HAP weigert tetanus injectie bij wond met straatvuil, en nu?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

peach2001

Re: HAP weigert tetanus injectie bij wond met straatvuil, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 16:04

Als je graag een tetanusprik wil hebben moet je gewoon zeggen dat de wond met paardenmest in aanraking is geweest. dan kun je hem direct halen. Tetanus komt daar namelijk wel regelmatig voor. Ook bij hondenbeten en werken met vissen/aquariums hebben een shortcut als het om een prik halen gaat dacht ik zo uit mijn hoofd.

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 16:08

Denk dat we tegenwoordig met z'n alle snel naar de dokter/ hap/ehbo hollen.
Zoals al veelvuldig wordt aangegeven viel men vroeger regelmatig het grind en vuil in de knieën, handen en ellebogen.
Dat hoorden bijna bij de opvoeding;-)

Ik kan me best voorstellen dat dokters en dergelijke daar tegenwoordig hondsdol van worden.
Zelfs al ís het hun vak.
Een gezond lijf bouwt zélf weerstand en antistoffen op om zoiets als jou knie met een beetje zorg en aandacht goed te laten genezen.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 16:09

peach2001 schreef:
Als je graag een tetanusprik wil hebben moet je gewoon zeggen dat de wond met paardenmest in aanraking is geweest. dan kun je hem direct halen. Tetanus komt daar namelijk wel regelmatig voor. Ook bij hondenbeten en werken met vissen/aquariums hebben een shortcut als het om een prik halen gaat dacht ik zo uit mijn hoofd.

Ik heb er nog over gedacht mijn huisarts vriendelijk te vertellen dat de rattensoort die mij beet, bekend staat als een overbrenger van builenpest in bepaalde delen van Afrika. :')

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 16:10

RaafSmits schreef:
Zoals al veelvuldig wordt aangegeven viel men vroeger regelmatig het grind en vuil in de knieën, handen en ellebogen.

Ik kan me best voorstellen dat dokters en dergelijke daar tegenwoordig hondsdol van worden.
Zelfs al ís het hun vak.
Een gezond lijf bouwt zélf weerstand en antistoffen op om zoiets als jou knie met een beetje zorg en aandacht goed te laten genezen.

Waarom denk je eigenlijk dat kinderen al zo jong oa tetanusinentingen krijgen. :D

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 16:12

Je kunt je eigen afweer tegen Te laten meten middels een titerbepaling. Kan tegenwoordig ook met je paard.

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 16:14

RaafSmits schreef:

Zelfs al ís het hun vak.

eens, maaaaaar... laat ik nu een ex-schoonvader hebben die tijdens het uitmesten bloedvergiftiging opliep. gelukkig niet zo fataal als tetanus maar je ziet hoe snel en makkelijk het soms kan gaan in bacterie-rijke omgevingen als stallen

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 16:17

Zoolgangster schreef:
RaafSmits schreef:

Zelfs al ís het hun vak.

Waarom denk je eigenlijk dat kinderen al zo jong oa tetanusinentingen krijgen. :D

Dat het bij jonge kinderen automatisch wordt gegeven lijkt me logisch.
Maar verder......onderschat je eigen lijf niet.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 16:19

mirim schreef:
Botte reacties zijn altijd naar, maar ik kan me wel voorstellen als je bijvoorbeeld net hiervoor een patiënt met zware verwondingen of erger binnen hebt gehad je als arts of weet ik wie je aan de telefoon krijgt wat bot reageert op iemand met een schaafplek die een tetanusinjectie wil hebben.

Het hoort mi bij het vak om ook in dat soort gevallen rustig te kunnen blijven reageren, de ander serieus te nemen en goed te informeren - of anders bij jezelf te herkennen dat je dat niet kunt en weg te gaan.

Heel in het algemeen vind ik dat er juist als het gaat om zorg soms wel erg makkelijk over die professionele verantwoordelijkheid heengestapt wordt. Mensen die in de zorg werken zijn daar gekomen wegens goede intenties en dus kunnen ze niks fout doen. Gevolg is dat terechte kritiek heel vaak wordt weggekaatst... en dat vind ik niet goed. Goede intenties zijn niet voldoende: we kunnen wel degelijk van artsen en assistenten verlangen dat ze zorgvuldig en geduldig blijven.

(En als ze daar geen tijd voor hebben vanwege bezuinigingen steun ik hun acties van harte, en ik ondersteun ook bv het https://nationaalzorgfonds.nl/ : een initiatief om het verzekeringscircus weer te vervangen door een beter nationaal systeem, en zal mijn uiterste best doen om overal te strijden voor goede arbeidsomstandigheden - maar toch is het niet ok als frustraties te makkelijk bij de patient komen. Ook niet als je net een heftige situatie hebt meegemaakt, ook niet als het werk lastig is, en ook niet als een deel van de patienten wel degelijk ingewikkeld is - dat is nou eenmaal deel van het vak.

Plus, als we begrip kunnen opbrengen voor professionals die net iets hebben meegemaakt, dan is het ook goed om te bedenken dat minstens in een boel gevallen de patienten ook niet de beste positie hebben om kalm en doordacht te reageren: ze zijn onzeker of geschrokken, maken zich zorgen, zijn door koorts, ziekte of pijn minder goed in staat zijn om helder te reageren, etc. Met dat verschil dat patienten geen professionals zijn.)

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 16:21

peach2001 schreef:

Dus als je niet via de huisarts en de HAP geholpen wordt verzin je gewoon een verhaal erbij? Sorry hoor, kan heel slecht tegen dit soort reacties.
Als ze het niet nodig vinden, leg je erbij neer, maar ga niet liegen om je zin te krijgen.

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 16:23

ze is naast een ruiterpad gevallen... zichtbaar of onzichtbaar is het zeker niet onlogisch. ik zou het risico uitsluiten

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 16:25

Waarom wil iemand persé een tetanus injectie,als de artsen zeggen dat het niet nodig is dan is het toch goed?

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 16:26

marleen_usar schreef:
Waarom wil iemand persé een tetanus injectie,als de artsen zeggen dat het niet nodig is dan is het toch goed?

Want artsen en assistentes hebben altijd gelijk?

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 16:28

peach2001 schreef:
RaafSmits schreef:

Zelfs al ís het hun vak.

eens, maaaaaar... laat ik nu een ex-schoonvader hebben die tijdens het uitmesten bloedvergiftiging opliep. gelukkig niet zo fataal als tetanus maar je ziet hoe snel en makkelijk het soms kan gaan in bacterie-rijke omgevingen als stallen

Yep. Gelijk, maaaaaaaar de keren dat het fout dreigt !! te gaan zijn minder vaak op één hand te tellen als de keren dat het een sisser af loopt.
Natuurlijk kent iedereen wel een geval waar medisch ingrijpen toch nodig bleek, maar in verhouding is dat echt de minderheid.
In de gaten houden en luisteren naar je lijf, maar er vooral óók een beetje vertrouwen in hebben.

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 16:31

marleen_usar schreef:

Ik heb sinds kort tussentijdse bloedingen, vrij heftig trouwens. de artsen zeggen dat het normaal is, kan geen kwaad. maar ik weet dat er een mogelijkheid is dat de oorzaak te vinden is in een poliep, vleesboom en zelfs kanker. een familielid heeft ook slechte cellen in haar baarmoederhals sinds kort en als het in de familie voorkomt dan is de kans wel iets groter.

maar omdat de artsen zeggen dat het geen kwaad kan zal ik dan maar niet om verder onderzoek vragen ;)

*edit, dat was met een licht sarcastische ondertoon uiteraard :+ *

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 16:32

RaafSmits schreef:
Yep. Gelijk, maaaaaaaar de keren dat het fout dreigt !! te gaan zijn minder vaak op één hand te tellen als de keren dat het een sisser af loopt.

Dus ach, rustig dood laten gaan ook al kunnen we het voorkomen met hele simpele middelen, want het zijn er tenminste niet zo veel?

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 16:37

Polly schreef:
Want artsen en assistentes hebben altijd gelijk?

Ik weet nog dat ik een glasscherf in mijn voet kreeg... het ding zat er zó diep in dat ik naar de huisarts gebracht ben, die het ding eruit haalde. Hij gaf me geen tetanusinjectie want: "je bent jong (hihi, toen nog wel :') ) en gezond."

Nou, ik kreeg geen tetanus. Maar ik bleek wel een héle nare bacteriële infectie op te hebben gelopen, de pus liep uit mijn huid, zelfs uit mijn handen, kreeg er gratis een flinke schimmelinfectie bij, en hele stukken vel lieten los... ik voelde me koortsig, ziek... en moest aan de antibiotica. >;)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 16:38

Peach2001 dat heeft niks met oppervlakkige wonden te maken.

Als je een oppervlakkige wond hebt en hij is goed uitgespoeld , en of gewassen met water er zeep, en of heeft goed gebloed, dan is de kans op tetanus nihil. De rotzooi is er dan wel uit en je lichaam heeft al een en ander naar de wond gestuurd om te beschermen.
Het is al gezegd, tetanus krijg je van diepere wonden die meteen dicht zijn. Onder huidniveau kan het in het gat nog broeien nl.

Je krijgt niet zomaar tetanus als je een wond goed verzorgd.

Als jij bij een arts meld dat je een oppervlakkige wond hebt, die je bovenden al verzorgd hebt, zien ze natuurlijk geen reden om daar nog wat aan te doen in welke vorm dan ook.
Krijg je last van een ontsteking, dan gaan ze er alsnog mee aan de slag.
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 24-07-16 16:53, in het totaal 1 keer bewerkt

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 16:41

nee ik reageerde op het artsen hebben gelijk thema ;) tetanus is een hele kleine kans indd maar in de buurt van dieren is het risico gewoon groter. ik heb een paard zien sterven eraan... dus ik weet dat het vaker voorkomt op stallen deze bacterie.

en de mest etc etc

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 16:49

peach2001 schreef:
nee ik reageerde op het artsen hebben gelijk thema ;) tetanus is een hele kleine kans indd maar in de buurt van dieren is het risico gewoon groter. ik heb een paard zien sterven eraan... dus ik weet dat het vaker voorkomt op stallen deze bacterie.

en de mest etc etc

Klopt, het is gewoon een vreselijke ziekte...
Een gezond lichaam bestrijd geen tetanus en zolang er nog ongeveer tientallen gevallen per jaar voorkomen bij mensen zeg ik vaccineren maar.
Voorkomen blijft beter dan genezen, toch in dit geval.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 17:17

peach2001 schreef:

en de mest etc etc

Er staat alleen dat ze in deze specifieke situatie hebben gezegd dat het niet nodig is.
Ja, paardenmest is een factor als je de wond niet schoon zou maken en al het om een wond ging waarbij de laag onder de huid is geraakt.
Een schaafwond en zeker een verzorgde, is over het algemeen geen spoedeisende situatie, dus reageren artsen ook niet alsof het dat wel is.
Er kan een infectie onstaan, maar die is achteraf te behandelen als het zover is.
In paniek raken is nergens voor nodig. Zeker niet als je nog maar net over je 10 jaar grens zit.

Waar het trouwens tegenwoordig ook wel in zit is dat artsen een beetje moe worden van patienten die hen gaan vertellen wat ze moeten doen omdat ze het op internet hebben gezien.
Daar moet je ook begrip voor hebben.
Natuurlijk blijft het dat je als patient niet dom bent en je eigen lichaam het beste kent, en het kan helemaal geen kwaad om ze te wijzen op ziektes in de familie of andere dingen waar ze misschien niet aan denken, maar iets gaan eisen dat overbodig lijkt kan tegen de haren strijken en dat kan dan ook snibbige reacties geven. Ik snap dat wel.

Iets wat TS nog kan proberen is of ze zwart op wit kan krijgen dat ze geen enkel risico loopt. Als er ook maar een spoortje risico is, zullen ze dat niet willen doen en alsnog een tetanus injectie geven, of je verwijzen naar een plek waar ze die kunnen geven (Eerste hulp).

Ik las trouwens ergens dat ze er vanuit gaan dat als je onder de 24 bent, je nog beschermd bent en als je ouder bent niet meer.
Heb je je leeftijd gemeld?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 17:44

Lusitana schreef:
Natuurlijk blijft het dat je als patient niet dom bent en je eigen lichaam het beste kent, en het kan helemaal geen kwaad om ze te wijzen op ziektes in de familie of andere dingen waar ze misschien niet aan denken, maar iets gaan eisen dat overbodig lijkt kan tegen de haren strijken en dat kan dan ook snibbige reacties geven. Ik snap dat wel.

Tsja, nogmaals: ik vind dat het gewoon een vrij simpele en essentiele competentie is die iedere zorgprofessional moet hebben om daar goed mee om te kunnen gaan. Verreweg de meeste situaties zijn op te lossen of te voorkomen door rustig uitleg te geven, en goed te begrijpen wat de patient zegt. We mogen dat gewoon als norm stellen.

We verwachten die vaardigheden namelijk ongeveer van elke cassiere en callcentermedewerker (en... die kunnen het vaak ook nog heel behoorlijk.) Het lijkt me niet meer dan redelijk dat het juist in de zorg heel centraal staat. En ook met wantrouwen kan men gewoon leren omgaan - door het te respecteren vooral, en het gebruiken als manier om zowel het medische deel van het werk als je communicatie te verbeteren. (Maar dus niet door te eisen dat je blindelings autoriteit krijgt, en te vinden dat je het recht hebt om gepikeerd te reageren als mensen daar niet in mee gaan.)

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 18:14

Sorry, maar ik vind dat je overdrijft.

Gewoon vuil afspoelen en aan de lucht drogen en dan geneest het vanzelf!
Verder gewoon lekker veel bewegen.

Dat is het!

Ze hebben gelijk hoor, je had eerder kunnen bellen aangezien het smorgens gebeurd was, waarom dan net 5 minuten voor sluitingstijd gaan bellen? dat kan best wachten de volgende dag.

Het heeft helemaal geen spoed of prioriteit, sterker nog......je hebt geen tetanusprik nodig.

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 18:31

Shadow0 schreef:
Tsja, nogmaals: ik vind dat het gewoon een vrij simpele en essentiele competentie is die iedere zorgprofessional moet hebben om daar goed mee om te kunnen gaan. Verreweg de meeste situaties zijn op te lossen of te voorkomen door rustig uitleg te geven, en goed te begrijpen wat de patient zegt. We mogen dat gewoon als norm stellen.

We verwachten die vaardigheden namelijk ongeveer van elke cassiere en callcentermedewerker (en... die kunnen het vaak ook nog heel behoorlijk.) Het lijkt me niet meer dan redelijk dat het juist in de zorg heel centraal staat. En ook met wantrouwen kan men gewoon leren omgaan - door het te respecteren vooral, en het gebruiken als manier om zowel het medische deel van het werk als je communicatie te verbeteren. (Maar dus niet door te eisen dat je blindelings autoriteit krijgt, en te vinden dat je het recht hebt om gepikeerd te reageren als mensen daar niet in mee gaan.)

Met sommige patienten is gewoon niet te communiceren. Die blijven drammen dat zij gelijk hebben, al heb je op meerdere manieren laten zien dat het verhaal niet juist is. Vergeet niet dat internet een hele grote vergaarbak van foutieve informatie is, die velen voor waarheid aannemen. Het is dan echt praten tegen een muur, hoe netjes je ook blijft.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 18:35

Zelf ben ik jaren geleden gevallen op de straat met steentjes in mijn handpalmen, gewassen, afgespoeld en steentjes eruit gepeuterd.

Ook had ik weleens wonden aan mijn handen en daarna in aanraking gekomen met de paardenmest tijdens het uitmesten etc.

Ook niets aan de hand.

Ben niet zo'n dokterrenner voor elke wisje en wasje.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 18:47

Lithya schreef:
Met sommige patienten is gewoon niet te communiceren. Die blijven drammen dat zij gelijk hebben, al heb je op meerdere manieren laten zien dat het verhaal niet juist is. Vergeet niet dat internet een hele grote vergaarbak van foutieve informatie is, die velen voor waarheid aannemen. Het is dan echt praten tegen een muur, hoe netjes je ook blijft.

Dat zal ongetwijfeld voor een klein deel van de patienten gelden. En het is volkomen begrijpelijk dat je dan als zorgverlener frustratie voelt. Maar die frustratie hoort desondanks niet bij patienten terecht te komen - en het blijft zaak om iedere nieuwe patient toch weer open en blanco tegemoet te treden, zonder allerlei vooronderstellingen of frustratie van daarvoor. Dat hoort bij het vak.

Heel in het algemeen vind ik dat zorgprofessionals daarin vaak weinig zelfreflectie tonen en regelmatig defensief reageren. In zoveel topics op Bokt waar op z'n minst sprake is van slechte communicatie (en in een aantal gevallen van handelen wat minstens twijfelachtig is) wordt het vooral goedgepraat, en wordt bovendien heel vaak een beroep op autoriteit gedaan ('ik werk in de zorg dus ik weet het, geloof mij') ipv op een goede onderbouwing met eventueel verwijzing naar betrouwbare bronnen ('hier in de huisartsenrichtlijn staat ... en daarom...')
En daarmee wordt de situatie gewoon niet beter.