vitamine D te kort

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Gucci_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 23:00

Heb wel 3 keer bloedgeprikt, maar kwam bij mij nooit wat uit. Ben meestal moe na 4 of 5 uurtjes echt bezig zijn. Studeren of werken is nog nooit gelukt hierdoor. De dokter wil er verder niets aan doen en ziet mijn probleem niet zo in. Had de uitslagen van de bloedtesten laten zien aan iemand die ook voor dokter gestudeerd had, die zei dat er wel dingen afweken.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 06:47

Maris schreef:
Olina, bij jou helpt de Divisun ( ik denk dat je die hebt gekregen tenminste ) dus wel ?!

Tinky12, en jij voelt je het beste met een waarde rond de 100 ?

Ik twijfel zo ! Mijn waarde zit al een paar keer rond de 40. Niet Mega laag, maar ik ben wel Mega moe. Misschien dat de vit D daar in ieder geval voor een deel een rol in speelt ?! Zou op zich wel fijn zijn, want daar is wat aan te doen !

Ik ben chronisch ziek en mijn lichaam verbruikt veel D,om op dat gebied problemen te voorkomen zorg ik dat ik rond die waarde blijf.Dan weet ik iig dat mijn problemen niet komen door een vitamine D tekort.

40 is gewoon te laag...onderwaarde is 50.

Je zou overigens ook een je B12 kunnen laten testen (uitgebreid),daar kunnen ook veel klachten vandaan komen en veel artsen doen hier te makkelijk over.Vaak wordt een onderwaarde van 150 aangehouden maar dat is absurt laag,vooral als je klachten hebt.De WHO heeft het al opgehoogt naar een minimum waarde van 225 maar als je enorm veel klachten hebt,is het niet onverstandig om de B12 op te krikken.

Gebruik niet de troep die je in de gemiddelde winkel kan kopen,als er een probleem is in de opname heb je niets aan pillen.Het enige wat die doen is een vals beeld geven bij een volgende test.

Ik heb jarenlang 2x per week geinjecteerd maar ben momenteel over gestapt naar smelttabletten van Sanacore.Dit zijn 2 verschillende soorten B12 die niet meer omgezet hoeven te worden door het lichaam maar direct gebruikt kunnen worden (Methyl en adenosyl) ook bevatten ze foliumzuur (B11).

Als jouw D iedere keer zo laag is dan zou ik echt naar je HA gaan en vragen om de Cholecalciferoldrank waar ik het eerder over had.Boosts van 1,5ml om mee te beginnen en over een maand of 3 weer laten prikken.Kun je kijken of je lichaam zelf genoeg heeft aangemaakt deze zomer om goed de winter in te gaan.

Het normale voorschrift was 1,5ml per 3 maanden maar bij mij was het zo moeilijk om op te krikken dat ik de 1e paar daar 1,5ml per 4/5 weken nam om maar op de 100 te kunnen komen.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 07:01

Vitamine D tekort in Nederland is een vrij groot probleem zelfs!
Bijna iedereen die fulltime op kantoor werkt heeft een vitamine D tekort, en tegenwoordig is op kantoor werken toch wel bijna de standaard.

Blackbirb

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 07:03

Momenteel in deze eeuw heeft iedereen tekort aan vitamine d. Het is belangrijk dat je vette vis eet, hier zit het meest in.
Ik heb ook tekort aan vitamine d en b12. Ik eet ook geen vlees. Ik word vooral moe als ik te weinig b12 heb, niet d. Ik zou vitamine b12 dus ook even laten testen.

Janneke2

Re: vitamine D te kort

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 15:38

Onze voorouders aten levertraan, ofwel het vet van de lever van dode walvissen.
Walvissen zijn gelukkig beschermd - de oceanen zijn helaas de nieuwe vuilnisbelt.

Er zijn betere manieren om vitamine D3 binnen te krijgen dan vette vis.

Davina1402

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 15:54

Hier nog iemand! jaren lang met vage klachten gelopen... was soms zo moe dat ik staande in slaap kon vallen...

Vitamine D was nog net aantoonbaar met een test... Had ook een tekort aan ijzer daarbij...

Ik neem nu elke dag visolie, en B12 en ook calcium magnesium en nog vitamine C.. (geen synthetische vitamine).... ik neem het nu al wat jaren... en als ik daar laks in wordt dan merk ik dat meteen...

volgens mij ben ik toen redelijk snel opknappend heen gegaan...

Succes en sterke ermee.

Kipje39

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 18:51

Hier ook een tekort... Mijn waarde was 4...

Eerst 6 weken wekelijks 2 ampullen van 25.000 ie..
En nu bijhouden met elke maand 2..

Vraag me af of het genoeg is want voel me nog steeds doodmoe...
Volgende week even opnieuw laten prikken...

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 18:52

Kipje39 schreef:
Hier ook een tekort... Mijn waarde was 4...

Eerst 6 weken wekelijks 2 ampullen van 25.000 ie..
En nu bijhouden met elke maand 2..

Vraag me af of het genoeg is want voel me nog steeds doodmoe...
Volgende week even opnieuw laten prikken...

waarde van 4 ? wow !
Maar testen ze dan ook waarom die waarde zo laag is ? Want dat nemen je darmen toch helemaal niets op lijkt wel ?? Of kom je nooit buiten ?

Kipje39

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 19:15

Nee ze hebben nooit verder gekeken..
Twee jaar terug had ik nml ook een waarde van 14...

Maar... Vit d is een hormoon toch? Wordt het wel via je darmen opgenomen?

Ja wel ik ben redelijk vaak buiten.. Ik loop elke dag met m'n kind een uur in de buggy en met mooi weer zitten we in de tuin..

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 19:22

Vitamine D werkt als een hormoon inderdaad. Maar als je elke dag een uur buiten komt, dan is een waarde van 4 toch abnormaal ? Daar moet dan toch een reden voor zijn ???
Mensen met prikkelbare darmen b.v. hebben heel vaak ook een laag vit D. Dus er zit zeker wel een connectie tussen darmen en vitamine D opname.

Kipje39

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 19:24

Ik heb idd pds.. En ben daardoor bijna dagelijks aan de diarree.. Dus zal dat het verband wel zijn idd..

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 19:27

Mijn huisarts vertelde mij dat mijn maag/darmen vitamine D nauwelijks opnemen omdat ik een maagvliesontsteking heb gehad.
Ik heb ook wel eens gehoord dat magnesium goed is om te gebruiken, ga dat ook maar eens proberen.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 19:28

Jep !
Net stukje voor je gecopiërd : Een vitamine D-opnamestoornis kan allerlei oorzaken hebben. Een magnesiumtekort, medicijngebruik, darmproblemen, maagproblemen, leverproblemen, nierprobleem, schildklierproblemen, bijschildklierproblemen, et cetera. Al met al zijn er talloze factoren die de opname en omzetting van vitamine D in het menselijk lichaam kunnen remmen of anderszins de vitamine D-status kunnen belemmeren… Van colitis ulcerosa, enteritis en de ziekte van Crohn tot chronische diarree en malabsorptie tot voedselintoleranties (met name gluten / coeliakie) tot tot verminderde absorptie van voedingsvetten tot inname van anti-epileptica, glucocorticosteroïden, anti-oestrogenen, antihypertensiva en bisfosfonaten

Komt van deze site waarop ook zeer veel ervaringen met mensen met vitamine D tekort staan : https://www.salusi.nl/alles-over-vitami ... -het-kort/

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 09:43

Kipje39 schreef:
Ik heb idd pds.. En ben daardoor bijna dagelijks aan de diarree.. Dus zal dat het verband wel zijn idd..

Maar ik mag toch hopen dat je je niet laat afschepen met een halve diagnose?

Prikkelbaarheid van slijmvlies heeft een oorzaak en valt vaak te verhelpen. (Al is het voorbij een bepaald punt een vicieuze cirkel, ik vind dat geen argument om het dan maar af te laten weten!)

Bijvoorbeeld de glutamine kuur tegen de ergste wondjes, opbouwen goede darmflora - die met de diarree verdwijnt, behalve veel vocht verlies je ook bacteriën - dus pre- en probiotica.
Ondertussen idd vitamines aanvullen - goede darmflora helpt niet alleen verteren, maar maakt ook B vitaminen aan, die op hun beurt weer voor gezond slijmvlies zorgen.
En als kers op de taart het slopen van de bescherming van de omgewenste bacteriën (biofilm) zodat de boosdoeners echt opgeruimd kunnen worden. (Dit hele programma kan een jaar duren, maar als je niets doet heb je over een jaar nog steeds pds en gaat je conditie alleen maar achteruit.)

Davina1402

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 09:50

Ik slik er ook magnesium bij... Ooit zelf eens een hele studie van gemaakt...

Van welke vitaminen je bij elkaar moet nemen om ze zeg maar goed te laten werken

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 09:54

Ik slik ook vitamine D tabletten.
Durf niet te zeggen wat m'n ''score'' is want die is niet gemeten.
De reden dat ik ze slik is omdat de dokter vermoed dat ik Gilbert Syndrome heb. (Te veel bilirubin in de lever) wat feitelijk een vorm van geelzucht veroorzaakt. Baby's hebben het vaak als ze geboren worden en dan onder het UV licht moeten.
Anyway.. ik slik dus de Vitamine D daarvoor, aangezien mijn huid juist van slag af is. (jeukig, uitslag) al komt vermoeidheid en koude voeten e.d. ook erg bekend voor..
Ik slik hierbij ook nog Omega 3 capsules trouwens.

Moet ze alleen wat regelmatiger nemen. :')

Hoop dat het snel beter gaat. Lange winter in London achter de rug waar de dagen erg donker en zonloos zijn en nu net naar Australie vertrokken waar het nu winter is.
Vanaf September kan ik m'n huidje en Vitamine D dus flink opladen hoop ik.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 17:13

Hoeveel iu vitamine D nemen jullie in ? en allemaal in capsule vorm met olie erbij ?

jana79

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 17:20

Mijn broer heeft een groot vitamine D tekort zijn lichaam maakt zelf niks aan. Eerst had ie tabletten nu krijgt ie ze gespoten.

Eloya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 17:30

ik heb nog ampullen 1x per week 25.000 iu
en daarbij 2x capsule met 2000 iu pd