Wat nou als ik moeder word..

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Afwezig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-16 17:33

Bedankt voor alle reacties.

Om even op wat puntjes terug te komen.
Mijn vriend en ik praten er zeker over, alleen hij kan geen antwoord geven. Voor hem is het ook nieuw, en ookal is hij ouder (qua leeftijd, niet al vader :+ ), voor ons beide zal het een nieuw hoofdstuk worden! :) Vandaar dat antwoord. Nogmaals mijn vriend wilt het NU ook nog niet.. als ik een dag over tijd ben, raakt hij meer in de stress dan ik :') maar wellicht over 2 jaar?

Mijn zusje rijdt ook, haar paard staat op de zelfde stal, mijn moeder gaat altijd mee, dus aan oppas geen tekort. Het is meer financieel.

Even zwart wit; als we het kunnen betalen is alles mogelijk. Bedoel, dan stop ik met werken en dan ben ik een fulltime paardrijdende moeder. :D

Natuurlijk weet ik ook helemaal niet of wij überhaupt een kindje zullen krijgen. En een gezond kind is het belangrijkste!
Vind het ook vervelend dat sommige mensen me dan verkeerd begrijpen.

En ja misschien zie ik beren op de weg, maar iedereen is anders, en zoals ik aan geef ik ben een doemdenker, maar ik ben wie ik ben en moet leven met die vragen. En als ik het fijn vind om mijn vraag te stellen aan vrouwen die deze ervaring al hebben vind ik dat fijn. :) Daar is bokt toch voor? ;)

En natuurlijk de toekomst zal t leren. Wellicht ben ik dadelijk zwanger en heb ik helemaal geen zin meer in de paarden. Dat kan... Alleen nu kan ik dat nog niet bedenken, omdat ik er nu te veel passie voor heb. Dus dat doet nu dan ook "zeer" bij die gedachten alleen al.

Mijn vraag in de notendop was dan ook: "ik heb twee wensen, moeder worden en actief blijven paardrijden met mijn eigen paard.
Hoe doen jullie dat?"

Gelukkig zijn er ook moeders die aangeven het wel te kunnen doen! En dat motiveert wel, en neemt mijn "angst" weg! :j

Mars

Re: Wat nou als ik moeder word..

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 18:19

Laat ik dan zeggen dat ik het super goed vind dat jij hier goed over nadenkt. Ook ivm de toekomst en hoe je alles wilt aanpakken als je er aan toe bent. Kunnen velen een voorbeeld aannemen.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 18:31

Ik rijd 25 jaar na het moeder worden nog.Op het moment op een lager pitje ivm het overlijden van mijn paard wat ik toen al had,dat heeft mij meer het plezier in rijden ontnomen als het moeder worden.

In het begin parkeerde ik kind in kinderwagen en al naast de bak.Toen ze ouder werden en niet meer braaf in de kinderwagen bleven zitten is het wat moeilijker geworden maar dan reed ik als mijn man kon oppassen.
Je veranderd als moeder wel,je bent ineens banger om te vallen en wat te breken.Als paard lief dan gek deed dan dacht ik en nu blijven zitten ,want ik moet ze zo nog van school halen en die moet nog naar zwemles ..... :) en wie doet dat en dat dan.Aan de andere kant vond ik het rijden heel ontspannend even niet de moeder van die die en die.

Maar ik denk zoveel mensen als er zijn zoveel moeders ook en misschien word je zo'n moeder kloek dat je niet eens meer wilt rijden :-)

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 18:46

Iedereen verklaart mij altijd voor gek als ik met dit soort vragen kom (die mij ook heel erg bezighouden),maar ik vind je vragen helemaal niet vreemd.
ik herken mezelf er heel erg in!

Het liefst wil ik een plan A, B én C klaar hebben liggen ;)

Persoonlijk denk ik dat mensen er veel meer over na zouden moeten denken (het financiële plaatjes).
Teveel mensen in mijn omgeving denken er niet voldoende over na, waardoor de kids met 1-0 achterstand beginnen in het leven....

zebra89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 20:55

Over de keuze of en wanneer je wilt beginnen met het proberen te vervullen van je kinderwens kan ik niet praten maar wel over het krijgen en combineren van paard en kind ;)

Ik zie stalgenoten die hun kinderen dagelijks meeslepen naar stal en eerlijk. Ik vind dat vreselijk. Misschien als m'n zoon wat ouder is (nu 1) maar nu vind ik het vooral vervelend dat ik beide dan tekort doe. M'n paard krijgt geen 1:1 aandacht en m'n zoon heeft het koud, moet wachten etc.

Maar.... paardrijden is wel mijn hobby en mijn paard is voor t leven en gaat niet weg. Dus is het idd prioriteit stellen en plannen. Juist door te gaan naar mn paard op de dagen dat ik ook werk (en dus oppas heb) geeft mij ruimte in de tijd voor m'n paard en hoef ik me tijdens de tijd met m'n zoon niet druk te maken dat ik ook nog wil/moey rijden.

Ik rij 4 dagen per week. 3 werkdagen en 1 in weekend en dan is m'n vriend thuis.
Ik rijd ook wedstrijden en les regelmatig. Het is wat meer plannen maar zeker goed te doen.

Kleine kanttekening: het is niet altijd rozengeur. Zo heb ik 10 mnd in een rolstoel gezeten door ernstige bekkenverweking/bekkeninstabiliteit. Dat was iets waar ik totaal geen rekening mee had gehouden dus waar het rijden ineens ook anders werd. En waar ik met momenten nog steeds last van heb. Dus dat is wel iets om even op verdacht te zijn dat een zwangerschap altijd anders kan lopen dan je wil. Maar combineren met paard is zeker goed te doen

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 21:19

Het was voor mij redelijk straight forward, of we leveren allebei een stuk carriere in of er komt geen kind.
We hebben alles doorgepraat en duidelijke afspraken gemaalt dat de zorg niet op 1 persoon neer komt.
In een situatie die duhelo schetst was er dus bij ons geen kind gekomen.

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 21:58

Dit was ook altijd mijn dilemma. Dan had ik weer een leuk, jong dier te rijden, welke ik eigenlijk niet wilde opgeven, en waardoor ik besloot om nog niet aan kinderen te beginnen.
Tegelijkertijd wilde ik graag voor m'n 30e een kindje en dan moet je wel keuzes maken.

Heel eerlijk antwoord op je vraag, ik denk dat het echt fanatiek rijden én een baby erg lastig is. Ik was altijd erg fanatiek, maar mijn dochter is inmiddels bijna 2 en ik rij nog steeds niet. Realiteit met een full-time baan is dat je rond 18 uur thuis bent, koken, opruimen, kindje spelen/knuffelen/op bed brengen. Voordat je tijd hebt, is het snel 20.00. Dan hangt het er vanaf of je dan nog de energie hebt om naar je paard te gaan. Zonder full-time-baan wordt het financieel lastiger.

Dan is een bijrijder erbij toch een goede optie.

_ENGEL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 22:23

Ligt eraan hoe fanatiek je wil blijven rijden en hoe je zwangerschap verloopt. Ik heb tot 6 weken voor mijn bevalling doorgereden. Toen zat me pommel van mijn boomloze zadel in de weg, anders had ik nog langer doorgereden. Mijn pony ging 2 weken voor mijn bevalling naar het land om vakantie te vieren half juni en die heb ik 1 okoktober weer opgehaald. Wel ging ik 2 wekelijks bij hem kijken hoor. Per 1 oktober naar een luxe stalling verhuisd waar gevoerd, gemest en hij overdag buiten kwam. Helaas was ik vrij angstig geworden en na 2 maanden tobben is hij terug gegaan naar zijn vorige eigenaar. Mijn wereldje werd alleen zo klein zonder paard en alleen thuis te zijn met de kleine en de honden dat er vlug maar weer een nieuwe match moest komen en al snel had ik een nieuw paardje. Sinds kort zijn we allemaal verhuisd en zelfs een mini er bij als gezelschap voor mijn pony die nu in eigen beheer staat (dus echt alles zelf doen zonder verzorgsters). Mijn zoontje vind de mini geweldig en was toen 2 jaar. Soms wel hectisch en veel plannen met een ondertussen drukke baan 24 uur over 4 dagen, 2 honden en 2 paardjes en een 3 jarig zoontje. Gelukkig veel back up qua oppas en een pappa die gewent is om avond alleen thuis te zijn. De avonden dat ik thuis ben, is hij vaak op stap. Ook is pappa elke ochtend om 6.00 uur al weg en pas om 17.00 uur thuis

Gucci_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 22:42

Ik zou me inderdaad niet te druk maken, je kunt ook altijd ervoor kiezen om recreatief te gaan rijden. Kun je toch het paard houden zonder regelmatig te moeten trainen. Ik kan ivm met ziekte niet regelmatig rijden en rijd alleen 's zomers vaak, maar die van mij kan ik vaak zo weer opstappen na een tijd niet te hebben gereden. Tenzij je hem in pension hebt is het een beetje zonde van het geld misschien.

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 11:10

Niet alle reacties gelezen, maar dit viel me op in je openingspost:

n nogal een doem denker, de vragen die voornamelijk door mijn hoofd spoken. Zijn:
- Kan ik nog wel fanatiek blijven rijden
- Kan ik het nog wel betalen? Ik zal er alles aan doen om hem te proberen te houden. Maar ik zal niet full time kunnen gaan werken met een baby. We willen tenslotte geen kind voor de kinderdag verblijf. (waar immers niets mis mee is, maar iets wat niet bij ons past)
- Hoe ga ik dit allemaal aanpakken?

Euh, ik weet niet hoor, maar een kind krijg je SAMEN!
Je bent dus SAMEN verantwoordelijk voor de opvoeding en de kosten.
Hoezo moet jij de kinderopvang betalen? Dat betaal je toch SAMEN?
En waarom zou jij minder gaan werken? Hij kan dat toch ook doen? En dat kan nu veel gemakkelijker dan in de tijd dat wij kinderen kregen (20 jaar geleden).

Ik ben destijds 3 dagen gaan werken en kinderen gingen naar kdv en later naar bso. Had het destijds gekund, was mijn man ook 1/2 dagen minder gaan werken. We hebben nooit gezegd dat ik de opvang betaal, maar dat we dat samen doen. En weet je dingen lopen toch altijd anders.

Wat je wel zou kunnen doen is nu al een bijrijder voor je paard te zoeken, zodat je daar (zonder dat hormonen een rol spelen) een goede verstandhouding mee kunt opbouwen. Je zult nu toch ook wel eens een keer geen tijd hebben voor je paard?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 18:01

Het voordeel van een flink oudere partner is dat hij met vervroegd pensioen kan gaan als de kinderen op de middelbare school zitten. Dan kan jij nog lekker verder met je carriere :j

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 20:52

Wat het geheim is? Ik weet het niet. Ik weet wel dat ik het in praktijk voor mij niet haalbaar had ingeschat en blij ben die keuze vooraf te hebben gemaakt dat ik het ook niet wilde proberen.

Na een heftige vroege bevalling, weken ziekenhuis en een baby met zoveel onrust het eerste jaar dat het nu al voelt alsof ik het niet trek, had ik paard er niet meer bij willen hebben. Ik doe het goed en anders was ie misschien wel net zo goed af bij een ander. Daar sta ik nog steeds achter. Maar jammer vind ik het wel.

Degenen die de kindjes meenemen en kunnen rijden. Wat een geluk, geniet ervan! Dat is niet vanzelfsprekend en dat heeft niet alles te maken met hoe je ze zelf maakt. Je hebt niet alles zelf in de hand.

Mijn advies zou zijn. Kijk het aan en doe tzt wat je goed voelt. Als je uiteindelijk alsnog voelt dat het voor jouw niet werkt kun je alsnog verkoop overwegen. Ik denk wel dat met ouders die veel willen oppassen en liefst nog aan huis en de paarden aan huis het wat makkelijker maakt dan oa in pension ergens anders. Helemaal als je zelf ook wat tijd met evt je man samen thuis over wil houden.