Au... Een brandwond!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Madelon

Re: Au... Een brandwond!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 15:56

TS, hoe vaak wordt de huisartsenpost hier al geopperd?

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 15:57

De HAP is in het weekend open dus je had het beste gisteren even kunnen bellen/gaan, zoals hier ook gezegd is :) Ze nu gewoon meteen even bellen kan geen kwaad lijkt me.

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 15:59

Ik geloof dat de beste optie pas 30x ongeveer is gepost... BEL. DE. HAP. Zij adviseren je dan wel wat je nú moet doen.

snuffie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 16:11

marijacindy schreef:
De huisarts is pas maandag open, is dit al te laat?

snuffie123 schreef:
marijacindy schreef:
Helaas is mijn huisarts niet aanwezig in het weekend..

Daarom moet je ook bellen naar de HAP niet naar de dokter.

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 16:12

Kiichi schreef:
Je hebt een eerstegraads of oppervlakkig tweedegraads brandwond opgelopen. Heelt vanzelf binnen max. 2-3 weken en je houdt er geen litteken aan over :) Volgende keer direct langdurig (10 minuten ongeveer) spoelen met koud water! Voor nu kan je een zalf gebruiken (misschien heb je arnica in huis, of iets dergelijks?)

Arnica op een brandwond?? Arnica wordt gebruikt bij blauw plekken/kneuzingen en mag niet op wonden gesmeerd worden.

snuffie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 16:13

Maar eerlijk gezegd. Ik heb er niet veel verstand van, maar dit ziet er toch best mooi uit?
(Zou er zelf niet meer naar de huisarts zijn gegaan namelijk)

itske

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 16:14

mooi zo laten, niks aan doen en lekker laten drogen en niet afdekken.
Zal waarschijnlijk wel zichtbaar blijven
Laatst bijgewerkt door itske op 12-06-16 16:15, in het totaal 1 keer bewerkt

amandananana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 16:15

Hoe vaak wil je nog dat mensen zeggen dat je naar de HAP moet gaan :')

onpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 16:18

Honingzalf werkt erg goed bij brandwonden.

Annick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 16:24

HAP ook wel CHAP staat voor (centrale) huisartsenpost, ofwel, dat is de plek waar de huisartsen zitten die avond- en weekenddienst hebben, zodat niet iedereen massaal naar de EHBO hoeft als er buiten normale openingstijden wat gebeurt.

Je kunt het nummer van de HAP in jouw woonplaats vast wel vinden op google en anders is de kans groot dat je eigen huisartsenpraktijk een bandje aan heeft staan waarop ze dat nummer hebben ingesproken.

Ik zie in je profiel dat je 16 bent, ds ik snap wel dat je dat niet allemaal weet, maar vraag je ouders een volgende keer even advies ;)

In elk geval het beste advies voor een volgende keer: niet wachten met koelen, ongeacht hoe druk het is. Bij zo'n ongelukje hoppa naar de dichtsbijzijnde kraan en minimaal 10 minuten koelen onder lauwig stromen water. Liefst de straal niet direct op de brandplek, maar van iets er boven het water over de plek heen laten lopen om te voorkomen dat eventuele blaren stuk gaan. En bij een omvang als dit met blaren dus zorgen dat je de HAP belt voor advies.

Hiermee had je eigenlijk gisteren niet zomaar moeten gaan werken zonder dat het netjes behandeld en goed afgedekt was.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 16:31

itske schreef:
mooi zo laten, niks aan doen en lekker laten drogen en niet afdekken.
Zal waarschijnlijk wel zichtbaar blijven

Dat is dus niet goed bij een brandwond

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 16:43

Hier zou ik persoonlijk niet meer voor naar de hap gaan.
Dat is voor iets wat niet kan wachten tot de gewone ha Open is.
In de staat dat het nu is. Niet rood, niet ontstoken. Zie ik de spoed er niet meer van.

Cerilene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 17:02

Ik denk eigenlijk ook niet dat er nu nog heel veel zinnigs aan gedaan kan worden. Maar bellen en advies vragen kan zeker geen kwaad.
Brandwonden moeten idd vaak sneller serieus genomen worden als daadwerkelijk gebeurd. Het is een open verbinding naar binnen toe, te vergelijken met een open wond werd bij ons op ehbo cursus gezegd.
Er is dus een hoog risico op infecties als je er onbehandeld en bloot mee blijft lopen. Daarom is het ook echt erg onverstandig om gewoon door te werken met een onbehandelde wond, maarja dat is al geschied.
Om deze reden ook niet zomaar smeerseltjes erop doen. Ook omdat het vaak onderschat wordt en na smeren wordt het voor artsen alleen maar moeilijker behandelen als je dan alsnog aan de bel trekt. (Er is wel 1 middeltje wat zelfs het brandwondencentrum in beverwijk geen probleem vond, maar ik weet niet meer wat precies en dat moet je maar net bij de hand hebben dan...)
Wit uitslaande brandwonden, zeker als ze minder pijn doen op de wond zelf dan net eromheen, kan wijzen op dat de huid een soort van gekookt is, en dus juist ernstig!
Voortaan meteen koelen met lauw water (koud water houd je ten eerste minder lang goed vol, ten tweede kan dat op zijn beurt weer voor plaatselijke onderkoeling zorgen en mss wel het belangrijkste: De huid/porien zullen gaan samentrekken door de kou, waardoor je de brand juist binnen opsluit als het ware) en bij grotere brandwonden toch echt meteen contact met een arts opnemen.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 17:26

Mijn pootje zag er destijds wel erger uit en toen zat ik ook nog midden in Thailand.

Ik had mijn kuit verbrand aan de uitlaat van een scooter waarmee ik werd opgehaald van het Hostel naar de opstapplaats van de 3 daagse jungle tocht. Mijn velletje plakte gewoon vast aan de uitlaat :oo
Ik heb eerst gekoeld en daarna ergens in een winkel met handen en voeten werk wat verband zooi gehaald. Verband erop en natgehouden.

Het is dat ik tijdens de tocht een verpleegkundige in de groep had zitten die er naar wou kijken, kwam ze zelf mee, anders was ik erna wel mee naar een dokter gegaan.
Ze had een tube antibiotica zalf die ik mocht hebben. Moest 2x per dag smeren en goed schoonhouden.
Heb er zelfs nog een riviertocht meegemaakt, lekker pootje in het water :roll: . Okay op dat moment had ik wel serieus mijn twijfels.

Uiteindelijk is alles goed gekomen en zie je er niks meer van.

Mijn actie was natuurlijk niet zo slim, thuis was ik er zeker mee naar de arts geweest.

Ik zou er nu wat om heen binden voor je werk en morgen naar de dokter voor een zalf.
Dit hersteld wel weer hoor, je arm zal er niet afvallen.

snuffie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 17:41

Cerilene_ schreef:
Brandwonden moeten idd vaak sneller serieus genomen worden als daadwerkelijk gebeurd. Het is een open verbinding naar binnen toe, te vergelijken met een open wond werd bij ons op ehbo cursus gezegd.
Er is dus een hoog risico op infecties als je er onbehandeld en bloot mee blijft lopen. Daarom is het ook echt erg onverstandig om gewoon door te werken met een onbehandelde wond, maarja dat is al geschied.

Maar je gaat toch ook niet bij iedere wond naar de HAP toe? Dan zou ik minstens elke week daar zitten. En bij een wond werd er bij mij altijd gezegd dat het juist goed is om er verder niks op te doen. Het herstelt het beste als je het bloot houdt.

jasmijn16

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 18:10

marijacindy schreef:
De huisarts is pas maandag open, is dit al te laat?

Bel gewoon even de HAP en leg alles uit. Advies inwinnen kan nooit kwaad

Cerilene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 18:40

snuffie123 schreef:
Cerilene_ schreef:

Maar je gaat toch ook niet bij iedere wond naar de HAP toe? Dan zou ik minstens elke week daar zitten. En bij een wond werd er bij mij altijd gezegd dat het juist goed is om er verder niks op te doen. Het herstelt het beste als je het bloot houdt.

Vandaar ook dat het advies voor de wat grotere brandwonden is. Als jij een gat in je arm hebt van groter dan een euromunt ga je was ook een hechting halen en er een expert naar laten kijken, maar een brandwond wordt vaak mee doorgelopen.
Verradelijk is ook dat je niet kan zien hoe diep de beschadiging heeft doorgetrokken, terwijl je dat bij een gewone wond wel aardig kan inschatten.
Ook zal een gewone wond zichzelf sneller schoonbloeden en dek je die daarna wel af als je in contact komt met kleding of tijdens je werk (helemaal met etenswaren).
Iig wordt er bij ehbo cursussen best op gehamerd dat brandwonden erg vaak worden onderschat, terwijl het best een pittige verwonding kan zijn intussen.

Voordat ik die ehbocursus deed werkte ik een tijd bij een banketbakker. Daar gebeurde natuurlijk ook wel eens het een en ander qua brandwonden met die ovens.
Daar namen we brandwonden ook niet zo serieus, deden we er eigenlijk nooit wat mee en werkten ook gewoon door.
Pas toen ik vorig jaar die cursus deed leerde ik dat dat mss niet altijd verstandig is geweest...
Dus ik kan het me helemaal voorstellen dat je snel denkt ach laat maar, maar daar wordt dus door pro's echt voor gewaarschuwd.

Valentijn5

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 18:51

Ik heb me ook een keer verbrand doordat iemand met een warm bord wat uit de oven kwam tegen mij aan kwam en toen had ik ook een blaar. Die blaar is verdwenen maar heb nu een litteken. Bij mij was het wel pijnlijk het brandde maar heb er niet veel aangedaan en is vanzelf overgegaan. Het is nu alleen een wit litteken op mijn arm.

Nobel01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 21:19

-