Wat te doen met vermoedelijk gebroken teen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

rox_en_wilvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 05:37

Ik heb toevallig ongeveer 4 weken geleden mijn grote teen verbrijzeld(had goede schoenen aan, maar paard sprong erop) en ben toen gelijk naar de HAP geweest, heb gips gekregen. Inmiddels weer aan het werk :D

Mando

Re: Wat te doen met vermoedelijk gebroken teen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 06:26

Beetje de nacht door gekomen?

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-16 07:59

Bedankt voor alle reacties. Ik heb een naproxen genomen (mocht van de HAP) en ben toen gelukkig in slaap gevallen. Op dit moment valt de pijn heel erg mee, maar ik ga toch even langs de HA want ik vertrouw het niet helemaal.

Ik heb een kort nachtje gehad (sliep om 2 uur) maar ben blij dat ik toch even geslapen heb en de pijn nu te houden is.

Als ik geweest ben zal ik jullie weer even een update geven. :)

Caroline52

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 08:11

Fijn dat de pijn een beetje is afgenomen en dat je nog even hebt kunnen slapen veel succes straks bij de HAP

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-16 08:46

Ik kan pas om 15:50 bij de HA terecht...

Willemina_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 08:50

Jemig zeg! Als je pony zo'n zwelling heeft en duidelijk pijn heeft komt er binnen 10 minuten een dierenarts, maar als mens met dure verzekeringen mag je eerst bijna dood neervallen valt me vaak op.

Sterkte TS, ik duim voor je dat het enkel een kneuzing is!

BiBiQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 09:03

Bizar dat je zo laat terecht kunt. Stel je moet nog naar het ziekenhuis om een foto te maken moet je nog haasten ook. Sterkte!

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-16 09:10

Ik baal er ook flink van en heb nu zoiets van was ik vannacht maar naar de HAP gegaan. Je moet hier echt flink doordrammen wil je voor 12.00 langs mogen komen en het erge is nog dat je dan komt er het onwijs rustig is. :+

Ja, het ziekenhuis is voor ons een half uur rijden dus dat zou inderdaad nog haasten worden ook mocht ik foto's moeten laten maken.

Ik hoop nog steeds op alleen een kneuzing.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 09:23

Goede les geweest inderdaad, maar wordt t niet minder vervelend om.

Als je foto's moet laten maken hoef je niet te haasten hoor. Je komt dan toch bij de seh en die is nog de hele avond en nacht open!

Succes en sterkte

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 09:24

Vorige week mijn kleine teen tegen de poot van mijn tafel geparkeerd #)
Beetje blauw heb m voelen knarsen.Tja ingetapet en stevige schoen. Kleine tenen doen ze niets aan.
Grote teen altijd na laten kijken.
Overigens voormalig werkgever vond dat een collega zich aanstelde na een gebroken grote teen. Moest maar komen werken enz enz.
Totdat het haarzelf overkwam. :+

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 10:03

Vind ik persoonlijk niet goed van de huisarts kant.. Heb je wel verteld dat je denkt aan een breuk? Zou ie toch rekening mee moeten houden dan...

En fijn dat je de nacht een beetje bent door gekomen.

BiBiQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 10:09

Quir, ik kon echt maar tot 17.00 uur naar de röntgenafdeling hoor.
Anders kan je er alleen terecht via de eerste hulp of HAP.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 10:11

verootjoo schreef:
Grote teen is wel belangrijk om naar te laten kijken. Als ie verkeerd groeit kun je problemen met lopen krijgen.
Andere tenen doen ze nooit wat aan.

Niet geheel waar, vorig jaar mijn hele voet in het gips gehad, omdat mijn kleine teen gebroken was.
*je weet wel, zo met je teen op een stoel of tafelpoot, die pijn die iedereen kent... alleen mijn teen was helemaal op zij gebroken, sloeg hem uit reactie terug, en nog was ie scheef. 2 punten gebroken.
En geloof me dat voel je!

Ik zou het wel na laten kijken, het is een belangrijke teen. Maar als hij gebroken is voel je dit vaak wel direct.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 10:15

BiBiQ schreef:
Quir, ik kon echt maar tot 17.00 uur naar de röntgenafdeling hoor.
Anders kan je er alleen terecht via de eerste hulp of HAP.

Verdenking op fractuur komt gewoon in de dienst terecht, dus geen maximale tijd. Soms heeft een ziekenhuis uren waarop zij van patiënten huisartsenfoto's maken, die hebben wel tijden. Maar breuk gaat gewoon de dienst in.

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 10:19

Hier de teen naast m'n grote teen gebroken gehad en daar moest ik ook mee op de foto, ik liep al 3 weken met die teen rond en kreeg op m'n donder dat ik niet eerder was gekomen. Wel had ik het geluk dat het een mooie rechte breuk was die dus al weer aan het helen was, ik kreeg een dakpan constructie dat wil zeggen dat ze 2 tenen aan elkaar tapen zodat dat het meer steun geeft en ik moest toch nog 3 weken rustig aan doen. Dus ook aan andere tenen doen ze wat tenminste hier wel! :j

ivda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 10:21

ik had door tegen een trap aan te lopen vorige zomer ook mijn grote teen gebroken, 6 weken in het gips :( je pijn klinkt als hetgene waar ik ook last van had, dus ik raad gewoon gelijk het ziekenhuis aan, fotootje laten maken!

BiBiQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 10:22

Ik was al lang blij dat ik geen gips kreeg ;)

Ginootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 10:22

Ik heb vorig jaar mijn grote teen gebroken doordat mijn tinker van 650KG erop was gaan staan.. Hij werd niet blauw, niet ontveld niks.. maar toch verticaal door de midden gebroken en 5 weken gips gehad met een loopschoen :(
Sterkte bij de huisarts straks!

Caroline52

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 10:40

Is het niet handiger gelijk naar het ziekenhuis te gaan? Ik had ooit mijn vinger gebroken ik naar de huisarts ligt gekneusd toen dankzij m'n moeder die het niet vertrouwde naar het ziekenhuis en ja hoor gebroken...

jasmijn16

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 10:46

Wat ik heb gedaan toen er een paard van 1.75 met ijzers uit de vrachtwagen van de klep, op mn voet sprong is de volgende ochtend naar de HA, ik kon ook pas ik weet niet host terecht. Bel gewoon de HA en zeg dat er een paard op je voet heeft gestaan en je vergaat van de pijn. Wedden dat je daar dan meteen heen kan? Zodra die mensen hey woord paard horen hebben ze al een plekje voor je. Succes!

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 10:53

Caroline52 schreef:
Is het niet handiger gelijk naar het ziekenhuis te gaan? Ik had ooit mijn vinger gebroken ik naar de huisarts ligt gekneusd toen dankzij m'n moeder die het niet vertrouwde naar het ziekenhuis en ja hoor gebroken...

Je mag niet zomaar naar het ziekenhuis, je moet doorverwezen worden ;)

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-16 10:58

Ik heb vanochtend meteen om half 9 gebeld en verteld dat mijn paard op mijn (blote) teen is gaan staan en dat de pijn niet te uit te houden was dus dat ik graag zo snel mogelijk langs wilde komen. De assistente vroeg of er zwellig was en of ik hem kon bewegen. Hij is gezwollen en ik kan hem alleen met heeeeel veel moeite buigen (dan moet ik echt forceren). Ze vond het verstandig dat ik dan langskwam en dat kon pas om 15:50, het kon echt niet eerder zei ze. :+

Dat vond ik best raar, want de vorige keer dat ik mijn een-na-kleinste teen gebroken had kon ik na sluitingstijd van de praktijk nog komen..

De pijn is op dit moment wel te houden als ik mijn voet omhoog leg en hem niet belast. Ik krijg alleen wel last van de andere kant van mijn voet doordat ik echt niet op mijn teen kan steunen, dus lopen is ook lastig.

Ik hoop wel dat er een foto gemaakt wordt want ik heb echt een raar gevoel 'in' m'n teen. Of dat bij ee breuk hoort weet ik niet. Het is een hele rare pijn. Hoort tintelen ook bij een breuk? Soms tintelt het topje van mijn teen (boven m'n nagel) namelijk. Maar ik dacht dat dat misschien komt van het omhoog houden.

Zomaar naar het ziekenhuis kan niet. We wachten dus maar even af.
Laatst bijgewerkt door Eunomia op 10-05-16 11:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 11:02

Wie weet is de huisarts momenteel op ronde, een gebroken teen moet naar gekeken worden maar is natuurlijk niet levensbedreigende. Als het goed is zit die er morgen nog wel immers. :)
Hoe vervelend het ook is, probeer gewoon af te wachten. Neemt de pijn niet een beetje af wanneer je je voet hoog houdt. Als je die mogelijkheid hebt?

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-16 11:06

Judith_ schreef:
Wie weet is de huisarts momenteel op ronde, een gebroken teen moet naar gekeken worden maar is natuurlijk niet levensbedreigende. Als het goed is zit die er morgen nog wel immers. :)
Hoe vervelend het ook is, probeer gewoon af te wachten. Neemt de pijn niet een beetje af wanneer je je voet hoog houdt. Als je die mogelijkheid hebt?

De huisarts zit van 8.00 tot 12.00 in de praktijk, heeft dan ronde en zit er dan 's middags weer. Er zijn ook altijd twee huisartsen in de praktijk, waarvan er maar één ronde doet. :) Ik snap dat het geen reuze prioriteit heeft, maar sommige mensen kunnen eerder terecht en hebben alleen een gescheurde nagel bij wijze van spreken. :P

Ik lig de hele tijd met mijn voet omhoog en dat werkt erg goed. Ik ben gelukkig vrij van school en moet toch leren voor mijn examens, dus ik hoef niet veel te lopen o.i.d.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 11:07

Is toch logisch dat je niet a la minute langs kan komen? En je mag gewoon op dezelfde dag als dat je belt :) het is ook niet bepaald een spoedeisende of levensbedreigende situatie ;)