Janneke2 schreef:Ik heb het niet over geloof en niet over simpele flesjes van de drogist om de hoek maar over serieuze degelijke duitse natuurgeneeskunde.
Nu heb je het alweer over die 'serieuze degelijke duitse natuurgeneeskunde'. Wat ís dat?
Of het Duits, Arabisch of Chinees is, dat zal mij een worst zijn. Dat het van Duits zijn ook gelijk degelijk zou worden, dat is een imago waar ook een aantal automerken graag mee te koop loopt, maar het zegt op zichzelf niets.
Natuurgeneeskunde? Verkoopt ook goed, want er zijn genoeg mensen die denken 'natuurlijk = goed'. Pseudowetenschappelijk verhaaltje erbij, en weer een tevreden klant
Mijn punt in mijn vorige post, is dat er niet zoiets als een losstaande 'natuurgeneeskunde' is. Iets werkt ofwel bewezen wel, en dan is het (reguliere) geneeskunde, of het heeft geen aantoonbaar effect, en dan is het geen geneeskunde. Of de werkzame stoffen nu wel of niet uit de natuur komen, dat staat daar los van. Of het lichaam er nu zelf iets bij moet doen of niet, staat daar net zo los van.
Als in goed opgezet, gestandaardiseerd onderzoek is aan te tonen dat een behandeling werkt, dan werkt hij. Ook als het principe waarop hij werkt niet goed begrepen wordt of tegen de intuïtie ingaat.