Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
peach2001 schreef:Als je graag een tetanusprik wil hebben moet je gewoon zeggen dat de wond met paardenmest in aanraking is geweest. dan kun je hem direct halen. Tetanus komt daar namelijk wel regelmatig voor. Ook bij hondenbeten en werken met vissen/aquariums hebben een shortcut als het om een prik halen gaat dacht ik zo uit mijn hoofd.
RaafSmits schreef:Denk dat we tegenwoordig met z'n alle snel naar de dokter/ hap/ehbo hollen.
Zoals al veelvuldig wordt aangegeven viel men vroeger regelmatig het grind en vuil in de knieën, handen en ellebogen.
Dat hoorden bijna bij de opvoeding;-)
Ik kan me best voorstellen dat dokters en dergelijke daar tegenwoordig hondsdol van worden.
Zelfs al ís het hun vak.
Een gezond lijf bouwt zélf weerstand en antistoffen op om zoiets als jou knie met een beetje zorg en aandacht goed te laten genezen.
RaafSmits schreef:Denk dat we tegenwoordig met z'n alle snel naar de dokter/ hap/ehbo hollen.
Zoals al veelvuldig wordt aangegeven viel men vroeger regelmatig het grind en vuil in de knieën, handen en ellebogen.
Ik kan me best voorstellen dat dokters en dergelijke daar tegenwoordig hondsdol van worden.
Zelfs al ís het hun vak.
Een gezond lijf bouwt zélf weerstand en antistoffen op om zoiets als jou knie met een beetje zorg en aandacht goed te laten genezen.
Zoolgangster schreef:RaafSmits schreef:Denk dat we tegenwoordig met z'n alle snel naar de dokter/ hap/ehbo hollen.
Zelfs al ís het hun vak.
Waarom denk je eigenlijk dat kinderen al zo jong oa tetanusinentingen krijgen.
mirim schreef:Botte reacties zijn altijd naar, maar ik kan me wel voorstellen als je bijvoorbeeld net hiervoor een patiënt met zware verwondingen of erger binnen hebt gehad je als arts of weet ik wie je aan de telefoon krijgt wat bot reageert op iemand met een schaafplek die een tetanusinjectie wil hebben.
peach2001 schreef:Als je graag een tetanusprik wil hebben moet je gewoon zeggen dat de wond met paardenmest in aanraking is geweest. dan kun je hem direct halen. Tetanus komt daar namelijk wel regelmatig voor. Ook bij hondenbeten en werken met vissen/aquariums hebben een shortcut als het om een prik halen gaat dacht ik zo uit mijn hoofd.
peach2001 schreef:RaafSmits schreef:Denk dat we tegenwoordig met z'n alle snel naar de dokter/ hap/ehbo hollen.
Zelfs al ís het hun vak.
eens, maaaaaar... laat ik nu een ex-schoonvader hebben die tijdens het uitmesten bloedvergiftiging opliep. gelukkig niet zo fataal als tetanus maar je ziet hoe snel en makkelijk het soms kan gaan in bacterie-rijke omgevingen als stallen
marleen_usar schreef:Waarom wil iemand persé een tetanus injectie,als de artsen zeggen dat het niet nodig is dan is het toch goed?
Polly schreef:Want artsen en assistentes hebben altijd gelijk?
peach2001 schreef:nee ik reageerde op het artsen hebben gelijk thematetanus is een hele kleine kans indd maar in de buurt van dieren is het risico gewoon groter. ik heb een paard zien sterven eraan... dus ik weet dat het vaker voorkomt op stallen deze bacterie.
en de mest etc etc
peach2001 schreef:nee ik reageerde op het artsen hebben gelijk thematetanus is een hele kleine kans indd maar in de buurt van dieren is het risico gewoon groter. ik heb een paard zien sterven eraan... dus ik weet dat het vaker voorkomt op stallen deze bacterie.
en de mest etc etc
Lusitana schreef:Natuurlijk blijft het dat je als patient niet dom bent en je eigen lichaam het beste kent, en het kan helemaal geen kwaad om ze te wijzen op ziektes in de familie of andere dingen waar ze misschien niet aan denken, maar iets gaan eisen dat overbodig lijkt kan tegen de haren strijken en dat kan dan ook snibbige reacties geven. Ik snap dat wel.
Shadow0 schreef:Tsja, nogmaals: ik vind dat het gewoon een vrij simpele en essentiele competentie is die iedere zorgprofessional moet hebben om daar goed mee om te kunnen gaan. Verreweg de meeste situaties zijn op te lossen of te voorkomen door rustig uitleg te geven, en goed te begrijpen wat de patient zegt. We mogen dat gewoon als norm stellen.
We verwachten die vaardigheden namelijk ongeveer van elke cassiere en callcentermedewerker (en... die kunnen het vaak ook nog heel behoorlijk.) Het lijkt me niet meer dan redelijk dat het juist in de zorg heel centraal staat. En ook met wantrouwen kan men gewoon leren omgaan - door het te respecteren vooral, en het gebruiken als manier om zowel het medische deel van het werk als je communicatie te verbeteren. (Maar dus niet door te eisen dat je blindelings autoriteit krijgt, en te vinden dat je het recht hebt om gepikeerd te reageren als mensen daar niet in mee gaan.)
Lithya schreef:Met sommige patienten is gewoon niet te communiceren. Die blijven drammen dat zij gelijk hebben, al heb je op meerdere manieren laten zien dat het verhaal niet juist is. Vergeet niet dat internet een hele grote vergaarbak van foutieve informatie is, die velen voor waarheid aannemen. Het is dan echt praten tegen een muur, hoe netjes je ook blijft.