Antibiotica bij acute bronchitus

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 21:24

En het is geen vervanging voor een AB kuur bij een bactiriele bronchitis.
Laatst bijgewerkt door NatasjavE op 29-10-16 21:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 21:25

En dan krijg ik een tik op mn vingers omdat ik t over oma's kruidentuin had :')

Wauw.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 21:27

....ik deed geen uitspraken over hoe precies het gebruikt moet worden.

Wat ik regelmatig voor mezelf maak, is een brouwsel dat "oma's medicijn" heet (zoals mijn opa voor het eten een borreltje nam ;) ).

Kwart kopje cacaopoeder, twee theelepels curcuma, halve theelepel zwarte peper, een theelepel gember - en nog wat spul waar ik trek in heb, van kersen tot kaneel of spirulina - en dan sinaasappelsap erbij en oplepelen.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 21:28

Niet oma's kruidentuin, maar Appies kruidenrek dus... :')

Alle gekheid op een stokje, maar wanneer kurkuma AB zou kunnen vervangen dan werd ik nooit meer ziek (er gaan nogal wat doorheen hier). Toch was ik bij mijn laatste bronchitis maar wat blij met AB.

Ik snap het ook niet. Een arts raadplegen, medicijnen halen en dan vervolgens alle advies en medicatie in de prullenbak gooien. Wat een verspilling.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 21:32

NatasjavE schreef:
En het is geen vervanging voor een AB kuur bij een bactiriele bronchitis.

.....hangt er van af.

Accoord, dan heb ik het over grondig onderzoek door een arts annex labonderzoek en een correcte "ouderwetse" apothekersaanpak (oa gewicht van de patiënt meten), de biologische beschikbaarheid van de curcumin monitoren - dat gaat wel veel verder dan bokt.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 21:33

mijn vriendin had ook bronchitis...wilde ook geen AB...dat had ze bijna niet meer na kunnen vertellen.
Het liep uit op een fikse longontsteking en met een been in het graf.Het heeft 8 maanden geduurd voordat ze weer de oude was.
Maar ga gerust met curcuma in de weer,je merkt snel genoeg of het werkt.Naar mijn weten is het een ontstekingsremmer...maar goed.

verootjoo

Re: Antibiotica bij acute bronchitus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 21:36

Die kans zit erin idd na een onbehandelde bronchitis... Die zal vast niet de enige zijn.
Dat je dat jezelf aandoet, ok. Maar je kind van medicijnen onthouden :n

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 21:37

maaikemuis schreef:

Alle gekheid op een stokje, maar wanneer kurkuma AB zou kunnen vervangen dan werd ik nooit meer ziek (er gaan nogal wat doorheen hier). Toch was ik bij mijn laatste bronchitis maar wat blij met AB.

Ik snap het ook niet. Een arts raadplegen, medicijnen halen en dan vervolgens alle advies en medicatie in de prullenbak gooien. Wat een verspilling.

.....curcuma heeft niet zo'n geweldige biologische beschikbaarheid, dus voor ik met jouw statement echt uit de voeten kan "zou ik willen weten" hoe vaak per dag jij curcuma eet en of je het elke keer aanvult met zwarte peper (en iets olie achtigs). En hoeveel.

Het kruid kan veel, vandaar dat het uitgebreid onderzocht wordt - maar het kruid heeft wel zo haar regels.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 21:38

En een van die regels is dat het geen vervanging van AB is.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 21:43

Janneke2 schreef:
maaikemuis schreef:

.....curcuma heeft niet zo'n geweldige biologische beschikbaarheid, dus voor ik met jouw statement echt uit de voeten kan "zou ik willen weten" hoe vaak per dag jij curcuma eet en of je het elke keer aanvult met zwarte peper (en iets olie achtigs). En hoeveel.

Het kruid kan veel, vandaar dat het uitgebreid onderzocht wordt - maar het kruid heeft wel zo haar regels.

Maar het kan nog steeds geen antibiotica
Vervangen. Dat je het zou willen uitproberen opzich niets mis mee voor jezelf NIET voor je kind.
Over het algemeen zijn de artsen hier in Nederland nog steeds terughoudend (gelukkig) met voorschrijven van antibiotica. Als ze het wel voorschrijven dan is daar een reden voor en dan geef je het je kind. En ga je niet alsnog zelf dokteren.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 21:45

Technisch gesproken is antibiotica van oorsprong ook heel natuurlijk, gewoon schimmels.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-16 21:51

Ze heeft in het verleden vaker last gehad van bronchitus, het gaat nu na 3 dagen Curcuma stukken beter.Op internet zijn veel succes verhalen te lezen over Curcuma bij bronchitus.
Laatst bijgewerkt door marleen_usar op 29-10-16 21:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Steeph

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 21:51

maaikemuis schreef:
Technisch gesproken is antibiotica van oorsprong ook heel natuurlijk, gewoon schimmels.

Antibiotica zijn geen schimmels. Antibiotica zijn de stoffen die bepaalde micro-organismen produceren als een soort afweersysteem. Penicillium produceert bijvoorbeeld penicilline, een antibiotica.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 21:57

Citaat:

Citaat:

Citaat:
Maar het kan nog steeds geen antibiotica
Vervangen. Dat je het zou willen uitproberen opzich niets mis mee voor jezelf NIET voor je kind.
Over het algemeen zijn de artsen hier in Nederland nog steeds terughoudend (gelukkig) met voorschrijven van antibiotica. Als ze het wel voorschrijven dan is daar een reden voor en dan geef je het je kind. En ga je niet alsnog zelf dokteren.

Graag wil ik 2 dingen scheiden.

1) Wat curcuma kan, zie pubmed. Het kan erg veel en ja, het kan drommels goed AB vervangen. Edoch: "Do not try this at home", dwz als er doktersmedicatie - wat een term - aan de orde is kan curcuma het middel van voorkeur zijn, maar dus wel met de eerder genoemde zorgvuldigheidseisen (arts, apotheker, meten, - en dus mensen die geschoold zijn in het gebruik ipv bijscholing van Bayer oid).

2) Wat TS nu precies het beste doet met haar dochter.
(Wat ik begrijp als de vraag 'is het recept vooral geruststelling of "echt nodig".)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 22:01

Bayer geeft voor AB die voorgeschreven wordt in de huisartsenpraktijk geen nascholingen.

Dat is gewoon de NHG richtlijn volgen.

Als er iets goedkopers dan generieke varianten van AB en wat net zo effectiefis of bij benadering effectief zal de NHG er zeker niet voor schuwen om het in de richtlijnen op te nemen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 22:06

NatasjavE schreef:
En een van die regels is dat het geen vervanging van AB is.

...welke regel is dit?

Ik snap van a tot z dat als (excusez le mot) 'de AB echt nodig is' iedereen er verstandig aan doet om het recept in te leveren bij de apotheek en volgens de regels der kunst de AB te slikken.

Maar de correcte toepassing van curcumin als medicijn is simpelweg van een andere orde.
Dan heeft de arts deze keuze gemaakt, er wordt gemeten en gemonitord.

meisje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 22:08

marleen_usar schreef:
Ze heeft in het verleden vaker last gehad van bronchitus, het gaat nu na 3 dagen Curcuma stukken beter.Op internet zijn veel succes verhalen te lezen over Curcuma bij bronchitus.

Maar je hebt dus een AB kuur gehaald om vervolgens deze niet te gebruiken als ik het goed begrijp? Waarom ben je in eerste instantie naar de huisarts gegaan dan?

Fijn dat het beter gaat met je kindje :)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 22:10

Ik denk dat je goed begrijpt wat ik er mee bedoel Janneke.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 22:13

NatasjavE schreef:
Bayer geeft voor AB die voorgeschreven wordt in de huisartsenpraktijk geen nascholingen.

Als er iets goedkopers dan generieke varianten van AB en wat net zo effectiefis of bij benadering effectief zal de NHG er zeker niet voor schuwen om het in de richtlijnen op te nemen.

Accoord, ik ga nokken.

Ik schrijf over wetenschappelijk onderzoek van reguliere medici en co.
Die onder andere bezig zijn met het protocol voor curcuma bij allerlei ontstekingen op te stellen.

Het zal wel over een aantal jaren rond zijn, dat protocol.
(Maar in de tussentijd vind ik het niet volgens Bartjens om een middel dat duizendtal pubmed's heeft af te serveren - oej, dat klinkt wel erg :Y) - als enkel een specerij.)

Slaapt allen wel!

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 22:16

NatasjavE schreef:
Ik denk dat je goed begrijpt wat ik er mee bedoel Janneke.

Nee, twee totaal verschillende soorten regels. Al heb ik begrip voor je wijsvingertje.

(Die regels hebben namen maar mijn moeie hoofd produceert die nie)tTruste.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 22:19

Janneke2 schreef:
NatasjavE schreef:

Accoord, ik ga nokken.

Ik schrijf over wetenschappelijk onderzoek van reguliere medici en co.
Die onder andere bezig zijn met het protocol voor curcuma bij allerlei ontstekingen op te stellen.

Het zal wel over een aantal jaren rond zijn, dat protocol.
(Maar in de tussentijd vind ik het niet volgens Bartjens om een middel dat duizendtal pubmed's heeft af te serveren - oej, dat klinkt wel erg :Y) - als enkel een specerij.)

Slaapt allen wel!

Je schrijft voor veel mensen ook een soort wartaal....

En zolang het nog steeds niet echt wetenschappelijk bewezen is dat dit helpt bij een long infectie vind ik nog steeds dat je het niet op een ziek kind (anders ga je niet naar de dokter ) moet uitproberen maar een meer bewezen middel. En ik ben dus wel voorstander van kurkuma gebruiken maar niet voor dit soort dingen.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 22:20

Ik krijg trek in nasi van dit topic :=

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 22:43

Mars schreef:
Ik krijg trek in nasi van dit topic :=

Met of zonder antibiotica? :D

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 23:05

Nee doe maar zwarte peper erop en wat rechtsdraaiend melkzuur. Tenslotte nog wat teennagels van een Australische klopkever en dan komt er echt geen bacterie m'n lijf meer in :')