Nuchter blijven voor bloedprikken....

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ontherun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 16:19

Over het nuchter prikken wat betreft glucose, die kan op verschillende waardes geprikt worden.
Glucose nuchter, glucose niet nuchter en/of HbA1c. HbA1c is eigenlijk je glucose waarde gemeten over een langere tijd, logisch dus dat je niet nuchter hoeft te zijn. Deze wordt doorgaans pas gemeten als je al diabeet bent, vaak om te kijken hoe het gemiddeld gaat of om te controleren of patiënten zich wel aan de voorschriften houden, ipv een dagje vantevoren alleen het dieet volgen :Y)
Glucose nuchter mag je inderdaad niet eten of drinken, alhoewel wij nooit helemaal niks voorschreven. Een glaasje water mag wel als je je echt uitgedroogd voelt, echter het liefst inderdaad zo nuchter mogelijk.
Tja, en glucose niet nuchter is duidelijk, dan hoef je niet nuchter te zijn. Wordt niet vaak geprikt overigens omdat het meestal niet veel zegt. Vaak alleen bij acute prikken.
Qua medicijnen, het ligt er echt aan wat voor medicijnen je slikt en of deze dus invloed kunnen hebben op je bloedwaardes die gemeten worden. Is dat niet het geval, dan mag je ze doorgaans gewoon nemen. Kan dat wel het geval zijn, niet nemen dus.
Zo. De doktersassistente heeft gesproken _O-

Oh wat een hel lijkt me dat trouwens Tieneke. Zo lang niks mogen en dan maar zo'n inieminie bekertje. Wel alles goed gegaan?

Anoniem

Re: Nuchter blijven voor bloedprikken....

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 16:28

Hoera Tieneke heeft drinken!! *\o/*

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 16:31

Op zich alles goed gegaan, maar aan één kant van de vier is alles superdik en blauw, die tand zat gewoon op een heel moeilijke plaats.
Vannacht ook nog ziek geworden, dus kon heel moeilijk slikken en had wat verhoging, dus ik voel me wel brak haha :+ normaal over een anderhalf uurtje naar huis.

Heb zooooo honger :+

Miiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 16:43

Santigo_ schreef:
Over het nuchter prikken wat betreft glucose, die kan op verschillende waardes geprikt worden.
Glucose nuchter, glucose niet nuchter en/of HbA1c. HbA1c is eigenlijk je glucose waarde gemeten over een langere tijd, logisch dus dat je niet nuchter hoeft te zijn. Deze wordt doorgaans pas gemeten als je al diabeet bent, vaak om te kijken hoe het gemiddeld gaat of om te controleren of patiënten zich wel aan de voorschriften houden, ipv een dagje vantevoren alleen het dieet volgen :Y)
Glucose nuchter mag je inderdaad niet eten of drinken, alhoewel wij nooit helemaal niks voorschreven. Een glaasje water mag wel als je je echt uitgedroogd voelt, echter het liefst inderdaad zo nuchter mogelijk.
Tja, en glucose niet nuchter is duidelijk, dan hoef je niet nuchter te zijn. Wordt niet vaak geprikt overigens omdat het meestal niet veel zegt. Vaak alleen bij acute prikken.
Qua medicijnen, het ligt er echt aan wat voor medicijnen je slikt en of deze dus invloed kunnen hebben op je bloedwaardes die gemeten worden. Is dat niet het geval, dan mag je ze doorgaans gewoon nemen. Kan dat wel het geval zijn, niet nemen dus.
Zo. De doktersassistente heeft gesproken _O-

Oh wat een hel lijkt me dat trouwens Tieneke. Zo la
ng niks mogen en dan maar zo'n inieminie bekertje. Wel alles goed gegaan?

Maar water eigenlijk alle koolhydraten vrije dranken hebben toch helemaal geen invloed op je glucose waarden?

ontherun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 16:47

In principe niet nee. Daarom mag je normaal gesproken ook gewoon water drinken. Dus waarom Cayenne zelfs dat niet mocht snap ik ook niet goed. Medicijnen kunnen wel verklaarbaar zijn.
Water drinken kunnen ook restricties aan zitten he. Als ze toevallig ook nierwaardes willen prikken kunnen ze ook willen dat je niks eet/drinkt, of juist wel een bepaald iets drinkt. En aangezien er niet alleen op glucose geprikt werd meer de hele APK...

Edit: thee zou normaal gesproken dus ook weinig kwaad kunnen. Ware het niet dat best veel mensen niet snappen dat daar dan dus geen suiker of zoetstoffen in mogen zitten... Lijkt heel logisch, maar voor sommigen blijkbaar toch onlogisch :7

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 16:52

Glucosewaarden kunnen wel dalen door het drinken van water.

Athelas

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 16:56

Ik hoefde voor de eerste keren, niet nuchter te zijn, ik kwam na mijn ontbijt bij de Huisarts en ik kon gelijk bloedprikken. Nuchter of niet, had niet veel uitgemaakt. Mijn bloedsuiker was ver boven de 30, en mijn HB1aC zat ook ver boven de 100, dus het was wel duidelijk. :=
De tweede keer was voor mijn cholestrol (die iets te hoog was), toen moest ik wel nuchter zijn. Ik mocht wel drinken.

Ik hoop voor je dat het geen diabetes is!

ontherun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 16:58

Lente schreef:

Daarom dat sommigen inderdaad zeggen niks drinken, mensen houden het helaas maar al te vaak dan niet daadwerkelijk bij dat ene glaasje of twee glaasjes wat je mag drinken...

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 17:00

Tegen mij is niks over een limiet gezegd dus ik denk dat ik voor de test al een liter water binnen had.. Dat moet ik toch een navragen dan, het zou stom zijn als het daardoor niet klopt.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-16 17:06

Nou, nog meer nuchter dan vanochtend kan niet. Ik heb zelfs bij het tanden poetsen extra opgelet dat ik geen water doorslikte :') Zelfs nog aan manlief gevraagd of ik mijn tanden uberhaupt wel zou mogen poetsen. Op een gegeven moment ga je overal aan twijfelen _O-
Maar ik wilde het de bloedprikster niet aan doen om zonder gepoetste tandjes te verschijnen :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 17:07

Zo'n groene walm :')

Wanneer krijg je de uitslag? Ik donderdag. Ben nu al mega gestresst.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-16 17:09

Dat is nog best lang!
Volgens de bloedprikster mag ik vanaf morgen 12 uur al bellen, maar dan is er wel een kans dat de resultaten voor B12 nog niet binnen zijn, dus ik denk dat ik voor de zekerheid woensdagmiddag even bel. Ik ga er vanuit dat ze zelf wel eerder bellen als het niet goed blijkt?
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 19-09-16 17:09, in het totaal 1 keer bewerkt

ontherun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 17:09

Daarom vermeld ik inderdaad altijd: u moet nuchter blijven, echter mag u 1 of 2 glaasjes water drinken als u heel erge dorst krijgt. Meer niet.
Helpt nog niet altijd :7

_O- Cayenne. Je wilt niet weten wat je soms meemaakt...

Edit: B12 wilt inderdaad wel wat langer duren ja, die is meestal met een dag of 2/3 binnen. Veel zouden wij morgen inderdaad al hebben.

Miiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 17:23

Lente schreef:

Ooh wauw nog nooit van gehoord, heb zelf diabetes.
Misschien weet iemand hier een antwoord op, ik vroeg me dit laatst af.
Als je diabetes hebt en je krijgt een nierdialyse wat gebeurd er dan met je bloedsuikers?

Pradaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 09:50

Pff sterkte! Heb je al uitslagen inmiddels?

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-16 09:57

Nee, ik ga vanmiddag bellen!
Maar ik ga er vanuit dat er niets vreemds gevonden is. Anders hadden ze vast zelf al gebeld?

Pradaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 10:25

Mwa niet perse, dat doen ze meestal alleen bij echte levensbedreigende dingen volgens mij.
Succes enne, laat ff weten!

Athelas

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 10:31

Ze bellen alleen als erg echt iets ergs is. Ik moest direct naar de spoedeisende hulp, al voelde ik me eigenlijk gewoon goed. Maar de dokter zij dat het gevaarlijk was dat mijn bloedsuiker zó (lang) hoog was.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-16 10:39

Ik kon eigenlijk gisteren al bellen, maar dan was de kans groot dat de uitslag van B12 nog niet klaar was.
Vandaar dat ik tot vandaag heb gewacht. Dan krijg ik de uitslag meteen in één keer.
Ik ga zo even bellen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 10:41

Spannend :(:)

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-16 14:40

De bloedtest was goed. Suiker alleen iets aan de krappe kant? (4.4, maar dat zegt mij eigenlijk weinig)

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 14:45

Netjes hoor.

Ik ben Diabetesverpleegkundige.

Waterdrinken voor bloedprikken (glucose) mag gewoon. Het lab hier zegt zelfs zwarte thee of koffie, maar dat raad ik niet aan. Water is echt geen probleem.

Je suiker is prima. Niet krap hoor, gewoon netjes voor een niet-diabeet ;-)

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 14:50

Dat mag tussen de 4.0 en 7.8 zitten, was bij mij 4.7

Ik heb ook een waslijst met gelukkig allemaal goede uitslagen! Alleen neigt het naar een trage schildklier dus ik moet nog een keer terug. (waarschijnlijk alleen door de momentopname) Maar geen rot onderzoeken verder dus ik ben tevreden :P

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 14:54

Als ik prik dan drink ik gewoon water neem mijn medicijnen en koffie anders kom ik niet op gang
Geen te snel werkende schildklier?
Waren die waarden goed?

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 14:55

Netjes hoor! Die van mij is altijd strak 4, raar dat ze dat krap vinden, maar soms willen ze volgens mij ook maar wat te zeggen hebben :+

Gaan ze nog verder zoeken?