Futloos, moe en toch actief zijn.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 20:20

Anoniem schreef:
Nou, ja ik ben rond 17:30 thuis, koken duurt toch al snel een uurtje en het opeten een halfuurtje. Dus dan zijn we alweer 19:00 dan de vaat, het aanrecht en de tafel e.d. afvegen, dan is het toch al snel 20:00, ook omdat we wel babbelen als we het samen doen. Dan nog even stofzuigen erbij, me douchen, bed opmaken, was sorteren en een machine insteken. Dan is het toch wel 21u voorbij en mijn kaars uit :=
Als je hier graag zoveel tijd en werk in stopt, vooral blijven doen. Maar in een half uur kun je een normale alledaagse maaltijd op tafel hebben staan en dagelijks een uur voor het afruimen en de afwas doen is echt lang.
Wil je meer tijd overhouden, dan zou ik toch echt de lat een stuk lager gaan leggen. En efficiënter werken, als je toch aan het koken bent, kun je in dezelfde tijd ook voor 2 dagen koken.

Mandyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 20:25

Afruimen en afwassen duurt toch maximaal een half uurtje als je het dagelijks doet?
Stofzuig en was je dagelijks? Hebben jullie huisdieren?

Ben het er mee eens dat een avond zo voorbij is hoor, maar het klinkt zoals je het nu omschrijft wel of het anders/efficiënter kan. Heeft vast ook tijd nodig om je weg daarin te vinden. Kan nu veel dingen ook veel sneller/efficiënter dan een jaar geleden.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 20:42

Inderdaad, waarom elke dag stofzuigen en zo lang doen over het eten en de afwas?

Stofzuigen doe ik 1 keer per week. Kookplaat schoonmaken trouwens ook :o

Was 4 keer per week, die draait terwijl ik 's avonds voer en hooi ophang. Koken duurt tussen een kwartier en een half uur. En toen ik nog fulltime werkte deed ik alles (behalve de was en evt koken) in het weekend. Ook de afwas. Maar ik woon dan ook alleen en eet bij voorkeur overdag warm. 's Avonds heb ik daar geen tijd voor.

Anoniem

Re: Futloos, moe en toch actief zijn.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 21:05

Ik ga mijn time management nog eens bekijken. Bedankt voor de tips :-)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 21:08

Niet nu he. Je zit nu op de bank.

Top dat je vriend al wat dingetjes heeft gedaan.

Succes! +:)+
Laatst bijgewerkt door Koper op 04-12-16 21:26, in het totaal 1 keer bewerkt

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 21:11

Je vriend moet zijn time management ook eens bekijken denk ik

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 21:25

Misschien een vaatwasser?
En inderdaad je vriend wat meer klussen geven.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 21:27

Duidelijk afspraken maken met je vriend maar vooral met jezelf. Dagdeel in het weekend afspreken dat jullie samen het huis door werken de een boven en de ander beneden. Onder tussen de was in de machine en de rest van het weekend kunnen jullie doen wat je wilt. Vriendlief dan door de week nog even met stofzuiger rond en doekje over toilet en badkamer.
Dan hoef jij s' avonds en in het weekend echt niet meer zoveel te doen.
Kijk goed naar jezelf waarom alles zo perfect gedaan moet worden ?
Zolang over koken, afwassen etc is echt niet nodig. Probeer bepaalde dingen gewoon voor 2x te koken. Pasta en stamppotten is het net zoveel werk om een dubbele portie te maken en dit in te vriezen. En vaak de 2e keer met eten nog lekkerder als 1e keer.
Vlees en stoofpotjes wat meer tijd kost de dag van te voren als je aan het koken bent ook vast op zetten en dat 's avonds (als jij op de bank zit) lekker laten pruttelen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 21:30

En 1 keer in de week eten halen is ook niet erg. En scheelt tijd en afwas.

TS misschien is het handig om ook wat us-time in te plannen. Dan is voor je vriend meteen ook duidelijk wanneer jullie samen wat leuks kunnen gaan doen. Dus dat je niet de tijd samen hebt aan het eind van alle andere dingen maar dat je het inplant net zoals je met strijken en de afwas doet. Niet romantisch maar wel duidelijk en wellicht ook wat rustiger in je hoofd.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 21:34

Ik zou zeggen doe het huishouden anders om de week, jij de ene week en hij de andere. Niet teveel klagen als hij niet alles zo doet zoals je wil dan maar loslaten. Zo ziet hij ook in wat voor werk je allemaal verricht. Ik doe trouwens 3 wassen in de week met 2 personen en koken duurt meestal een half uur. Soms kook ik voor 4 scheelt weer een dag koken

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 21:38

Koper schreef:
kwita schreef:
Anders ga jij eens net zo weinig in het huishouden doe als hij...dan is het eerlijk verdeeld!

Dan moet ze stinkend naar haar werk tot ze doodhongert.

Maar alleen voor jezelf koken, alleen je eigen kleding wassen en alleen je eigen dekbedovertrek strijken lijken me wel gepaste maatregelen. Of dump op z'n minst al zijn troep die hij laat slingeren in zijn motorrommelhok.

Of zoiets nutteloos als een dekbedovertrek strijken gewoon niet doen ;)

Pinacolada

Maar als je voltijds werkt, dan is je huis toch nooit vies genoeg om zoveel te poetsen?

Gewoon wat verdelen, als je eten staat te pruttelen kun je tegelijkertijd even stofzuiger door de kamer slingeren en deel afwas doen. Dan ben je toch zo klaar na het eten?

Kamy

Bed opmaken na het avondeten? Dan lig je er toch al bijna in? Elke avond stofzuigen klinkt dwangmatig. Elke avond was sorteren? Hoeveel was heb je?

Ik krijg 2x de kriebels van je posts:
1x omdat je overkomt als een dwangmatige poetser. Eigenlijk wil je meer rust maar je lijkt het als een soort prestatie te zien? Kijk es dat ik dat toch allemaal doe? Voor wie in godsnaam?
En nog 1x omdat de taken niet goed verdeeld zijn. Maar als ik jevriend was zou ik ook naar mijn motor vluchten voor wat rust in de avond. Als jij nog "even wat klusjes wegwerkt".

Joh veel klusjes kun je toch verdelen, en periodiek doen? Die hoeven echt niet elke avond.
En als je iets wilde doen, maar geen puf hebt doe je het toch lekker niet? Dat is geen falen hoor maar gewoon voor je rustmoment kiezen.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 21:52

rien10 schreef:
Je vriend moet zijn time management ook eens bekijken denk ik

Dat denk ik ook maar daar wordt niet echt op ingehaakt verder

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 22:06

Oh als ik dit lees ben ik weer even heel blij dat ik die van mij er weer uitgeknikkerd heb :')
(verder erg gezellig samen hoor. Maar hij mag lekker zijn eigen huisje schoonhouden :j )

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 22:27

Tiggs schreef:

Je wil toch niet onder een ongestreken overtrek liggen? *gruwel*

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 22:32

Koper schreef:
Tiggs schreef:

Je wil toch niet onder een ongestreken overtrek liggen? *gruwel*

Ja hoor. Die dingen strijken doe ik echt niet.
Maar de laatste keer dat ik een strijkijzer heb aangeraakt is ongeveer 16 maanden geleden :+

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 22:33

Ik strijk nooit iets :oo

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 22:34

Jullie strijkgewoontes zijn vast heel boeiend voor TS. Alleen denk ik dat jullie een andere schoonmoeder hebben.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 22:38

Lekker belangrijk wat die schoonmoeder vind toch?
Als mijn schoonmoeder hier is gaat ze ook allerlei zinloze dingen staan strijken, maar dat ga ik zelf toch heus niet doen.

Ik zie inderdaad ook niet in waarom je een overtrek zou strijken (of überhaupt je bed netjes maakt na het opstaan: in de ochtend is het donker, de hele dag is er niemand en ik kruip er in het donker weer in)

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 22:39

Wij slapen ook heerlijk onder ongestreken beddengoed . Overtrek uit de droger, dekbed erin en :z :z
Hier wordt alleen de buitenste laag kleding gestreken waarbij het echt moet, het strijkijzer staat niet veel langer dan een kwartier per week aan. Maar we hebben gelukkig ook geen banen waarbij overhemden en dergelijke gedragen moeten worden.

Koper, mijn schoonmoeder strijkt echt alles. Maar wij dus niet.
Hoe meer je schippert naar schoonmoeders wensen in je eigen huishouden, hoe moeilijker het terug te draaien is en groter de druk kan voelen. Trek vanaf het begin je eigen plan, ze raken daar vanzelf aan gewend.

Iedereen heeft eigen gewoontes, maar soms kan het relativerend werken als je ziet/hoort/merkt dat je met een tandje minder ook een net schoon huis en voorkomen kan hebben. Vooral als je in de directe omgeving ernstig bezige huishoudbijtjes hebt.

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 23:04

Koper schreef:
Jullie strijkgewoontes zijn vast heel boeiend voor TS. Alleen denk ik dat jullie een andere schoonmoeder hebben.

Dan strijkt schoonmoeder ze toch lekker zelf? Die mag ook leren loslaten ;-)

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 23:52

Eens met Grit. We leven niet meer in een tijd waarin je als vrouw niet werkte en de hele dag aan het huishouden kon besteden. Het is dus een kwestie van prioriteiten stellen en het strijken van beddengoed of theedoeken komen daar niet zo voordelig uit bij mij :D

robbie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 00:14

tips:
kook grotere porties
en vries de helft in..of eet het dagje later ( of 2). spaghetti stampotten e.d zijn allemasl met 15 min klaar.

maak een schema wat welke dag gedaan moet worden. 1 x p.w strijken moet naar mijn idee sls je met zijn 2en bent prima kunnen.( ik strijk 1 x p.maand alleen bloesjes) goed uithangen werkt ook prima.
weet je vriend ook direct wat nog gedaan moet worden.

toen we allebei fulltime werkten en 5 paarden onder onze hoede hadden hebben we een poosje een werkstet gehad voor ochtend in de week.. ook ideaal.

En herken je schoonmoeder verhaal wel iets ..Voor mijn moeder is mijn huis ook nooit schoon genoeg.. nou prima hier heb je de stofzuiger..succes..
laat het los..schoon is schoon je woont in een huis niet in een showroom

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 00:18

Koper schreef:

Ik heb geen schoonmoeder en ik strijk echt helemaal niets. :+
Overigens heb ik geen droger, ophangen is snel gebeurd en toch echt kreukvrijer. :)