Reiki, kwakzalverij of niet?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Riel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 20:29

@ TS: het kan je ondersteunen in je genezingsproces. Je kunt altijd een paar keer proberen en dan zien wat het met je doet.

Het blijft echter wel heel belangrijk dat je heel goed opgevolgd wordt door je eigen huisarts.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 20:35

....is Reiki daadwerkelijk versnellen van het helingsproces...?
....of misschien alleen 'de mens met een kwetsuur meer energie geven, zodat het helingsproces zo goed mogelijk kan worden uitgevoerd'?

Anoniem

Re: Reiki, kwakzalverij of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 20:37

Nou ja het idee is dat de energie beter gaat doorstromen maar daarom maakte ik de vergelijking met een massage waarbij je zorgt voor een betere bloedcirculatie... Dan worden afvalstoffen sneller afgevoerd etc.

In mijn ogen lijkt het daar een beetje op. :)

Riel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 20:43

Het ondersteunt en versterkt de zelfhelende kracht van het lichaam en dit binnen de grenzen van het mogelijke.

Een dwarslease enkel met reiki genezen zal bijvoorbeeld niet lukken. Ik geloof wel dat onze dokters hier in de toekomst toe in staat gaan zijn.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 20:50

Riel schreef:
Een dwarslease enkel met reiki genezen zal bijvoorbeeld niet lukken. Ik geloof wel dat onze dokters hier in de toekomst toe in staat gaan zijn.

Met reiki?

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 20:55

Janneke2 schreef:
.
Botbreuken, dwarslaesie - ten eerste verschrikkelijk. Maar met ""alleen maar"" universele energie genees je dat niet, dus ik hoop vurig dat bokker Tazzey niet benaderd werd door iemand die beweerde dat Reiki dat wel kon tegen een lief sommetje. (= On ethisch gedrag van persoon in kwestie.

Nee hoor, Tazzey heeft er geen cent voor betaald. Ik was kritisch en de bewuste dame bleef beweren dat ze mijn genezing kon bevorderen. Ik mocht het gratis uitproberen. En daar is het bij gebleven want het doet niets. Deze dame biedt haar diensten echter wel aan tegen een forse som geld. Zij benaderd mensen die in een vreselijk stadium van hun leven verkeren, je zit niet in een revalidatiecentrum omdat het lichamelijk zo goed met je gaat. Nu sta ik met beide benen op de grond, ik weet wat ik heb en ik weet wat daarin medisch gezien mogelijk is en ook vooral wat er niet mogelijk is maar er zijn voldoende mensen die dat niet hebben. Er wordt misbruik van deze mensen gemaakt, misbruik van hun wanhoop.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 20:59

Mensen smijten met termen als energieën, levensenergie etc om zich heen, compleet met veregaande claims dat ze die "energieën" kunnen manipuleren en zelfs over grote afstanden kunnen zenden.
Prima, laat maar eens zien. Ik bedoel maak het waarmeembaar. Zo'n potente energie, moet geen probleem zijn.
Niet mogelijk? En allerlei creatieve smoesjes waarom niet? Dan bestaan deze fenomenen gewoon niet.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 21:01

Kuggur schreef:
Mensen smijten met termen als energieën, levensenergie etc om zich heen, compleet met veregaande claims dat ze die "energieën" kunnen manipuleren en zelfs over grote afstandenden kunnen zenden.
Prima, laat maar eens zien. Ik bedoel maak het waarmeembaar. Zo'n potente energie, moet geen probleem zijn.
Niet mogelijk? En allerlei creatieve smoesjes waarom niet? Dan bestaan deze fenomenen gewoon niet.

Hier kan ik me alleen maar bij aansluiten. Het is mijns inziens prima als je er voor je gevoel beter van wordt, dat worden mensen van het belijden van een geloof ook maar ga inderdaad niet claimen dat het bewezen werkt.

Riel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 21:29

Indestal schreef:
Riel schreef:

Met reiki?
Nee, door het wetenschappelijk onderzoek dat ze voeren.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 21:32

Riel schreef:

Ik zit hier bovenop en het gaat heel hard momenteel. Ik heb dan ook heel goede hoop voor de toekomst. Ik heb ook al aangegeven testpersoon te willen zijn als de technieken naar de Benelux gaan komen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 21:48

Tazzey schreef:
Janneke2 schreef:
.
Botbreuken, dwarslaesie - ten eerste verschrikkelijk. Maar met ""alleen maar"" universele energie genees je dat niet, dus ik hoop vurig dat bokker Tazzey niet benaderd werd door iemand die beweerde dat Reiki dat wel kon tegen een lief sommetje. (= On ethisch gedrag van persoon in kwestie.

Nee hoor, Tazzey heeft er geen cent voor betaald. Ik was kritisch en de bewuste dame bleef beweren dat ze mijn genezing kon bevorderen. Ik mocht het gratis uitproberen. En daar is het bij gebleven want het doet niets. Deze dame biedt haar diensten echter wel aan tegen een forse som geld. Zij benaderd mensen die in een vreselijk stadium van hun leven verkeren, je zit niet in een revalidatiecentrum omdat het lichamelijk zo goed met je gaat. Nu sta ik met beide benen op de grond, ik weet wat ik heb en ik weet wat daarin medisch gezien mogelijk is en ook vooral wat er niet mogelijk is maar er zijn voldoende mensen die dat niet hebben. Er wordt misbruik van deze mensen gemaakt, misbruik van hun wanhoop.

Brrrr....!
Ik ben blij - voor jou.
Maar 'dit soort praktijken' - grrrr!!!

(Geen enkele reguliere genezer, gebruikelijk of alternatief, mag dit soort strapatsen uithalen. Op zich is reiki "ook wel tegen misbruik", maar iedereen kan de cursussen volgen, je hoeft geen eed af te leggen etc etc - en dan krijg je dus soms een rotte appel voor je neus. :r )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 21:51

Dat is waar het voor mij de grens van kwakzalverij over gaat. Mensen die om welke reden dan ook kwetsbaar zijn geld aftroggelen... :n

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 21:55

Kuggur schreef:
Mensen smijten met termen als energieën, levensenergie etc om zich heen, compleet met veregaande claims dat ze die "energieën" kunnen manipuleren en zelfs over grote afstanden kunnen zenden.

Idd: 'het experiment geeft de doorslag', icm met "hoe reiki zichzelf begrijpt".

Nu is 'zo'n potente energie' jouw toevoeging/ interpretatie. Idem 'dat moet geen probleem zijn' en 'creatieve smoesjes'.

Afgaande op de ervaringen genoemd in dit topic zou ik zeggen dat "het iets voorstelt", het kan werken.
Dat het altijd bij iedereen zou werken hoort niet tot de claims.

Uiteraard staat het iedereen vrij te geloven wat hij of zij wil - inclusief "het bestaat niet", het past niet in mijn wereldbeeld, etc etc.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 22:24

Mooi Janneke :j

Weet je... Ik weet het ook gewoon echt niet. Wat het precies is en hoe dat komt. Wat ik wel 'weet' is dat alle mensen met elkaar verbonden zijn. Wat jou raakt raakt mij uiteindelijk ook. Wie goed doet, goed ontmoet, dat soort dingen. Negativiteit die aanstekelijk werkt waardoor de sfeer op de wereld steeds maar grimmiger wordt. Vereenzaming en verharding, egocentrisme... Het spreidt als een soort olievlek.

Tegelijk die indrukwekkende energie bij een minuut stilte of een groepsgebed of het branden van kaarsjes. Misschien ben ik een van de weinigen voor wie dat tastbaar is maar dat maakt me niet uit.

Ik zie de lijntjes in de wereld. Hoe een klein gebaar van liefde iemand kan beïnvloeden. In die zin zeg ik; ja, er is dus een universele energie. We tappen allemaal uit dezelfde bron, ergens zijn we gelijk en verbonden.

En mijn ervaring is (en ja, dat kan best in mijn hoofd zitten) dat als je er bewust voor kiest om je te verbinden met anderen op buikniveau, je een heleboel over de ander kunt weten.

Ik werk met cliënten die niet praten. Daar heeft het geen zin om 'in je hoofd' te gaan zitten want daarin kan je elkaar niet vinden... Dan moet je gaan zitten op buikniveau, intuïtie, gevoel, hoe je het noemen wil...

Die mogelijkheid om te verbinden en te communiceren is er. Ik denk dat we gewoon heel ver uit elkaar zijn gaan staan in de loop der jaren en dat we simpelweg niet meer weten hóe.

En dan is het mooi om mensen dat knopje te laten vinden. Ook om skeptische mensen dingen te laten voelen.

En soms is dat zo simpel als precies de jeukende of pijnlijke plekken bij mijn vrouw aanwijzen en soms is het met mijn hand boven een pijnlijke plek gaan hangen, iets raars (ik las wervelwindjes? Zo voelt dat, of zoals een leeglopend putje van het bad waar je je hand op houdt) in de palm van mijn band voelen en dat iemand dan zegt minder pijn te hebben.

Nou ja... Prima. Zolang je maar gewoon met twee pootjes in de klei blijft staan verder en geen reguliere geneeswijzen predikt naar de kroon te steken of mensen een hoeveelheid geld aftroggelt die niet in verhouding staat tot de tijd en aandacht (!!) die je in ze steekt.

Of wel- of nietbestaande energie hoef je in mijn ogen nooit te betalen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 22:53

Van een paard een "goedemorgen" krijgen. Hoofd tegen hoofd. Het gevoel wat een paard overbrengt varieert van een zonnetje tot een bos hout. Dat zonnetje kriebelt en geeft een blij gevoel. Die bos hout? tja, koude, pijn en donker.

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 23:22

Laetitia
Citaat:
Maar het is dus mogelijk om energie uit iemand te trekken? Zonder dat diegene daar toestemming voor geeft?
Ik was 17 en die jongen 19, heb hem daarna nog een paar keer gezien en hij heeft het niet meer gedaan.

Werkt Reiki bijvoorbeeld ook bij een Burn out? Iemand is door veel stress en nare gebeurtenissen door al zijn reserves heen en kan max 15 minuten wandelen.
Stel jij geeft die persoon Reiki, kan diegene dan meer energie krijgen en meer dingen doen op een dag?
Want als dat zo is dan vraag ik diegene die ik ken (iemand binnen de familie) mij elke dag wat extra energie te geven.

Ja, ik geloof wel dat dat kan, op onbewust vlak gebeurd het veel, je zit met iemand te praten, en als die naar huis gaat ben jij leeggetrokken en de ander voelt zich veel beter.
Dat zal ook bewust kunnen, of die jongen echt wist waar die mee bezig was, of misschien iets voelde en ging experimenteren, of, nou ja, je probeert zo eens wat dingen uit.
Kende vroeger mensen die dat deden, dus heb eens om uit te proberen iemand enorme jeuk aan zijn oor gegeven, alleen maar door me er enorm op te focussen. Dat was in de bus en ik zat achter die persoon, die ging steeds zitten krabben.
Voor mij was experiment daarmee afgelopen, weet dat het kan, maar ik vind het iets vals hebben.
Maar goed dat is geen Reiki, meer iets wat ik experimentele energie noem.

Of Reiki je bij je specifieke probleem kan helpen, daar weet ik er te weinig voor af
Ik weet dat Reiki naar de oorzaak gaat, als je hoofdpijn hebt....is de oorzaak dan een spanninkje of is het een tumor?
Ik ben paar keer bij Jolanda Ouburg geweest, hele kundige vrouw, fijne omgeving en ze heeft mij enorm geholpen, ik had haar van de lijst van NVRM, sommigen worden tegenwoordig vergoed door de zorgverzekeringen. Zij heeft echt een opleiding gedaan, doet bijscholingen.
Ik zou echt wel gaan naar iemand die zo'n vereniging achter zich heeft, het beschermd je als klant.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 09:41

laetitia schreef:
Ik heb zelf dus nog geen ervaring met Reiki.

Wel schiet mij iets te binnen wat ik als 17-jarige meegemaakt heb.
Ik was toen verliefd op een jongen, beetje een vaag persoon maar dat trok mij erg aan. We waren op een feestje bij iemand thuis en hij zat naast mij. Hij deed zijn hand naast mijn rechterknie en ik voelde het daar helemaal tintelen. Dat tintelen ging toen mijn lichaam door en ik voelde al mijn energie uit mijn lichaam gaan.
Hij ging naar een andere kamer en ik lag daar maar laveloos op de bank.
Na een tijdje was ik het zat, ben naar hem toegelopen en heb gezegd "ik wil mijn energie terug".

Hij ging weer naast mij zitten, deed weer zijn hand naast mijn knie. Ik voelde het weer tintelen, ging vanuit mijn knie weer door het lichaam.
En langzaamaan kreeg ik weer meer energie.

Ik stond er toen niet echt bij stil, maar besefte mij pas een paar dagen later wat er was gebeurd en vond het maar eng.

Het was geen bad trip want aan drugs deed ik niet, behalve wat wijn of malibu :D

Zoiets noemen ze ook wel verliefdheid?? :+

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 10:01

:D
Ja, dat deel wel

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 10:31

TS, mijn psych (voor bo) doet ook reiki. Dus hij heeft me (gratis) naast onze standaard gesprekken 2x een behandeling gegeven. Dit was vooral om mijn energie weer in balans te krijgen (vol hoofd, lege buik zei hij telkens). Of het echt heeft geholpen weet ik niet want de gesprekken waren al erg effectief. Maar imo is er sowieso een energie en die kunnen we ook sturen (hoe kunnen we anders weten dat iemand je aanstaart terwijl die persoon achter je staat...).

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 10:38

Lente wat heb je dat mooi omschreven.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 10:52

Reiki is een overgewaaide term voor niet meer of minder dan de Nederlandse term van 'handopleggen'. Omdat 'handopleggen' met allerlei 'zweverij' werd gelinkt en daarmee een negatieve lading kreeg, durfde men het woord niet meer te gebruiken en zocht men naar een naam om het weer nieuw leven in te blazen. Toch is het iets wat iedereen kan en onbewust al toepast, want wat doe je als je je bezeerd hebt? Dan leg je automatisch je hand op de zere plek. Het is een manier om pijn te verlichten, maar je kunt er niet mee genezen.
Een cursus is voor mensen die het nog beter willen leren toepassen (bijvoorbeeld in extreme gevallen niet direct op de pijnlijke plek, maar in de buurt of erboven of het combineren van 'oplegplekken'. Ook kun je leren om de pijn of negatieve gevoelens van de ander buiten te sluiten, zodat je zelf niet bekaf bent nadat je diegene hebt geholpen), maar eigenlijk kan iedereen het dus al onbewust. Wat doe je bijvoorbeeld als iemand verdrietig is? Dan leg je je hand op diens schouder en wordt iemand rustiger. Of wat doe je als iemand stress ervaart? Dan leg je een hand op diens onderarm of je pakt diens hand vast en daarmee help je die persoon.
Het is dus geen hocus pocus. ;)

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 11:24

Dan is Reiki kennelijk erg verschillend, want gewoon handopleggen, is het, bij degene bij wie ik behandeld ben zeker niet.
Er zit een hele levensfilosofie omheen, echt heel interesant, collega's van haar gingen een reis naar Japan maken, hadden ontmoetingen met Japanse masters, er is onderzoeker bij betrokken geweest.

Een grote beroepsvereniging met workshops, het is een heel spiritueel pad.
Niet iets wat jij en ik zomaar even tijdens een pijnlijke plek aaien doen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 11:31

Het wordt op veel verschillende niveaus beoefend. Er zijn ook diverse stromingen. Dus er zijn ook diverse wijzes van beoefenen.

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 12:00

Maar, als het is als over je hand aaien, als je pijn hebt?
Niks ten nadele van gebedsgenezers, wij hadden een client die dat deed, je was gegarandeerd van je hoofdpijn af.
Of handopleggers, die kunnen fantastisch werk doen.

Maar om nou alles, Reiki te gaan noemen......?
Is die naam niet vastgelegd, nu weet je dus niet wat je gaat krijgen?
Als je naar de fysio gaat weet je wat je mag verwachten.

Nog beter dan, dat er een beroepsvereniging is.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-16 12:22

DatBenIkNou schreef:
laetitia schreef:
Ik heb zelf dus nog geen ervaring met Reiki.

Wel schiet mij iets te binnen wat ik als 17-jarige meegemaakt heb.
Ik was toen verliefd op een jongen, beetje een vaag persoon maar dat trok mij erg aan. We waren op een feestje bij iemand thuis en hij zat naast mij. Hij deed zijn hand naast mijn rechterknie en ik voelde het daar helemaal tintelen. Dat tintelen ging toen mijn lichaam door en ik voelde al mijn energie uit mijn lichaam gaan.
Hij ging naar een andere kamer en ik lag daar maar laveloos op de bank.
Na een tijdje was ik het zat, ben naar hem toegelopen en heb gezegd "ik wil mijn energie terug".

Hij ging weer naast mij zitten, deed weer zijn hand naast mijn knie. Ik voelde het weer tintelen, ging vanuit mijn knie weer door het lichaam.
En langzaamaan kreeg ik weer meer energie.

Ik stond er toen niet echt bij stil, maar besefte mij pas een paar dagen later wat er was gebeurd en vond het maar eng.

Het was geen bad trip want aan drugs deed ik niet, behalve wat wijn of malibu :D

Zoiets noemen ze ook wel verliefdheid?? :+

:+