Gastric bypass

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Janneke2

Berichten: 23085
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 13:58

JustAshley schreef:
Iedereen die wen gbp nodig heeft door het eten (dus niet medisch) is verslaaft aan eten. Bij het NOK krijg je 5 jaar na begeleiding en levenslang als je het moeilijk blijft houden.



...en dan is de vraag hoe of die verslaving in elkaar steekt.

Eetverslaving is lastig, lastiger dan alcohol of sigaretten, daar kun je nl 100% mee breken -dat kan niet bij eten.

Maar botweg "maak het een verslaafde lastig" is compleet achterhaald, bij elke vorm van verslavingszorg.
(Als gezegd, ik ben een troosteter, extra frustratie betekent extra eten.)

rockwitch

Berichten: 11761
Geregistreerd: 16-08-07
Woonplaats: Oosterhout NB

Re: Gastric bypass

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 14:11

Mijn GBP is nu een jaar of 6 geleden. Eerste jaar tot 1.5 jaar was top. Kilo's vlogen eraf. Ik was op mijn lichtst ongeveer 72 kilo. Maar dat is helaas niet meer zo en ik zie het heel vaak dat je toch na een aantal jaar toch wel weer in gewicht gaat toenemen. En ik geef eerlijk toe dat ik echt niet altijd goede keuzes maak als het gaat om eten.
Voor de operatie kon ik alleen afvallen als ik echt elke dag zo'n 20 km fietste en amper at. Maar dat is niet echt haalbaar in het normale leven met een fulltime baan en een huishouden. Dus uiteindelijk na veel dieet pogingen en een dietiste toch de stap gezet. Mijn moeder had het een aantal jaar eerder ook gedaan en ook zij werd na een tijd weer zwaarder. Nu sport zij zo'n 4 a 5 weken bij een personal trainer en eet ze echt gezond. Maar ook zij valt eigenlijk nu niet meer af en ze is dus echt niet meer zo licht als ze is geweest.

Ik heb er geen spijt van, het heeft me echt wel goed gedaan. Maar het is iets wat echt geen wondermiddel is. Ja het eerste jaar. Daarna is het weer keihard knokken voor elke kilo die eraf is en moet blijven.

Furrow

Berichten: 3615
Geregistreerd: 07-01-14

Re: Gastric bypass

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 14:15

Klopt, daarom noem ik ook de eerste jaren de feestjaren. Mijn chirurg vertelde het nog dat veel mensen na een paar jaar vaak de kilos weer opstapelen als de maag groter word.

Echwel

Berichten: 12538
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Re: Gastric bypass

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 14:39

Sorry Janneke dan had ik het verkeerd begrepen....
De maag kan niet groter worden, wel kun je het gevoel van vol zijn weer negeren het blijft iets waar je mee bezig moet blijven

Janneke2

Berichten: 23085
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Gastric bypass

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 14:49

....maar dat vond ik dus zo grappig - dat het gewoon vanzelf ging.

rockwitch

Berichten: 11761
Geregistreerd: 16-08-07
Woonplaats: Oosterhout NB

Re: Gastric bypass

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 14:52

Waar ik geopereerd ben zeiden ze ook je begint met een maag formaat kippenei en als je een beetje voorzichtig doet qua porties rekt het uit tot formaat koffiekop. Maar als je niet uitkijkt dan kan dat dus verder uitrekken.

Echwel

Berichten: 12538
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Re: Gastric bypass

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 14:55

Bij een gbp kan de overgang maag/darm wat wijder worden na verloop van tijd, tegenwoordig is er de mogelijkheid hier een bandje omheen te zetten dat dit niet meer gebeurd
Ik was er ook bang voor, maar uitleg heeft mij doen beseffen dat op het moment van eten een maag wel kan rekken, maar hij altijd in de oude vorm weer komt....balloneffect zei mijn arts
Zeker met een sleeve was ik hier bang voor, mijn maag is zo groot als een duim

JustAshley

Berichten: 673
Geregistreerd: 22-04-10
Woonplaats: Haarlem

Re: Gastric bypass

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-16 14:57

Wo wat kan jij dat eten op een dag echwel?

Furrow

Berichten: 3615
Geregistreerd: 07-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 14:58

Ik kan gewoon terug een bord eten en voorgerecht moest ik willen, maar die van mij zit er natuurlijk al heel lang.
Daarom komen mensen ook na jaren weer bij, als ik morgen een handje vol chips eet of iets anders val ik nog kilo's af als je het na jaren doet met een grotere portie gebeurd dat niet meer.

Valentijn5
Berichten: 1661
Geregistreerd: 11-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 15:08

Ik slik medicatie waardoor ik aankom, maar ik mag ook nog weinig eten en dan vooral de dingen die ik lekker vind. Maar het lukt mij wel om op eigen kracht af te vallen ook al is het heel moeilijk.

JustAshley

Berichten: 673
Geregistreerd: 22-04-10
Woonplaats: Haarlem

Re: Gastric bypass

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-16 15:11

Ja sommige lukt het wel en sommige lukt het niet Valentijn5.

Hebben jullie na de gbp heel erg last gekregen van jullie kont ? Ik hoorde omdat je zo veel afvalt dat je zitpijn gaat krijgen. Hiervoor ben ik wel beetje bang mbt paardrijden. Hoe ervaren jullie dat ?

Ann_moi

Berichten: 3858
Geregistreerd: 11-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 15:11

Ik zie hier veel positieve berichten over de gastric bypass, fijn voor jullie!
Wel wil ik even een wat minder bericht delen. Een vriendin van mij heeft naar lang wikken en wegen een GBP gekregen. Zij heeft er enorm veel spijt van. Nu 2 jaar later is er nog weinig gewicht af, maar heeft ze wel gigantische tekorten in haar bloed. Ze eet veel minder, maar de kilo's gaan er niet af. Ook sport ze als een malle, maar het helpt allemaal niet.
Door de tekorten (die bijna niet aan te vullen zijn) voelt ze zich super slecht en baalt ze enorm dat ze ooit zo'n operatie heeft laten doen. Ook de operatie zelf was slecht begeleid. Tijdens de voorlichting is niks gezegd over mogelijke complicaties, en ook de begeleiding achteraf was niet best. Er is zelfs iemand op haar kamer die nacht overleden na de operatie.
Zij zelf zou de tijd dus echt terug willen draaien. Het lijkt zorgeloos te zijn op het moment dat je gewicht kwijt raakt dat alles weer kan, maar houdt er dus rekening mee dat het ook juist een levenslange handicap kan worden zoals voor deze meid het geval is.

Veel succes!

Echwel

Berichten: 12538
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 15:12

ik eet smorgens 1 cracker, beetje yoghurt, af en toe een digestive..
In de middag sla met biet en ei
Avondeten gaat nog heel moeilijk bij mij dus ben al blij met wat ik kan eten
Na een jaar moet het beter gaan
Laatst bijgewerkt door Echwel op 21-11-16 15:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Valentijn5
Berichten: 1661
Geregistreerd: 11-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 15:12

JustAshley schreef:
Ja sommige lukt het wel en sommige lukt het niet Valentijn5.

Hebben jullie na de gbp heel erg last gekregen van jullie kont ? Ik hoorde omdat je zo veel afvalt dat je zitpijn gaat krijgen. Hiervoor ben ik wel beetje bang mbt paardrijden. Hoe ervaren jullie dat ?

Het lukt mij ook met moeite hoor. Ik krijg daar voor de rest ook geen steun in.

Furrow

Berichten: 3615
Geregistreerd: 07-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 15:13

JustAshley schreef:
Ja sommige lukt het wel en sommige lukt het niet Valentijn5.

Hebben jullie na de gbp heel erg last gekregen van jullie kont ? Ik hoorde omdat je zo veel afvalt dat je zitpijn gaat krijgen. Hiervoor ben ik wel beetje bang mbt paardrijden. Hoe ervaren jullie dat ?


Geen zitpijn, juist minder dan vroeger

rockwitch

Berichten: 11761
Geregistreerd: 16-08-07
Woonplaats: Oosterhout NB

Re: Gastric bypass

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 15:43

Ik had wel echt veel sneller last van mijn stuitje als ik lang zat. Merkte duidelijk dat er minder spekjes op zaten.
Ik kan met uit eten nog geen heel hoofdgerecht op. Dus op zich kan ik dus echt niet eten wat ik voorheen kon eten. Maar toch zal het voor mijn stofwisseling nog te veel zijn.

daffodil

Berichten: 10450
Geregistreerd: 12-11-03

Re: Gastric bypass

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 15:52

Uit eten?? Proeflokaal Bregje! Kleine porties en heeeeeel schappelijk geprijsd, 12,50 of 14,50 voor drie gangen waar ik er dus maar 2 van eet en dan ook nog alleen de vis of het vlees. Maar heel gezellig voro vriendelijk bedrag.

Ik heb er jarenlang over gedaan om tot deze beslissing te komen en iedereen die mij kent, weet dat ik mijn hele leven al bezig ben met lijnen, afvallen en gewoon weer gruwelijk aankomen. Ik ben tot deze stap gekomen omdat ik gekozen heb voor mijn gezondheid, niet omdat ik nou zo nodig slank wil zijn want ik weet niet eens wat dat is....

Ik ben te groot en te zwaar geboren en dat is nooit anders geweest, neemt niet weg dat ik er nu met behulp van de gbp voor kan kiezen om mijzelf gezonder te laten worden, wat mij in mijn eentje niet lukt anders had dat in de afgelopen 40 jaar ook wel gelukt......

En ook hiermee blijft het een kwestie van keuzes maken, het gaat niet vanzelf!

Overigens was ik mijn hele zit kwijt op mijn paard.....dat kostte echt wel even voordat ik weer fijn erop zat. Rij nu met een gelpad op het zadel zodat ik iets meer onder mijn kont heb en wat meer grip, dat helpt ook wel voor je zitbeenknobbels!

Echwel

Berichten: 12538
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Re: Gastric bypass

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 16:02

Ik voel in bed als mijn knieen op elkaar liggen , als ik op een harde stoel zit moet echt wennen dat ik zoveel botten in mijn lijf heb

rockwitch

Berichten: 11761
Geregistreerd: 16-08-07
Woonplaats: Oosterhout NB

Re: Gastric bypass

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 16:27

Ik was overigens ook 10.5 pond toen ik geboren werd, dus voor mij is het ook mijn hele leven een probleem geweest en gebleven.

daffodil

Berichten: 10450
Geregistreerd: 12-11-03

Re: Gastric bypass

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 16:30

Hier nog 1 rockwitch, het verhaal is dat alle aandacht naar mij ging omdat ik een beetje klem gezeten had maar in de tussentijd mijn moeder lag leeg te bloeden.....

Gelukkig ben ik ook nog heel lang en daar ben ik wel heel blij mee. Niemand schat ooit goed in wat ik weeg en hoe zwaar ik wel niet was, das best prettig.

MiraLooks

Berichten: 323
Geregistreerd: 18-11-10
Woonplaats: Velserbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 16:31

Hoi ik ga even volgen; ik zit met hetzelfde dilemma al TS. Vorig jaar voor de intake geweest en ik twijfel te veel. Dus ben ik het eerst gaan zoeken in diëtiste (ik blijf me verbazen over deze mensen met al hun light producten) maar goed niet geschoten altijd mis. En een personal trainer gezocht. (ik train me nu 3 x in de week het lazerus). Per saldo 3 hele kg in een jaar afgevallen. Aan het eten en trainen kan het dus niet liggen.
Ik was trouwens wel goedgekeurd - en het advies blijft 3 jaar geldig.
Ik ben alleen zo bang dat ik niet zo heel veel ga afvallen. Ook niet met een operatie.

Trouwens wat ik ook wel graag wil weten; als je zo weinig voedingsstoffen binnen krijgt wat is dan het effect op lange termijn ?
Ik weet dat je voedingssupplementen moet slikken en er is een bedrag genoemd van € 80,00 per maand. Klopt dat bedrag ?

Echwel

Berichten: 12538
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 16:38

Ik heb kalktabletten die vergoed worden en vitamine supplementen voor ong 11 euro per maand
Nogmaals bij de nok krijg je hierbij begeleiding

daffodil

Berichten: 10450
Geregistreerd: 12-11-03

Re: Gastric bypass

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 16:41

Ik slik vitamines van het kruidvat, aangeraden door het Slotervaart, potje met 60 tabletten doe ik dus twee maanden mee en kosten mij maar liefst twee euro ofzo... Slotervaart adviseert bepaalde vitamines, maar zeker niet die hele dure, volgens hen is dat nergens voor nodig.
Ik weet dat het NOK dat wel doet, en daar gaat een hoop geld in om.......

Furrow

Berichten: 3615
Geregistreerd: 07-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 16:46

Voor mij werkt omniobionta prenatal het beste (ook als ik vergelijk) dat is 25 euro voor drie maanden ofzo? Als je aan 80 euro per maand vitamine slikt dan vraag ik me af wat je slikt.
Laatst bijgewerkt door Furrow op 21-11-16 17:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Echwel

Berichten: 12538
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Re: Gastric bypass

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 17:07

Ik gebruik ra-medical speciaal voor bypass en sleeve