Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
TessaVB schreef:Hier ook eentje! Mijn hele familie aan m'n moeders kant heeft het. Het enige waar ik achter ben gekomen is dat ik geen boontjes kan eten, zoals doperwtjes, kapucijners, veldertjes etc.. En die vind ik juist zo lekker
Debbels schreef:Hier ook erge buikklachten. Veel last van obstipatie en daardoor enorme buikpijn en een opgeblazen buik (heb 's ochtends een broekmaat kleiner dan 's avonds).
Ook een hele tijd psylliumvezels gebruikt, maar dit hielp niks. Sinds gisteren gebruik ik lactulose en heb vannacht wakker gelegen van de buikkrampen die ik er van kreeg, maar gelukkig komt er wel weer wat beweging in m'n darm. Nu ook enorme last van misselijkheid (maagzuur?), maar ik hoop dat dat over gaat als ik de lactulose een tijdje gebruik.
Merk dat ik reageer op melkproducten, dus toetjes na het eten etc. doe ik niet meer. Verder heb ik al een hoop allergieën, dus zit er niet zo op te wachten om nog meer dingen uit te moeten sluiten, want dan kan ik helemaal niks meer eten...
Binnenkort een echo om naar m'n darmen te laten kijken. Ben benieuwd.
Tink89 schreef:Ik schop dit topic even bewust omhoog.
Huisarts heeft een paar weken geleden ook PDS geopperd nadat we crohn, CU, wormen, parasieten, pfeiffer en coeliakie hebben uitgesloten.
Ik ben het alleen (nog) niet eens met de diagnose. Er loopt daarom nu een second opiniontraject. Heel benieuwd wat daaruit komt.
In de tussentijd leef ik op paracetamol en witbrood. Dat houd ik binnen en zorgt voor krampen die uit te zitten zijn. Volkorenbrood - wat ik tot december standaard at - kan ik niet meer verdragen, helaas. Ook fruit valt vaak slecht. Groente (met name gekookt) gaat wel goed.
Debbels schreef:Hier ook erge buikklachten. Veel last van obstipatie en daardoor enorme buikpijn en een opgeblazen buik (heb 's ochtends een broekmaat kleiner dan 's avonds).
Ook een hele tijd psylliumvezels gebruikt, maar dit hielp niks. Sinds gisteren gebruik ik lactulose en heb vannacht wakker gelegen van de buikkrampen die ik er van kreeg, maar gelukkig komt er wel weer wat beweging in m'n darm. Nu ook enorme last van misselijkheid (maagzuur?), maar ik hoop dat dat over gaat als ik de lactulose een tijdje gebruik.
Merk dat ik reageer op melkproducten, dus toetjes na het eten etc. doe ik niet meer. Verder heb ik al een hoop allergieën, dus zit er niet zo op te wachten om nog meer dingen uit te moeten sluiten, want dan kan ik helemaal niks meer eten...
zerena schreef:henshem schreef:Ook ik heb jarenlang last van buikklachten gehad en de diagnose pds van de internist gehad. Toch aan de huisarts een doorverwijzing gevraagd naar een allergoloog. Ik blijk een nikkelallergie te hebben (ook voor voeding waar nikkel in zit) en had een histamine intolerantie. De laatste is na anderhalf jaar diëten nu redelijk op zijn retour.
Dit vind ik interessant.
Wat voor buik klachten had/heb je?
Ik vooral last van het bij lange na niet elke dag naar de wc gaan.
Maar ik heb een koper spiraal gehad, waar ik dus echt niet tegen kan.
Ook kan ik bijv niet over de achterkant van een horloge of de gesp van een broekriem.
Janneke2 schreef:Debbels schreef:Hier ook erge buikklachten. Veel last van obstipatie en daardoor enorme buikpijn en een opgeblazen buik (heb 's ochtends een broekmaat kleiner dan 's avonds).
Naar hoor!
Ik vind het wel apart dat je slecht tegen melkproducten kunt en dan een medicijn krijgt dat, zoals dat dan heet 'een synthetisch derivaat van lactose' is.
Het doel van deze bewerkte lactose is niet echt dat het wordt geabsorbeerd, maar dat het door de darmflora omgezet in organische zuren zoals melk- en azijnzuur. De hierdoor teweeggebrachte daling van de pH (=extra aangemaakte zuren is een lagere pH) kan klachten verminderen, maar dan moet je die darmflora dus wel hebben.
Wat is het doel van die echo?
(De diagnose 'achter' de aanduiding pds is goed met ontlastingsonderzoek te stellen, maar er kunnen natuurlijk andere klachten zijn waarbij een echo zin kan hebben.)
En allergieën kunnen wel weer overgaan ("je groeit er overheen") als jede pds gericht aanpakt.
henshem schreef:Tink89 schreef:Ik schop dit topic even bewust omhoog.
Huisarts heeft een paar weken geleden ook PDS geopperd nadat we crohn, CU, wormen, parasieten, pfeiffer en coeliakie hebben uitgesloten.
Ik ben het alleen (nog) niet eens met de diagnose. Er loopt daarom nu een second opiniontraject. Heel benieuwd wat daaruit komt.
In de tussentijd leef ik op paracetamol en witbrood. Dat houd ik binnen en zorgt voor krampen die uit te zitten zijn. Volkorenbrood - wat ik tot december standaard at - kan ik niet meer verdragen, helaas. Ook fruit valt vaak slecht. Groente (met name gekookt) gaat wel goed.
Misschien toch eens aan een nikkelallergie denken. In volkorenbrood en ook veel fruitsoorten komt nikkel van nature voor. Met mijn nikkelallergie mag ik ook alleen witbrood, maïsbrood of 100% speltbrood eten.
A3a1 schreef:Heeft iemand hier ervaring mee?
Het lijkt erop dat er steeds meer normale voeding is waar ik enorm op reageer door accute diarree en buikkramp.
Ik kom er alleen niet achter wat het is.
Uit allergie test komt niks.
Freya6 schreef:A3a1 schreef:Heeft iemand hier ervaring mee?
Het lijkt erop dat er steeds meer normale voeding is waar ik enorm op reageer door accute diarree en buikkramp.
Ik kom er alleen niet achter wat het is.
Uit allergie test komt niks.
Je kunt het beste laten testen bij een natuurarts, homeopaat of bioresonatietherapeut. Die kunnen veel meer dingen testen.
Sowieso is alles uit de supermarkt bewerkt en met rotzooi volgestopt. Je kunt het beste zo puur mogelijk eten. Laat anders eerst even tarwe weg en eet speltbrood, en zuivel even uit je dieet laten. Misschien knapt dat al op.
Darah3 schreef:Mee eens Tink89![]()
Het is niet iets wat je zomaar moet doen, heeft ook weinig zin omdat je niet weet waar je moet beginnen.
Zonder mijn allergoloog en dietiste was ik geen zak opgeschoten, want van sommige allergieën krijg ik nauwelijks klachten (maar die helpen wel mee aan opstapeling van allergenen, wat weer klachten veroorzaakt).
_soraja_ schreef:Hier ook een gevalletje PDS. Sinds baby af aan kon ik al niet tegen lactose. Sinds een aantal jaar kreeg ik extra buikklachten.
Ik ben nu bezig met het FODMAP dieet en zolang ik in de eliminatie fase blijf zijn mijn klachten houdbaar. Helaas lijkt het alsof ik op alle groepen die uitgesloten zijn reageer.. Fructose lijkt nu samen met lactose de grootste boosdoener te zijn, maar ook van alle andere groepen worden mijn klachten dus weer erger. Heel frustrerend omdat het toch een behoorlijk eenzijdig en ingewikkeld dieet is.
Wat ik het lastigst vind is om mensen te informeren wat ik allemaal niet kan eten en waarom. Hoe gaan jullie daar mee om?