Wil jij gereanimeerd worden?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Wil jij gereanimeerd worden?

Ja
198 (72%)
Nee
40 (14%)
Weet ik nog niet
35 (12%)

Totaal aantal stemmen: 273

Tanya

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 22:42

Nu wel, ik ben pas 25.
Ik denk dat als ik eenmaal rond de 70 ben, dat ik dan van mening zal veranderen.

Veel mensen hebben een te rooskleurig beeld van reanimeren, zeker de wat oudere mensen. Die denken dat als hun hart ermee stopt dat we die makkelijk weer op gang brengen en dat ze er dan zo uitkomen als van tevoren. Helaas is het vaak niet zo makkelijk.
Of ze zeggen iets van: ja, ik moet mijn kleinkinderen nog zien opgroeien. Aha, en hoe wil je die zien opgroeien? Kwijlend vanuit een rolstoel? Want dat is wel een reële optie.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 23:19

En als dat voor hun goed genoeg is?
Als hetgeen ze willen dat risico waard is? Het kan nl ook anders af lopen.
Vind je bericht best denigrerend.

Tanya

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 07:49

Als dat goed genoeg voor ze is, of course. Maar op het moment dat ik zo'n scenario schets, zijn er best veel mensen die toch afzien van reanimeren.
Ik heb het nu over de mensen van 80+ die meestal niet in al te beste conditie meer zijn. Die beseffen niet welke uitkomsten je kunt hebben. Terwijl er daar een grote groep van is die zegt 'nooit naar een verpleegtehuis te willen'. En ook dat is dan een reële optie.

NB:
Ayasha jij bent nog jong, dus ik begrijp dat je je wellicht beledigd voelt door mijn opmerking. Maar zoals ik al eerder aangaf heb ik het dus echt wel over mensen op leeftijd. Die vaak ook weer andere oorzaken hebben voor hun 'hartstilstand' dan iemand van 25.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 10:26

Neem met een gerust hart van me aan dat als iemand grote kans heeft op een hartstilstand door onderliggende ziektes dat ik het dan wel ben. Zelfs met mijn 25. :+ Het leven loopt niet altijd zoals mensen vinden dat het "hoort". Als ik uit een hartstilstand gehaald wordt is de kans reëel dat ik er niet bijzonder goed uit kom. Het was al beperkter om mee te beginnen. Ik ben ook niet in al te beste conditie. Denk dat er veel 80 jarigen gezonder zijn dan ik helaas. :') Desalniettemin blijft mijn gevoel over jouw reactie hetzelfde. Iemand van 80 met nog even veel overlevingsdrang kan net zo goed een realistisch beeld hebben en tóch er voor kiezen dat dat het ze waard is. óf misschien ook niet, maar is het eerlijk om iemands levensdrang te bagatelliseren enkel omdat jij denkt dat hij of zij wel van gedachte zal veranderen als ie zit te kwijlen?
"nooit naar een verpleegtehuis willen" is sowieso iets wat veel mensen zeggen, op het moment dat je zover bent dat je dat nodig hebt veranderen je gedachten vaak (vaak, niet altijd. ). Net zoals niemand graag naar het ziekenhuis gaat maar uiteindelijk, als het echt nodig is, er ook maar bitter weinig mensen nog weigeren. ;)
Je hersenen hebben hun eigen copingsmechanismes en als het nodig is dan zorgen die wel dat je je "er bij neer legt".
Ik heb altijd heel overtuigd gezegd; als ik niet meer kan lopen, steek er dan maar een spuitje in. Ben er heel dichtbij gekomen, ik had eigenlijk al niet meer mogen lopen (toegegeven, wat ik nu doe lijkt er wel op maar daar houdt het ook mee op :') ). Dat spuitje is geen moment meer in me op gekomen, ook niet toen de vooruitzichten waren dat het niet meer zou gaan lukken. Ik zou het er nog steeds heel moeilijk mee hebben. Maar ik ben niet meer zo sterk van mening dat het dan maar meteen mag ophouden... Na het ontvangen van wat beperkingen van het lot, karma, God, Allah of weet ik veel wie of wat dit georganiseerd heb en na maanden revalideren heb ik gezien hoe zeer mensen die overtuigd zeiden "dit wil ik nooit" na dat het ze overkwam er tóch voor 100% voor gingen. Er was daar niet één persoon die zei "ik heb altij al geweten dat ik door zou willen gaan ook als ik beperkt(er) werd. Stuk voor stuk (ja je praat met elkaar op zo'n momenten) zeiden ze dat ze voorheen altijd gezegd hadden nooit zo te willen leven... Maar nu kwam opgeven niet eens meer in hun op. :) Ik bleek met veel meer beperkingen een kwaliteitsvoller leven te kunnen leiden dan ik dacht. :) Ik weet niet of ik nog steeds zo blij zou zijn als ik niet meer kon lopen, maar inmiddels ben ik "willing to take the risk". :)

En begrip me niet verkeerd; ik snap helemaal dat mensen er voor kiezen om er niet voor te gaan. Echt, als je dat echt niet ziet zitten; dan is dat je goed recht, jouw keuze, ik wil met bovenstaande niet zeggen dat iedereen er maar voor MOET gaan. Ik hoop echt dat het zo niet over komt. Hoe je het ook draait of keer; degene die het overkomt beslist, wil die; dan ga je er voor, wil die niet, dan houdt het op en dat is geen schande.

Maar dat jij het niet ziet zitten mag geen reden zijn om een ander te ontmoedigen om de drang te hebben om te leven ook met (zware) beperkingen. :) Jij jouw keuze, zij de hunne... Dat realistische beeld kan je ook zonder sarcasme en ironie scheppen. Zelfs ik kan dat (en mijn man zegt dat mijn moedertaal niet nederlands is maar sarcamse. :+ ) dus dan kan iedereen het.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 31-05-16 10:35, in het totaal 1 keer bewerkt

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 10:29

Graffi86 schreef:
Gillbo schreef:
Klopt en ze komen er mee weg omdat zij een eed hebben afgelegd waarbij ze moeten beloven er alles aan te doen om iemand in leven te houden.

Dat klopt bijna. Ze hebben een eed afgelegd waarin staat dat ze niet zullen schaden. Daarmee wordt in eerste instantie bedoeld iemand beter maken, maar mocht dit vooruitzicht er niet (meer) zijn is het hun taak om verder lijden (dan wel schade) te voorkomen.

Gillbo schreef:
Dat snap ik niet, je moet nl áltijd zorgen dat de ademweg vrij is, dan check je ook of er niks om de nek zit, heb je dat niet geleerd bij de cursus?

Ademweg vrij doe je door een head-tilt dan wel chin-lift te doen (hoofd iets achterover, kin omhoog, neus hoogste punt) Daarmee maak je automatisch de ademweg vrij, behalve als er iets in de keel zit (wat je dan weer merkt bij mond-op-mond beademing)
Het zoeken naar iets dat (strak) om de nek zit hoort er niet bij. Of iemand moet een sjaal om hebben, anders laat je de nek voor wat het is. Kost te veel tijd. (vooral omdat masseren prioriteit nummer 1 is, beademen is bijzaak)

Oh dat is apart, dan heb ik het altijd verkeerd aangeleerd gekregen. Wij controleren áltijd.

TinGu

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 12:56

Gillbo schreef:
Oh dat is apart, dan heb ik het altijd verkeerd aangeleerd gekregen. Wij controleren áltijd.

Dat is inderdaad apart! Niet toevallig van België?
Ik heb de reanimatiecursus gedaan waarbij ikzelf trainer ben geworden in de ALS (dus de 'gevorderden-reanimatie') en daar werd het zeker niet geleerd. Net als dat het zoeken van een hartslag bij de BLS er (als het goed is) uit is gehaald, omdat dit te veel tijd kost en veel mensen er moeite mee hebben.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 12:59

In belgië wordt het ook niet gecontroleerd. Daar beginnen ze ook gewoon.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 31-05-16 13:29, in het totaal 1 keer bewerkt

MissBmx

Re: Wil jij gereanimeerd worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 13:12

Nope, ademweg vrij maken dmv te voelen langs de hals, is een korte snelle beweging bij mensen waarbij de hals verborgen ligt, sjaal stropdas enz, of in een beweging te zien bij de kin lift.

Je hoeft echt niet uitgebreid opzoek naar zo'n penning

korbakimmy8

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 13:23

Hoe jong ik ook ben (21) wil ik niet gereanimeerd worden. Heb er geen goede reden voor. Ik wil het gewoon niet.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 13:24

daar ga ik eerst eens over nadenken....goede vraag!

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 14:03

LZP >> MWS

Boemklatsch

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-16 05:19

anjali schreef:
Suusie22 schreef:
Zoals ik nu ben, en ze zijn er optijd bij, dan mogen ze reanimeren. Ben ik 60+, laat me dan maar gaan.

Dacht je dan dat er boven de 60 niets leuks meer te beleven valt?

Boven de 60 overleefd maar 6% een reanimatie, waarvan de helft zonder klachten. ;) Dus voor mij hoeft het ook niet na mijn 60e.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-16 12:23

anjali schreef:
Ik geef het zomaarniet op,en dood zijn kan ik nog lang genoeg.

Vind ik ook!

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-16 16:45

korbakimmy8 schreef:
Hoe jong ik ook ben (21) wil ik niet gereanimeerd worden. Heb er geen goede reden voor. Ik wil het gewoon niet.

Draag jij ook zo'n penning dan?