Zeilen, wie nog meer?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 15:39

Ik zou nog wel eens zo'n grote Dehler oid willen huren voor een vakantie op de middellandse zee of rond de Griekse Eilanden. Lijkt me fantastisch.
Kopen niet meer, na ons varensleven (binnenvaart) geen nieuwe boot meer.

Sanned

Re: Zeilen, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 17:19

Met het volksbootje heb ik liever windkracht 3-4, dan haal je een prima snelheid maar is het ook nog comfortabel. Met de grote boot heb ik liever 5-6, dan komen we tenminste een beetje vooruit :'). Maar windkracht 7 kan die ook nog prima hebben. Met 1-2 ligt je met die echt stil.
Ik word het meest zeeziek van hoog aan de wind zeilen met harde wind, lekker die golven schuin van voren terwijl je behoorlijk schuin gaat, dan tol je alle kanten op. Dan heb ik veel liever wind van de zijkant, dan gaan de golven tenminste dezelfde kant op als dat je schuin gaat en rol je vooral heen en weer.

Wij hebben ook wel een paar spannende dingen meegemaakt :'). Een motor die uitviel bij het binnenvaren van de haven, toen moesten we met windkracht 7 op zeil aanleggen met een schip van 13 meter. Of een motor die uitviel in een kanaal met aan weerszijde rotswanden. Een lege startaccu na een nacht ankeren waardoor we op zeil de baai uit moesten. Rolfok die met harde wind niet meer in wilde rollen en we toen op zee moesten laten zakken. En zo kan ik nog wel even doorgaan :+
Fijn, van die oude schepen.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 17:36

Gem schreef:
Ik zou nog wel eens zo'n grote Dehler oid willen huren voor een vakantie op de middellandse zee of rond de Griekse Eilanden. Lijkt me fantastisch.
Kopen niet meer, na ons varensleven (binnenvaart) geen nieuwe boot meer.

Dehlers heb je bijna niet in Griekenland.

Bijna allemaal Bavaria's en Jeanneau's.

De Dehlers die ik gezien heb( 3 denk ik) waren geen van alle charterboten.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 23:06

Dehler of Bavaria, dat is me om het even, al zal daar best verschil in zitten. Iig een grote goed uitgeruste boot met voldoende leefruimte.

Splut

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 14:30

.
Laatst bijgewerkt door Splut op 07-07-22 16:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 16:21

Ligt aan de boot of ik graag wind heb

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 11:00

Ik schop het topic even omhoog O:)

Doen jullie 's winters ook nog iets wat met zeilen te maken heeft, of ligt jullie hobby dan helemaal stil en ver weg op zolder?

Ik heb me vorig jaar een beetje bezig gehouden met wat onderhoud en de kussens opnieuw bekleden enzo.. we zijn naar de botenbeurs in Dusseldorf geweest.. Wat zeilboeken gelezen..
Dit jaar kijken we vooral wat youtube zeilavonturen van vloggers, en omdat de boot nog in het water ligt kunnen we het een en ander aan de mast klussen.. En wie weet gaan we nog eens naar zo'n botenbeurs :j

Wat doen jullie zoal in de winter?

hetty007

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 11:04

Afbeelding
Wij zijn nu het onderwaterschip aan het kaal maken. In de winter dus genoeg te doen voordat ze het water weer in gaat.

Splut

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 11:05

.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 11:08

Ah leuke klus hetty :+ Dat hebben wij twee jaar geleden gedaan, pfoe wat een rommel is dat he!
Zag het er nog goed uit van onderen?
En dan in het voorjaar weer antifouling erop?

hetty007

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 11:13

Ik heb op dat gebied er weinig verstand van. We waren wel bang dat de boot osmose had, maar het waren gelukkig vochtblaasjes onder de antifouling. Er gaat in ieder geval een nieuwe gelcoat op. En kwa antifouling zijn we er nog niet over uit. Eerst maar even goed drogen en de kiel kaal maken.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 11:14

Annwfyn, heb je de FJ al lang te koop staan? Jammer wel, dat ie weg moet.
Wat handig dat je opa zo'n grote schuur heeft zeg! Echt fijn, ook voor het onderhoud natuurlijk.

Botenbeurzen vind ik meestal erg leuk.. gewoon om te kijken in die grote superjachten enzo :))

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 11:19

Fijn dat het allemaal mee lijkt te vallen, hetty!
Ik heb ook niet zo gek veel verstand van het schilderen enzo, dat laat ik aan vriendlief over :)) Weet alleen dat we zelfslijtende antifouling gebruiken die erop gaan vlak voordat de boot het water in gaat.. Maar aangezien we steeds vaker in zoutwater gaan varen kan het best zijn dat er volgend jaar een andere AF op moet :=

Splut

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 11:21

.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 11:27

Inderdaad zonde ja, ik ken het. Ons klein open bootje staat nu al twee jaar lang niks te doen, dus die gaan we in de lente te koop zetten denk ik.
Altijd jammer om zo'n bootje te moeten verkopen, maar het is ook zonde als ie in een hoekje weg staat te rotten he :=

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 11:49

Wij zijn mooi weer zeilers. Dus nee in de winter niet. Maar we hebben ook geen eigen boot.

_fairytale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-16 12:44

Vooral onderhoud, en verder niet zoveel.
Als mijn Sunfish nog heel was geweest had ik daar veel mee gezeild als het weer het toeliet/toelaat, maar helaas moet daar ook nog wat aan gebeuren.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 18:51

Wij moeten 's winters sowieso al gewoon varen, dus geen behoefte om dan de kou extra op te zoeken in een zeilboot. Daarbij vind ik de risico's op een nat pak, onderkoeling of ziek worden te groot.
Mijn zeeverkenner - kinders zullen de vletten binnenkort ook wel op het droge trekken voor onderhoud.

_fairytale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-17 18:25

Aangezien het topic alweer een tijdje stil ligt en het zeilseizoen er weer aankomt ben ik wel benieuwd wie waar en wanneer weer gaat beginnen?

Zelf ben ik nu bezig met mijn bootje opknappen, want mijn nieuwe ra en giek zijn klaar, het zeil is ondertussen ook weer gemaakt en binnenkort gaat mijn bootje in de wax. Daarna ga ik zo snel mogelijk weer beginnen!

Nog een vraagje; waar kopen jullie jullie bootsticker?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 19:00

Klinkt goed! En het was vandaag ook heerlijk weer he, ik krijg ook alweer zin om het water op te gaan!

De bootstickers heb ik zelf gemaakt. Ik heb een snijplotter thuis, en heb via ebay goudkleurige folie besteld en nog een band van 2cm breed voor langs de hele waterlijn.

_fairytale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-17 19:14

8nnemiek schreef:
Klinkt goed! En het was vandaag ook heerlijk weer he, ik krijg ook alweer zin om het water op te gaan!

De bootstickers heb ik zelf gemaakt. Ik heb een snijplotter thuis, en heb via ebay goudkleurige folie besteld en nog een band van 2cm breed voor langs de hele waterlijn.

Idd, ik kan echt niet wachten om weer het water op te gaan :D

hetty007

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 20:32

Afbeelding
Na veel werk met het onderwater schip mag ze as maandag het water in. Aankomende weekend nog even de laatste puntjes op de i.

_fairytale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-17 17:51

Heb vandaag samen met mijn vriendin een voorbeeld gemaakt voor de bootnaam van mijn bootje (had ie nog niet, maar vind ik altijd wel heel erg leuk staan):
Afbeelding

De naam heb ik gekozen, omdat de naam van de boot waarmee Laura Dekker de wereld over zeilde ook zo heete :D

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-17 18:46

Leuke naam.

Wij gaan van de zomer weer zeezeilen in Griekenland. Het plan is om van Athene naar de Sporades te zeilen.

hoefijzer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-17 20:00

Tevens de naam van het beroemde bootje waar kunstenaar Bas Jan Ader nooit meer mee terug keerde op zijn tocht over de Atlantische oceaan. Ik vond het altijd al zo ironisch dat die van Laura Dekker ook zo heette :D Gelukkig kennen alleen mensen uit de kunstwereld Ader, en is hij onder zeilers niet zo bekend.

Ik ben een beetje hopeloos over mijn twee bootjes. Afgelopen maand is de grootste wederom opengebroken en echt totaal overhoop gehaald. Alle luiken open, alle laatjes met onderdelen leeg gegooid, tot aan blikken uit de keukenkastjes aan toe. Dat was ook nog eens toen het gigantisch regende. Dus de hele boot ligt vol met water, rijst en onderdelen. Meerdere dingen zijn kapot gemaakt zoals de kraan. Niks gejat zo ver we konden vinden..
Het was altijd al op het randje, maar momenteel kost opkappen echt ten minste 3 keer zo veel als de waarde die hij gaat hebben wanneer hij opgeknapt is. Het meest plausibele is alle onderdelen er af schroeven en hem aan een opkoper meegeven die er prachtige plankjes mahonie brandhout van maakt. Maar dat is dan ook weer een gruwelijk idee.

De 5 meter polyester was ook opengebroken maar lijkt verder nog altijd heel oké. Elke zomer zwemmen we een rondje rond de boot, schrobben de algen eraf en hij is weer klaar voor een volgend jaar. Wat alleen niet mee helpt is dat onze motor niet meer mag binnen amsterdam. Ik heb er helemaal geen trek in om nu een 4takt te gaan kopen die natuurlijk binnen een aantal maanden gejat gaat worden. Ze zagen hier gewoon je spiegel er af. Voor een elektro is de 21ft boot te groot. -O-

Gelukkig hebben vrienden sinds de zomer een prachtige aluminium van iets van 13 meter. De stoerste moderne boot die ik ken, zeilt ontzettend goed en is razend snel. Dus zeilen zullen we zeker wel deze zomer. :D