Vermoeden kindermishandeling, wat moet ik doen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 18:44

ElineS schreef:
Kijk, de wijkagent heeft al terug gereageerd! We hebben een afspraak op dinsdag om naar kantoor te komen om in gesprek te gaan met beide wijkagenten. Ik had geen adres doorgegeven, maar ze wisten wel meteen om wie het ging. Blijkbaar zijn er dus toch meerdere meldingen binnen gekomen.

Top!!

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 18:48

ElineS schreef:
Kijk, de wijkagent heeft al terug gereageerd! We hebben een afspraak op dinsdag om naar kantoor te komen om in gesprek te gaan met beide wijkagenten. Ik had geen adres doorgegeven, maar ze wisten wel meteen om wie het ging. Blijkbaar zijn er dus toch meerdere meldingen binnen gekomen.

Wat goed van jou en fijn dat er reactie komt.

Bij mijn weten is 'huiselijk' geweld tegenwoordig het type delict, waarbij de politie geen 'heterdaad' nodig heeft. Gesteld dat ze achter de voordeur komen en hun ogen goed de kost geven (...waar agenten in getraind zijn - en geef ze dinsdag bakken informatie!) kan dat genoeg zijn voor aangifte door de politie zelf plus veroordeling.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Re: Vermoeden kindermishandeling, wat moet ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 19:11

Wat super dat de wijkagent al heeft gereageerd. Hopelijk gaan zij na jullie gesprek er vaart achter zetten.

Mloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 19:32

Super dat de wijkagent al zo snel reageert. Ook meteen navragen wat zij adviseren te doen op het moment dat je het hoort, wie je moet bellen.

Echt fijn dat je je zo inzet voor die kinderen. Zullen ze je wanneer ze ouder zijn echt wel dankbaar voor zijn

dmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 23:38

Ik wilde safe noemen, dat is nog een stapje hoger dan Veilig Thuis. Zij kunnen net wat sneller handelen, eventueel zou je daar ook nog contact mee op kunnen nemen via het wijkteam.
Maar ik zie dat je een afspraak hebt met de wijkagent, fijn!
Goed dat je telkens meld, zo wordt er in ieder geval een dossier opgebouwd.
Succes met deze moeilijke situatie, het is altijd zo erg dat kinderen in zo'n situatie zitten..

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 00:17

Ik vind het echt super dat je je zo inzet voor die kids! Ik hoop dat het gesprek met jeugdzorg en de wijkagenten iets oplevert.
Als je op bepaalde momenten echt vermoeden hebt van mishandeling, kun je op dat moment gewoon 112 bellen. Beter een keer teveel, dan 1 keer te weinig.
En verder gewoon elke keer melding blijven maken als je vreemde dingen hoort.

milatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 08:21

Fijn dat de wijkagenten zo snel reageren en een afspraak! Top! Nu hopen dat er snel actie komt. :-)

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 20:14

Hoe gaat het nu?

Gucci_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 20:24

Ik zie dit topic nu pas, omgekeerde oneerlijke wereld is dit toch. Mijn zusje is bijna 3 jaar geleden uit huisgeplaatst en had hier een goed plekje bij mij en m'n ouders en nu lees ik dit waar jeugdzorg geen actie onderneemt waar het nodig is... ;( Ik hoop dat ze in een goed gezin terechtkomen...

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-16 20:29

We zijn op gesprek geweest en ze gaan binnenkort op huisbezoek bij hun om erover te praten. Ik ben benieuwd wat daar uitkomt. Ze houden ons in ieder geval op de hoogte, hoewel niet in details, vanwege privacy. Maar ik hoor het vanzelf. Ik heb ook de beide wijkagenten uitgenodigd hier op huisbezoek in de middag. Ze komen volgende week donderdag. Zodat ze het zelf kunnen horen, aangezien er 9 van de 10 wel kabaal is in de middag. Daarna gaan ze dan met ze in gesprek. Het is allemaal nog even afwachten.

Volgende week dinsdag komt er ook iemand langs van de woningstichting trouwens, om onze overlast te bespreken. Dus er komt wat beweging in het hele verhaal. Ik houd jullie in ieder geval op de hoogte.

@Gucci: Ja, dat vind ik ook zo dubbel. Ik ken ook genoeg mensen die behoorlijk genaaid zijn door het Jeugdzorg systeem, terwijl dat helemaal niet nodig was. Maar goed, ik was daar persoonlijk bij betrokken dus ik heb dan misschien een ander beeld dan een Jeugdzorgmedewerker.

tarek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 08:05

Wat fijn dat er beweging lijkt te komen :-)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 08:12

Ik bedenk me wel ineens dat het volgende week herfstvakantie is. Geen idee of dat uitmaakt, maar als je ze zaterdag met een grote tas de deur uit ziet lopen en dan dagen rust hebt, heeft die donderdag niet zoveel zin. Goed aangepakt in elk geval!

Ersina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 09:40

Majabeestje schreef:
De 'slechte' verhalen over jeugdzorg zijn er idd genoeg. Toch doet het me altijd wel wat. Ik heb er zelf gewerkt en ik weet hoe hard er gewerkt wordt door mensen die daar zijn gaan werken om wat te kunnen betekenen voor kinderen. Je hoort alleen de verhalen waar het niet goed is gegaan, terwijl het zo vaak wel goed gaat en jeugdzorg echt iets kan betekenen. Toch loop je als je daar werkt tegen een grote bureaucratische muur op met een enorme werkdruk en heel veel crisissituaties en ellende. Daar hebben die kinderen waarbij het niet goed gaat niks aan, dat snap ik. Maar ik wil toch graag de andere kant ook belichten.

De wijkagent inschakelen is een goeie. En in geval van nood (dus als jij het geschreeuw en geruzie hoort waar de kinderen bij betrokken zijn, wel direct de politie bellen..)

Je post is zoals hulpinstanties te werk gaan. Zelfverdediging, afschuiven(wijkagent) en geen poging tot oplossing. Je hebt natuurlijk geen connecties meer, die eventueel het geval in een stroomversnelling kunnen laten gaan. Erger , hier op Bokt is er niemand die NU bij jeugdzorg werkt en via een PB een hart onder de riem steekt omdat er belangrijke telefoontjes zijn gepleegd? Nee, mensen van een hulpinstanties lijden onder zware druk.(Majabeestje natuurlijk komt dit over als een persoonlijke aanval, maar het is puur frustratie , dat ik op mijn leeftijd geen kind ken die geholpen is door instanties, maar wel zat gevallen heeft gelezen en gezien over de misstanden en zat mensen heb gesproken die te maken hebben gehad met jeugdzorg)

Iedereen die een baan heeft werkt in mijn ogen hard. Maar het is de bedoeling dat je efficiënt, accuraat en adequaat werkt. De velen kinderen die per jaar sterven (vrijwel altijd stond het gezin dan al jaren onder toezicht, laten zien dat hulpinstanties nog vele steken laten vallen en jezus, waarom proberen die instanties niet wat hier wat aan te doen!) Hou eens op met de voorbeelden dat het goed gaat. Het is bla bla bla, zolang er genoeg voorbeelden zijn dat het mis loopt. Ik vind deze topic al een voorbeeld van falen!

TS het is zo jammer dat je met deze "hulp"instanties begonnen bent. Want contact maken met die moeder en haar misschien helpen met de opvang of aanhoren , leken mij doeltreffender.
Maar aangezien er al "hulp"instanties dit gezin in de gaten gaan houden (joost mag weten of het baat heeft. M.I. lopen problemen niet weg van" kijken".)zou ik persoonlijk nu erbij vermelden dat alle hoop bij hun ligt. Komt er geen verbetering zou ik over hun handelswijze zou ik een gesprek aanvragen met alle leidinggevenden (de uiteindelijke verantwoordelijken)) van de toezichthouder, wijkagent enz. Niet leuk, maar voor een leefbaar leven voor jezelf en die kinderen , noodzakelijk. Zelf zou ik data's van inschakelen , zogenaamde toezicht en resultaten overhandigen.(Je hebt die eerder gedaan, maar per mail heb ik begrepen) Als je het op kunt brengen zou ik alles persoonlijk doen. De zaak krijgt een gezicht en de persoon die je belooft dat er alles aan gedaan word gaat misschien een beetje meeleven. Op een stoel achter een bureau is het zo makkelijk te vertellen dat er alles aan gedaan wordt en de toezichthouders lijken wel immuun voor leed. Ik hoop dat je met deze post de persoon bereikt die jou en dat gezin daadwerkelijk wil en kan helpen, bereikt. Heel veel sterkte.

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 09:55

Nederland is gewoon een beetje krom...er moet eerst 'echt' wat gebeuren, voor er iets gedaan kan worden...nu ook weer van dichtbij meegemaakt. Gezin waar meldingen van kindermishandeling werden gedaan, maar geen zichtbare dingen, dus gewoon laten gaan. Tot het kind in kwestie compleet gemolesteerd was...en dan nog dat ze komen met ja maar dat kan eenmalig zijn geweest, vergissing, bla bla. En ja, dat kan het dan dus weer rechtvaardigen en wordt er weer op de volgende keer gewacht. Dat kan het kind met een shaking head syndroom loopt of het misschien wel niet meer na verteld, is dan maar het risico...
Je zou bijna zo'n kind zelf een blauwe plek knijpen dat er misschien toch iets ondernomen gaat worden

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 11:14

Ersina schreef:
Iedereen die een baan heeft werkt in mijn ogen hard. Maar het is de bedoeling dat je efficiënt, accuraat en adequaat werkt. De velen kinderen die per jaar sterven (vrijwel altijd stond het gezin dan al jaren onder toezicht, laten zien dat hulpinstanties nog vele steken laten vallen en jezus, waarom proberen die instanties niet wat hier wat aan te doen!) Hou eens op met de voorbeelden dat het goed gaat. Het is bla bla bla, zolang er genoeg voorbeelden zijn dat het mis loopt. Ik vind deze topic al een voorbeeld van falen!

.

Falen, jezeker.
Maar dan toch vooral van deze moeder. Die 'god mag het weten' aan ellende in haar rugzak heeft. |(
En die 'vriendjes', die hebben ook nooit van hun vader geleerd hoe je een goede vader kunt zijn. |(

En dan jeugdzorg. Tja: damned if you do, damned if you don't.
Onderbetaald, dat ten eerste (= als samenleving vinden we het niet echt belangrijk).
Dan is er privacy wetgeving - op zich ook al niet verkeerd.

En: i am very sorry: kinderen zijn doorgaans erg loyaal aan hun ouders.
Vraag gewoon de eerste de beste schoolfrik naar het belang van incidenteel belonen. (Dat geeft een sterke binding, je kunt nl nergens op rekenen.)
Dus al zegt ook mijn botte logische verstand 'alles beter dan daar blijven' - kinderen uit huis halen is bijna per definitie kinderen opzadelen met een trauma.
Plus de volgende kwestie, waar het kind dan wel heen moet. Hoeveel goede pleeggezinnen zijn er?

Dus och, roepen dat jeugdzorg "efficiënt, accuraat en adequaat" te werk moet gaan - ik ben het er roerend mee eens, hoor.... Maar ik heb geen idee wat het betekent.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 11:26

Citaat:
Komt er geen verbetering zou ik over hun handelswijze zou ik een gesprek aanvragen met alle leidinggevenden (de uiteindelijke verantwoordelijken)) van de toezichthouder, wijkagent enz. Niet leuk, maar voor een leefbaar leven voor jezelf en die kinderen , noodzakelijk.

Dus jij denkt dat buren een (open) gesprek gaan krijgen met de leidinggevende/toezichthouder van het probleemgezin om zo dingen op te lossen?
Dat gaat niet gebeuren.
Zij mogen dat geeneens.

TS heeft het recht om meldingen te maken, en recht op terugkoppeling dat ze er bv mee bezig zijn.
Maar meer niet.
Ze mogen de problemen binnen het gezin niet met ieder ander gaan bespreken.
Ook niet met degene die er last van heeft.

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 11:34

Ik vraag me af of het uit huis plaatsen van een kind een groter trauma geeft dan wanneer deze in de thuissituatie blijft. Een kind krijgt ook een trauma van lichamelijk en geestelijk geweld. En eerlijk is eerlijk...ouders die mishandeling toestaan of toepassen bij een kind zijn geestelijk niet in orde, om wat voor reden dan ook.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 11:49

Sjimmy schreef:
Misschien vergezocht maar weet je waar de kids op school zitten of via de huis arts?

Helemaal niet vergezocht . De huisarts lijkt me een zeer aangewezen persoon in deze situatie. Mochten jullie dezelfde huisarts hebben zou misschien nog beter zijn. Dan kent hij jou w.s en ziet de ernst eerder in. Ik snap jouw zorgen helemaal. Jeugdzorg is geen garantie dat het niet helemaal fout kan gaan in dit gezin dat hebben we de afgelopen jaren helaas vaker in dit land gezien. Ik vind het helemaal tof dat je zo voor deze kinderen op komt. En ik vind het heel zwak van de hulpverleners dat ze jou nodig zijn om iets te doen in dit gezin,dat kan ook op andere manieren als ze een beetje hun vak verstaan. Jullie zullen echt niet de enige zijn die iets merken maar misschien wel de enige die echt iets proberen te doen. Ik hoop echt dat je iets kun loswrikken ergens en de hulpverleners hun verantwoordelijkheid nemen. Mishandeling stopt niet als er geen geluid meer is. Dat kan evengoed doorgaan zonder schreeuwende kinderen maar dat wil niet zeggen dat ze minder mishandeld worden helaas. Heel veel sterkte met alles.!

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 11:51

Wat als je niks doet? Dan vreet je waarschijnlijk jezelf van binnen op en krijgt een schuldgevoel van heb ik jou daar. Het leven van die kinderen is voorgoed getraumatiseerd als dit al niet het geval is.

Wat als je wel iets doet? Zoals de politie bellen op het moment dat je mishandeling hoort. Dan weten de buren jullie namen en dat jullie melding maken. Ja jullie zijn terecht bang voor bedreigingen, maar is dat iets wat je echt dusdanig bang maakt dat je dan voor jezelf kiest? Wat zij doen is niet oke(als ze inderdaad hun kinderen mishandelen) en moet gestopt worden en waarschijnlijk gaat niemand dat doen. Dus zijn jullie de enige die iets voor die kinderen kunnen betekenen.

Hoe oud zijn die kids? Want vanaf een bepaalde leeftijd mogen kinderen zelf hun verhaal doen bij instanties.

Ik denk dat ik wel de politie zou bellen als ik dat zou horen (maar dat is makkelijk banketstaaf) en uit zou leggen dat ik liever niet heb dat zij mijn naam doorgeven aan de buren. ik zou ook uitleggen hoe ik de buren ken (dus agressief) en dat je liever geen bedreiging aan je broek hebt van hen.

Benita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 12:25

Wat een ellende voor die kinderen en een vervelende situatie voor TS en haar familie. Ik kan je geen advies geven, maar ik wil je veel sterkte wensen in deze strijd en ik hoop dat er snel een oplossing komt voor dit probleem.

Ik vind je een kanjer omdat je er alles aan doet om deze kinderen in veiligheid te brengen. Ik heb respect voor de manier waarop je het aanpakt. Geef niet op!

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 17:17

Ersina schreef:
Majabeestje schreef:
De 'slechte' verhalen over jeugdzorg zijn er idd genoeg. Toch doet het me altijd wel wat. Ik heb er zelf gewerkt en ik weet hoe hard er gewerkt wordt door mensen die daar zijn gaan werken om wat te kunnen betekenen voor kinderen. Je hoort alleen de verhalen waar het niet goed is gegaan, terwijl het zo vaak wel goed gaat en jeugdzorg echt iets kan betekenen. Toch loop je als je daar werkt tegen een grote bureaucratische muur op met een enorme werkdruk en heel veel crisissituaties en ellende. Daar hebben die kinderen waarbij het niet goed gaat niks aan, dat snap ik. Maar ik wil toch graag de andere kant ook belichten.

De wijkagent inschakelen is een goeie. En in geval van nood (dus als jij het geschreeuw en geruzie hoort waar de kinderen bij betrokken zijn, wel direct de politie bellen..)

Je post is zoals hulpinstanties te werk gaan. Zelfverdediging, afschuiven(wijkagent) en geen poging tot oplossing. Je hebt natuurlijk geen connecties meer, die eventueel het geval in een stroomversnelling kunnen laten gaan. Erger , hier op Bokt is er niemand die NU bij jeugdzorg werkt en via een PB een hart onder de riem steekt omdat er belangrijke telefoontjes zijn gepleegd? Nee, mensen van een hulpinstanties lijden onder zware druk.(Majabeestje natuurlijk komt dit over als een persoonlijke aanval, maar het is puur frustratie , dat ik op mijn leeftijd geen kind ken die geholpen is door instanties, maar wel zat gevallen heeft gelezen en gezien over de misstanden en zat mensen heb gesproken die te maken hebben gehad met jeugdzorg)

TS het is zo jammer dat je met deze "hulp"instanties begonnen bent. Want contact maken met die moeder en haar misschien helpen met de opvang of aanhoren , leken mij doeltreffender.
Maar aangezien er al "hulp"instanties dit gezin in de gaten gaan houden (joost mag weten of het baat heeft. M.I. lopen problemen niet weg van" kijken".)zou ik persoonlijk nu erbij vermelden dat alle hoop bij hun ligt. Komt er geen verbetering zou ik over hun handelswijze zou ik een gesprek aanvragen met alle leidinggevenden (de uiteindelijke verantwoordelijken)) van de toezichthouder, wijkagent enz. Niet leuk, maar voor een leefbaar leven voor jezelf en die kinderen , noodzakelijk. Zelf zou ik data's van inschakelen , zogenaamde toezicht en resultaten overhandigen.(Je hebt die eerder gedaan, maar per mail heb ik begrepen) Als je het op kunt brengen zou ik alles persoonlijk doen. De zaak krijgt een gezicht en de persoon die je belooft dat er alles aan gedaan word gaat misschien een beetje meeleven. Op een stoel achter een bureau is het zo makkelijk te vertellen dat er alles aan gedaan wordt en de toezichthouders lijken wel immuun voor leed. Ik hoop dat je met deze post de persoon bereikt die jou en dat gezin daadwerkelijk wil en kan helpen, bereikt. Heel veel sterkte.

Ik snap je reactie heel erg goed en in jouw ogen volledig terecht, gezien je ervaringen.
Ik als ex-jeugdzorg medewerker kan jouw ook echt niet overtuigen van het feit dat de meeste hulp die jeugdzorg biedt goed uitpakt en er heel veel goede dingen gebeuren door betrokken medewerkers die zich elke dag uit de naad werken voor ontzettend veel gezinnen. En daarbij vaak tegen een flinke muur oplopen waardoor het werk heel moeilijk wordt.
Maar goed, ik snap je frustratie dus ik laat het er verder bij ;)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 17:28

Siesjuh schreef:
Ik vraag me af of het uit huis plaatsen van een kind een groter trauma geeft dan wanneer deze in de thuissituatie blijft. Een kind krijgt ook een trauma van lichamelijk en geestelijk geweld. En eerlijk is eerlijk...ouders die mishandeling toestaan of toepassen bij een kind zijn geestelijk niet in orde, om wat voor reden dan ook.

Ik ben het roerend met je eens - maar het ging mij er om, dat de 'eenvoudige' vraag "wat is voor deze kinderen nu het beste" al lastig te beantwoorden is.

Daarnais er de kwestie van de juridische mogelijkheden, de beschikbare plaatsen en het krappe budget...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 18:01

ElineS wat heftig!

Het raakt mij enorm wat je schrijft over je buur kinderen.
Het liefst zou je inderdaad die kinderen daar weg halen en ze naar een veilig heen komen heen brengen.
Ik vind het knap wat je doet en heb er bewondering dat je ondanks het risico dat jullie mogelijk zelf nu ook lopen (te denken valt aan hun dreigen) toch in de bres spring voor deze kids.

Hier las ik twee weken geleden in de krant dat onze burgemeester zich persoonlijk gaat bemoeien met melding van kindermishandeling.

Zelf heb ik via verschillende manieren te maken met jeugdzorg.
Vroeger zelf als kind en nu via vrienden van mij die een pleegkindje in huis hebben, een goede vriendin die opgegroeid is in een pleeggezin en mijn neefje die uit huis is geplaatst.
Wat ik zelf ervaar is wel dat er veel komt kijken bij de uithuisplaatsing van een kind.
En hoe dan ook een kind krijgt er altijd onder te lijden of het nu thuis blijft in een ondraaglijke situatie of dat het uit huis wordt geplaatst en weg gehaald wordt wat bij het kind zo bekend is.
Kinderen zijn namelijk loyaal en zien niet in dat het bepaald gedrag van hun ouders schadelijk is.

sans6

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-16 14:37

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-16 15:33

Wow, ik kom in dit topic Door de bnb.
Wat vreselijk zeg.

Komen die agenten wel in burger? Valt anders ook zo op.