Angststoornis...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 23:30

Ik had in mijn omgeving wel mensen met een angststoornis, maar kon nooit echt begrijpen hoe dat nou voelde, totdat ik het zelf meemaakte.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 11-11-22 15:31, in het totaal 1 keer bewerkt

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 07:51

Vorig jaar met kamp had ik het ook. Ik had er heel veel zin in, maar aan de andere kant ook niet.

Vorige week zaterdag, met mijn nichtjes afgesproken in een restaurantje, ik kwam maar niet uit een paniekaanval, terwijl ik er vaak wel uit kom. Daarna nog Amersfoort in geweest, pas toen we naar huis gingen, ging het weg

Gisteren ook weer tijdens mijn werk, ik kon wel janken. Ik wil er zo graag vanaf, alleen lees/hoor ik vaak dat met psycholoog en therapie vaak niet helpt, dat het vaak op eigen kracht is.

Ook omdat ik heel veel leuke dingen wil doen, en toch die angst heb, zoals mijn vriendin en ik gaan op een camping staan en een eigen ponykamp houden, paarden staan namelijk 50 meter verderop. Ene kant super veel zin in, andere kant ook totaal niet

Ik wil er echt voor die tijd vanaf zijn eigenlijk het liefst vandaag nog.

Edit: ik dacht dat ik hier al had gereageerd, maar is niet zo.
Had er alleen een stipje bijgezet

Ik heb nu denk 2/3 jaar last van paniekaanvallen, eerste jaar zelden en dacht ik er niet veel over, sinds vorig jaar is het echt extreem en kwam het meer. Voor mij begint het met een gevoel, gedachten en beeld. Ik heb ze elke dag, wel lichte paniekaanvallen, en soms heel extreem. Mijn angst is heel beschamend, dus dat vertel ik liever in pb als je dat intressant vind.(nouja nu weet ik niet precies waar ik bang voor ben, ik weet hoe deze angst is ontwikkeld,door 2 hele nare situaties na elkaar)

yeentll

Re: Angststoornis...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-17 13:12

@ Joyce, bij mij heeft EMDR therapie zeker wel geholpen voor de kleinere angstaanvallen. Ik zou dat echt iedereen aanraden.

Vandaag ben ik naar de dokter geweest en heb ik paroxetine 10mg voorgeschreven gekregen. Ik lees voornamelijk nare ervaringen op internet, dus ben benieuwd hoe en of t bij mij gaat werken..

yeentll

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-17 13:13

@xyzutu: Wat je zegt is zo waar! Het moment van een aanval is zo bizar en niet uit te leggen, je voelt je erger dan door het diepste dal heen te gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 13:32

JoycexEnya schreef:
Gisteren ook weer tijdens mijn werk, ik kon wel janken. Ik wil er zo graag vanaf, alleen lees/hoor ik vaak dat met psycholoog en therapie vaak niet helpt, dat het vaak op eigen kracht is.

Zo jammer dat de psychiatrie zo vaak zwart gemaakt wordt door mensen die extreem ontevreden zijn, terwijl de meeste patiënten heel tevreden zijn maar dit nooit zullen zeggen omdat ze niet op willen (kunnen) biechten dat ze psychisch ook eens instabiel zijn geweest, aangezien normale mensen alles op eigen kracht zouden moeten kunnen, precies zoals je hierboven schrijft...

Ik had al therapie en dus kon mijn specifieke angststoornis daar gewoon in meegenomen worden. Zonder die therapie (met name dan de e-therapie en de pillen) had ik dit nooit op eigen kracht kunnen overwinnen.
Als ik nu weer even een terugval heb dan kan ik het zelf met omdenken en ademhalingsoefeningen weer op eigen kracht wegkrijgen, maar alleen als die aanval max 50% van een complete aanval is, en als ik de angst bijvoorbeeld lichamelijk gezien vooral in mijn keel of alleen in mijn maag of hoge hartslag voel. Als het boven die 50% zit dan kan ik die angst gewoon niet meer wegdenken/voelen en heb ik echt een hele oxazepam nodig omdat ik er anders niet doorheen kom. Omdat ik liever geen pillen gebruik neem ik in panieksituaties altijd eerst een halve, maar als de paniek echt weer op volle kracht op me inbeukt dan helpt alleen een hele pil omdat ik dan en van keel en van hart en van maag en van darmen tegelijk last heb en 'wegdenken' van 1 klacht/gevoel dan niet meer helpt omdat dan de rest van mijn lichaam nog steeds in paniek is.

Dus ja, ik ben heel erg blij dat therapie hiervoor mogelijk is, al was het alleen maar om door gesprekken met een ander te leren accepteren dat je dit hebt, want je eerste reactie is natuurlijk 'ik wil dit niet, dus ga ik het zo lang mogelijk negeren' en dat zorgt er juist voor dat het alleen maar erger wordt. Zelf wilde ik er in de therapie niet over praten omdat ik het te beschamend vond en wilde ook geen pillen omdat ik vond dat ik het zelf moest kunnen (voor de paniekaanvallen had ik toch ook mijn hele leven gereisd zonder problemen?), maar doordat mijn psych me ervan overtuigde dat mij klachten ernstig genoeg waren ben ik toch maar de medicatie gaan gebruiken en daardoor kreeg ik een ingang om het ook psychisch/mentaal/emotioneel te bestuderen.

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 13:52

Wat gebeurt er precies bij Emdr? En wat is het verschil?
Ik ben al naar de huisarts geweest en kon kiezen tussen Emdr en cognitieve gedragstherapie. Ik heb toen niks laten weten.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 10:03

JoycexEnya schreef:
Wat gebeurt er precies bij Emdr? En wat is het verschil?
Ik ben al naar de huisarts geweest en kon kiezen tussen Emdr en cognitieve gedragstherapie. Ik heb toen niks laten weten.

Emdr is een complexe therapie, die als het juist wordt toegepast, snel kan werken. Cognitieve gedragstherapie zou je een onderdeel van emdr kunnen noemen.

Even een verhaal over angst: angst is in wezen geen emotie zoals verdriet dat is: praten en huilen over je verlies lucht niet alleen op, maar verwerkt het (= doet het verdwijnen).
Angst is je overlevingsinstinct. Dat kun je gelukkig wel beïnvloeden, maar niet erg effectief door logisch na te denken. (Overigens van harte aanbevolen!)
Wij zijn als mensen namelijk er op gebouwd dat als 'overleven aan de orde is' (= dus als je bang bent) je snel moet handelen ipv uitgebreid onderzoeken.
(....zo werkt het niet altijd in de 21ste eeuw, maar zo zit ons zenuwstelsel in elkaar.)

En zeker na 2 nare situaties na elkaar: je overlevinsginstinct vindt, net als jijzelf en met recht en reden (!!!) 'dit wil ik nooit meer meemaken!'
De methode die het zenuwstelsel daarvoor gebruikt: zodra jij in je ooghoek iets ziet (dwz: het licht valt op je netvlies en vervolgens wordt het orgaantje 'amygdala' verwittigd)
...iets ziet, dat somehow te maken heeft met een van deze 2 nare ervaringen ('er is een associatie')
zet jouw amygdala jouw lichaam in alarm.
Voor alle duidelijkheid: dat doet de amygdala al voordat jij je bewust bent van wat je gezien hebt in die ooghoek. (Andere zintuigen idem dito.)
(....en praat mij niet van psychologen die dit niet weten!)

En emdr hoort tot die therapieën die effectief je amygdala uit de angsttoestand kunnen halen. Na een paar sessies nav je angstaanvallen kan het zijn dat ze voorgoed wegblijven: "de amygdala heeft dan geleerd dat deze reactie niet meer nodig is".
Cgt kan dit beïnvloeden van de amygdala nadrukkelijk niet.
(En op Wikipedia staat er ook een leuk artikel over.)

yeentll

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-17 11:30

Heel mooi uitgelegd Janneke! Ik durfde niet meer bij mijn vriend thuis te slapen. Maar dankzij 3 sessies EMDR durf ik nu weer zonder medicatie bij hem te slapen en begin het zelfs meer als 'mijn nestje' te zien. Voor mij werkte het zeer effectief en zou het echt aanraden. We gaan nu volgende week mijn angst voor vakantie aanpakken dmv EMDR, dat zal lastiger zijn volgens mij psychologe omdat we vooruit gaan denken, maar het moet zeer zeker te doen zijn!

velvetblack

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 12:08

Ik heb niet alle reacties gelezen, want praten over paniekaanvallen triggert mij helaas al. Wel wil ik even reageren. Ik heb hier ook hele erge last van. Alleen op het werk vind ik rust of tijdens gamen. Ik ben extreem angstig door trauma en ik kom er via hulp niet van af helaas. Ik ben onlangs begonnen met Antidepressiva en hoop dat dit mij zal verlichten. Het schijnt dat de 1e paar weken heel zwaar worden door wenning. Hier zie ik enorm tegenop maar ik wil mijn oude leven weer terug! Ik loop er nu ongeveer 2/3 jaar mee en ben er echt 100% klaar mee. Voor de gekste dingen word je bang. De meest normale dingen. Men die dit niet kent, snapt ook niet wat je zegt. Ik snapte dat eerst ook niet. De meest nuchtere persoon was ik. Nu kan ik al in een paniekaanval raken door een tv programma.

Ik ben heel benieuwd wat anti depressiva gaat doen voor me

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 13:54

Hoi Velvetblack,
rot hoor! Heb je voor die eerste paar weken tips gehad?
Fysiek gesproken kan vitamine B complex helpen.

yeentll

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-17 01:20

Velvetblack, ook ik heb antidepressiva voorgeschreven gekregen 2 weken geleden. Paroxetine om duidelijk te zijn. Ik ben ermee gestopt omdat de bijwerkingen voor mij echt te heftig waren en ik het niet meer aan kon. Momenteel ben ik met elke vorm van medicatie gestopt en slik ik multivitamine, super magnesium en vitamine D. In april ga ik 2 weken lang naar een retreat in Spanje waar ik elke dag therapie ga krijgen en mindfullness om om te leren gaan met mijn angsten en gevoelens. Ook werkt EMDR heel goed bij mij. Ik probeer nu alles via de alternatieve weg omdat ik het idee had dat de medicatie mij alleen maar afhankelijker maakte, wat mij dus weer panikeerde. Maar voor iedereen werkt de antidepressiva anders, wie weet heb jij er ontzettend veel baat bij, er zijn zoveel succesverhalen!

En voor iedereen die met paniekaanvallen kampt.. je mag me uiteraard een berichtje sturen. Ik vind het soms heel fijn om mijn angsten met mensen te delen die weten wat het is.. want vaak voel je je zo onbegrepen.

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 02:19

Dat onbegrepen gevoel ken ik wel. Heb zelf best erge paniekaanvallen, vooral s'nachts en vanuit mijn familie is hier erg weinig begrip voor. Weet niet of meer mensen dat hebben maar ben heel snel moe en overprikkelt, dit kan natuurlijk ook te maken hebben met mijn autisme maar goed.
Vervelend is het wel.

De paarden waren altijd een soort veilige plek voor mij, tot ik met me domme hoofd allerlei rare gedachten ging oproepen, wat als ze ziek wordt, wat als ik haar niet goed rij, dat soort dingen.

Ik volg zelf therapie met paarden en dit is de eerste soort therapie die echt iets lijkt te doen. Heb helaas vooral slechte ervaringen met psychologen. Ben daardoor in een korte tijd ook veel slechter geworden. Ik ben hierdoor gestopt met school en met werken en echt een soort afkeer naar regeltjes en dergelijke gekregen. Lijken dingen helemaal goed te gaan tot er een tijdsdruk achter komt dan is het weer helemaal mis. Echt vreselijk vervelend.

Hoop echt dat iedereen met paniekaanvallen hier beter mee om leert gaan, gun dit mijn ergste vijand nog niet eens.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 12:55

alice0cullen schreef:
Dat onbegrepen gevoel ken ik wel. Heb zelf best erge paniekaanvallen, vooral s'nachts en vanuit mijn familie is hier erg weinig begrip voor.

:(:)
Rot hoor, voel je je al 'naar', is er ook nog eens geen begrip!
Citaat:
Weet niet of meer mensen dat hebben maar ben heel snel moe en overprikkelt, dit kan natuurlijk ook te maken hebben met mijn autisme maar goed.
Vervelend is het wel.

Het zou kunnen wijzen op een 'ongeremd' Moro reflex. (Een 'oud' schrikreflex dat maakt dat je erg veel stresshormonen in je bloed krijgt.)
En sowieso: van langer dan laten we zeggen 5 minuten stresshormonen wordt een mens moe.
Mbt overprikkeling: een van de functies van stresshormoon is: maken dat je zintuigen wagenwijd open gaan. (Je lichaam vindt dat jij in gevaar bent, angst is zogezegd een beslissing die jouw lichaanm neemt - als zintuigen dan extra gevoelig zijn krijg je maximale informatie over waar het gevaar kan zitten.)

....en uiteraard wordt dit een vicieuze cirkel: al die indrukken zijn gewoon vermoeiend! En vermoeidheid plus je niet lekker voelen geeft nieuwe stresshormonen (="ik moet doorgaan!!").
Als je moe en tevreden en veilig bent/ je echt prettig en veilig voelt, word je lekker loom.

En mbt autisme: er wordt wel gezegd 'mensen met autisme verwerken prikkels anders'. De uitspraak zelf is nogal vaag, maar het wil nog wel eens betekenen dat jij (of wie dan ook met autisme) relatief lang doet over iets waarvan *men* verwacht dat je het in no time doet.
Of dat jij dingen moet doen op een manier die voor jou omslachtig of onlogisch is.
Ook dat geeft stress.
Citaat:
De paarden waren altijd een soort veilige plek voor mij, tot ik met me domme hoofd allerlei rare gedachten ging oproepen, wat als ze ziek wordt, wat als ik haar niet goed rij, dat soort dingen.
:(:)
Jij hebt helemaal geen dom hoofd!!
Laat je niets aanpraten en sta niemand toe om jou naar beneden te halen!!
En angst is geen gedachte, gedachten volgen de angst van je lichaam.

De gedachtegang zelf herken ik.
Zo denken fatsoenlijke, verantwoordelijke mensen, op zich niets mis mee. (In tegendeel!!)
(Zorg voor een bijrijder/ fijne stalgenoot, neem les - maak er beleid op.)

...maar in combinatie met te veel stress worden deze gedachten idd een soort van beul.
En die beul (de stress die jouw goede eigenschappen gaat ""opjutten"") kan je idd veel veiligheid en plezier ontnemen.
(...want nee, die beul vindt het nooit goed genoeg wat je doet, "in de verste verte niet", principieel.)(= Zo zijn beulen. Gewoon de nek omdraaien!!!)

Fijn dat de therapie met paarden de neerwaartse lijn heeft omgebogen!!

velvetblack

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 21:31

Ik slik nu antidepressiva vanaf maandag. Ik ben er maandag enorm slecht op gegaan en had mijn ergste paniekaanval ooit. Mijn moeder gebeld en die heeft me direct naar de huisarts gebracht. Deze hebben me oxzacepam(ofzoiets) voorgeschreven. 3x per dag was te weinig omdat ik echt zwaaaar heb met de wen periode, dus opgeschroeft naar 4 per dag. Erg veel, maar dat brengt mee rust.
Ik wil niet opgeven, want ik heb de antidepressiva nodig om succesvol bij de psycholoog te zijn. Ik raak van de kleinste prikkels al in paniek.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 21:51

velvetblack schreef:
Ik slik nu antidepressiva vanaf maandag. Ik ben er maandag enorm slecht op gegaan en had mijn ergste paniekaanval ooit.

Brrrr.
Ja, de eerste 2 tot 6 weken maak je moeilijker serotonine aan.
Vitamine B complex kan helpen om dit 'gat' wat te dichten.
Citaat:
Mijn moeder gebeld en die heeft me direct naar de huisarts gebracht. Deze hebben me oxzacepam(ofzoiets) voorgeschreven. 3x per dag was te weinig omdat ik echt zwaaaar heb met de wen periode, dus opgeschroeft naar 4 per dag. Erg veel, maar dat brengt meer rust.

Oxazepam heeft een aantal nadelen. Maar het heeft 1 voordeel: het werkt snel.
Ik hoop wel dat de huisarts niet van plan is om jou 6 weken lang 4x oxazepam te laten slikken...?
(Het is een zusje van valium. Het versuft. Je kunt 'snachts wel slapen, maar je hebt nauwelijks REMslaap (5 minuten ipv anderhalf uur), dus pijn of stress verwerken lukt niet of nauwelijks, daar heb je REMslaap voor nodigDe halfwaardetijd is lang, al is van de hele groep 'oxa' de snelste. Het blijft je na inname van 1 pil nog dagenlang beïnvloeden. En het verslaaft vrij snel. Te merken aan het afnemen van het effect: steeds meer pillen nodig voor hetzelfde resultaat.)
Citaat:
Ik wil niet opgeven, want ik heb de antidepressiva nodig om succesvol bij de psycholoog te zijn. Ik raak van de kleinste prikkels al in paniek.

Ik ben het roerend met je eens dat je heel hard hulp nodig hebt.
En soms is er geen andere optie dan een zusje van valium, maar dat moet wel tot een minimum beperkt blijven.

En ik ben het roerend met je eens dat psychotherapie belangrijk is.
Maar zie het alsjeblieftniet als iets "waar je succesvol in moet zijn".
Punt 1: de therapeut is er voor jou.
"Wat heb jij nu nodig dat je zo heftig reageert, wat kunnen jullie samen verzinnen dat de oxazepam er zo snel mogelijk uit kan...?
Jouw taak is hier om met oxa en al te proberen om een aantal belangrijke feiten op tafel te leggen.Jouw gevoelens, gedachten, bijv de eerste of de ergste keer dat je een paniekaanval had - dat soort dingen - dat kan heftig genoeg zijn!! Maar meer is echt niet nodig!
Aan de therapeut de taak om helpende, kalmerende en bemoedigende woorden, "beelden" en oefeningen te verzinnen.
En dan weer aan jou om te zeggen wat je er van vindt. Bijv: "die vind ik te eng, dat snap ik niet" - en hopelijk op gegeven moment "deze durf ik wel eens te proberen".

yeentll

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-17 23:07

Ik heb vandaag mn eerste sessie gehad bij de acupunctuur. Het was een hele aparte ervaring, ik moet bloedprikken bij de huisarts sowieso om te kijken of er een tekort is aan vitamine B6 foliumzuur en vitamine B12 en na laten kijken of mijn schildklier goed werkt. Verder heeft ze vooral naalden in mn voeten en onderbenen geprikt vanwege het ernstige piekeren wat ik doe wat volgens de Chinese heelkunde je milt aantast. Ook heb ik naaldjes in mn oor gehad die ik moet laten zitten tot ze er uit vallen of wanneer ik ze zelf niet meer prettig vind. Het was een aparte ervaring, maar wil het wel even een aantal weken volhouden.

Morgen heb ik weer mn EMDR therapie waar ik erg naar uitkijk, voor mij werkt dat echt goed. Ook heb ik een geluidsopname gevonden op YouTube wat bij mij rustgevend werkt ten tijde van een paniekaanval:

https://youtu.be/pNiY72n9ZC4

Wie weet hebben jullie er ook wat aan...

Voor sommige klinkt het misschien zweverig wat ik allemaal probeer en uitvogel, maar ik wil de kracht uit mezelf kunnen putten om dit te overwinnen. Ik heb mezelf dit aangepraat en vind dan ook dat ik het weer zelf moet kunnen oplossen. Mocht antidepressiva daarbij hebben geholpen bij mij, had ik het met beide handen aangegrepen, het is immers toch ondersteunend. Helaas kon ik de bijwerkingen echt niet verwerken en probeer ik het nu via de alternatieve geneeswijzen. Volgende week heb ik mn eerste yoga en meditatie lessen om om te leren gaan met gedachten en reacties van het lichaam daarop. Ik ben heel benieuwd! Mijn angst is vooral om psychotisch te worden ten tijden van een paniekaanval en dat ik mezelf wat aan doe, terwijl ik weet dat dit helemaal niet kan. Maar je kan jezelf zo overstuur praten in je gedachten dat alles werkelijkheid lijkt.

velvetblack

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 09:46

Janneke dit klopt. Bedankt voor je fijne post. De oxazepam blijft 2 weken, daarna zwakken de klachten van het wennen vaak al wat af. Maar zonder kom ik de wenningsperiode helaas niet door. Het is te heftig.

De eerste afspraak bij de psycholoog is geweest en er is inderdaad veel om te bespreken. Ze gaat er heel diep op in, iets wat ik zelf vaak afvlak omdat ik andere niet wil belasten met mijn ellende. Dit is maar een kleine greep er van. Dat word dus veel praten en doen.

Ik als ik terug kijk op 2 jaar terug dan denk ik: had ik dat gevoel maar terug. Het gevoel van rust, lak aan meningen en vrij kunnen genieten zonder zorgen en stress. Volwassen worden met de problemen erbij van familie is zwaarder dan ik dacht. Ik heb alles wat met hartje begeerd, mijn droombaan en een super leuk huis samen met mijn vriend. Fijne vrienden... Alles wat ik eerst niet had, en toch is het nu 3x k*t. Stom is dat he...

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 12:32

velvetblack schreef:
Janneke dit klopt. Bedankt voor je fijne post. De oxazepam blijft 2 weken, daarna zwakken de klachten van het wennen vaak al wat af. Maar zonder kom ik de wenningsperiode helaas niet door. Het is te heftig.

Rot dat het zo heftig is - en beter 2 weken oxa dan een extra trauma omdat psychotherapie te confronterend is...!
Intake/ "waar zit m de kneep, zodat de peut jou echt kan helpen" is verre van leuk, maar wel noodzakelijk.
Citaat:
De eerste afspraak bij de psycholoog is geweest en er is inderdaad veel om te bespreken. Ze gaat er heel diep op in, iets wat ik zelf vaak afvlak omdat ik andere niet wil belasten met mijn ellende.

....als dochter van een moeder met een serie problemen hoor ik hier een belletje rinkelen. (Terecht of onterecht...! ;) )
"Prent je in" dat je haar niet belast - en nog belangrijker: ik hoop datje dat ook zo voelt. (En zo nee: vraag er met zoveel woorden naar!)
Citaat:
Dit is maar een kleine greep er van. Dat word dus veel praten en doen.

...en gesteld dat je dus voelt dat je haar niet belast: hoe is het praten voor jou...?
Citaat:
Ik als ik terug kijk op 2 jaar terug dan denk ik: had ik dat gevoel maar terug. Het gevoel van rust, lak aan meningen en vrij kunnen genieten zonder zorgen en stress. Volwassen worden met de problemen erbij van familie is zwaarder dan ik dacht. Ik heb alles wat met hartje begeerd, mijn droombaan en een super leuk huis samen met mijn vriend. Fijne vrienden... Alles wat ik eerst niet had, en toch is het nu 3x k*t. Stom is dat he...

"De kater komt later..."
Problemen van familie op je schouders, het is idd hartstikke zwaar!

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 00:04

xyzutu2 schreef:
JoycexEnya schreef:

Zo jammer dat de psychiatrie zo vaak zwart gemaakt wordt door mensen die extreem ontevreden zijn, terwijl de meeste patiënten heel tevreden zijn maar dit nooit zullen zeggen omdat ze niet op willen (kunnen) biechten dat ze psychisch ook eens instabiel zijn geweest, aangezien normale mensen alles op eigen kracht zouden moeten kunnen, precies zoals je hierboven schrijft...

Ik had al therapie en dus kon mijn specifieke angststoornis daar gewoon in meegenomen worden. Zonder die therapie (met name dan de e-therapie en de pillen) had ik dit nooit op eigen kracht kunnen overwinnen.
Als ik nu weer even een terugval heb dan kan ik het zelf met omdenken en ademhalingsoefeningen weer op eigen kracht wegkrijgen, maar alleen als die aanval max 50% van een complete aanval is, en als ik de angst bijvoorbeeld lichamelijk gezien vooral in mijn keel of alleen in mijn maag of hoge hartslag voel. Als het boven die 50% zit dan kan ik die angst gewoon niet meer wegdenken/voelen en heb ik echt een hele oxazepam nodig omdat ik er anders niet doorheen kom. Omdat ik liever geen pillen gebruik neem ik in panieksituaties altijd eerst een halve, maar als de paniek echt weer op volle kracht op me inbeukt dan helpt alleen een hele pil omdat ik dan en van keel en van hart en van maag en van darmen tegelijk last heb en 'wegdenken' van 1 klacht/gevoel dan niet meer helpt omdat dan de rest van mijn lichaam nog steeds in paniek is.

Dus ja, ik ben heel erg blij dat therapie hiervoor mogelijk is, al was het alleen maar om door gesprekken met een ander te leren accepteren dat je dit hebt, want je eerste reactie is natuurlijk 'ik wil dit niet, dus ga ik het zo lang mogelijk negeren' en dat zorgt er juist voor dat het alleen maar erger wordt. Zelf wilde ik er in de therapie niet over praten omdat ik het te beschamend vond en wilde ook geen pillen omdat ik vond dat ik het zelf moest kunnen (voor de paniekaanvallen had ik toch ook mijn hele leven gereisd zonder problemen?), maar doordat mijn psych me ervan overtuigde dat mij klachten ernstig genoeg waren ben ik toch maar de medicatie gaan gebruiken en daardoor kreeg ik een ingang om het ook psychisch/mentaal/emotioneel te bestuderen.

Wat omschrijf je alles mooi. Sorry dat ik je posts wat volg maar is ook heel interessant om te lezen.
Ik heb jaren onder nogal heel erg stresserende omstandigheden geleefd door wat mensen me aangedaan hadden. De laatste drie jaar waren qua spanning echt level maximum. Dokters willen me constant medicatie geven maar dat weiger ik. Helaas gaat door de stress mijn gezondheid echt kapot. Ik nam na echt hevige paniek door omstandigheden 1 van hun pillen voor het slapen. Had ze gewoon gekocht nadat mijn huisarts erop aangedrongen had, kostte ook maar 2 euro en misschien toch eens proberen om te kunnen doorslapen. Zou me zo gezegd helpen om een beter slaap patroon te krijgen...s'morgens werd ik totaal verdoofd , nu ja, wakker....niet echt....zo naar mijn werk....proberen normaal te reageren...ik kon niet meer...
Nooit, nooit nooit neem ik nog hun pillentroep. Enige wat helpt bij zware angst, is in het donker langs waterkanaal, in alle stilte te gaan fietsen. Geen lawaai, geen lichtprikkels, geen of toch bijna geen mensen. Pas na een uur fietsen, ik ben nochtans doodop, neemt het beklemmende angstgevoel af. Het volgende uur fiets ik doodmoe en stram in de spieren, maar zalig, angst en negatieve gevoelens zijn weg. Het gevoel 'moeite om adem te halen' , is weg....ik kan weer ademenen zonder naar lucht te moeten happen...
Stom misschien maar mijn tweede hands race fietsje van 80 euro heeft me al zoveel 'gered' en vele malen beter dan pillen....
Mocht er een pil bestaan die echt helpt en niet schadelijk is, ik zou ze zeker nemen, maar volgens mij bestaat die niet...

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 09:29

Behalve pillen die verdoven (benzodiazepine/ valium en 'zusjes') bestaan er nog meer opties.
1) "Een goed beeld hebben" van wat angst is (geen gedachte, maar je overlevingsinstict) wat het reflexmatig met je lichaam doet (bijvoorbeeld zintuigen die wagenwijd open gaan, anders ademen) wat jouw triggers zijn (= kleine dingen die een groot effect hebben, omdat jouw amygdala het signaleert en je lichaam in alarm zet, nog voor jij weet wat er gebeurt) etc.
2) Als fietsen in het donker helpt: prima, houd dat er in. Maar breidt het wel uit: onderzoek al je 5 zintuigen wat kan werken. Bijv schommelen met een mooie cd en een warme omslagdoek en een kop kaneelthee - zoek wat voor jou kan werken!
3) Nadenken over hoe mensen met jou omgaan - en je bijvoorbeeld leren verzetten tegen manipulatie, jou expres of per ongeluk de stress injagen, etc. En in het algemeen zorgen dat je in het hier en nu een fijn leven hebt.
4) Er zijn therapieën zoals emdr, somatic experiencing en gespecialiseerde kinesiologie (België: stress formatting) die echt de angst zelf (de over-ijverig-heid van de amygdala) de nek omdraaien.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-17 17:25

Bedankt Janneke voor je post.
Naast fietsen neem ik ook cbd olie. Ik durfde het echter eerst nog niet te vermelden . Moet zeggen als ik regelmatig druppels neem dat alles rustiger wordt in mijn hoofd. Het lijkt ook of de wirwar wat gedoofd wordt, mijn hoofd leger wordt.
Ik probeer me ook gewoon simpelweg in niets meer druk te maken. Ik ga niet in detail treden maar woon hier met mijn paarden op een mooi domein en moet hier weg omdat het te koop staat. Dat lukt niet zo vlotjes. De eigenaar komt zich soms kwaad maken en dan krijg ik echt vreselijke angst.
Gisteren heb ik me voorgenomen om gewoon te doen wat ik moet doen en mij van mensen niets meer aan te trekken. Niet op mijn werk, niet daarbuiten. In mijn hoofd ben ik gewoon elders. Voor mij bestaan ze gewoon niet. Mensen staren soms ook op een vreselijk denigrerende manier omdat ik er moe en uitgepeigerd uitzie op mijn werk. In mijn gedachten probeer ik me voor te stellen dat zij daar gewoon in bvb clownskledij staan en gewoon nog belachelijker uitzien als ik. Als ze arrogant doen dan zie ik hun kop gewoon ontploffen in mijn gedachten. Hoe moeilijk het ook wordt, ik neem de cbd, fiets regelmatig en in mijn hoofd probeer ik gewoon in een ander realiteit te vluchten, zoals bvb de sfeer die je in een droom hebt. Mensen zijn voor mij soort monsters en ik probeer te doen alsof ze er niet echt zijn als ze me irriteren.

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-17 19:53

Blegh deze week alleen maar last van de aanvallen, nu ook moet zo naar een verjaardag van een vriendin, maar ik durf niet. Ik ben daar alleen met haar moeder,zus en zij zelf en kan zo weg, ze woont bij mij in de straat.

Zo stom dat zo iets simpels zo'n grote stap is om te maken. Moet omkleden heb 7 uur afgesproken.