen en op gewicht blijven. Klinkt ook logisch. Hormonen worden ook beïnvloed door voeding dus daar hou ik ook rekening mee bij het samenstellen van ons menu.

Dayanara

Re: Als afvallen niet lukt...

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 15:22

Ik ben van mening dat meerdere eetmomenten (6 keer) voor iedereen wel werkt. Je metabolisme moet gewoon op gang komen. Mensen die willen diëten eten vaak en verkeerd en te weinig.

Een eetdagboek bijhouden is niet verkeerd! En kijk naar de suikers en alle troep die in producten zitten. Vandaag in de winkel een bak muesli to go, Slimline stond erop, gezond tussendoortje. Voor de grap eens gekeken naar het aantal calorieën. Bijna 400 voor een portie! Je word zo voor de gek gehouden

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 15:26

Dayanaera schreef:
Ik ben van mening dat meerdere eetmomenten (6 keer) voor iedereen wel werkt. Je metabolisme moet gewoon op gang komen. Mensen die willen diëten eten vaak en verkeerd en te weinig.

Een eetdagboek bijhouden is niet verkeerd! En kijk naar de suikers en alle troep die in producten zitten. Vandaag in de winkel een bak muesli to go, Slimline stond erop, gezond tussendoortje. Voor de grap eens gekeken naar het aantal calorieën. Bijna 400 voor een portie! Je word zo voor de gek gehouden

Wij hebben daar een app voor gebruikt, Food. Dan zie je eens wat je zo door de dag heen aan kalorieën in je mond stopt zonder erbij na te denken.
En je ziet ook wat je, als je gezond eet, allemaal nog wél mag eten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 15:34

Ik zou eens de dingen die ik eet nauwkeurig invoeren in een app als MyFitnessPal. En dan niet gokken maar dingen echt afwegen en alles wat je eet ook daadwerkelijk invoeren. Heel veel mensen vallen niet af omdat ze stiekem nog een stuk meer binnen krijgen dan ze daadwerkelijk denken.

Afvallen bestaat uit niets meer of minder dan het ontwikkelen van een negatieve energiebalans. Oftewel, je verbrandt meer dan je binnenkrijgt. Daar zit een ondergrens aan, dat heet het BMR. Dat is wat je lichaam nodig heeft om de organen draaiende te houden, even simpel gezegd.
Verder boeit het geen reet wat je eet en hoe veel eetmomenten je hebt. Als ik op een dag 2500 kcal verbrand en mijn BMR is 1700, maakt het voor mijn lichaam niks uit of ik 2 zakken chips eet, of 6 maaltijden verspreid over de dag. Mensen denken behoorlijk snel dat ze oneindig groente of fruit (vooral fruit) kunnen eten omdat dat 'gezond' is, maar fruit staat bol van de suikers en zijn vaak behoorlijke kcal bommetjes. 1 of 2 stuks per dag is goed want vitamines, maar meer dan dat zou ik dus echt niet doen.

Wit brood, witte pasta en aardappelen zijn behoorlijke kcal bommetjes, vandaar dat het dus nuttig is om de boel een keer bij te houden.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 15:49

Remy schreef:
Voor wat betreft meerder eetmomenten (3 maaltijden en 3 gezonde vezelrijke tussendoortjes - dus geen suikerrijke snacks en andere loze koolhydraten); kan het niet zijn dat dat voor de één wel en voor de ander minder goed werkt?

Natuurlijkzijn er individuele verschillen tussen mensen!
Citaat:
Tenslotte zijn we eigenlijk allemaal een chemische fabriek die door hormonen geregeld worden. Mijn kamergenoot op kantoor heeft zware diabetes en kan niet ongestraft hetzelfde eetpatroon aanhouden als ik, heb ik van hem begrepen.

Diabetes is een ziekte, als je diabetes hebt, zul je daar naar moeten leven - in de 19e eeuw ging je er ook 'gewoon' aan dood.
...en uiteraard: als je geen diabetes type 2 wilt krijgen, gedraag je daar dan ook naar! (Vroegah heette het ouderdomsdiabetes, nu komt het onder de 12 al voor...)
Citaat:
Ik kan alleen maar zeggen wat voor mij gewerkt heeft en dat is dat ik juist aankwam bij 3 eetmomenten en pas toen ik 6 eetmomenten in ging lassen, ik binnen 4 maanden zonder moeite 13 kg ben afgevallen en van mijn spastische darmklachten verlost ben. Bij mijn man hetzelfde, buikvet is in een paar maanden tijd moeiteloos verdwenen.

...en nog spastische darmklachten kwijt ook!!
Prachtig!!!
(Als iemand niet floreert op 3x per dag eten: dat valt uit te zoeken 'hoe en wat'. Als er een verhaal met kop en staart ligt, valt het vaak ook wel te verhelpen. De menselijke spijsvertering werkt anders dan bij paarden: juist bij weinig keren eten komt het bij de meeste mensen het beste op gang. Zij het dat juist diegenen met de meeste problemen mbt de 21ste eeuwse overvloed hier de meeste problemen hebben. En de combinatie van het verhaal met kop en staart en minder vaak eten kangoed werken om af te vallen - maar de enige manier om af te vallen is het niet.)

Citaat:
Het weglaten van suikers en kant en klaar producten, licht verminderen van pasta, aardappelen, rijst en vlees (en helemaal geen varkensvlees meer) en het verdubbelen van de hoeveelheid groente en gezonde olie heeft voor ons de truc gedaan.

....bij 'licht verminderen' las ik "light verminderen" ;) ook een prima zet!
Citaat:
Ik heb ook meerdere stukken gelezen waarin werd uitgelegd dat een goede hormoonbalans de basis is van afvallen en op gewicht blijven. Klinkt ook logisch. Hormonen worden ook beïnvloed door voeding dus daar hou ik ook rekening mee bij het samenstellen van ons menu.

Absoluut!!

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 16:55

Emma aardappelen zijn geen calorieen bommetjes. In 250 gram, gekookt, zitten 217 kcal.

Een banaan heeft er 105 en een appel maar 75. Dat zijn voor tussendoortjes geen calorieenbommen hoor. Daarbij vult een banaan erg goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 17:28

Supervixen schreef:
[naam] aardappelen zijn geen calorieen bommetjes. In 250 gram, gekookt, zitten 217 kcal.

Een banaan heeft er 105 en een appel maar 75. Dat zijn voor tussendoortjes geen calorieenbommen hoor. Daarbij vult een banaan erg goed.

Ik vind 105 kcal aardig veel voor een tussendoortje, maar dat ligt misschien aan mij.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 17:57

Persoonlijk vind ik dat nog wel het minste voor een tussendoortje :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 18:15

phormicola schreef:

Bij mij moet er behoorlijk wat vanaf en dan vind ik 75 kcal voor een appel die voor mij totaal niet vult echt heel weinig. Kan me prima voorstellen dat het voor anderen meer vult hoor, of dat ze het niet zo 'zonde' vinden, maar dat vind ik wel :))

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 21:37

Men zegt dat je met een uur duiken 400-600 calorien verbrand. Helaas merk ik dat niet, want dan zou ik superslank moeten zijn, maar men zegt het.

Ik vind een banaan een normaal tussendoortje, en 1 is niet genoeg om honger te stillen, minstens 2. Een appel vult totaal niet.
Waar ik overigens een hele morgen op kan functioneren als ik niet op kantoor zit (dan heb ik altijd honger, terwijl ik dat niet heb als ik bij m'n paard ben of ga duiken), is gewoon een mok water met wey eiwit.

Maar ook bij mij, afvallen lukt niet, terwijl ik niet anders eet dan anderen. En ik kan absoluut niet over een hondergevoel op het werk. Ik drink daar enorm veel thee.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 22:56

Emmaa_ schreef:
phormicola schreef:

Bij mij moet er behoorlijk wat vanaf en dan vind ik 75 kcal voor een appel die voor mij totaal niet vult echt heel weinig. Kan me prima voorstellen dat het voor anderen meer vult hoor, of dat ze het niet zo 'zonde' vinden, maar dat vind ik wel :))

Wat eet je dan tussendoor? Een halve komkommer?

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 22:56

phormicola schreef:

Nou inderdaad vind ik ook. Bij mij zijn tussendoortjes wel 200 kcal ofzo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 23:01

Supervixen schreef:
Emmaa_ schreef:

Wat eet je dan tussendoor? Een halve komkommer?

Lol misschien iets minder aanvallend? Ik geef alleen mijn eigen mening. Ik eet als tussendoortje bijvoorbeeld falafel, zelfgemaakt en 60 kcal per stuk. Vult voor mij beter dan een appel, onder andere omdat het warm is.
Ik bedoel ook niet dat ik alleen maar tussendoortjes onder de 50 kcal eet, maar wel dat ik een appel of 1 banaan niet genoeg vind vullen (bij mij) voor het aantal kcal dat erin zit.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 23:40

Oh zo, dat ben ik met je eens. Ik heb momenteel 1 tussendoortje per dag van ongeveer 250kcal. Halfvolle kwark met, jawel, een banaan :D

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-17 00:34

Was niet aanvallend bedoeld emma, meer dat ik denk: wat voor vullends met weinig calorieen eet je dan? Dan komt er als eerste komkommer in me op. Zitten er zo weinig calorieen in falafel?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-17 00:36

Supervixen schreef:
Was niet aanvallend bedoeld [naam], meer dat ik denk: wat voor vullends met weinig calorieen eet je dan? Dan komt er als eerste komkommer in me op. Zitten er zo weinig calorieen in falafel?

Als ik de ingrediënten bereken en er 12 stuks uit haal idd 60 per stuk. Dan eet ik er daar liever twee van dan 1 banaan, dan zit ik namelijk een stuk voller.

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-17 21:48

Phoe wat een reacties allemaal :D
Allereerst iedereen gelukkig nieuwjaar.
Ik ga proberen zo uitgebreid mogelijk op iedereen te reageren.

No_No: Bij de kinesist moet ik ook ongeveer 6 euro zelf betalen per beurt ( na mijn eerste 18 beurten). Zou eens moeten uitzoeken hoeveel ik terugkrijg voor andere behandelingen.

Secrible: Ik heb inderdaad wel moeite om uit mijn comfort zone te stappen. Gewoon ook omdat ik het zond vind om telkens te experimenteren, want als ik het niks vind kan ik het weg flikkeren en dat vind ik zonde. Ik ben echt iemand dat als ik iets eet ik dat ook lekker moet vinden, als ik iets niet lekker vind eet ik gewoon nog liever niet eigenlijk. Klinkt verwend misschien maar zo is het nu eenmaal. En mijn eigen dwingen om te eten werkt niet, vroeger toen ik bij moest komen( heb een maagzweer gehad en depressie, toen woog ik 45 kilo...) werkte dat ook niet. Ik moest echt eten wat ik lekker vond. Dus als ik mijn eetpartroon verander gaat dat sowieso met kleine stapjes gaan.

MarlindeRooz: Ow jeetje jij hebt het helemaal fijn dan :+ :+ Ik zou dan inderdaad die snelle vullers wat meer moeten vervangen door eiwitten zoals ik het begrijp. Wordt dus leren meer groente te eten.
Toevallig was ik er net met famillie over bezig en ze gaven mij toch wel gelijk dat gezond eten vaker duurder is. Vooral als je een gezin hebt. Ik kan mij niet voorstellen dat mijn vriend tevreden is met maar 3x vlees per week bij de maaltijd. Die is ook gewend elke dag iets van vlees te eten, en is totaal geen groente eter. En kan moeilijk van hem verlangen om mijn dieet mee te volgen. Dus hoe doen jullie dat?
Die tip van een smoothie s'morgens vind ik wel een goede, eens kijken wat we lekker vinden daarin.
Kwa sport zou inderdaad wandelen, zwemmen of fietsen goed zijn. Ik ga ook gewoon een hometrainer aanschaffen, dan kan ik iniedergeval al niet zeggen dat ik niet kan gaan fietsen omdat het zo slecht weer is :+ :+

Supervixen: Dat schema ziet er inderdaad goed uit. Maar ik kan helaas tijdens de werkuren niet echt gaan pauzeren. Even vlug 5 min een wafel erin duwen ( meestal terwijl ik nieuw water pak) is ongeveer alle tijd die ik heb. Smoothies ga ik wel terug mee starten. Vroeger maakte ik die wel vaker ( vond het wel moeilijk om te experimenteren met smaken) maar daar gaan we maar terug mee starten. Heb wel een hele kleine vriezer dus echt smoothies maken voor een week wordt moeilijk :D

Listiglistje + Thats_Me: Ik weet dat gewicht niet alles zegt maar ik heb ineens een buikje en vetrol gekregen, dat is toch echt vet wat erbij is gekomen :') Echt heel veel meer sporten zit er echt niet in helaas. Vooral niet als ik een hele dag gewerkt heb, en dan s'avonds moet koken/wassen/poetsen thuis dan is de energie gewoon op. Gelijk volgende week moet ik 4 dagen achtereen 7u/dag werken. Als ik dan savonds gepoetst heb en naar mijn paard ben geweest heb ik echt geen energie meer om nog iets te gaan doen. En dat is niet omdat ik het niet wil maar het gaat gewoon niet. En als ik te veel over mijn grenzen heen ga dan ben ik de dag erna gewoon niks waard. Ik moet echt mijn dagen kwa energie plannen. En ik krijg oefeningen van mijn kinesist en die zegt ook dat mijn lijf gewoon veel te gevoelig is om naast mijn zware werk ook nog volop krachttraining te doen, het enige wat ik meer zou kunnen bewegen is fietsen, wandelen en zwemmen zoals meerdere hier al zeggen. De rest is gewoon niet aan te raden, en zelfs daarin moet ik heel voorzichtig zijn.

Jannneke2: Als ik moet werken een hele dag eet ik eigenlijk sowieso niet veel gewoon. Dus ik heb wel vaker 4 uur dat ik niks eet en zolang ik bezig blijf dan merk ik ook geen hongergevoel eigenlijk.
Ik denk als ik s'morgens een smoothie neem, eventueel om 10 een stukje fruit, smiddags eten en dan savonds eten dat ik dan een goed schema voor mij persoonlijk heb. Veel meer eten tussen mijn werk in lukt niet.

Ik ga sowieso eens een eetdagboekje bijhouden, mocht ik dan langsgaan bij een diëtiste dan kan ik iniedergeval laten zien wat ik allemaal eet en dan kunnen we daaruit verder handelen. Ik zie ook allerlei apps langskomen, ga die zeker een voor een eens afgaan en kijken welke dat ik het fijnst vind.
Ook vind ik het zeer interessant om de verschillende ervaringen te horen van anderen.

Trouwens net op de weegschaal gaan staan,de hele week weeg ik al constant 65kilo. Ik heb gisteren en vandaag totaal niet opgelet met eten/drinken en gewoon lekker feest gevierd ( vandaag ook met de familie) en ik ben een halve kilo kwijt :+ :+ En het is niet dat ik meer heb bewogen als anders. Iemand verklaring hiervoor hihi

gr hanne