Dus niet na het ventileren denken "zo daar ben ik mooi vanaf en doorrrr" maar het als begin beschouwen van een verwerkingsproces Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

loslaten van je boosheid is ook niet makkelijk,want dat is gewoon jou ding om ermee om te gaan..je "overlevings strategie"Janneke2 schreef:On second thoughts: Jolien, je schreef over de woede van je vader - en dat je daar (terecht! ) boos over bent.
Dat maakt het ook extra ingewikkeld: je gezonde boosheid hierover is prima, maar uiteraard wil je niet boos zijn zoals hij boos was (=een terechte wens, hier en nu, als volwassene) - en drie tegen een dat jij vroeger totaal geen boosheid tegenover hem mocht uiten. (Wie niet uit een gelukkig gezin komt, kan boosheid niet altijd goed uiten. Niet zelden omdat daar ooit genadeloos straf op volgde.)
Ayasha schreef:Ik was vroeger ook een vatje vol woede. Inmiddels veel minder. Ik ben gestopt met "waarom"-vragen. Accepteer en laat los is voor mij toch echt dé methode gebleken. Niet vergeten, maar het is verleden tijd, er is niks meer aan te doen dus ik steek er ook geen energie meer in.
Poenarie schreef:Ik werk o.a. met jongeren met diepgewortelde agressieproblemen. Wat wij inzetten is meditatieoefeningen, maar kan ook (onder begeleiding van een professionele instructeur) dat er een
kickboxles ingezet wordt. Het zijn dan geen reguliere kickboxlessen.
Tevens kan het helpen om met medicijnballen te gooien. Kies dan niet de lichtste, maar de zwaarste. Punt hierbij is alleen wel, dat ik denk dat je in zo'n boze bui, je begeleiding bij moet hebben die jou tot het naadje laat gaan en je op zo'n moment triggert om je boosheid te uiten op de bal.
Goed idee ook van EMDR, denk dat daar je eerste stap zit.. Je hebt ook NET, dat is wellicht ook een goede, maar dat is afstemmen met je huisarts/behandelaar.
Coloured schreef:De woede toestaan, de pijn eronder ontdekken, de pijn toelaten en bepraten/delen met mensen die je vertrouwt en hierin erkent worden. Het verdriet ervan voelen en er over huilen totdat je erover uitgepraat en uitgehuild bent en je merkt dat je het een plek gegeven hebt.
Staat hier heel kort op een rijtje maar is een proces van jaren. Dingen uit je jeugd hebben een hele diepe impact op je ziel. Sterkte ermee, er is uiteindelijk mee te leven. Er komt een moment dat het niet meer uitmaakt omdat je er los van bent. Daarmee bedoel ik dat het je niet meer raakt omdat je er in je dagelijkse leven geen last meer van hebt omdat je het kan handelen. Het blijft wel altijd een pijnlijke/lege plek is mijn ervaring maar het gaat niet meer met jezelf aan de haal.
Je bent goed bezig in ieder geval! Nogmaals sterkte met dit heftige proces! Probeer dicht bij jezelf te blijven, ook hierin.
, en denk ook dat het helemaal zo is.