Is het zo moeilijk om bij de huisarts terecht te komen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 23:50

Herkenbaar.
Mijn huisarts had ineens een nieuwe assistent en die zei ook regelmatig 'ach kijk maar een paar dagen aan en als je last houdt dan moet je maar weer bellen >;)

Sinds een jaar wonen we in Duitsland.
Hier werkt 't anders.
Heb je iets, dan rij je gewoon naar je HA.
Geeft je zorgpas af aan de assistent en je gaat in de wachtkamer zitten.
Alleen jammer dat mijn huisarts een beetje een beul is dus ik wil nog op zoek naar een andere :P

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 23:53

Ik herken dit gelukkig totaal niet! Maar als ik al naar de HA ga dan is het meestal tijdens het inloopspreekuur. Een enkele keer op afspraak maar dat was nooit een probleem. En ze nemen het altijd serieus.
Zou als ik jou was wel een andere TA zoeken, dit klinkt niet echt als een goede...

Love_Laugh

Re: Is het zo moeilijk om bij de huisarts terecht te komen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 00:05

Hier moet je ook altijd een week wachten voor je terecht kan. Ik had heel erg oorpijn en hoorde niks. Zegt ze ja is geen spoed heb volgende week plaats.
Dus heb 1 week ermee gelopen, ook erg handig met werk om niks te kunnen horen. :')

Kalab

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 00:06

Ik ben er inmiddels ook wel achter gekomen dat je lichtelijk moet overdrijven tegenover de assistente om een plek op het spreekuur te kunnen bemachtigen. Ik heb ook al een aantal keer gehad dat ik het advies van de assistente opgevolgd heb (even twee dagen aankijken) en vervolgens van de huisarts hoorde dat ik veel eerder had moeten komen. Gelukkig heeft mijn huisartsenpraktijk sinds kort een nieuwe assistente die niet denkt dat ze de huisarts zelf is en is het maken van een afspraak een stuk gemakkelijker.

Mocht de huisarts niets voor je kunnen betekenen dan is het misschien een idee om even contact op te nemen met een andere tandarts in de buurt. Als jij je verhaal uitlegt dan is er misschien wel een tandarts die even een gaatje vrij heeft om te kijken wat het probleem zou kunnen zijn.

wyoming

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 00:06

Hier is het ook een verschrikking, als je op je strepen gaat staan kan je meestal snel terecht maar als je belt voor gewoon een afspraak laten ze je rustig een paar dagen later komen.

Mijn zoontje (toen bijna 1,5 jaar) was al een paar dagen niet lekker maar wel gewoon zijn drukke zelf (erg druk en aanwezig zoals altijd) In de middag na zijn slaapje was het ineens een dood vogeltje wat bij mij op de bank hing. Ik zei tegen ml, dit is niet goed, hij is ineens zo rustig, bel de ha of we even langs kunnen komen.
Ml kreeg de assistente aan de lijn. Nog voor ze ook maar gevraagd had, wat er aan de hand was, kregen we te horen dat we de volgende dag aan het einde van de dag wel even langs konden komen.

Dus ik vroeg kunnen we niet nu langskomen? Nee kon niet, dus ik zei nou dan gaan we wel naar de hap want ik wil dat hij nagekeken wordt. Kregen we toch een preek van voor tot achter dat de hap daar niet voor bedoeld was. Dus ik zeg, hij is nog geen 1,5, heeft hoge koorts en zit als een dood vogeltje op de bank, ik wil dat er een dokter naar kijkt. Toen konden we wel ineens langskomen. Uiteindelijk kregen we ab mee en toen we thuis kwamen kreeg hij een koortsstuip waardoor we alsnog langs de hap konden.

Maar ik vond het echt belachelijk dat het zo moeilijk moest gaan allemaal.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 00:07

Donna89 schreef:
Nope Je mag zelfs niet in het weekend zelfstandig naar de eerste hulp
Je moet eerst langs de huisartsenpost.
Je word wel geholpen maar vervolgens krijg je een dikke rekening want zonder doorverwijzing ben je niet verzekerd.

Is dat serieus?

Ik ben vorige donderdag gebeten door een kat tijdens het werk..auw.
S'avonds HAP en AB , zaterdag weer HAP omdat ik de hele nacht niet geslapen had en toch best beroerd was, mijn duim stond zo'n beetje op knappen. Ma naar eigen huisarts geweest en verlenging AB.
Nu vertelde mijn huisarts dat mocht het erger worden ik zo naar de EHBO mocht gaan zonder eerst weer langs te komen/bellen.

Zat is de AB op dus mocht het zondag ineens weer fout gaan bel ik de HAP eerst wel ff ...geen zin in een rekening.
Het gaat wel beter maar twijfel of ik zaterdag klachten vrij ben.

Misschien heeft hij dat al aangepast in het dossier hoor, geen idee.
Ik kreeg wel alvast een recept mee voor volgende kattenbijt :D just in case.
Ben tevreden over mijn huisarts en ook tandarts. Als er iets is kan ik snel terecht en ik word serieus genomen(ook door de assistente's). Ben geen dokter loper er moet echt wel iets aan de hand zijn wil ik bellen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 00:12

Misschien is dat in overleg met de SEH?

Ik had ook met mijn zoontje die een liesbreukje had dat de kinderarts zei 'als hij tekenen vertoont van inklemming, direct kind inpakken en naar de SEH van t UMCU rijden, niet langs de HAP, dat kost teveel tijd en die heb je dan niet.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 00:14

wyoming schreef:
Hier is het ook een verschrikking, als je op je strepen gaat staan kan je meestal snel terecht maar als je belt voor gewoon een afspraak laten ze je rustig een paar dagen later komen.

Mijn zoontje (toen bijna 1,5 jaar) was al een paar dagen niet lekker maar wel gewoon zijn drukke zelf (erg druk en aanwezig zoals altijd) In de middag na zijn slaapje was het ineens een dood vogeltje wat bij mij op de bank hing. Ik zei tegen ml, dit is niet goed, hij is ineens zo rustig, bel de ha of we even langs kunnen komen.
Ml kreeg de assistente aan de lijn. Nog voor ze ook maar gevraagd had, wat er aan de hand was, kregen we te horen dat we de volgende dag aan het einde van de dag wel even langs konden komen.

Dus ik vroeg kunnen we niet nu langskomen? Nee kon niet, dus ik zei nou dan gaan we wel naar de hap want ik wil dat hij nagekeken wordt. Kregen we toch een preek van voor tot achter dat de hap daar niet voor bedoeld was. Dus ik zeg, hij is nog geen 1,5, heeft hoge koorts en zit als een dood vogeltje op de bank, ik wil dat er een dokter naar kijkt. Toen konden we wel ineens langskomen. Uiteindelijk kregen we ab mee en toen we thuis kwamen kreeg hij een koortsstuip waardoor we alsnog langs de hap konden.

Maar gewoon een afspraak is toch geen spoed ofzo.
Onder gewoon zou bij mij en uitstrijkje vallen, zere teen, verstopt oor oid...geen doodziek kind of in mijn geval een kattenbeet. Bij die laatste willen ze je zowieso al snel zien.

ze zullen wel met iets werken zoals geen spoed, lichte spoed, spoed.
Verder denk ik ook dat mensen te snel en te vaak denken dat het heel erg is.

Doktersassistent lijkt mij echt een oliebol baan...al di zeurende mensen :D

Stampeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 00:16

Ook hier herkenbaar en inderdaad goed dat je alsnog assertief hebt gereageerd.

Een neef en nicht van mij zijn sinds een paar jaar huisarts en afgelopen voorjaar heb ik aan hun gevraagd. Ze legde mij toen uit dat door de wijziging in het zorgstelsel (gevolg van de bezuinigíngen) de werkdruk van de huisarts significant omhoog is gegaan. De assistent heeft daardoor als taak gekregen om als een soort waakhond de deur te bewaken zodat de huisarts de zorg vooral kan richten op de mensen die het echt nodig hebben en niet zijn dag gevuld heeft met patiënten die zeg maar last hebben van een scheet die dwars zit. De HA wilt natuurlijk wel iedereen 'bedienen' die hem echt wilt spreken/zien vandaar dat met enige assertieviteit je toch al snel een afspraak hebt en er vanalles mogelijk is.

Ach, en of het precies zo zit? I don't know. Maar vond het een plausibele verklaring, jammer alleen dat niet alle assistentes de juiste gespreksvaardigheden hebben om de patiënten netjes te woord te staan.
Laatst bijgewerkt door Stampeltje op 18-11-16 00:23, in het totaal 1 keer bewerkt

ual_95

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 00:20

Denk dat het niet de doktersassistenten of de huisartsen zelf zijn, maar de oneindig zeurende mensen die om het minste of geringste naar de huisarts gaan die het een beetje verpesten. Uiteraard wil ik niemand tegen het zere been trappen (weer een reden voor de huisarts :')) en zijn er ook écht fouten die gemaakt worden.

Tegenwoordig komen mensen al met een snotneus vragen om een afspraak, of komen ze bijdehand doen met hun google-speurtocht, waar toch écht uitkwam dat ze één of andere zeldzame ziekte hebben. Ik zou er zelf ook gek van worden. 8)7 Ik denk dat ze het daarom aanscherpen; het is anders gewoon niet aan te lopen.
Laatst bijgewerkt door ual_95 op 18-11-16 00:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Stampeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 00:22

wyoming schreef:

Dit vind ik wel echt heel kwalijk. Vind het prima om als volwassene assertief te moeten communiceren. Maar mijn inziens heeft de HA een zeer belangrijke zorgfunctie jegens de kwetsbare in de samenleving; (jonge) kinderen en ouderen. Maar in jullie situatie maakt de assistente, en ook de HA als haar verantwoordelijke, een mega misser.

Kalab

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 00:24

Het probleem is denk ik dat de meeste doktersassistentes het nogal hoog in hun bol hebben en denken dat zij de huisarts zelf zijn. Echter zit er een immens groot gat qua opleidingsniveau en hebben zij in mijn ogen het recht niet om zelf te dokteren en diagnoses te stellen. Dat zij handelen naar bepaalde richtlijnen begrijp ik volkomen en dat zij onderscheid maken tussen spoed en geen spoed ook, maar een assistente hoort wel zo professioneel te zijn om iedereen serieus te nemen en mag daarbij advies geven, maar moet niet voor dokter gaan spelen. Het is in mijn ogen best belachelijk dat men moet overdrijven om een afspraak bij de huisarts te kunnen krijgen en aan de reacties in dit topic te lezen is dit best normaal.

Wat ik best typisch vind is dat de keren dat ik gebruik heb moeten maken van de huisartsenpost, de doktersassistentes problemen een stuk serieuzer nemen. Dit kan pure toeval zijn of de assistentes van mijn huisartsenpraktijk hebben het echt te hoog in hun bol.

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 00:27

Ik ben zelf doktersassistente,
nu moeten wij eerst vragen voordat we een afspraak maken wat voor klacht de patiënt heeft. Dit is om in te schatten wat de ernst is, want er zijn namelijk ook patienten die klachten hebben die met spoed gezien moeten worden waar patienten zelf makkelijk over doen.
En ja, soms hebben we niet op dezelfde dag plek en bekijk ik dus of het een dag of paar dagen kan wachten.

Mensen met paar dagen keelpijn, zonder koorts. Geen alarm signalen, laat ik in principe ook niet komen. Ik geef dan advies. Zo zijn er nog wel andere klachten die ik niet laat komen of evt met de arts overleg, dat is soms ook al voldoende.

Nou moet ik wel zeggen dat ik mensen laagdrempelig laat komen, ik ben tenslotte geen arts en kan niet door de telefoon zien wat de situatie is.

In jouw geval, had ik toch als assistente zijnde gezegd dat je het beste eerst contact kan opnemen met de tandarts. Je klacht klinkt wel als een tandheelkundig probleem.
Heb verder niet het topic door gelezen, dus weet niet wat eruit was gekomen.
Maar als er dan niks bij de tandarts uit was gekomen, dan liet ik je dezelfde dag op spreek uur komen.

Maar om even mijn verhaal duidelijk te maken, want heb snel door het topic gebladerd en zag dat sommige beetje raar vonden dat de assistente vroeg wat de klacht is; dat is alleen maar om de ernst in te schatten en hoeveel tijd van de afspraak.

Oja, nog een tip, als je zegt dat je koorts hebt of hebt gehad, laten ze je sneller komen :')

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 00:28

ik begin mijn gesprek altijd met:
Hallo met xxx, ik wil graag een afspraak maken
klachten
zelf ondernomen
resultaat

ik heb in mijn leven een stuk of 5 huisartsen gehad, kwam bij de eerste vier sporadisch
bij de vijfde ben ik in een jaar tijd al zo'n 5 keer geweest..

ik heb gelukkig nog nooit ervaren dat ik afgepoeierd werd.
sterker nog, voor ik met mijn ogen kon knipperen had ik al een doorverwijzing naar de gyno, terwijl ik de huisarts rustig nog een kans had gegeven.

in het verlengde van mijn klachten heb ik vorige week zelf gevraagd om een aanvullend bloed en urine onderzoek om uit te sluiten dat er geen andere onderliggende issues zijn dan waar ik voor behandeld wordt, omdat de totale klachten niet echt overeenkomen met slechts datgeen waar ik nu medicatie voor heb, ongeacht dat mijn andere symptomen rustiger zijn.

geen enkel probleem.. gelijk ook gevraagd om het bloed te checken op twee genetische aandoeningen waar ik een redelijk grote kans op heb, gewoon om alles even in beeld te hebben..

geen enkel commentaar en tien minuten na de injectie plus het gesprek over de klachten stond ik buiten met papieren voor bloed en urine onderzoek.

ik overdrijf geen klachten, maar ben wel heel duidelijk in wat ik verwacht. assistente huppelt wel iedere keer naar de huisarts om even te checken, met name toen er een injectie gezet moest worden en ze de stof totaal niet kende hehe, maar anders dan dat heb ik geen issues met de assistente.

wel is het zo dat iedere Nederlander hoopt dat zodra pijn vervelend wordt ze direct terecht kunnen, maar eigenlijk wil iedereen gewoon een afspraak voor dezelfde dag.. Een huisarts heeft maar een klein aantal ongevulde plekken op een dag voor zaken die direct moeten, dus ja als het even kan proberen ze je in een reguliere plek te stoppen.. En dan kun je het beste doen wat TS al deed, even rustig ademhalen, nadenken of je het red tot de eerste plek.. zo niet gewoon even terugbellen en aangeven dat het echt niet zolang nog gaat.
Laatst bijgewerkt door elenaMM77 op 18-11-16 00:33, in het totaal 1 keer bewerkt

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 00:30

Gedeeltelijk snap ik het wel. Er is ook een "categorie" mensen die voor elk wissewasje bellen. Er is veel wat het lichaam zelf kan oplossen. Koorts is ook deel van het herstellen.

Anderszijds ken ook een aantal verhalen van mensen waar iets ogenschijnlijk wat onschuldig leek ,toch ernstig bleek.
Het blijft lastig.
Een arts heeft geen glazen bol.

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 00:38

Zo heb je ook mensen die bellen met al maanden last van knie (bijvoorbeeld) en willen dan ineens op dezelfde dag gezien worden, sorry maar 1. Zoveel plekken hebben we niet op dezelfde dag, alleen voor mensen die echt gezien moeten worden en 2. Paar dagen kunnen er heus wel bij.

Tenzij de klachten ineens heeeeeeel verergerd zijn, dan is t weer een ander verhaal. Daarom vragen we uit hoelang de klachten zijn, of het hetzelfde is gebleven en wat de patiënt er aan heeft gedaan.

Fair

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-16 00:45

Ibuprofen is uitgewerkt en de pijn is niet te harden :( kan er niet van slapen. :(

Ik begrijp heel goed dat assistentes die dingen moeten vragen en ik vind het ook alleen maar goed. Sommige mensen komen echt voor alle kleine dingen.

Situaties zijn gewoon moeilijk in te schatten, en inderdaad, had de arts maar een glazen bol. Ik weet alleen een ding wel: het systeem loopt niet heel lekker zo :P meerdere mensen hebben er last van. En als je dan iemand bent zoals mij die naar een ander luistert en ja zegt. (En niet altijd voor zichzelf op komt :o ) dan werkt het gewoon niet goed.

Toen ik op hing voelde ik me heel schuldig naar de assistente en ik hoop zo dat ik haar niet een rotdag heb gegeven. :o

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 00:55

Fair schreef:
Ibuprofen is uitgewerkt en de pijn is niet te harden :( kan er niet van slapen. :(

Ik begrijp heel goed dat assistentes die dingen moeten vragen en ik vind het ook alleen maar goed. Sommige mensen komen echt voor alle kleine dingen.

Situaties zijn gewoon moeilijk in te schatten, en inderdaad, had de arts maar een glazen bol. Ik weet alleen een ding wel: het systeem loopt niet heel lekker zo :P meerdere mensen hebben er last van. En als je dan iemand bent zoals mij die naar een ander luistert en ja zegt. (En niet altijd voor zichzelf op komt :o ) dan werkt het gewoon niet goed.

Toen ik op hing voelde ik me heel schuldig naar de assistente en ik hoop zo dat ik haar niet een rotdag heb gegeven. :o

Hey beter zij 1 rotdag, dan jij nog 4 rotdagen toch?
Mag je nog geen nieuwe pijnstillers? 400mg Ibu en 1000mg paracetamol werkt erg fijn samen en zou mits je niets bijzonders hebt of andere medicatie gebruikt ofzo goed moeten kunnen.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 01:00

Ik begrijp dat de TA geen foto heeft gemaakt?
Gezien de klachten lijkt mij dat geen overbodige luxe (wortelkanaalontsteking lijkt mij aannemelijk)
Een huisarts kan daar niets mee.

MiReRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 01:13

Belachelijk. Ook ervaring mee. Toen ik nog in een grote stad woonde. 'Ik hoest al 3 maanden en wil de huisarts zien' assistente: wat heb je er zelf al aan gedaan? Neem maar eerst hoestdrank ofzo!
Ik kreeg de dokter gewoon niet te zien.
Later ging ik in een andere wijk wonen. Andere huisarts. Heb moeten vechten om een longfunctieonderzoek en had potdomme astma ontwikkeld en zat nog maar op 75% longcapaciteit. Vandaar dat hoesten!

Nu ik in een dorp woon gaat het echt véél beter met de huisarts!
Kan elk moment gewoon even binnenlopen bij de assistente voor een herhaalrecept of een urine onderzoek. Kan dezelfde dag of toch zeker een dag later bij de huisarts terecht als het moet en heb het gevoel dat ik serieus word genomen, ook bij vage klachten.

Waar woon jij? Een stad of een dorp?
Ik vraag me af of meer mensen dat verschil ervaren. Voor mij is het een verademing. Op meerdere fronten.

geerte

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 07:06

Bij mij was het in het dorp een strijd om langs te komen en juist in de stad niet.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 07:39

Hier was een afspraak maken ook een lastig ding bij de huisarts. 's ochtends gebeld of er een afspraak gemaakt kon worden en dan zou ik direct me opnieuw bij hen inschrijven. Maar dat kon niet, inschrijven kon pas vanaf half 3 aan de balie met een briefje van de tussentijdse huisarts met wat er gebeurd is (ook na aangeven dat er niets gebeurd is) en pas daarna kon er een afspraak gemaakt worden.

Goed, ik om half 3 die kant zonder briefje want mijn andere huisarts, waar ik letterlijk nooit binnen geweest ben, gaf aan dat hij geen briefje kon sturen als er geen dossier bij hem was. Daar opnieuw inschrijven, afspraak maken, pas over 3 dagen plaats. Nee, er kon echt niet even naar de plek op mijn been gekeken worden. Dat ik echt niet voor niets zou komen maakte niet uit (ze had dus net mijn dossier in handen gehad, waarbij blijkt dat ik slechts voor 2 dingen bij de huisarts was geweest dus de onderbouwing dat ik niet voor niets kom lag er).

3 dagen later bleek het ringworm te zijn met daaronder ondertussen een flinke wondroosinfectie. Ik ben in plaats van 2 weken smeren met een schimmelzalf, 4 weken aan het smeren geweest met 3 zalven die ik gefaseerd afgebouwd heb (jeukremmende zalf, antibioticazalf en alsnog die schimmelzalf). De plek heeft nog een afdruk, er is dus zacht littekenweefsel ontstaan.

Paellapan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 07:41

Ik hoop dat je nog een klein beetje hebt kunnen slapen meid.

Vorig jaar zelf ineens heel erge kiespijn, ibu en pcm hielpen maar even.

Volgende dag was het over, ik blij met mijn enorme TA angst.

Dag daarna, zaterdag werd ik wakker met een ei in mijn mond.

Naar TA gegaan, foto gemaakt, en daar was een ontstoken wortelpunt te zien.
AB gehad om abces te laten verdwijnen.

(met actieve ontsteking is het niet te verdoven)

Uiteindelijk mijn kies verloren bij de kaakchirurg, die heeft het aan de zijkant verder open moeten maken om alles schoon te spoelen.

Maw dit klinkt absoluut als een tandprobleem, dus als de wiedeweerga naar een andere tandarts.

Beterschap :(:)

Cheminee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 07:49

Helemaal mee eens!

Totaal ander verhaal dan wat jij hebt maar het komt wel over een met dat je echt voor jezelf moet opkomen bij de huisarts.

Ik had een spiraaltje laten zetten en vanaf toen begon ik meteen met iedere 15 min naar dr wc te gaan. Oké kon een reactie zijn op het spiraaltje..
Na 3/4 maanden nog niet weg.. huisartsassistente zei dat het absoluut niet aan het spiraaltje kon liggen..

Oké nog wat weken gewacht maar het werd erger en erger.

Nog een keer gebeld.. dokter had het druk kon na het weekend terecht.
Oké dat kon ik nog wel doorstaan..
ik kom daar aan en het eerste wat de dokter zegt. Wat wil je? Het zit tussen je oren. Ja een afspraak bij een specialist die mij kan helpen. Had geen nut want het zat tussen mijn oren en aan het spiraaltje kan het absoluut niet Liggen

4 afspraken heb ik dit aan moeten horen! Tot er een stagiaire het stokje een keer over nam..
Die heeft mij doorverwezen naar de bekkenbodemfysio.

Ook die zei dat het tussen mijn oren zat.

Ik ben van huisarts veranderd, mijn verhaal op nieuw gedaan en het eerste wat zij zei was.. meisje je had voor jezelf op moeten komen... het is je spiraaltje..

Spiraaltje is eruit en de klachten nemen af!

Ik ben dus uit gegaan van de kundigheid van mijn vorige dokter en van zijn ervaring.. maar had al die tijd gewoon naar mijn eigen lichaam moeten luisteren!

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 07:53

Hier ook in een dorp en weinig problemen om bij de huisarts langs te kunnen , dat is wel fijn. Meestal kan ik wel inschatten of het diezelfde dag moet of het even kan wachten. Anders maar een schepje erbovenop doen.