Fobie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_sharona_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-17 19:17

Ik weet dat dit topic redelijk oud is maar inmiddels zijn er toch aardig wat stappen gezet.

Ik heb EMDR therapie gehad. Dit heeft voor mij totaal niet gewerkt. Naar mijn idee kwam het ook niet door een trauma maar is het alleen verergerd door een bepaalde gebeurtenis. Ook word ik niet bang als ik aan die gebeurtenis denk of iets dergelijks.

Na de EMDR zijn we door gegaan met therapie met een virtual reality bril. Er werd een kippenhok met duizenden kippen los getrokken en het leek alsof ze overal in de kamer rondliepen. Ook dit had weinig effect. Ik schrok wel en vond het wel vies maar ik besefte mij heel goed dat de kippen niet daadwerkelijk rond liepen.

Daarna hebben we exposure therapie gedaan, dit was wel heftig. We gingen naar een park waar heel veel eenden zaten. Eerst ging ik op een brugje staan en moest ik kijken naar de eenden vanaf een brugje. Dit was we eng maar dat was te doen. Toen liepen we naar een grasveldje iets verderop. Daar zaten ongeveer 30 eenden. Daar moest ik een tijdje naar kijken. Dit vond ik doodeng. Echt huilend daar gestaan. Op een gegeven moment merkte ik wel dat mijn angst weg zakte.. Daarna gingen we steeds dichter naar de eenden toe. Er liep een pad tussen de eenden door en daar moest ik op een gegeven moment doorheen lopen. En aan het eind moest ik ook nog even naast een eend gaan staan (halve meter afstand oid). Dood eng, maar ook hier merkte ik dat de angst na een tijdje wegzakt.

Donderdag heb ik weer een afspraak. Volgens mij gaan we dan iets doen met kippen.. Ik ben benieuwd, dat vind ik bijna nog enger!

SpeechLess

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-17 20:10

Fijn dat die exposure therapie helpt! :) Erg knap dat je ondanks de angst toch doorzet :j Alvast veel succes komende donderdag!

_sharona_

Re: Fobie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-17 20:27

Ja ik ben ook erg blij dat ik toch kleine stapjes begin te maken! Voor mij is het heel wat haha! Dankjewel!

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-17 20:31

Fijn om weer een berichtje te lezen!
Goede stappen heb je gezet -
en hiephoi, er is vooruitgang...!
_sharona_ schreef:
Ik heb EMDR therapie gehad. Dit heeft voor mij totaal niet gewerkt. Naar mijn idee kwam het ook niet door een trauma maar is het alleen verergerd door een bepaalde gebeurtenis. Ook word ik niet bang als ik aan die gebeurtenis denk of iets dergelijks.

Oej, de oude mythe: 'emdr is tegen trauma'. Natuurlijk, als jij vermoed dat er een nare gebeurtenis meespeelt in de angst, hoor je dit met emdr uit te proberen.
...en daarna emdr doen op 'ik denk aan kippen, ik denk/ visualiseer kijken naar kippen, ruiken van kippen' etc.

Citaat:
Daarna hebben we exposure therapie gedaan, dit was wel heftig. We gingen naar een park waar heel veel eenden zaten. Eerst ging ik op een brugje staan en moest ik kijken naar de eenden vanaf een brugje. Dit was we eng maar dat was te doen. Toen liepen we naar een grasveldje iets verderop. Daar zaten ongeveer 30 eenden. Daar moest ik een tijdje naar kijken. Dit vond ik doodeng. Echt huilend daar gestaan. Op een gegeven moment merkte ik wel dat mijn angst weg zakte.. Daarna gingen we steeds dichter naar de eenden toe. Er liep een pad tussen de eenden door en daar moest ik op een gegeven moment doorheen lopen. En aan het eind moest ik ook nog even naast een eend gaan staan (halve meter afstand oid). Dood eng, maar ook hier merkte ik dat de angst na een tijdje wegzakt.

Donderdag heb ik weer een afspraak. Volgens mij gaan we dan iets doen met kippen.. Ik ben benieuwd, dat vind ik bijna nog enger!

Dapper hoor!

Heel veel succes donderdag!

_sharona_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-17 20:36

Hmm ja misschien heb ik het verkeerd verwoord hoor. Maar de bedoeling was inderdaad wel dat ik aan die vervelende gebeurtenis dacht en dan moest kijken welke angsten dit bij mij opwekte. Maar ik werd hier niet zo bang van omdat het niet op dat moment gebeurde zeg maar... De gedachte vind ik niet eng. De realiteit wel. Ik weet niet precies hoe ik het moet uitleggen. Het heeft voor mij in elk geval helaas niet gewerkt.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-17 21:39

Ik denk dat je het prima hebt verwoord. ;)
Maar anyway, wat ik lees is zogezegd fase 1 "met emdr onderzoeken of er een trauma achter zit". Op zich nuttig.
Wat ik net niet lees is een volgende stap: "...stel je met alle nadruk die in je is voor, dat je NU kippen ziet, hoort, ruikt en dat ze tegen je op kunnen vliegen (en noem alles maar op)" - en daar emdr op doen.

Of eventueel, als jij dat wil: emdr doen terwijl je in real life daadwerkelijk naar de beesten kijkt, ze kunt ruiken en zij in principe de mogelijkheid hebben om bij jou te komen.

_sharona_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-17 22:01

Het denken aan een situatie nu of in het verleden werkt niet bij mij. Ik ben me er dan teveel van bewust dat er op dat moment niks aan de hand is. Emdr als ik daadwerkelijk bij vogels in de buurt ben hebben we het nog niet over gehad. Ik denk dat dat wel beter zou werken inderdaad! Misschien eens over hebben donderdag. Thanks!