Oma heeft delier: tips?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jungles

Re: Oma heeft delier: tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-16 23:34

Nee, oma heeft haldol gekregen toen ze thuis zo in de war raakte, vorige week maandag. Toen ze op donderdag in het ziekenhuis kwam, zijn ze met de haldol gestopt.

Het leek de afgelopen dagen de goede kant op te gaan. Ze zijn op zoek naar een plekje in een verpleeghuis voor maximaal 3 maanden, zodat oma kan worden gescreend en kan revalideren. Hierna wellicht naar huis met 4 keer per dag thuiszorg. Vandaag ging het echter weer heel slecht met haar. Ze werd ook boos op mij en zei weer allemaal hele vreemde dingen. Niet een beetje in de war, maar echt de weg kwijt. Ook ademt ze tijdens die 'episodes' ineens heel zwaar. Gek is dat, want toen het de afgelopen dagen beter ging, leek ze ook minder benauwd te zijn. Ik snap het verband niet.

Nog steeds geen lichamelijke oorzaak gevonden, de doktoren gaan door met zoeken. Het is lastig om een arts te spreken te krijgen...,

Ik had echt weer hoop de afgelopen dagen, maar die is vandaag wel weer ff de grond in geboord.

Thanks voor jullie reacties, erg fijn.

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 23:47

Dat zwaar ademen kan ook wat angst zijn misschien? Heel vaag beseffen dat ze het inderdaad kwijt is, of meer waarnemen dan ze doet vermoeden (weer die muziek ofzo, of beelden). Dat kan best voor wat angst of stress zorgen.

Sterkte ermee, is niet niks!

Jungles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-16 23:54

Dank je wel.

Ze lijkt niet angstig te zijn, gelukkig. Wel had ze de hele nacht een baby horen huilen en dat was ik. Ik probeer er maar een beetje om te lachen soms, want anders wordt het wel heel zwaar. Ik hoop dat ze dit niet allemaal goed beseft nu.

Het is moeilijk een gesprek te voeren en ze praat heel sloom. Ze kan ook opeens niet meer goed lopen en naar het toilet gaan, pfffff.... Hopelijk morgen weer wat beter.

estja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 16:03

Mijn schoonmoeder was op een dag in het ziekenhuis ook ineens meer in de war. Bleek ze nieuwe kamergenoten gekregen te hebben, de vorige mochten naar huis. Dus ineens lag ze met allemaal voor haar onbekende mensen op zaal. Dat gaf veel onrust en angst omdat ze niet meer kon plaatsen waar ze was. Als je weet dat je in een zkh bent snap je ook dat kamergenoten wisselen. Een wissel van afdeling deed schoonma zelfs zo overstuur gaan dat ze werd gefixeerd.

Is er bij oma misschien iets veranderd?

Rideltje1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 16:20

Zout te kort?

Ken iemand die dat heeft en raakte daardoor ook helemaal in de war zo als jij beschrijft.

Sterkte!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 16:43

Meegemaakt, mijn moeder had een bijna niet te meten blaasontsteking, bij ons drink je dan even iets meer, bij mijn moeder uitte zich dat in een delier met bijna coma achtige verschijnselen. Ze kreeg antibiotica , heeft nog een keer een terugval gehad maar ook toen, na een antibiotica kuur er weer heel snel bovenop gekomen. Wel was ze al wat dementerend en is ze helaas een jaar later overleden tijdens een zeer zwaar delier.

Jungles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-16 23:39

@estja. Bij oma begon de verwarring al thuis en dat is in het ziekenhuis wel erger geworden, vooral de eerste dagen. Nu gaat het redelijk, hoorde ik van mijn moeder. Maar toen ik er donderdagavond was, was het echt heel slecht.

Ze is inmiddels verplaatst naar de afdeling neurologie. Er was nog geen plek in een verpleeghuis en ze denken toch aan een neurologisch probleem, daar er nog steeds geen oorzaak is gevonden.... Ik vind het zo sneu voor haar, weer veranderen van kamer. Ze heeft nu echter wel televisie en een telefoon en ze vroeg zelfs om een puzzelboekje, dus fingers crossed dat ze helder blijft.

@Riddeltje. Alle bloedwaarden waren goed, ook geen zout tekort...... dat is iets wat ik zo vreemd vind, daar opa vertelde dat ze al maandenlang slecht at en dronk..., dat moet toch terug te zien zijn?

@Bigone. Wat k*t van je moeder..... en ook nog eens tijdens een zwaar delier...

Valerie93

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 23:43

Sterkte! Mijn oma heeft in januari een delier gehad waarschijnlijk had ze het al veel langer maar niet echt opgevallen. Ze is tot de dag van vandaag herstellende. Helaas ook een terugval gekregen wegens een blassontsteking

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 00:09

Had je oma al medicatie voordat ze het delier kreeg? Is daarin onlangs overgestapt naar een merkloze variant of een goedkopere variant? Mijn schoonmoeder is door een dergelijke actie dood- en doodziek geweest.

Ook heeft ze een delier gehad door een blaasontsteking.

Er is er ook eens een ontstaan door algehele verzwakking. Kalium tekort, te laag vitamine D en te laag vitamine B12. Indien je een arts spreekt even specifiek naar deze waarden vragen.

Reageert haar lichaam nog goed op de insuline die ze altijd gebruikte? Het kan zijn dat het immuun geraakt is en de insuline anders ingesteld moet worden.

Je zegt dat ze tijdens een 'aanval' benauwd overkomt, weet je ook haar saturatiewaarde? Is deze door een slagaderpunctie bepaald? Het zou nl kunnen zijn dat het zuurstofrijk bloed niet meer alle organen bereikt..

Haldol is rommel. Ik begrijp oprecht niet dat dat nog ingezet wordt bij ouderen trouwens. Net als tramadol en diclofenac. Hebben allen verschrikkelijke uitwerking op de hersenen van ouderen.

Heel veel sterkte voor je oma en iedereen om haar heen, ik herken het gevoel dat je omschrijft meteen. Het is voor naasten echt niet niks.
Overigens, mijn schoonmoeder kon zich haar deliers gewoon herinneren, wees hier waakzaam op; dit kan ouderen echt onzeker maken.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 00:14

TS,...waarschijnlijk is er al naar gekeken maar ik wil het voor de zekerheid nog wel benoemen.

Is er al naar haar medicatielijst gekeken?

Het komt nog wel eens voor dat ouderen veel soorten medicatie door elkaar slikken die soms interacties met elkaar hebben en voor problemen kunnen zorgen.
Ook zijn er soms medicijnen die redelijk onschuldig lijken maar toch voor verwarring kunnen zorgen.
Oxybutinine is daar een voorbeeld van(bij een overactieve blaas.)