Hoe zie jij je uitvaart?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 22:03

Ik denk dat jullie de zin niet goed lezen van Knert. := Er moeten minder insecten gedood worden die nuttig zijn, volgens mij bedoelt ze het zo.

Wat betreft mijn uitvaart, dat heb ik allemaal in een document staan, inclusief de muziek die ik graag wil/mooi vind. Ik wil graag zo'n mooie rieten mand met veel kleurrijke bloemen. Daarna mag alles de fik in. Het idee van nat en koud onder de grond vind ik niets, hoewel ik het idee van 'één met de aarde' dan wel weer mooi vind. := Uitstrooien of mij in een potje op de schoorsteen bewaren, dat mogen mijn nabestaanden zelf weten.
En nadien geen kleffe cake met niet te zuipen koffie. Op mijn kosten een gezellig etentje met elkaar in een fatsoenlijk restaurant. :)

Het idee van als boom terugkomen vind ik ook wel heel mooi en vredig, ook omdat nabestaanden dan echt iets 'levends' en tastbaars hebben om naar terug te komen en te gedenken.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 22:05

cissy schreef:
Ik doneer mijn lichaam aan de wetenschap nadat ik als donor eea heb afgestaan.
Hoef geen uitvaart, zonde van het geld.
Belangrijker vind ik wat er met mijn dieren gebeurd en ik heb dus al een document gemaakt met de benodigde gegevens van wie te bellen voor de katten en paard. Ook waar de papieren liggen etc.

Het is of donor of wetenschap.
Zodra je organen geoogst zijn kun je niet meer door voor de wetenschap.

Ook zijn er nu meer aanmeldingen dan lichamen die nodig zijn, dus je moet alsnog wel beslissen hoe en waar je begraven/gecremeerd wilt worden.

colunder

Re: Hoe zie jij je uitvaart?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 22:23

Mij mogen ze aan de weg leggen voor de Rendac,maar dat mag niet.
elke cent die aan mijn uitvaart uitgegeven wordt vind ik er 1 teveel.

maar,ik heb kinderen,voor hen kan het wel een grote betekenis hebben hoe het gebeurd.
ik weet dat mijn dochter dat van die boom heel mooi vind,daar lan ik me ook wel in vinden.
ik wil sowiso niet begraven worden,dan blijven je nabestaanden voor de kosten en onderhoud opdraaien.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 22:40

Ik wil graag dat ze een sketch afspelen, mannen van de radio en dan in het bijzonder die ene, over de voorhuid.

Shiawase

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 00:20

Sowieso een crematie. Het liefst uitgestrooid worden in de natuur. Maar als nabestaanden liever een urn willen, dan heb ik daar ook vrede mee.

Verder hetzelfde als Suliko zegt:
Suliko schreef:
Verder wil ik zeker muziek bij mijn uitvaart, daar ga ik dan nog wel een lijstje voor maken tegen die tijd (want daar heb ik al zeker een paar nummers voor in mijn hoofd := ), samen met een foto/video reportage van alle mooie momenten. Ik zou het fijn vinden als iedereen zich vrij voelt om iets wel of niet te zeggen.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 08:02

colunder schreef:

Misschien is het een wat luguber idee, maar het blijft vreemd dat ze bij de Rendac zo ongeveer alle kadavers mogen/moeten meenemen voor destructie, totdat het om een mensenkadaver gaat. Zelfs als de dode dit zelf gewild en vastgelegd zou hebben.

Waarom zou dat eigenlijk zijn? Niet omdat er een lichaam over moet blijven om eventueel voor forensisch onderzoek op te kunnen graven, want dan zou cremeren net zo'n probleem moeten zijn.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 08:11

colunder schreef:
elke cent die aan mijn uitvaart uitgegeven wordt vind ik er 1 teveel.

Precies dit :j

Ik heb geen kinderen, en als alles in de juiste volgorde gaat heb ik , tegen de tijd dat ik overlijd, helemaal geen nabestaanden meer. Heel flauw gezegd 'niet mijn zorg' dus. Ze zoeken maar uit wat ze met me doen.. t zal wel een gemeenteding worden tegen die tijd (als dat nog bestaat :D)
Een verzekering is er dus ook niet. Omdat ik geen controle heb over wat ze doen (ik ben dan nl dood) ga ik er nu ook niet voor betalen.. voor t zelfde geld gaan ze er een feestje van vieren.. -O- dat wil ik dan nu zelf wel doen *\o/*

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 08:21

Een gemeentebegrafenis viel me eigenlijk ontzettend mee. Deze heb ik 2x bijgewoond en ondanks dat het sober is, is er nog steeds alle respect. Je krijgt 1x koffie met een plak cake. Er is een uur de tijd voor een dienst. Er zit een rouwauto bij met opbaren en daarna wordt je gestapeld in de grond tussen onbekenden, zwervers etc. Als je dit inderdaad niet erg vindt en onder een nummer begraven wilt worden, dan is dat natuurlijk een prima oplossing!

Ik heb wel een overlijdensrisico verzekering. Ik heb geen kinderen maar ik zou het verschrikkelijk vinden als dierbaren na mijn verlies nog moeten betalen voor mijn uitvaart.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 08:22

Heel eerlijk?
Het boeit me niet zo :n
Ik heb een verzekering waar hij van betaald kan worden en de enige voorwaarde die ik heb is dat er geen enkel religieus iets word gedaan.
Bij leven heb ik daar helemaal niets mee en ben zelfs anti georganiseerde religie. Dus bij mijn dood hoeft dat ook niet.

Maar verder vind ik een uitvaart iets voor de nabestaanden, ik als overleden persoon ga er niets van meekrijgen , dus van mij mogen ze verder doen waar ze zich goed bij voelen... liefst met een krat bier em een flinke bak herrie er bij...
Stuk gezelliger als een bak koffie en een plakje cake.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 08:25

Voor de mensen die zeggen dat ze hun lichaam aan de wetenschap beschikbaar willen stellen:
Hebben jullie dat ook al geregeld?
Wat vinden jullie nabestaanden hiervan dat je binnen 24 uur weg bent en geen uitvaart/crematie volgt?
En mocht je toch niet geschikt of nodig zijn heb je dan al nagedacht over je uitvaart?

Ik heb bij sommige mensen het idee dat ze het roepen maar niet regelen zeg maar.
Het is best een heftige beslissing die je neemt en waar je natuurlijk goed over nadenkt. Maar wat je niet regelt wordt niet gedaan, en dit soort zaken moet toch echt voor je overlijden worden geregeld. Je familie kan niet nadien een belletje plegen met een ziekenhuis en zeggen: haal maar op want dat wou ze zo graag.

Ik wil trouwens begraven worden. Heb bij cremeren nooit een fijn gevoel gehad en denk dat het daar juist om draait, om gevoel.
Verder bloemen in alle kleuren van de regenboog en fijne liedjes die mijn lief en mijn ouders zelf uit mogen zoeken. Iedereen die dat wil moet vrij zijn wat te zeggen, ook vrienden, niet alleen familie.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 08:33

Caesar schreef:
Ik heb wel een overlijdensrisico verzekering. Ik heb geen kinderen maar ik zou het verschrikkelijk vinden als dierbaren na mijn verlies nog moeten betalen voor mijn uitvaart.

Welke dierbaren zouden dat zijn dan?

Mocht het in de verkeerde volgorde gaan, en ik onverhoopt eerder overlijd dan mijn ouders (god forbid) dan mogen ze zelf weten wat ze doen, maar ik heb ze op het hart gedrukt er zo weinig mogelijk aan te besteden. Sowieso qua geld en qua tijd. Geen lange dienst, geen gedoe, t liefst een crematie en alles low budget..

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 08:39

Van mijn uitvaart mogen ze een feestje maken dat is mijn leven nu ook dus waarom niet mijn dood.
Veel dingen zijn geregeld en de rest naar vrije keus in te vullen.
Ik wil gecremeerd worden in een goedkope kist en dan zo'n bios urn.
Muziek iets in de vorm van U2, meat loaf oftewel beetje rock.

Ik wil opgebaard in een schuur oid en dat iedereen de kist mag beschilderen, leuke muziek, biertje enzo, gewoon een feestje en de crematie gewoon snel en simpel.
En ja iedereen is welkom zo leef ik nu ook.

Wij hebben geen kinderen dus is het wel belangrijk dat alles beschreven staat mocht mijn partner er ook niet meer zijn als ik dood ga.

Ik vind het ook belangrijk dat nabestaande een "goed" gevoel overhouden aan een uitvaart dat zijn tenslotte de mensen die verder moeten.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 08:39

Cer: Iemand moet het gaan betalen, want als je familie hebt is er altijd een erfgenaam. Ik heb nog een partner en nog andere directe familie buiten mijn ouders. Daarnaast, voor die 11 euro pm ga ik niet moeilijk doen en wil ik gewoon een potje dat het voor hen fijn is.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 08:45

Ik heb ook altijd geroepen 'onder een zeiltje langs de weg en Rendac haalt mij wel op'

Kost de nabestaanden tegen die tijd misschien 70 euro ipv 7000 + voor een crematie of begravenis.
Kunnen ze van die overige 6 iets leuks doen (als er uberhaubt dan nog iets over is) of ik doneer het aan een goed doel.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 08:48

Caesar schreef:
Cer: Iemand moet het gaan betalen, want als je familie hebt is er altijd een erfgenaam. Ik heb nog een partner en nog andere directe familie buiten mijn ouders. Daarnaast, voor die 11 euro pm ga ik niet moeilijk doen en wil ik gewoon een potje dat het voor hen fijn is.

Oh ja zo :j
Die heb ik inderdaad allemaal niet..

Waar ik een beetje van baal is dat ik jaaaaaren betaald heb. Toen geroyeerd ben (na 4 verhuizingen waren ze mn gegevens kwijt). Ik er zelf achteraan gebeld heb dat ik nog moest betalen, zij niks meer konden betekenen en ik dus tot mn 38ste voor de kat zn viool betaald had -O- Toen was ik klaar met die premie...

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 08:52

Ik wil dat mijn uitvaart vooral iets voor mijn nabestaanden wordt. Ik merk er toch niets van, dus zij moeten er een goed gevoel bij hebben.
Wat betreft de herinnering aan mij zal dat ongetwijfeld iets met muziek te maken hebben :j
Wat ik wel zou willen is dat het vooral om de positieve herinneringen gaat (er vanuit gaande dat mensen die van mij hebben :') ) en niet om het verdriet.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 08:53

Cer schreef:
Caesar schreef:

Oh ja zo :j
Die heb ik inderdaad allemaal niet..

Waar ik een beetje van baal is dat ik jaaaaaren betaald heb. Toen geroyeerd ben (na 4 verhuizingen waren ze mn gegevens kwijt). Ik er zelf achteraan gebeld heb dat ik nog moest betalen, zij niks meer konden betekenen en ik dus tot mn 38ste voor de kat zn viool betaald had -O- Toen was ik klaar met die premie...

Oh serieus??? Jeetje das wat! Ik zou daar echt niet mee akkoord gaan. Je hebt tenslotte bewijzen. Ik had ze al die uitdraaien van je betalingen doorgestuurd :+

Ik denk alleen dat het met de inflatie "lastig" is. Nu is 11 euro bijvoorbeeld een bepaald bedrag. Maar dat is tegen de tijd dat ik doodga over x aantal jaar misschien wel een heel ander bedrag. Daar kun je je zelf niet op indekken. Beste is dat je 10.000 euro klaar hebt staan, maar dan nog hoop ik dat mijn nabestaanden daar dan nog wat leuks van kunnen doen ipv mijn grafsteen moeten betalen :D

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 08:57

Ik wil gecremeerd worden, maar mijn man begraven.Dus als ik eerst sterf dan kom ik in een urnenmuur om dan later in het graf bijgezet te worden en andersom natuurlijk.Dat kan toch ook?

medlam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 09:09

Ik denk dat ik het ook wel weet....
Ik wil begraven worden, een gezellige dienst waar veel gelachen mag worden en het moet niet te lang duren. En natuurlijk muziek die ik zelf uitgezocht heb.
Verder daarna naar de kroeg, lekker hapjes en vooral veel alcohol, het leven gaat voor mijn nabestaanden door, laat ze er een feestje van maken! Verder wil ik absoluut begraven worden, liefst in het familie graag bij opa en oma

Toothless

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 09:11

ik ben pas 18 maar heb er wel al over nagedacht op en aan, ik wil dat mensen een heel groot laatste feest ter ere van mij geven. Niet rouwen om mij maar mij herinneren zoals ik was; een losbandige vrolijke meid die altijd de dag plukte! Dat zou mijn wens zijn.

Jacimatho

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 09:29

Fascinerend onderwerp :)
Ik zou graag alvast mijn graf willen kopen, zelf een mooie stukje kunst ontwerpen als steen. ( Wilde jaren geleden mijn eigen steen kopen en in de voortuin zetten maar dat mag niet van mijn lief)
Helaas is het kopen van graven aan banden gelegd en kun je alleen in het vooruitzicht kopen als je ega wordt begraven.

Cremeren of resomeren is ook een mooie optie, dan zou ik graag sneaky uitgestrooid willen worden in de Basilica di Santa Croce in Florence. Ik kom daar heel graag en zou met liefde in Florence kunnen wonen. Dan ben ik in goed gezelschap van de residerende bewoners en gaan er stukjes van mij de hele wereld over met alle bezoekers en pelgrims.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 09:31

ik heb wel een overlijdensrisico verzekering,zelfs heel goedkoop begraven/cremeren is al gauw een paar 1000 euro en dat wil ik evt nabestaanden besparen,betaal 9 euro per maand,nu daar kan je geen buil aan vallen lijkt mij...

in die polis staat precies wat je ervoor krijgt overigens.

muziek is echt wel belangrijk en moet echt staind of pearl jam zijn,zou me echt in mijn kist omdraaien als iemand een marco Borsato zou draaien Afbeelding

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 09:38

@Jacimatho
Dat ligt aan de begraafplaats.
Als er genoeg plek is, kun je al een plekje "kopen" (vastleggen).

Vooral bij natuurbegraafplaatsen is dat mogelijk.
Dan kun je een mooi plekje uitzoeken in een stuk(je) natuur die aangewezen is als begraafplaats.
Hier liggen de grafen niet in rijen zoals "standaard" maar kriskras door het gebied.

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 09:41

Ik weet niet wat er met mij gaat gebeuren, 2 broers van me zijn verstrooid in de natuur op dezelfde plek.
Ik heb niks met verstrooien of cremeren maar kan me voorstellen dat als er een familielid overblijft dat het handig of traditioneel is mij daarbij te verstrooien.
Zij mogen het zelf beslissen.

Anders mag ik gewoon de oven of de grond in op een plek waar ik graag Was.
Dat idee van die bio urn spreekt me wel aan. En dan een berk.

Lay_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 09:45

3 jaar geleden heb ik alles op papier gezet wbt mijn wensen bij overlijden.De rouwkaart en tekst, waar ik begraven wil worden, welke muziek ik gedraaid wil hebben, welke bloemen,kleding etc. Koffie en cake hoeft niet van mij,ik heb liever dat ze proosten op het leven en er een feestje van maken.

Ik heb alles op papier gezet destijds ivm een operatie die ik heb ondergaan waar er de kans was dat ik het leven zou verlaten en omdat ik niet wil dat mijn nabestaanden zich nog 'druk' hoeven te maken met mijn uitvaart.