Misselijkheid door anti-depressiva of iets anders?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 18:41

Liek_ schreef:
Als je zo misselijk bent zou ik zeker om een maagbeschermer vragen! Dat scheelt echt enorm.

Dat lijkt me niet handig.
Gaat iemand naar de arts, laat die de diagnose stellen en het juiste middel zoeken.

"Een maagbeschermer" is vaak 'meel in de mond' voor het ont-zuren van de maag - en DAT is nu krek de vraag, je kunt als mens net zo goed misselijk worden van een maag die te weinig zuur is (en dus de maag'beschermer' het probleem verergert).
(Soms is ont-zuren hartstikke goed, maar dat is dus de diagnose.)

Lady24

Re: Misselijkheid door anti-depressiva of iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-16 18:43

Ik heb af en toe (ook tijdens de misselijkheid) last van maagzuur. Dan is de maag toch te zuur lijkt me? :)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 18:47

Ivy_ schreef:
Tuurlijk is het een symptoom bestrijder en ik was ook niet van plan om ze zo lang nog te gebruiken. Misschien is het alleen een opzetje om dingen wat beter te kunnen relativeren en om er achter te komen wat het gechagrijn en geïrriteerde nou veroorzaakt (omdat het niet meer dagelijks is zijn er misschien bepaalde oorzaken die het triggert waar je zo dus achter kunt komen).

Ja, precies, "that' the spirit!"
Dat je gewoon even wat lucht krijgt, de scherpste kantjes er af - en dan met het 'restant' aan de slag.
Als je door de bomen het bos niet meer ziet, dat is het ook niet.

Citaat:
Ik heb in het verleden al enorm veel psychiaters/psychologen gezien en hulp gehad. Alleen is mijn ervaring daarmee gewoon niet zo goed. Ik werd alleen maar van het kastje naar de muur gestuurd omdat ze één voor één niet wisten hoe ze mij konden helpen, dus mijn vertrouwen daarin is niet zo groot meer.

Ja, bah - herkenbaar.
Tegen de tijd dat je zelf een duidelijk verhaal hebt van 'hier zit het m in en zo wil ik ermee aan de slag' kan er vaak veel, maar helaas: als je dat zelf niet hebt wordt het vaak gedonder en mag je soms blij zijn als je niet verder achteruit gaat.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 18:51

Ivy_ schreef:
Ik heb af en toe (ook tijdens de misselijkheid) last van maagzuur. Dan is de maag toch te zuur lijkt me? :)

Mijn standaard tip luidt dan doorgaans, om een experiment te doen met glas melk en een borrelglaasje met 1 of 2 slokjes appelazijn.
Het experiment komt er op neer dat je bij een rotgevoel een slokje azijn neemt - gaan er dingen fout, dan blus je ogenblikkelijk met de melk; voel je je beter na 1 of 2 slokjes azijn, dan heeft de maag vooral zuur nodig.

Lady24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-16 18:53

Kan ik wel eens proberen, heb alleen geen appelazijn in huis nu.
Wel gisteren avond een glaasje melk gedronken maar had het idee dat dat ook niks hielp (nou was ik ook wel erg misselijk..)

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 19:27

Lastig he als je minder belastbaar bent. Is heel onorthodox wt ik nu ga zeggen maar ik heb heel veel baat bij wietolie voor mijn stemmingsstoornissen. Mijn psycholoog staat achter het gebruik hiervan. Het scheelt een jas en geen enkele bijwerking. Als je interesse hebt pb me dan maar even. Cbd olie kan je bij de. Tuinen halen.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 19:33

Heb je al een zwangerschapstest gedaan? Pil is natuurlijk niet 100% betrouwbaar :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 19:48

callum schreef:
Lastig he als je minder belastbaar bent. Is heel onorthodox wt ik nu ga zeggen maar ik heb heel veel baat bij wietolie voor mijn stemmingsstoornissen. Mijn psycholoog staat achter het gebruik hiervan. Het scheelt een jas en geen enkele bijwerking. Als je interesse hebt pb me dan maar even. Cbd olie kan je bij de. Tuinen halen.

Dit inderdaad.

Ik slik ook escitalopram, wel een hogere dosering. Ik heb echter nauwelijks bijwerkingen. Het enige is af en toe wat onrust, maar goed.... Dat liever dan de reden dat ik ze slik ;) Het is met AD altijd zoeken wat het beste bij je past, het kan natuurlijk zijn dat dit gewoon niet "jouw" medicijn is en er een andere moet worden overwogen. AD is ook zeker niet beperkt tot SSRI's.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 19:51

Maanden misselijk geweest maar ja dat woog niet op tegen hoe goed ik me verder voelde. Ja dat slechte slapen is gebleven.
Ik ben zins kort gestopt en slaap meteen goed.

Lady24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-16 23:29

Phormicola, dat behoort ook nog tot de mogelijkheden. Pil is idd niet 100% betrouwbaar maar ik slik hem in ieder geval wel netjes elke dag op hetzelfde tijdstip.

Bizzybijtje, fijn dat jij wel weinig last van bijwerkingen hebt! Af en toe wat onrust lijkt me prima te doen :).
Misschien is dit inderdaad gewoon niet "mijn medicijn" en heb ik van andere weer weinig last van bijwerkingen.

Kohtje, het misselijke weegt inderdaad niet veel op tegen het feit dat ik stukken beter in mijn vel zit en gewoon veel vrolijker ben.. Maar mijn lijf stelt nu gewoon een grens op en daar moet ik wel naar luisteren.
Fijn dat je meteen weer goed kon slapen! Voel je je nu ook nog steeds wel goed dan?

Lady24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-16 11:15

We gaan stoppen met de escitalopram, 2 weken en dan kijken voor een andere ad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 11:18

Oke :j Veel succes! Fijn dat je zo snel terecht kon.

Lady24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-16 12:26

Dankjewel! Ja, erg fijn. Er is meestal wel ergens nog een plekje dezelfde week, en er zitten meerdere huisartsen in de praktijk dus je kan altijd wel snel terecht. :)

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 14:59

Ik hoop dat je snel weer opknapt

melcior

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 01:22

Hoi hoi

Ik heb even jullie hulp nodig ;)
Zit al geruime tijd aan de antidepresiva (i.v.m. ptss ben dus gelukkig niet echt depressief het is puur voor de angsten en nachtmerries enzv) eerst aan de escitalopram en quatipine voor de nacht.. Escitalopram is over gegaan naar venlafaxine 300mg en eerst quatipine weer voor de nacht maar nu mirtazapine voor de nacht sinds een week of 5 a 6..

Mijn psychiater is weg met de fut zou kunnen bellen naar de instelling dat ik een andere wil spreken aangezien ik helemaal klaar ben met al deze troep.. Van de mirtazapine ben ik in totaal al 11kilo aangekomen :(
En qua klachten gebied ga ik niks er op vooruit.. maar ze willen maar dat ik aan die kak medicatie blijf.. Vandaar dat ik niet zo'n trek heb om te bellen aangezien ze dan wrsch flink hun best gaan doen om mij weer om te praten ;)

Maar ik ben op dit moment zo dat ik denk jow prima ik kap met de mirtazapine voor de nacht en ga de venlafaxine afbouwen maarja heb alleen maar capsules van 150mg waar ik er dus dagelijks 2 van neem..
Hebben jullie een tip voor mij hoe ik het beste kan afbouwen? Ben vorig jaar met de escitalopram cold turkey gestopt en dat is slecht bevallen ;) was net een junk hahaha
Hoop dat hier wat mensen met advies zijn voor mij.. Alvast bedankt..

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 05:44

Nooit zonder overleg zomaar afbouwen! Daar waarschuwen ze niet voor niets voor.
Heb je hongeraanvallen? Wat eet je op een dag?
Ik heb momenteel fluoxetine en val juist af als een baksteen. Binnen anderhalve week al ruim 3 kilo kwijt.. :(

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 08:18

Absoluut niet afbouwen zonder begeleiding. Venlafaxine capsules bestaan ook in 75 en 37,5 mg. Dus gewoon bellen met je behandelend instelling dat je zou willen afbouwen. Dan kun je dat geleidelijk doen onder begeleiding want de bijwerkingen zijn niet mals helaas.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 09:58

Mijn tip is: zoek zelf goede begeleiding.

AD kan de scherpste kantjes van ptss wat verzachten - maar verder niet. Dus dat je niet vooruit gaat geloof ik grif.
Een instelling die jou maar aan de pillen zet en verder niet zo veel doet: "benen maken"!

Traumaverwerking doe je grofweg in drie fasen ( okee, die wisselen elkaar af en komen een paar keer langs).
De eerste fase heet in het officieels stabilisatie, " pootn op de groand ", weten waar je zoal mee te dealen hebt, en wat je er tegen kunt doen. Je leert veel - doseren heeft zin, maar je hebt bakken informatie nodig! Wat stress is en hoe het je lichaam en geest beïnvloedt. (Logischerwijze gaan stress/ in de alamtoestand verkeren en slapen niet goed samen.) Over manipulatie, over overlevingsmechanismen - en hoe je in het hier en nu een redelijk leven kunt hebben. Allemaal fase 1.

In fase twee kan een techniek als emdr veel zin hebben - je draait de 'triggers' (dingen die jou de stress in sturen) stuk voor stuk "de nek om", inclusief de nare gedachten over jezelf, dat nare, zinkende gevoel in je maag (of hoe jouw lichaam maar reageert op trauma ), eventuele nachtmerries, etc. Dat geeft een hoop ruimte!
In het officieels heet dit de fase van confrontatie - in fase 1 ben je maar zijdelings met de ellende / ellendelingen die het trauma veroorzaakten bezig, in fase 2 staat dit volop in de "belangstelling".

Fase 3 is een echte fase en geen afrondend gesprek: je kijkt terug op die periode in je leven : wat heb je zoal gemist...? Zeker als je jarenlang 'vol moest houden', aan het overleven was, etc. heb je jezelf niet '""echt'"" kunnen ontwikkelen. In fase drie doe je dit alsnog. (Waarbij je soms een 'nieuw stukje voor fase 2' ontdekt - net zoals je in fase 2 soms gewoon pauze neemt en fase 1 dingen gaat doen.)
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 22-08-16 10:14, in het totaal 4 keer bewerkt

Lady24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-16 10:00

Ik lig al vanaf vrijdag op zaterdag nacht geveld door buikgriep. Althans dat zei de huisartsenpost.
ik voel me zo beroerd en krijg geen hap door m'n keel. Drinken is ook heel weinig.
Heb de huisarts alweer aan de lijn gehad en die gaat me in de loop van de dag terugbellen.. ik kan werkelijk helemaal niks meer en ben er al zo klaar mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 10:08

Janneke2 schreef:
Mijn tip is: zoek zelf goede begeleiding.

AD kan de scherpste kantjes van ptss wat verzachten - maar verder niet. Dus dat je niet vooruit gaat geloof ik grif.
Een instelling die jou maar aan de pillen zet en verder niet zo veel doet: "benen maken"!

Traumaverwerking doe je grofweg in drie fasen ( okee, die wisselen elkaar af en komen een paar keer langs).
De eerste fase heet in het officieels stabilisatie, " pootn op de groand ", weten waar je zoal mee te dealen hebt, en wat je er tegen kunt doen. Je leert veel - doseren heeft zin, maar je hebt bakken informatie nodig! Wat stress is en hoe het je lichaam en geest beïnvloedt. Over manipulatie, over overlevingsmechanismen - en hoe je in het hier en nu een redelijk leven kunt hebben.

Dat is stierenpoep. AD kan ook ontzettend veel doen tegen angstklachten en raad eens wat er ook flink aanwezig is bij ptss..... Je hebt echter wel goede begeleiding nodig omdat medicatie alleen niet voldoende is om volledig klachtenvrij te worden.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 10:10

Ik heb ook PTSS (gehad, hoewel nu wel weer klachten die eruit voorkomen) en juist veel baat gehad bij de antidepressiva (Fluoxetine 25 mg).
Dankzij de AD durfde ik letterlijk de drempel weer over en het zorgde ervoor dat ik de angsten beter kon relativeren en de EMDR therapie beter aan kon.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 10:18

Citaat:
Dat is stierenpoep. AD kan ook ontzettend veel doen tegen angstklachten en raad eens wat er ook flink aanwezig is bij ptss..... Je hebt echter wel goede begeleiding nodig omdat medicatie alleen niet voldoende is om volledig klachtenvrij te worden.

Ach, stierenpoep wordt geen oliebol.....

Jaaahaaa - de scherpste kantjes van trauma kun je benoemen als angst klachten, klopt.
En daar kun je sympoombestrijding op doen, klopt ook.
(Even googlen: emdr is effectiever en valt niet onder symptomen bestrijden maar oorzaken aanpakken. De oude studie van Van Etten uit 1998 houdt het nog op 'even effectief', om daarna zich te verdedigen tegen de toenmalige controverse dat emdr "maar raar was enzo en dus niet werkte". )

En het moge duidelijk zijn : oma is van de oude stempel en niet zozeer gericht op klachtenvrij worden (ja, uiteraard), maar trauma wil nog wel meer met mensen doen dan klachten geven, zie fase 3.
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 22-08-16 10:47, in het totaal 2 keer bewerkt

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 10:25

Ivy_ schreef:
Ik lig al vanaf vrijdag op zaterdag nacht geveld door buikgriep. Althans dat zei de huisartsenpost.
ik voel me zo beroerd en krijg geen hap door m'n keel. Drinken is ook heel weinig.
Heb de huisarts alweer aan de lijn gehad en die gaat me in de loop van de dag terugbellen.. ik kan werkelijk helemaal niks meer en ben er al zo klaar mee.

Rot voor je, hoor!
Goed dat de huisarts contact houdt!

Drink je weinig omdat je misselijk bent...?
Ben je er aan toe gekomen om verschillende dranken uit te proberen...? (Vaak is dat al een hele klus, om dat met een ziek hoofd te bedenken. )
Als water niet lukt, probeer sinaasappelsap, of maak "ors" of probeer bouillon.

ORS is: 1 glas water met een theelepel zout en een eetlepel suiker ("zo zoet als bloed en zo zout als tranen").

Lady24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-16 10:37

Ik drink idd weinig omdat ik zo misselijk ben. Ik krijg het gewoon niet weg.
Verschillende dingen geprobeerd maar weinig succes.. het moet ook echt niet vies zijn want dan hoef ik het helemaal niet meer.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 10:51

Zeker bij diarree verlies je veel water, dus dan is 'blijven drinken' van belang.

Maar luister goed naar je lichaam. (Ooit was ik om een andere reden misselijk en ik kreeg in dat ziekenhuis alleen maar water. Dat kwam er met dezelfde snelheid weer uit - zinloos, dus.)