Sjipz... Bevolkingsonderzoek!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Zilverroosje

Re: Sjipz... Bevolkingsonderzoek!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 22:15

Nou, en ik vind het helemaal niet raar dat vrouwen er tegenop zien. Daar moet begrip voor zijn en daarom vind ik het ook heel goed als de thuistest er komt. Ik vind trouwens een bevalling heel anders. Dan ben je zo bezig met het kindje en wil je dat alles goed gaat, dan geef je je over aan hoe alles verloopt, dus niet helemaal vergelijkbaar.

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 22:20

RuthenRoos schreef:
Nou, en ik vind het helemaal niet raar dat vrouwen er tegenop zien. Daar moet begrip voor zijn en daarom vind ik het ook heel goed als de thuistest er komt. Ik vind trouwens een bevalling heel anders. Dan ben je zo bezig met het kindje en wil je dat alles goed gaat, dan geef je je over aan hoe alles verloopt, dus niet helemaal vergelijkbaar.

wel goed lezen wat ik schrijf. Ik vind het helemaal niet raar als vrouwen er tegenop zien, in tegendeel zelfs.

ik vind het raar van mezelf dat ik er tegenop zie omdat naakte mensen voor mij dagelijkse kost zijn.

colinneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 22:26

Ik heb er ook 1 gehad en een inwendig onderzoek toen ik 16 was.
Bij mij pakte de assistente automatisch al de kleine eendenbek en even onder de kraan dat ie wat warmer was.

Neem wel een inlegkruisje mee. Ik vloeide een beetje na het onderzoek.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 22:26

knuffeldier schreef:
RuthenRoos schreef:

wel goed lezen wat ik schrijf. Ik vind het helemaal niet raar als vrouwen er tegenop zien, in tegendeel zelfs.

ik vind het raar van mezelf dat ik er tegenop zie omdat naakte mensen voor mij dagelijkse kost zijn.

Ik vind het niet zo raar. Je wisselt van positie in het gebeuren en blijkbaar heb je (begrijpelijk :)) )niet veel zin in die ommekeer.

Zelf vind ik het ook behoorlijk onaangenaam om mezelf zo bloot te geven, maar ik ga trouw naar duitse normen elk jaar. En nadien denk ik telkens: zo erg was het nu ook weer niet. ;)

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 22:30

Pfoeh, ik ben een van de grootste angsthazen, durf amper naar gewone tandartscontrole maar een uitstrijkje boeit me helemaal niets. :o Totaal niet pijnlijk en voor je het weet ben je buiten want het duurt serieus maar 10 seconden maximaal. Het ergste wat er kan gebeuren is een licht krampje als je opstaat, alsof je ongesteld bent. :P

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 22:31

Ik ben bijna 30 en ik heb nog geen uitnodiging gehad. Moet ik zelf even bellen?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 22:32

Nee want je krijgt m pas als je 30 bent :P

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 22:33

Een week na mijn 30ste verjaardag viel hier de brief op de mat, ik ga er van uit dat hij vanzelf wel komt als je 30 bent geworden.

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 22:34

Ik vond het ook spannend,zo'n ding in je flamoes en iemand die zit te vreuten...maar het was echt appeltje eitje bij de huisarts!

Wat mij eigenlijk alleen nog bij staat is de dokter die me vlak voor we de onderzoekskamer in gingen tegen hield, heel serieus aankeek en zei 'dit moet ik doen...' en trekt het strikje dat ik op mijn jurk had goed.

ik was zo zenuwachtig dat ik me kennelijk niet normaal aan kon kleden, maar het was zo on-indrukwekkend dat dat het enige was dat me nog bij staat.

Een uitstrijkje bij de HA laten doen is echt super gemakkelijk-en je weet zeker dat het goed is

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 22:34

ik heb hem al drie jaar liggen in de kast... (de brief en twee herrineringsbrieven)
in de folder die erbij staat staat veel info o.a. dat ik weinig risico.

heb een vriendin die ook niet is gegaan. de andere wel die hebben allemaal man/kinderen dus wel meer risico.

brief krijg je vanzelf op de mat.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 22:36

verootjoo schreef:
Nee want je krijgt m pas als je 30 bent :P

ik kreeg hem al in maart toen ik 29 was... ben pas eind van het jaar jarig

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 22:39

Valentijn5 schreef:
verootjoo schreef:
Ik ben ook bijna 30 en het lijkt mij echt verschrikkelijk. Heb wel een aantal keer inwendige echo's gehad, maar man wat een ellende vind ik dat ook. Je ligt er zo onfortuinlijk bij op je allerkwetsbaarst en dat ze dan met je 'bezig' gaan... Nee, echt niks voor mij. Ik zou ook voor zo'n zelftest gaan :+

De huisarts heeft tegen mij gezegd dat ik een uitstrijkje al een ramp vind ik helemaal niet hoef na te denken over een zwangerschap of een spiraaltje.

Off-topic maar een persoonlijk laat ik liever een spiraal plaatsen dan uitstrijkje maken.

TS het doet niet veel pijn. Ik word alleen heel erg misselijk en duizelig van het geschraap. Ik stap na het bloed doneren beter weg dan van een uitstrijkje. Maar volgens mij ben ik hierin wel een uitzondering hoor :)

En ach met de benen wijd. Who cares? Bij mij kwamen er ook nog zo'n 5 studenten na elkaar kijken. Ze moeten het toch leren :) daarbij denk ik niet dat ik zo gedenkwaardig ben dat ze er lang bij stil hebben gestaan :+

Zilverroosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 22:41

knuffeldier schreef:
RuthenRoos schreef:

Ik bedoelde in het algemeen, en ook al ben je er professioneel mee bezig, dan nog...

Zilverroosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 22:47

Overigens wordt eind 2016 het uitstrijkje vervangen door HPV test bij huisarts, of thuistest indien gewenst. Bij negatieve uitslag, pas na 10 jaar herhaling van de test. (bron Rivm)

Catnip

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 22:47

Ik woon in België en ga al sinds mijn 16de braaf elk jaar naar de gyn, elk jaar een gewone controle (met eendenbek dus), en tweejaarlijks komt daar nog een uitstrijkje bij. Ik vind het echt helemaal niks voorstellen, terwijl ik een echte schijterd ben. Ik ga 100x liever naar de gyn dan naar de tandarts := een spiraal durf ik helemaal niet, bloed prikken word ik slap en naar van, zwanger worden zou voor mij geen optie zijn zelfs al zou ik het willen - ik ben een echte angsthaas, maar ik kijk nooit op tegen een gynbezoekje.

Mijn tip is ook, beter een man dan een vrouw. Ik heb verschillende mannelijke gynaecologen gehad en ik vind ze voorzichtiger handelen dan vrouwelijke.

En nog een handige tip: "duw" een beetje tijdens het uitstrijkje, dan voel je er helemaal niks van.

VitaLidia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 22:48

Ik heb het ook gedaan! Al twee maal. Even ongemakkelijk maar gezondheid boven alles denk ik dan. Pijn doet het niet echt vind ik.
ik vond het wel fijn dat ik een vrouw had een man zou ik dan weer lastiger vinden!

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 23:25

Catnip schreef:
Ik woon in België en ga al sinds mijn 16de braaf elk jaar naar de gyn, elk jaar een gewone controle (met eendenbek dus), en tweejaarlijks komt daar nog een uitstrijkje bij. Ik vind het echt helemaal niks voorstellen, terwijl ik een echte schijterd ben. Ik ga 100x liever naar de gyn dan naar de tandarts := een spiraal durf ik helemaal niet, bloed prikken word ik slap en naar van, zwanger worden zou voor mij geen optie zijn zelfs al zou ik het willen - ik ben een echte angsthaas, maar ik kijk nooit op tegen een gynbezoekje.

Mijn tip is ook, beter een man dan een vrouw. Ik heb verschillende mannelijke gynaecologen gehad en ik vind ze voorzichtiger handelen dan vrouwelijke.

En nog een handige tip: "duw" een beetje tijdens het uitstrijkje, dan voel je er helemaal niks van.

Doen ze het in belgie serieus vanaf je 16e elk jaar een inwendig onderzoek? Dat is een flinke geldmachine.

Catnip

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 23:31

knuffeldier schreef:
Catnip schreef:

Doen ze het in belgie serieus vanaf je 16e elk jaar een inwendig onderzoek? Dat is een flinke geldmachine.

Het wordt aangeraden om vanaf het moment dat je seksueel actief wordt regelmatig op controle te gaan. Bij mij was dat toevallig op die leeftijd.
Geldmachine, ik weet het niet. Mij kost het amper wat, het wordt vergoed door mijn 'ziekenkas' (zorgverzekering).

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 23:33

Wacht maar tot je 50 bent geworden. Dan krijg je een bonus en mag je je boobs laten pletten... :x :x
Ik vind het je reinste mishandeling van één specifieke bevolkingsgroep.
Als mannen hun edele gestel zouden moeten laten platwalsen, en ook nog vrijwillig, dan was het al lang geleden wettelijk veranderd tot een royaal zachtere methode.

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 23:40

Geld machine voor de gezondheidszorg. Want ziekenhuis doet dat niet gratis, die declareren dat gewoon weer bij de ziektenkostenverzekering en die worden uiteindelijk weer door ons betaalt. De gezondheidszorg is erg creatief in creeeren van extra handelingen of controles om de inkomsten op te drijven, maar deze kende ik nog niet.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 23:46

Floortz schreef:
Wacht maar tot je 50 bent geworden. Dan krijg je een bonus en mag je je boobs laten pletten... :x :x
Als mannen hun edele gestel zouden moeten laten platwalsen, en ook nog vrijwillig, dan was het al lang geleden wettelijk veranderd tot een royaal zachtere methode.

Die heb ik ook al twee keer gehad en ben nog geen vijftig. Maar liever 10 minuutje wat gehannes dan alle ellende vandien. je weet wel

Catnip

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 23:47

Ik ga niet bij een ziekenhuis, maar een privépraktijk.

Maar ik ben verder juist ontzettend tevreden over de medische zorg hier, zeker als ik naar het verschil met NL kijk. Onze zorgverzekering kost geen drol, eigen bijdrages zijn minimaal, geen lange wachtlijsten en erg kundige zorg.
Maar goed, dat gaat erg offtopic :)

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 23:48

Floortz schreef:

Dat heb ik ook ooit nog geleerd. Vond dat echt afschuwelijk om te doen bij vrouwen.
Denk als het bij mannen zou moeten dat je gewoon elke 2 jaar een MRI zou krijgen. :D
(alhoewel de meningen waarschijnlijk verdeeld zijn of dat een beter alternatief is)

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 23:52

Ivm de anticonseptiepil moet ik jaarlijks alles laten controleren.
Let wel, woonachtig in duitsland.
Ik moet volgende week weer heen.
Ja het is vervelend, je bent naakt en ze moeten daar nu eenmaal "bezig"
Mij helpt het om vooral erover na te denken dat de arts gewoon elke 5-10 minuten soms deze handeling uitvoert.

Ook word dan de borsten gecontroleerd, het gevoel erbij is niet fijn. Maar het is maar even en je weet dan of je wel of geen ziektes hebt. En dat is een voordeel.

Dit voordeel is meer waard dan het korte rottige gevoel op de stoel

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 23:56

Catnip schreef:
Ik ga niet bij een ziekenhuis, maar een privépraktijk.

Maar ik ben verder juist ontzettend tevreden over de medische zorg hier, zeker als ik naar het verschil met NL kijk. Onze zorgverzekering kost geen drol, eigen bijdrages zijn minimaal, geen lange wachtlijsten en erg kundige zorg.
Maar goed, dat gaat erg offtopic :)

Bestraling zou ik liever in nederland laten doen, want heb in belgie een paar keer echt met mn bek op mn schoenen staan kijken hoe dat daar ging. Maar voor de rest kan nederland echt een voorbeeld nemen aan de gezondheidszorg in belgie is geregeld. Sterker nog, mijn ouders wonen in zeeland en gingen vroeger vaak naar antwerpen naar het ziekenhuis. Altijd snel, goed en fijn geregeld.
Maar inderdaad off topic.