Wat kind geven ipv brood

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 17:56

Mijn zoontje is gek op joghurt met havermout. Het begon met een hapje met mij mee eten rond de 9 maanden en hij ging er steeds meer van eten.
Inmiddels eet hij elke ochtend 125g joghurt met havermout (en soms 's middags ook als er geen brood is of als hij niets wil eten).

Anoniem

Re: Wat kind geven ipv brood

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 18:03

Wraps, (aardappel)omelet, groentemuffins, bananenbrood, er is zoveel te verzinnen! Kijk eens op Facebook, daar kan je veel groepen vinden waar je inspiratie op kan doen. En pinterest natuurlijk.

czarina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 22:24

Heb je al geprobeert via de rapleymethode? Dan voelt het kindje eerst de structuur etc met de handjes en stopt het automatisch in de mond.
Op die manier aten ze hier alles terwijl als we ze voerden ze ook met de mond open bleven zitten.
Ook ons nichtje die werkelijk waar niks wou eten thuis ging hier gewoon alles meeeten.

MaaikeMarlou

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 08:57

Lastig.. Heb alleen de eerste pagina gelezen, dus misschien val ik in herhaling..

Las een aantal reacties dat het moest vullen, maar daar gaat het natuurlijk niet om.. Het moet gezond zijn.

Ik heb een dochtertje van 8,5 maanden. Ze eet gelukkig erg goed. Vooral appelstroop is favoriet!
Maar pap is ze ook geen fan van, pyjamapapje dan weer wel..en ik heb het zelf geproefd, het is inderdaad ook heerlijk!! En gezond!

Er bestaan ook fruithapjes met granen. Wellicht zou dit een oplossing kunnen zijn? Al weet ik niet of er zoveel voedingsstoffen inzitten om het als vervanger in te zetten.

Of pap met een stukje fruit op de lepel?

En als je er broodkorstje in de hand geeft? Begint die er dan niet op te sabbelen?

Ik zou het oppakken met het CB. Jij hebt vast niet alleen dit probleem..

nanda1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 09:25

Ik lees dat sommigen pindakaas aanraden, maar eigenlijk zou je kinderen onder de 6 jaar geen pindakaas aan moeten bieden ivm pinda-allergie. Kans is natuurlijk klein, maar wanneer het zo is, kan het ook goed mis wezen. Dit is eigenlijk helemaal niet zo bekend en op cb heb ik het ook nog nooit gehoord, maar van huisartsen wel.
Ik zou gewoon bij een HA advies vragen.

Suusje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 09:31

Ik heb niet alle reacties gelezen, maar zou het kunnen dat hij het niet goed weggeslikt krijgt? Zoontje van een vriendin had dit ook. Hij spaarde het brood op in zijn mond, maar slikte het niet door. Hij bleek zijn tong niet goed naar de zijkanten te kunnen bewegen, waardoor hij niet goed kauwde en het vervolgens niet weggeslikt kreeg. Door prelogopedie is dit verholpen en inmiddels eet hij brood!

prii_boy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-16 10:16

czarina schreef:
Heb je al geprobeert via de rapleymethode? Dan voelt het kindje eerst de structuur etc met de handjes en stopt het automatisch in de mond.
Op die manier aten ze hier alles terwijl als we ze voerden ze ook met de mond open bleven zitten.
Ook ons nichtje die werkelijk waar niks wou eten thuis ging hier gewoon alles meeeten.

Dit doen we inderdaad, hij stopt het dan in z'n mond maar slikt het vervolgens niet door.

Al het andere eten dat ik hem aanbied gaat hartstikke goed, dat vind hij ook echt lekker en eet hij zonder problemen op.
Ik denk dus echt dat hij het gewoon niet lekker vind.

De afgelopen dagen heb ik hem yoghurt met fruit gegeven, hier eet hij goed van, en dat vind hij ook gewoon erg lekker.

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 10:31

Mijn kleine vond brood qua structuur maar niks met 8 maanden.

Geef je wit of bruin?

Wat ik in het begin deed was brood (zonder korst) met jam smeren om 10.00 als hij om 12 uur eet.

Zo wordt het brood wat zachter.

Dan vouwde ik het brood dubbel en blokjes maken zodat hij zelf kon eten.

Inmiddels met 13 maanden is hij gek op brood.

toevoeging: ik zou niet allerlei brood vervangers aanbieden als je wil dat hij toch brood gaat eten. De ene eet brood met 6 maanden de ander met dik een jaar. Het is nog een extra naast de fles.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 11:55

Hier is zwieback een grote favoriet (maar brood is ook geen probleem eigenlijk) Laat je hem ook wel eens zelfafhappen? (dat staat los van het niet willen eten trouwens)

Wij eten relatief weinig brood in vergelijking met veel NL (is ook maar sinds kort) maar daarvoor veel kwark, yoghurt en melk (met kornflakes achtige dingen)/muesli

Verder lekker gebakken ei met kaas en spek. Heb je al wel eens een tosti geprobeerd?

prii_boy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-16 12:54

friesam schreef:
Mijn kleine vond brood qua structuur maar niks met 8 maanden.

Geef je wit of bruin?

Wat ik in het begin deed was brood (zonder korst) met jam smeren om 10.00 als hij om 12 uur eet.

Zo wordt het brood wat zachter.

Dan vouwde ik het brood dubbel en blokjes maken zodat hij zelf kon eten.

Inmiddels met 13 maanden is hij gek op brood.

toevoeging: ik zou niet allerlei brood vervangers aanbieden als je wil dat hij toch brood gaat eten. De ene eet brood met 6 maanden de ander met dik een jaar. Het is nog een extra naast de fles.

Hij heeft allerlei soorten brood voorbij zien komen, ook witbrood heeft hij wel eens gehad maar daar ben ik zelf geen voorstander van.

Ik laat hem inderdaad ook zelf eten, vind hij erg leuk maar ook dan slikt hij het niet door haha.

Ik geef op dit moment yoghurt met fruit en ik bied af en toe een hapje brood aan, maar dat slikt hij gewoon niet door, en omdat hij wel iets moet binnen krijgen zoek ik broodvervangers.
(Hij alleen smorgens een fles melk, meer wilt hij niet, spuugt de speen uit en word geïrriteerd.)

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 13:11

Waarom "moet" hij brood of iets soortgelijks krijgen? Zolang hij verder wel goed eet zou ik vooral niet te veel nadruk op brood of soortgelijk leggen.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 13:26

Komt er coeliakie in de familie voor?
Ik heb nooit van brood gehouden omdat ik er gewoon beroerd van wordt, en moeder het er maar in proppen. want dat hoort er bij en eentje met dat dure brood is genoeg!
Probeer eens gluten vrij dat had mijn broer wel en ik kon dat ook beter verdragen terwijl ik het volgens de testen geen gluten allergie had! Zo heb ik dat ook bij pannenkoeken en pasta's eierkoeken noem maar op, ik eet ook nog steeds liever warm en andere producten dan brood of gerelateerd.

Ook het geïrriteerde met de melk kan duiden op intolerantie van melk, dat heb ik zelf dus ook kaas en vla gaat wel maar met matig gebruik.!

Riddershow schreef:
Waarom "moet" hij brood of iets soortgelijks krijgen? Zolang hij verder wel goed eet zou ik vooral niet te veel nadruk op brood of soortgelijk leggen.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 13:32

Misschien zit hij ook wel gewoon vol.
Wat krijgt hij allemaal op een dag?
Wat is je '' schema ''

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 13:46

Wat ik meestal eet als ik een tijdje uitgegeten ben op brood zijn tosi's, smoothies, volkoren of bruine crackers of van die ontbijtbiscuits. Die laatste zit misschien wat veel suiker in maar dat weet ik niet zeker...

Maar in dit geval zou ik me nog niet teveel zorgen maken. Vooral stress weg houden en proberen blij te zijn met kleine hapjes :) (ik was vroeger en ben nog steeds ook een hele moeilijke eter)

prii_boy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-16 20:23

wemkelover schreef:
Misschien zit hij ook wel gewoon vol.
Wat krijgt hij allemaal op een dag?
Wat is je '' schema ''

Tijden zijn ter indicatie:
9:00 - 210 cl water + 7 schepjes opvolgmelk
12:30 13:00 - yoghurt met fruit oid (paar hapjes)
16:00 - stukje fruit of knijpfruit (vaak nog geen 4 stukjes peer)
18:00 - warm eten

Dat wat hij eet zijn vaak een paar hapjes, alleen savonds eet hij erg goed, maar dat vind hij ook gewoon lekker.

Naar mijn idee krijgt hij niet veel, helemaal wanneer ik vergelijk met vriendinnen met kinderen van dezelfde leeftijd eet hij in verhouding érg weinig.

Ik zie hier meerdere keren voorbijkomen dat ik me d'r niet te druk om moet maken, dit doe ik ook niet. Wanneer hij aangeeft geen zin meer te hebben houden we d'r mee op, want het eten moet geen strijd worden.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 20:56

Mm valt indd mee.
Wie weet komt het vanzelf wel. Ik zou als je toch andere dingen wilt geven misschien toch proberen aan te bieden af en toe. Levin wou op die leeftijd alleen maar droog brood, en nu alleen vleeswaren. Maar levin zit in peuterpuberteit dat is ander verhaal.

prii_boy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-16 21:06

Het is inderdaad minimaal wat hij eet, ik vraag me af en toe echt af waar hij van groeit haha.

Ik biedt af en toe gewoon een stukje brood aan, en wie weet komt er een dag dat hij het wel waarderen kan haha

milja78

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 21:23

Geef je hem ook nog wat anders te drinken dan alleen die fles in de ochtend?

prii_boy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-16 21:38

milja78 schreef:
Geef je hem ook nog wat anders te drinken dan alleen die fles in de ochtend?

Haha natuurlijk, maar dat leek me niet van belang om te melden omdat dat gewoon vanzelfsprekend is. Hij krijgt heel de dag door drinken aangeboden water/diksap

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 22:28

Ik zou proberen ipv in de ochtend een melkfles te geven, in de ochtend brood aanbieden ( en gewoon normaal drinken/beetje thee ) en de fles verplaatsen naar de avond voor het slapen gaan.
In de ochtend zijn ze toch wakkerder en misschien eet hij het dan wel omdat tie toch trek heeft als hij net wakker is.

Suusje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 22:30

Suusje1986 schreef:
Ik heb niet alle reacties gelezen, maar zou het kunnen dat hij het niet goed weggeslikt krijgt? Zoontje van een vriendin had dit ook. Hij spaarde het brood op in zijn mond, maar slikte het niet door. Hij bleek zijn tong niet goed naar de zijkanten te kunnen bewegen, waardoor hij niet goed kauwde en het vervolgens niet weggeslikt kreeg. Door prelogopedie is dit verholpen en inmiddels eet hij brood!

Ik quote mezelf eventjes. Ik denk echt dat dit het zou kunnen zijn! Zoontje van mijn vriendin at ook gewoon yoghurt en (fijngepureerd) avondeten.

prii_boy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-16 22:37

Suusje1986 schreef:
Suusje1986 schreef:

Ik quote mezelf eventjes. Ik denk echt dat dit het zou kunnen zijn! Zoontje van mijn vriendin at ook gewoon yoghurt en (fijngepureerd) avondeten.

Hij heeft een periode wel gewoon brood gegeten, oké, het ging niet erg hard maar hij kreeg het altijd wel weg. Ik denk gewoon dat het puur is omdat hij het niet lekker vind.
Toen hij de eerste keer aardappels kreeg vond hij dat alles behalve grappig en hield hij continu z'n mond open om het niet door te hoeven slikken, datzelfde doet hij nu met brood.
(Aardappels zijn hem nu heilig haha)

Sammy_xxs schreef:
Ik zou proberen ipv in de ochtend een melkfles te geven, in de ochtend brood aanbieden ( en gewoon normaal drinken/beetje thee ) en de fles verplaatsen naar de avond voor het slapen gaan.
In de ochtend zijn ze toch wakkerder en misschien eet hij het dan wel omdat tie toch trek heeft als hij net wakker is.

De fles naar de avond verplaatsen gaat niet lukken, hij eet om 6 uur warm en ligt om 7 a half 8 op bed.
Toch bedankt voor het meedenken

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 23:14

Waarom moet hij perse brood eten ?
Er zijn genoeg vervangers .
Voor de vezels hoeft brood niet , fruit genoeg met vezels .
Zou m gewoon 2 X daags warme hap geven .
Nog gezonder ook dan brood .
Ik ben wel echt brood fan en mijn kids ook .
Maar mijn zoon is niet gek op groente .
Dus waarom zou jou kindje niet van brood kunnen houden .
Zou me niet zo druk maken , en heb andere dingen geven ipv 36 broodvariaties .
Misschien zit er wel wat in brood wat hij niet verdraagt en t daarom niet doorslikt .
Kinderen zijn nog zo puur die voelen dat zelf prima aan

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 23:19

Ik zou m lekker gezond warm eten geven.
Lekker sperzieboontjes met rijst of quinoa of gierst etc, left over vorige avond etc. Kan toch prima 3 x per dag.

Brood is echt weer niet zo super gezond.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 06:29

Jongens we hebben het over een baby. Die kun je niet zomaar aan alle vervangers zetten want ze mogen simpelweg nog niet alles hebben. En ze moeten nog leren eten. Hij krijgt waarschijnlijk nog maar net vier maand vast voedsel. En brood niet gezond? Nog even en dan kunnen we niks meer eten, er word steeds meer verzonnen wat niet goed voor je zou zijn. Wat hype is het geworden zeg.