Zwelling na verwijdering verstandskiezen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 20:41

Tandheelkundestudent als vriendin.
Ze vraagt of je wel gewoon kunt slikken en ademen. Heb je koorts?

Ze geeft aan dat de zwelling er niet abnormaal uitziet, vaak kan het tot 3 dagen duren qua toename van dezwelling, daarna zou het weer moeten slinken, dat kan tot 12 dagen duren.

Wat wel belangrijk is om in de gaten te houden is de roodheid en het bonzen. Ze zegt dat als dat aanhoudt, je even contact op moet nemen met de kaakchirurg. Heb je een antibioticakuur meegekregen? Slik die erbij en maak de kuur af. En uiteraard spoelen en blijven poetsen voor zover dat kan. Dan zorg je ervoor dat het schoon blijft.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-16 20:47

Upendo, bedankt om het na te vragen!
Ik hoest vrij veel en slikken is niet heel gemakkelijk, omdat ik de nacht voordien een keelontsteking gekregen heb, daar had ik gisterenochtend voor de operatie erg veel last van en bij het wakker worden ook, mijn neus zat bovendien vol bloed.
De operatie was bijna niet doorgegaan omdat ik richting 38° ging, maar dat is dan toch wat afgezwakt. Vandaag terug gemeten en geen koorts, maar zo voelen mijn kaken niet aan. Heb idd antibiotica mee en dat al flink genomen, maar ik weet niet of het voldoende is. Ik heb daarnaast paracetamol en Ibuprofen.
Het rode en het bonzen baart mij idd ook wat zorgen, de zwelling is idd wel logisch.
Poetsen is tot nu toe niet gelukt, krijg momenteel mijn mond bijna niet open, maar ik ga het straks voorzichtig proberen. Spoelen heb ik wel al een aantal keren flink gedaan.

Edit: bij het slikken voel ik ook wel nog doofheid aan beide zijden van mijn keel, maar ik denk dat dat gewoon van de wangen komt. Rechts nog maar weinig gevoel...

upendo

Re: Zwelling na verwijdering verstandskiezen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 20:59

Die slik/benauwdheidsklachten zijn iets wat niet goed is, maar icm met de keelontsteking is t moeilijk in te schatten of t van de kiezen komt of niet. Ik zou toch de spoeddienst even bellen (als het goed is heb je daar info over gekregen), wellicht dat ze het daar beter kunnen spoelen specifiek in de wond. Beter een keer te vaak dan te weinig zou ik zeggen! Succes en veel beterschap!

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-16 21:03

Het is idd moeilijk uit te maken wat van waar komt. Ik kijk het nog even aan. Als ik ga bellen gaan ze toch zeggen om langs te komen, vermoed ik. Als het vannacht nog blijft ga ik morgenvroeg gelijk bellen. Héél erg bedankt voor de goede raad!

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 21:22

Ik vind het er ook niet alarmerend slecht uit zien oid. Bij mij viel het goed mee qua zwelling en blauwheid, maar mijn broer had ze ook wat slechter steken en die had ook een dikke kaak die helemaal blauw werd.

Ik had het geluk dat ik mijn kin ook moest laten opereren en daardoor was die tijdelijk gevoelloos. Daardoor voelde ik ook niet de pijn van mijn verstandskiezen :')
Door de operatie aan mijn kin, zag mijn kin wel erg blauw en ook mijn hals tot aan mijn borst zag blauw. Uiteindelijk kleurde dat helemaal geel, ik heb weken met een sjaaltje rondgelopen want het zag er écht niet uit. Maar volkomen normaal :')

Ik heb trouwens de eerste dagen pudding en soep gegeten. Lasagne had ik echt niet aangedurfd. Zit dat nu niet allemaal tussen die draadjes? Het heeft echt even geduurd voordat ik pasta en rijst at omdat ik niet wou dat er iets tussen die draadjes kwam zitten want dan moest ik dat eruit keuteren...

Veel beterschap. Even doorbijten, komt goed :D

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-16 21:26

Ik heb het zo klein gesneden dat ik gewoon kleine stukjes heb kunnen opzuigen en doorslikken :D

Ik lig nu met de rechterkant op een bedekt icepack en ik voel het kloppen nu even niet zo fel meer. Het is wel erg koud nu, maar er zit een hoesje rond dus wel veilig.
Dadelijk toch weer pijnstiller nemen, het begint weer te voel alsof ik 20 gaatjes heb :+

Luca03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 22:05

Ik heb mijn 2 onderste verstandskiezen laten trekken met 2 weken tussen. Ik had ook echt een super gezwollen gezicht en ik lag dan ook te knuffelen met een pak diepvries frieten :') want onze icepacks waren op. Bij mij was het ook serieus blauw maar ik kon gelukkig wel eten. Bij mij was 1 kant wel lichtjes ontstoken en daar moest ik dan ook nog extra antibiotica voor nemen. Probeer dit wel te compenseren met yoghurt of iets want antibiotica maakt ook de goede bacteriën dood! Verder nog heeeel veel succes met je rietjes dieet en als het zo blijft kloppen zeker terug gaan want dat is toch niet gezond vermoed ik.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-16 13:07

Knuffelen met een pak diepvriesfrieten :')

Ik ga straks even langs de huisarts. Op zich relatief goed geslapen, maar die keelontsteking/verkoudheid maken dat ik enorm moet hoesten en met snot zit, het maakt het er niet aangenamer op. Het blauwe is ook naar mijn keel getrokken, wil toch even zeker weten of dat normaal is.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 14:21

In principe is het normaal dat het uitzakt, maar in combinatie met je keelontsteking en vernauwing die daardoor optreedt is het wel verstandig om een bezoekje aan de huisarts te doen!

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-16 14:23

Ja idd, daarmee. Het bloed zoekt maar gewoon een uitweg, alleen is die weg niet zo handig nu :+

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 14:32

Je moet je bedenken dat ze nog net geen voet op je kin zetten om de kiezen eruit te krijgen. Dat gaat niet zachtzinnig, daarom wordt alles beurs en blauw en voelt je hoofd alsof die in een bankschroef heeft gezeten ;)

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-16 14:34

Ik weet het. Wil nu gewoon normaal kunnen ademen eigenlijk :')
Zou overmorgen terug moeten gaan werken, maar dan ga ik toch een paardenmiddel nodig hebben, om in Bokt-termen te blijven. :+

blackpromise

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 14:36

als je nog steeds ziek bent moet je niet gaan werken he.

ziek is ziek.

Faruba

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 14:49

Persoonlijk zou ik met zo'n opgezwollen en dik gezicht niet gaan werken,ook omdat de wonden in je mond vast nog niet dicht zijn. Maar ik weet niet hoe je je voelt natuurlijk,zeker ook met de verkoudheid er nog bij. Ik was iig. goed beroerd en lamlendig,ook vanwege de vol narcose die ik toen gehad heb. Maar vraag het gewoon aan je huisarts wat die er van vind,zeker als je toch gaat.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-16 14:53

Ja ik voel me alleszins niet happy clappy :')

Luca03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 16:55

Ohja die van mij zijn trouwens getrokken onder plaatselijke verdoving! De orthodont vroeg of hij tijdens de operatie alles moest uitleggen en dat heeft hij gedaan ook, ik best interessant hoor ;)

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 21:24

Luca03 schreef:
Ohja die van mij zijn trouwens getrokken onder plaatselijke verdoving! De orthodont vroeg of hij tijdens de operatie alles moest uitleggen en dat heeft hij gedaan ook, ik best interessant hoor ;)

Zo zwaar verdoofd dat je helemaal niets voelt. Stukken beter dan bij de gemiddelde tandarts haha. Vond het ook wel erg interessant wat ze allemaal deden

Luca03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 22:26

Woogy schreef:
Luca03 schreef:

Zo zwaar verdoofd dat je helemaal niets voelt. Stukken beter dan bij de gemiddelde tandarts haha. Vond het ook wel erg interessant wat ze allemaal deden

Ik voelde wel degelijk iets maar niet echt pijn. Ze hebben 1 kies ook echt in 3 stukken moeten breken voor ze hem eruit kregen.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 10:45

Ik weet niet hoeveel nut je nog aan mijn post gaat hebben, maar waterijs eten.
Dan kun je ook van binnenuit koelen.
Dit heeft mij heel erg geholpen toen ze verstandskiezen eruit werden gehaald.
En vooral eerst alleen zacht of vloeibaar eten en heel veel koelen

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-16 10:50

Oh, advies is nog steeds welkom hoor :-)
Gisteren naar de huisarts geweest, die zag dadelijk wat voor een opdonderen ik gekregen heb. Het was voor hem onbespreekbaar dat ik vrijdag terug zou gaan werken. De binnenkant is blijkbaar ook enorm gehavend.
Namiddag mocht ik bellen als het nog niet echt beterde, vooral dat ontstekingsgevoel. En ik ga ook bellen. De zwelling is wel ietsje minder, maar het klopt nog steeds en de pijn neemt niet echt af. Dus voor de zekerheid maar. Hij gaat dan de chirurg contacteren of ik bij hem kan langsgaan.

Het bloed is nu nog meer op mijn keel gezakt en jammer genoeg ook tot vlak onder mijn oog. Dus nu lijkt het helemaal alsof ik met mijn hoofd onder de tram heb gelegen :+

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 10:54

Klinkt behoorlijk creepy en pijnlijk!
Maar laat iemand dus waterijs halen. Ik had voornamelijk calipo laten halen

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 12:54

Dat kloppen is voornamelijk zwelling en verhoogde doorbloeding. Zou me zeker niet teveel zorgen maken. Vooral rustig aan doen en koelen koelen en nog eens koelen :)

History_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 13:03

Wijsheidstanden laten trekken, wat een feest :P Ik heb ze er vorig jaar ook alle 4 tegelijk laten uithalen onder volledige narcose (hoe het in België meestal gebeurd de laatste jaren). Je inpakken als een paasei hielp bij mij het beste, zo'n coolpack langs je kaken en een handdoek errond die je boven op je hoofd dichtknoopt.

Ik heb er toch ook week last van gehad. Vrijdag geopereerd en maandag terug lessen gaan volgen op de unief, maar dat was wel heel vermoeiend en na een dag les stonden mijn kaken ook altijd gezwollen. Eenmaal op kot deed ik meteen terug dat coolpack rond mijn hoofd en dat hielp heel goed.

Zoals woogy zegt: koelen, koelen en nog eens koelen.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-16 13:09

Ik ga gewoon het advies opvolgen van de huisarts en hem straks ook even bellen zoals hij gezegd had.

Koelen doe ik al nonstop sinds maandag en dat helpt wel tegen de pijn ook. Al ben ik nu knallende hoofdpijn aan het krijgen.

Gelukkig moet dit allemaal maar 1 keer :D

Net tanden ook nog eens gepoetst en dat gaat redelijk. Er is ook een "stukje" mondhoek afgekomen, dat is wel redelijk aan het herstellen nu.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 13:11

Vergeet ook niet om heel veel te drinken.
Het lijkt allemaal een operatie van niks, maar je hebt wel serieus trauma in je mond. Een hele hoop kneuzingen in je gezicht en nek. Hou je mak :)