Pas eten wanneer je lichaam het aangeeft

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 12:17

Het klinkt heel goed, maar ik zou het niet doen.

De meeste mensen hebben eigenlijk zelden honger. Sowieso nooit honger in de zin van de Hongerwinter of bepaalde gebieden in Afrika, maar ook niet in de zin van 'gewoon' een lege maag. Wanneer overkomt je dat dan wel? Nou, als je fysiek zwaar werk hebt gedaan - of dat nou 100 kilometer fietsen, een hele middag spitten in de tuin of sjouwen in de bouw is - of als je erg lang niet eet.

Als je met honger gaat eten, sla je vaak van alles naar binnen. Je gaat naar de snackbar "want ik heb het nu wel verdiend", of je eet achter elkaar een half brood op. Wanneer je gewoon drie keer per dag op gezette tijden een gecontroleerde hoeveelheid neemt, heb je minder de behoefte om je boekje te buiten te gaan. Ook niet onbelangrijk: op je hongergevoel wachten betekent dat er een moment in je dag zit waarop je inzakt en dus veel minder functioneert.

Ik ben geen diëtist of zo, dus een voorbehoud is op zijn plaats, maar dit is wel mijn ervaring.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 12:21

Ik vind het een interessant onderwerp. Pas eten wanneer mijn lichaam dat wil gaat bij mij niet zo heel goed, wanneer ik daar op wacht is het eerste wat ik pak toch weer een berg koolhydraten. Even een boterham met hagelslag omdat ik echt niet meer kan wachten met eten en dus ook koken te lang duurt. Dus dat is het niet voor mij.

Wat ik wel doe is de hoeveelheid eten aanpassen aan wat mijn lichaam vraagt. 's Ochtends heb ik nooit zo veel behoefte aan eten. Een bakje kwark met haver en een appel, of toast met ei, voldoet dan. Standaard om 11 uur moet ik wat te eten hebben en een groot deel van het jaar is een banaan dan prima maar in de zomer wil mijn lichaam dan een warme maaltijd. In die weken/maanden vindt mijn lichaam het dan ook prima om die dag verder alleen brood en fruit enzo te krijgen. Terwijl ik in de herfst en winter liever mijn warme maaltijd 's avonds krijg. En dat is bij mij dan ergens tussen zes en acht 's avonds. Heel ander ritme dus dan in de zomer. Maar voor mij werkt het.

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 12:22

Het lijkt mij niet gezond. Ik ben bang dat als je gaat eten als je echt honger hebt, je juist snel teveel eet. Je eet dan tot je verzadigd bent, dus hebt meer nodig dan wanneer je een paar keer per dag kleinere beetjes neemt.

Net zoals boodschappen doen als je honger hebt, dan neem je ook snel teveel mee omdat je overal wel zin in hebt. ;)

NatasjavE

Re: Pas eten wanneer je lichaam het aangeeft

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 12:25

Nou ik denk niet dat het voor iedereen kan werken.
Er zijn ook mensen waarbij de maag sneller leeg is en minder snel het seintje maag is vol door krijgen( chek de werking van GLP-1)
Als die voortdurend eten als ze honger hebben worden ze tonnetje rond. Dat zijn ze vaak al.

Ik eet op die manier weer te weinig.

Eline_S_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 12:25

pinto_1 schreef:
Het lijkt mij niet gezond. Ik ben bang dat als je gaat eten als je echt honger hebt, je juist snel teveel eet. Je eet dan tot je verzadigd bent, dus hebt meer nodig dan wanneer je een paar keer per dag kleinere beetjes neemt.

Net zoals boodschappen doen als je honger hebt, dan neem je ook snel teveel mee omdat je overal wel zin in hebt. ;)

Maar als je de hele dag door kleine dingen neemt daalt je bloedsuikerspiegel nooit, en blijf je in principe aankomen :j

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 12:28

Ligt dat er niet aan wat je eet? Een boterham met hagelslag, ja daar stijgt je bloedsuiker wel van.
Maar een handje nootjes zal wel meevallen. Zeker als je je insuline toch al op een vrij vlak niveau weet te houden.

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 12:29

Ja ik doe dat. Werkt voor mij heel fijn. Ik drink wel de hele dag door, zo'n 3 liter per dag. Eigenlijk alleen water, soms een kopje thee. Ik eet als m'n lijf aangeeft daar weer behoefte aan te hebben en dat werkt heel erg fijn. Ik merk ook dat mijn lichaam zelf een ritme heeft bepaald daarin, ik krijg vaak op dezelfde momenten trek :)

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 12:30

Eline, je verhaal over bloedsuiker sta ik helemaal achter. Maar dat is ook op te lossen met de juiste voeding.
De spaarstand bestaat niet en is dus ook geen argument

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-16 12:57

spaarstand bestaat wel ;)

Maar ik heb het niet over uithongeren zodat je gaat bunkeren.

Eline_S_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 13:06

@Amaris, ook. Van bijv hagelslag stijgt je bloedsuikerspiegel veel hoger dan een handje nootjes. Maar na een handje nootjes heb je ook veel sneller weer honger dan na een broodje hagelslag. Je kunt het beste veel eiwitten eten (dus zuivel, vlees etc.). Eiwitten doen in principe niets met je bloedsuikerspiegel, maar geven je wel een vol gevoel. Zo verbrand je dus vaker dan je doorhebt :j

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 13:30

Ik heb zitten twijfelen of ik zou reageren, ik wil niet belerend overkomen maar ik schrik van alle eetgewoonten die ik hier zie. Dus typ ik toch maar mijn tips en als er ook maar één iemand er iets aan heeft dan is dat al meegenomen.

Als je een lichaam wil dat helemaal f*cked up is moet je dat inderdaad doen. Ik heb me mijn hele leven bezig gehouden met voeding en gezondheid en ik kan je echt alleen maar het volgende adviseren als je gezond wil leven en een gezond gewicht wilt bereiken en behouden:

De regelmaat van zes keer per dag eten (3 maaltijden, 3 tussendoortjes) is erg belangrijk voor je lichaam. Begin met een ontbijt waarmee je lichaam de dag kan starten, bijvoorbeeld havermoutpap met een lepel lijnzaad is verschrikkelijk gezond en zorgt voor langdurige verzadiging.

Er zit trouwens een vertraging van ongeveer 10 minuten tussen het verzadigd zijn van je maag en je hersenen die dat registreren.

Door je lichaam een hongergevoel te laten ervaren geef je het stress en pieken en dalen en dat zorgt voor een verhoging van het stresshormoon cortisol. Verhoogd cortisol is ongezond en heeft een onder andere een negatief erffect op je spijsvertering; je wordt er juist dikker van.

- Stop zo veel mogelijk met het eten van (geraffineerde) suiker. Suiker is vergif voor je lichaam en het verstoort je lichaamsfuncties, hormoonbalans en zorgt voor blessures in bindweefsel en spieren en vroegtijdige veroudering (niet alleen uitwendig maar ook inwendig)

- eet zo veel mogelijk groene groenten (liefst 400 gr per dag), die verzadigen ook en worden veel te weining gegeten.

- eet méér vet, maar dan alleen de goede, dus GEEN dierlijke vetten of transvetten. Weest scheutig met olijfolie, rijstolie en andere oliën met de juiste omega 3 of 6. Dat heeft je lichaam nodig om af te vallen. Klinkt vreemd maar zo werkt het.

- Eet wel koolhydraten maar met mate en alleen goede (lage glycemische index). Zorg er ook voor dat je ze verwerkt door middel van beweging.

- minder (liefst geen) varkens- en rundvlees maar kip en regelmatig vette vis.

- pak bij trek tussendoor eens een handje walnoten, het bevordert je spijsvertering en de vetten worden rechtstreeks door je hersenen verbruikt. Je wordt daar dus niet dik van.

- ook langdurig intensief sporten zorgt voor een verhoging van cortisol in je lichaam. Beste is om maximaal 45 minuten achter elkaar intensief te sporten.

Door de jaren heen en fysieke problemen ben ik stiekem een paar kilootjes aangekomen de laatste jaren. Niet echt veel maar wel te veel naar mijn gevoel.
Puur door me te houden aan bovenstaande richtlijnen ben ik zonder enige moeite in 5 maanden 12 kilo afgevallen; mijn man 10 kg en onze dochter 11 kg. We zitten nu allen op een gezond gewicht en merken dat ons lichaam geen enkele moeite heeft om dat gewicht vast te houden. Daarnaast voelen we ons veel gezonder en zijn nooit meer ziek zwak of misselijk.

Ik was een echte zoetekauw maar heb nu absoluut geen enkele behoefte meer aan zoetigheid, sterker nog, ik wordt er lichamelijk ziek van als ik een bepaalde hoeveelheid suiker eet. Alles wat ik nu eet PROEF ik ook echt weer en het plezier in het eten en koken is weer helemaal teruggekomen. Voorheen stak ik nog wel eens wat zonder na te denken in mijn mond omdat ik DACHT dat ik trek had, maar achteraf is dat helemaal niet zo geweest, ik had dan alleen een daling in mijn bloedsuikerspiegel dat juist gekomen was door een piek van verkeerde suikers.

En natuurlijk gaan wij ook wel eens lekker uit eten en drinken een wijntje of biertje. Gezond eten hoeft echt geen smakeloos knaagdieet te betekenen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 13:33

Als ik pas ga eten wanneer ik trek heb, eet ik echt heel erg weinig, en telkens minder. De periodes tussen het eten en opnieuw trek krijgen worden telkens langer, en ik eet dan veel te onregelmatig. Het lijkt mij totaal niet gezond. Wellicht dat het voor sommige mensen werkt, maar het lijkt mij geen goede aanbeveling voor het gros van de mensen.

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-16 01:07

Vandaag trouwens prima overleefd!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 01:30

Remy schreef:
Begin met een ontbijt waarmee je lichaam de dag kan starten, bijvoorbeeld havermoutpap met een lepel lijnzaad is verschrikkelijk gezond en zorgt voor langdurige verzadiging.

Nou, als er lijnzaad in zit is het voor mij alleen maar verschrikkelijke buikpijn. Voor iemand die zo veel over voeding zegt te weten mis ik ook vooral nog de info dat het niet zo goed idee is om elke dag het zelfde ontbijt te eten.

Movement

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 01:40

Ik ben een persoon die heel snel afvalt. Mij is verteld dat als ik het gevoel heb dat ik trek krijg, dat ik dan eigenlijk al te laat ben met eten. Ik moet eigenlijk continue eten om op gewicht te blijven.

Elk lichaam reageert anders op voedsel. De ene persoon verwerkt voedsel sneller dan de ander. Als je je hele leven al zo gegeten hebt zoals je deed, en je gewicht is goed, waarom zou je het dan willen veranderen?

Het is ook echt iets wat je alleen aan jezelf kan vragen of je het wilt of niet. Sommige mensen eten 3 stevige maaltijden per dag. (ontbijt, lunch en avondeten.) De ander snackt heel veel, dus neemt kleine hoeveelheden de hele dag door. (wat ik dus doe.) Er zijn ook mensen die in de middag warm eten en in de avond brood. De variatie van hoe je je eten op eet maakt niet uit, zo lang je maar je dagelijkse behoefte calorieën binnen krijgt.

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 02:02

Kirrr schreef:
Vooral ook van al die kunstmatige dingen en veel suikers heb je steeds opnieuw trek. Dus een gezonde voeding hoort daar echt wel mee samen.

Eten was bij mij een gewoonte, ik luisterde ook niet meer naar mijn lichaam.

Ik denk dat dit heel erg waar is.

Al de zoetigheid en kunstmatig eten geeft je lichaam constant signalen van 'meer, meer, meer.'
Ik denk dat er dus meer te bereiken valt als je die dingen allemaal eruit haalt, dan dat je alleen gaat eten als je maag gaat krampen.

Nu heb ik 3 weken? geleden 5 dagen gejuiced. Nu is dat niet voor iedereen weggelegd (en de meningen over juicen zijn heel erg verdeeld (en voordat ik er commentaar op krijg; ik sta er neutraal in; ik raad het niet perse aan, ik raad het niet af, het was mijn keuze en ik wil niet beweren dat dit ''de'' manier is om gezond te zijn.), maar sinds ik daar mee klaar ben is m'n honger gevoel echt ontzettend geminderd. M'n lichaam had 5 dagen lang alleen maar gezonde voeding en vitamines en mineralen en om eerlijk te zijn was het fantastisch. Heb me in lange tijd niet meer zo energiek, opgewekt en niet-hongerig gevoeld.

Nu ik daar mee klaar ben heb ik vast gehouden aan een gezond eet patroon en ik merk echt dat ik minder eten nodig heb. Minder honger gevoel, m'n lichaam gaat niet meer af om 12 uur met ''omg ik heb lunch nodigggg'' soms eet ik pas 'n uur later (heb enige flexibilieit in m'n werk). En hetzelfde met avondeten. Ook zijn m'n porties wat kleiner geworden.

Ik heb het idee dat ik even goed ben afgekicked van alles kunstmatig en dat dit je lichaam ontzettend goed doet. Ik kook nu echt vooral verse maaltijden met zo min mogelijk gebruik van potten of poeders (en ook eet ik minder vlees dan normaal) en ik snoep eigenlijk niet meer, omdat die behoefte er eigenlijk niet is. (Gister een ijsje gehad omdat het 33 graden was ;) ).

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 03:08

Ik eet zo al mijn hele leven, pas als ik trek heb eet ik. Anders kan ik niet eens eten

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 07:37

Bij mij gaat dit niet met vaste pauzetijden. Bovendien word ik dan heel chagrijnig en ga ik van alles naar binnen gooien wat niet de bedoeling is. Omdat ik veel sport heb ik met een diëtiste om de tafel gezeten om te kijken naar wat ik eet. Ik heb wel zes of zeven eetmomenten en dat is volgens de diëtiste prima. Ik eet onder andere brood (momenteel 5 sneetjes per dag), drie keer per dag fruit, een warme maaltijd, vezelrijke crackers, magere kwark, een portie rauwe groente bijv. wortels en wat lekkers. Ik drink water en thee en soms een glas light frisdrank of een glas alcohol.
Tijden dat ik eet zijn ongeveer vast door mijn werk. 6 uur, 8 uur, 10 uur, 12 uur, 3 uur, 6 uur.
Dit gaat allemaal prima en ik weeg al meer dan tien jaar ongeveer 65 kilo bij 1.72m.

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 15:01

Koper schreef:
Remy schreef:
Begin met een ontbijt waarmee je lichaam de dag kan starten, bijvoorbeeld havermoutpap met een lepel lijnzaad is verschrikkelijk gezond en zorgt voor langdurige verzadiging.

Nou, als er lijnzaad in zit is het voor mij alleen maar verschrikkelijke buikpijn. Voor iemand die zo veel over voeding zegt te weten mis ik ook vooral nog de info dat het niet zo goed idee is om elke dag het zelfde ontbijt te eten.

Ehm waar heb ik gezegd dat je elke dag hetzelfde ontbijt moet eten? En volgens mij staat erbij BIJ VOORBEELD.

Lezen is een kunst. Afzeiken ook (toon van je laatste zin.)

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 15:11

Ik denk dat het genuanceerd ligt. Deels ben ik het ermee eens. Eten terwijl je geen trek hebt vind ik een beetje vreemd en onnatuurlijk. De theorieën zijn er nogal verschillend over wat goed is, ook wat betreft het ontbijt bijvoorbeeld. Ik heb echter vrijwel altijd 's ochtends zin in eten als ik net opsta. Is dat niet het geval dan kan dat verschillende dingen betekenen; hormonen, stress, darmproblemen. Stress werkt onwijs op mijn maag, evenals bepaalde prikkels van buitenaf. Zie ik, of wordt er gepraat over smerige dingen dan heb ik al geen honger meer. Heb ik stress, dan krijg ik nauwelijks iets naar binnen. Wel ben ik ervan overtuigd dat je naar je lichaam moet luisteren. Als ik stress heb ga ik niet eten omdat ik moet eten, maar ga ik eerst proberen de stress op te lossen zódat ik weer trek krijg. (Dus kijken waar het vandaan komt, kijken of de situatie opgelost kan worden en anders mediteren bijv.) Als mijn darmen in de knoop liggen (figuurlijk, heb ik weleens) dan eet ik net zo lang niet totdat het probleem is opgelost en dan gaat het goed. Ga ik eten, omdat het etenstijd is, dan weet ik dat het een lang en pijnlijk toiletbezoek gaat worden. Dus in dat opzicht ben ik het ermee eens dat je pas moet eten als je honger hebt. Aan de andere kant, is er nog een deel wat je jezelf aanwent. Eet je nooit 's ochtends, dan heeft je lichaam daar op een gegeven moment ook geen behoefte meer aan en zal je dat patroon moeten doorbreken.
Hebben we het over: dat je eet waar je behoefte aan hebt, wordt het nog wat ingewikkelder. Mensen zijn tegenwoordig gewend om veel te veel suiker en zout te eten en het is algemeen bekent dat heel veel mensen daardoor gewoon verslaafd zijn aan suiker. (en ja ik ook) Je zal eerst je dieet compleet moeten omgooien, écht gezond gaan eten, van de suiker afkicken en dán geeft je lichaam pas goed aan wat je nodig hebt. Als ik nu zin heb ik chocola, eet ik chocola. Maar natuurlijk heeft mijn lichaam dat niet echt nodig, dat is gewoon die suikerverslaving.

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 17:51

Ik eet juist wel vaak het zelfde 's ochtends, ik reageer slecht op dierlijke producten dus dan blijft er weinig over. Weeg 60kg met 1.70. Ik honger mezelf niet uit, maar als mensen zeggen dat ze zo aankomen van eten wanneer ze willen en ik vraag wát ze dan eten, dan komt het neer op een half zakje sla, cola, aardappelkroketten een berg speklappen -O- Iedereen reageert anders op eten, maar er zijn gewoon dingen die voor iedereen slecht zijn.