Veganisme - extremisme?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

PlantsTho

Re: Veganisme - extremisme?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 19:33

Als jij iemand kent die bij wijs van spreke dagelijks zijn paard een schop verkoopt, of uithongert, of nooit uit de stal laat komen... Dan is dat zielig, dierenmishandeling, dierenleed, en is het zeer gewenst dat je je daarmee bemoeit. Als je iemand BETAALT om een dier te schoppen, nooit uit zijn hok te halen, met veel in een te kleine ruimte te stoppen, angst te veroorzaken en uiteindelijk dood te maken, dan is dat oké en extreem als iemand daar wat van zegt (Maar ik vergeet natuurlijk dat verborgen camera beelden ook 'een mening' zijn).

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 19:34

269_life schreef:
Als jij iemand kent die bij wijs van spreke dagelijks zijn paard een schop verkoopt, of uithongert, of nooit uit de stal laat komen... Dan is dat zielig, dierenmishandeling, dierenleed, en is het zeer gewenst dat je je daarmee bemoeit. Als je iemand BETAALT om een dier te schoppen, nooit uit zijn hok te halen, met veel in een te kleine ruimte te stoppen, angst te veroorzaken en uiteindelijk dood te maken, dan is dat oké en extreem als iemand daar wat van zegt (Maar ik vergeet natuurlijk dat verborgen camera beelden ook 'een mening' zijn).

Een beetje respect voor boeren en een wat minder hysterische PETA houding zou je sieren :=

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 19:34

Ik kan er ook moe van worden, alhoewel ik gelukkig niet vaak zulke extremen tegen kom. Het meerendeel is gewoon vriendelijk en na een zeer kort gesprekje en constatering dat we er anders over denken, gaan we beiden verder met ons leven. Dat deel mist natuurlijk bij de extremisten...
doerakjeg2 schreef:
Ik word een beetje moe van het altijd op je tenen lopen als het gaat om vlees eten. Ik heb ook lang vlees gegeten maar ik besefte wel dat het egoïstisch was en dat ik bijdroeg aan dierenleed. Waarom moet ik respect hebben voor het eten van vlees? Ik kan het niet respecteren dat iemand een levend wezen vermoordt, die in de meeste gevallen ook een ellendig leven heeft gehad, alleen omdat vlees lekker of gezond zou zijn.
Nu al heel lang vegetariër en sinds kort veganist, en ja, het liefst zou zien dat iedereen vegetarisch at. En wanneer ik in een discussie verzeild raak zou ik het liefst ook iemand 'bekeren' zoals jij het noemt. Waarom? Omdat ik het dierenleed op zo'n grote schaal slecht kan handelen. En of het dierenleed is, daar bestaan voor mij geen twijfels over. Ik gok dat als iemand zijn paard zou houden zoals het gemiddelde vleesvarken wordt gehouden, diegene heel wat ernstige verwensingen om de oren zou krijgen.

Je hoeft ook geen respect te hebben voor het vlees eten zelf. WEL voor de persoon die deze keuze maakt. Groot verschil. Die persoon maakt gewoon andere keuzes dan jij. Als je dat onderscheid niet maakt, en dus voor de persoon meteen geen respect hebt, zegt dat heel wat meer over jou dan over die vleeseter...

Iedereen maakt trouwens keuzes die egoistisch zijn. Hoeveel van de veganisten hier douchen niet dagelijks? Waterverspilling dragen we allemaal aan bij... Of wat te denken van alle luxe in je leven? Hoeveel kost dat wel niet aan grondstoffen? Alles wat we doen en alles wat we gebruiken heeft impact op de wereld en het milieu. Het ene meer dan het ander, maar die keuzes blijven. We leven hier met veeeeeel meer dan noodzakelijk, puur voor ons comfort. Maar omdat dat in verhouding minder kost dan vlees eten, is dat ineens wel toegestaan? Het imo een glijdende schaal, waar iedereen zn eigen keuzes in maakt. De ene doucht wat minder, de ander maakt een grotere invloed door veganistisch te zijn. Het een is echter imo niet beter dan het ander.

liekensancho

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 19:36

Na de eerste grote uitbraak van varkenspest waarin ik de varkens die waren 'vernietigd' op tv met een grijper zag opgeladen worden, was ik het vlees eten meer dan beu. Dieren hebben gevoel, de massamoord die was ontstaan vond ik vreselijk.
Ik wil zelf geen dode dieren op mijn naam hebben staan buiten de dode rat of muis door gif hier op het erf :+ ...
Ik dring niemand op om vegetariër te worden, wil niemand ermee 'lastig' vallen behalve om mijn groenten of fruit bij vlees weg te houden bijvoorbeeld.
Dierlijke vetten zijn nu eenmaal niet zo best en dat gezondheidsaspect neem ik ook graag mee.
Ik maak vlees voor mijn man en nodig mensen uit op een bbq. Nee, ik vind het niet leuk om in die dampen te zitten van dat gebraden vlees en sommige dingen zoals vislucht etc kan ik gewoon echt niet meer tegen.
Mensen uitmaken voor van alles en nog wat? Nee, totaal niet maar ik stuit dus andersom wel tegen onbegrip / onwil etc.... tot het uitmaken van 'aansteller' meegemaakt, vreemd...dat gaat gewoon nergens over... en 'oh, nu moet je enorm opletten of je alle voedingsstoffen binnenkrijgt he?"
Dus waar onderstaande plaatjes over gaan :-). Zolang mensen geen dieren onder mijn neus neerknuppelen/ slaan/ schoppen/ slachten kan ik nog wel een knop om laten staan, maar als je 21 jaar vegetariër bent, weet je niet wat je ruikt als iemand varkensvlees staat te bakken ( iets wat mijn man eigenlijk nooit eet omdat hij het niet lekker vindt)... je reuk en smaak wordt intenser dus 'dode dieren' onder je neus ruik je echt heel erg... dat vind ik zelf wel vervelend en een slager binnenstappen... -O- maar ik ga niet met een bord daar binnen stappen 'vlees is moord' oid :+ pfffft. Mijn man gaat vegetarisch ook steeds meer waarderen maar heeft net bij zijn lievelingsgrieks restaurantje een broodje gyros onderweg naar huis genomen hiihihi, ook goed ;-).

Afbeelding
Afbeelding

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 19:37

Fenrir schreef:
269_life schreef:

Een beetje respect voor boeren en een wat minder hysterische PETA houding zou je sieren :=

Dat je het nog probeert.

Mijn popcorn is op. Iemand een worstje?

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 19:38

Heb je ook vegetarische? :D

(Ook iets wat ik niet snap, trouwens. Vegetarische worst. Ik wilde juist geen worst eten...)

Simoonzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 19:38

Het komt altijd van beide kanten... Mijn vriend en ik eten vegetarisch en oriënteren ons wel op veganistisch voedsel omdat we inderdaad tegen dierenleed zijn, maar vooral omdat we het milieu niet om zeep willen helpen. Als mensen moeilijk doen willen we prima de discussie aangaan, zelf vallen we niemand lastig. Maar iedere keer als we ergens in gezelschap eten moeten mensen 100 keer vertellen hoe erg ze aan het genieten zijn van hun vlees en hoeveel vlees ze de afgelopen week wel niet hebben gegeten. Eh, oké... :')
Dan heb je het nog niet over iedereen die zéker weet dat je niet de juiste voedingsstoffen binnenkrijgt.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 19:39

Kan er niet meer aan toevoegen dan wat zwerte al gezegd heeft. Buiten dat het onderwerp duidelijk tot uiting komt in dit topic.

Je mag toch vertellen dat je aan het genieten bent van wat je aan het eten bent, voor de één is dat vlees, voor de andere is dat een groentelasagne of voor de andere nog iets anders.
Laatst bijgewerkt door dromertje2 op 24-05-16 19:41, in het totaal 1 keer bewerkt

xMercury

Een volwassenere houding zou jou anders ook niet misstaan, Koper ;) Iets met wie de schoen past...?

liekensancho

Een beetje respect voor boeren en een wat minder hysterische PETA houding zou je sieren :=[/quote]
Dat je het nog probeert.

Mijn popcorn is op. Iemand een worstje?[/quote]

:D :D :D :D

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 19:40

Vegetarische worst heb ik niet. Wel vegetarische spek en kip. Gemaakt van soja. Heel goed voor het milieu enzo :j

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 19:42

Koper schreef:
Vegetarische worst heb ik niet. Wel vegetarische spek en kip. Gemaakt van soja. Heel goed voor het milieu enzo :j

Gelukkig ben je er zelf bij of je dat gebruikt. Wij gebruikte eigenlijk nooit vleesvervangers maar paste gewoon de maaltijd aan.

Ik vind de fanatieke vleeseters vaak respectlozer en irritanter dan de vega's overigens, de laatste hebben vaak een duidelijke reden waarom ze zo eten en hebben er over nagedacht.

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 19:42

Zwerte schreef:
Ik kan er ook moe van worden, alhoewel ik gelukkig niet vaak zulke extremen tegen kom. Het meerendeel is gewoon vriendelijk en na een zeer kort gesprekje en constatering dat we er anders over denken, gaan we beiden verder met ons leven. Dat deel mist natuurlijk bij de extremisten...
doerakjeg2 schreef:
Ik word een beetje moe van het altijd op je tenen lopen als het gaat om vlees eten. Ik heb ook lang vlees gegeten maar ik besefte wel dat het egoïstisch was en dat ik bijdroeg aan dierenleed. Waarom moet ik respect hebben voor het eten van vlees? Ik kan het niet respecteren dat iemand een levend wezen vermoordt, die in de meeste gevallen ook een ellendig leven heeft gehad, alleen omdat vlees lekker of gezond zou zijn.
Nu al heel lang vegetariër en sinds kort veganist, en ja, het liefst zou zien dat iedereen vegetarisch at. En wanneer ik in een discussie verzeild raak zou ik het liefst ook iemand 'bekeren' zoals jij het noemt. Waarom? Omdat ik het dierenleed op zo'n grote schaal slecht kan handelen. En of het dierenleed is, daar bestaan voor mij geen twijfels over. Ik gok dat als iemand zijn paard zou houden zoals het gemiddelde vleesvarken wordt gehouden, diegene heel wat ernstige verwensingen om de oren zou krijgen.

Je hoeft ook geen respect te hebben voor het vlees eten zelf. WEL voor de persoon die deze keuze maakt. Groot verschil. Die persoon maakt gewoon andere keuzes dan jij. Als je dat onderscheid niet maakt, en dus voor de persoon meteen geen respect hebt, zegt dat heel wat meer over jou dan over die vleeseter...

Iedereen maakt trouwens keuzes die egoistisch zijn. Hoeveel van de veganisten hier douchen niet dagelijks? Waterverspilling dragen we allemaal aan bij... Of wat te denken van alle luxe in je leven? Hoeveel kost dat wel niet aan grondstoffen? Alles wat we doen en alles wat we gebruiken heeft impact op de wereld en het milieu. Het ene meer dan het ander, maar die keuzes blijven. We leven hier met veeeeeel meer dan noodzakelijk, puur voor ons comfort. Maar omdat dat in verhouding minder kost dan vlees eten, is dat ineens wel toegestaan? Het imo een glijdende schaal, waar iedereen zn eigen keuzes in maakt. De ene doucht wat minder, de ander maakt een grotere invloed door veganistisch te zijn. Het een is echter imo niet beter dan het ander.

Ik zou jou aanraden om je eens wat meer te gaan verdiepen in de veganisme kwestie. ;)
Afbeelding

ierusju

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 19:43

Dat je vegatariër of veganist wil zijn, dat kan ik begrijpen. Maar het opdringen aan anderen omdat het zoveel gezonder zou zijn, ben ik het niet mee eens. Wanneer je vaak vitamines bij moet slikken omdat je anders niet aan je aanbevolen vitamines komt, is je dieet niet geheel compleet lijkt mij.
Op school heb ik daarbij een aantal jaar terug geleerd, dat vanaf het moment dat de oermens vlees is gaan eten, de hersen capaciteit is toegenomen, omdat we zoveel meer energie hadden om dat om te zetten in meer hersenen. Dus het argument dat het onnatuurlijk zou zijn, ben ik het ook niet mee eens.
Maar het is en blijft een eigen keuze die je geheel voor jezelf (!) moet maken.
Waar ik dus echt niet bij kan inkomen, zijn ouders die hun kleine kinderen veganistisch opvoeden en hen zo ontzien van benodigde voedingsstoffen die belangrijk zijn voor de groei. En mensen die hun vleesetende huisdieren veganistisch opvoeden, omdat dat ook beter voor ze zou zijn. Naar mijn mening ben je dan je dier aan het mishandelen, terwijl je juist dierenleed wil voorkomen...

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 19:44

Koper schreef:

Hahahaha! Wát een typische verschijning ben jij toch :D Je maakt het stereotype weer helemaal waar... _O-

PlantsTho

95% van de soja is voor veevoer. Nogmaals wie de schoen past trekke hem aan? :D

Wat betreft de vegaworstjes: Ik ben niet allergisch voor de smaak van vlees. Ik ben allergisch voor dierenleed.

Fenrir schreef:

Als jij respect hebt voor de feiten hebben we een deal! :)

Simoonzel

chanel1985 schreef:
Kan er niet meer aan toevoegen dan wat zwerte al gezegd heeft. Buiten dat het onderwerp duidelijk tot uiting komt in dit topic.

Je mag toch vertellen dat je aan het genieten bent van wat je aan het eten bent, voor de één is dat vlees, voor de andere is dat een groentelasagne of voor de andere nog iets anders.

Ik bedoel niet iemand die gewoon zegt dat het een lekker stukje vlees is hoor. Ik bedoel echt dat mensen het heel nadrukkelijk gaan zeggen, om een reactie uit te lokken of zo. :')

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 19:45

ierusju schreef:
Dat je vegatariër of veganist wil zijn, dat kan ik begrijpen. Maar het opdringen aan anderen omdat het zoveel gezonder zou zijn, ben ik het niet mee eens. Wanneer je vaak vitamines bij moet slikken omdat je anders niet aan je aanbevolen vitamines komt, is je dieet niet geheel compleet lijkt mij.
Op school heb ik daarbij een aantal jaar terug geleerd, dat vanaf het moment dat de oermens vlees is gaan eten, de hersen capaciteit is toegenomen, omdat we zoveel meer energie hadden om dat om te zetten in meer hersenen. Dus het argument dat het onnatuurlijk zou zijn, ben ik het ook niet mee eens.
Waar ik dus echt niet bij kan inkomen, zijn ouders die hun kleine kinderen veganistisch opvoeden en hen zo ontzien van benodigde voedingsstoffen die belangrijk zijn voor de groei. En mensen die hun vleesetende huisdieren veganistisch opvoeden, omdat dat ook beter voor ze zou zijn. Naar mijn mening ben je dan je dier aan het mishandelen, terwijl je juist dierenleed wil voorkomen...

Er zijn inderdaad ook mensen die niet nadenken bij wat een kind nodig heeft en de plank flink mis slaan. Maar in principe kan je met goed nadenken prima gezond eten zonder(of met weinig) vlees.

Een carnivoor zonder vlees zetten snap ik ook niet, mishandeling vind ik het niet maar logica zit er niet in. Neem dan een konijn :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 19:46

TS, het is verschrikkelijk bot dat die 'vriendin' (gelukkig, oude vriendin) van jou zo'n opmerking maakt, en totaal onnodig.

Zwerte schreef:
Iedereen maakt trouwens keuzes die egoistisch zijn. Hoeveel van de veganisten hier douchen niet dagelijks? Waterverspilling dragen we allemaal aan bij...

Ik kan alleen voor mijzelf antwoorden, maar als veganist maak ik mij zeker zorgen om waterverspilling. Een gemiddelde douchebeurt kost volgens Vitens 51,17 liter water. Een hamburger produceren kost volgens verschillende bronnen tussen de 1700 en 2400 liter water. Dat betekent dat je met het uitsparen van één hamburger dus minstens een maand lang dagelijks kan douchen. (En een veganist bespaart op maandbasis natuurlijk nog véél meer water dan die ene hamburger, door het uitsparen van alle dierlijke producten, die altijd meer water kosten dan de plantaardige alternatieven.)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 24-05-16 19:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

@xmercury: mag ik jou dan een cursus lezen aanbieden? Ik zeg namelijk heel duidelijk dat het imo een glijdende schaal is en dat geen vlees eten een veel grotere impact heeft. Je mist mn hele punt. Misschien dus even rustig teruglezen zonder direct te gaan oordelen dat ik zo'n nietswetende vleeseter ben die onzin verkondigt?

MarlindeRooz

Koper schreef:

Waarom nu weer zo'n houding? Heel jammer dit. :n

En ik als vegetariër ben het strontzat dat mensen die vlees eten altijd wat te zeiken hebben. En je soja opmerking is trouwen heel grappig zoals 269_life al aangeeft. :')

De wetenschap weet het, ik weet het, veel mensen weten het. De manier waarop wij vlees eten (hoeveelheid en soort vlees) is slecht voor mens, dier en milieu. Maar we zijn gewoontedieren, dus we eten het gewoon want "het is lekker" en "iedereen doet het toch".

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 19:47

ierusju schreef:

Die pilletjes zijn er juist voor om je dieet compleet te maken, met als bonus dat er geen dierenleed bij komt kijken, dus wat is je punt precies? Als vegan kan je prima alle benodigde voedingsstoffen binnenkrijgen, ook als kind. Ik denk zelfs dat vega's daar meer mee bezig zijn dan de gemiddelde vleeseter.

Wat betreft huisdieren ben ik het helemaal met je eens :)

Fenrir

269_life schreef:
95% van de soja is voor veevoer. Nogmaals wie de schoen past trekke hem aan? :D

Wat betreft de vegaworstjes: Ik ben niet allergisch voor de smaak van vlees. Ik ben allergisch voor dierenleed.

Fenrir schreef:

Als jij respect hebt voor de feiten hebben we een deal! :)

Ik ben vegetariër en vind vlees gewoon echt niet lekker, dus nepworsten maak je mij niet blij mee.

Er is een verschil tussen feiten en meningen, maar goed dat wordt nog wel eens door de war gehaald.

Koper

ierusju schreef:

Hier ben ik het helemaal mee eens. Echt helemaal.

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 19:49

Zwerte schreef:
@xmercury: mag ik jou dan een cursus lezen aanbieden? Ik zeg namelijk heel duidelijk dat het imo een glijdende schaal is en dat geen vlees eten een veel grotere impact heeft. Je mist mn hele punt. Misschien dus even rustig teruglezen zonder direct te gaan oordelen dat ik zo'n nietswetende vleeseter ben die onzin verkondigt?

Whohooo! Calm it, Janet! :oo

Ik kan prima lezen, maak je daar maar geen zorgen om. Wat jij schreef is echter niet waar, vandaar mijn reactie.