Eiceldonatie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-16 19:24

Wat een reacties in korte tijd!

Ik had ook rekening gehouden met de minder leuke reacties.
Deze krijgen we in het echt natuurlijk ook.
Alleen durven ze sommige reacties niet recht in je gezicht natuurlijk te geven.
Mijn vriendinnen weten het ook en willen bv ook niet doneren.
En de 1 heeft er een mening bij en de ander niet. Daar hebben we alle begrip voor.
Dat is geen probleem en iedereen haar goed recht.

Tuurlijk we weten allemaal dat als het lukt het kindje de gegevens kan opvragen.
Wij zijn ook met de donor ook overeen gekomen dat we er geen geheim over maken.
Er gaat dan straks vertelt worden dat het eitje van de donor komt.
Maar dat hij of zij in mama is gegroeit en uit mama is gekomen.

Je geeft als donor een bouwsteentje af en geen kindje.
Laatst bijgewerkt door Linnie050 op 01-05-16 19:31, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 19:25

Michelle77 schreef:
_San87_ schreef:
Het was mijn bedoeling niet om te kwetsen :). Mocht mijn opmerking kwetsend over zijn gekomen, dan mijn excuses.

Mijn mening blijft echter dezelfde.

:)

Ze zeggen niet voor niets, het is de toon die de muziek maakt toch?

Dit soort dingen ligt gewoon altijd gevoelig, voor beide kanten denk ik.

Ik vind 'lukt het niet, dan lukt het niet' geen vreselijke opmerking. Maar dat is hoe je erin staat, denk ik :). Het was iig niet kwetsend bedoeld.

dromertje2

Re: Eiceldonatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 19:27

Als je geen kinderwens hebt, is dat inderdaad een gewone opmerking, zonder lading.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 19:29

Ik vind een eicel wel iets meer dan 'een bouwsteentje', het is samen met de spermacel het meest essentiele detail aan het maken van een kind. Zonder eicel of sperma geen kind.

chanel1985 schreef:
Als je geen kinderwens hebt, is dat inderdaad een gewone opmerking, zonder lading.

Genoeg mensen met kinderwens die het ook een gewone opmerking vinden :). Die opmerking zelf ook bezigen. Maar goed, dat is verder niet van belang.

rainbow8

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 19:30

Sorry TS.. Ik ben 44, anders had ik je wel willen helpen.. Heb er een paar jaar geleden met een nichtje voor gestaan.. Maar toen bleek dat haar nu ex onvruchtbaar was en niet zij.. Anders had ze m'n eitjes wel mogen hebben.. Ik heb er toch niets meer aan..

Carr_friesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 19:42

_San87_ schreef:
Ik vind 'lukt het niet, dan lukt het niet' geen vreselijke opmerking. Maar dat is hoe je erin staat, denk ik :). Het was iig niet kwetsend bedoeld.

chanel1985 schreef:

Daar sla je de spijker op z'n kop chanel.
Voor iemand zonder kinderwens is het inderdaad maar een opmerking zonder lading.
Dat dacht ik ook.. Totdat wij gingen proberen en het nu na inmiddels 1,5 jaar nog steeds niet is gelukt.

Dat is geen kwestie van 'Oh, m'n mascara is op. Nouja, dan maar geen mascara hè'
Nee, dat is een lang gekoesterde wens, een natuurinstinct wat diep van binnen zit.
En dat lijkt dan ineens niet door te gaan.
Je voelt je onzeker, en verraden door je eigen lijf.
En dat hoeft er dan zeker niet nog eens ingewreven worden door buitenstaanders omdat zij nou eenmaal hun eigen mening mogen hebben.

Tuurlijk, iedereen mag zijn eigen mening hebben hier in Nederland.
Maar dat betekend niet dat je die dan maar overal moet gaan verkondigen.
In sommige situaties en bij gevoelige onderwerpen zoals deze zou het van wat meer respect getuigen als mensen dit soort uitspraken gewoon voor zich zouden houden.

Het voegt niks toe aan het topic en zet ook geen nuttige discussie op touw want dit is geen discussie topic over wel of geen kinderen krijgen, maar een topic van iemand waarbij het helaas niet natuurlijk lukt.

Ook al is het voor sommigen maar een uitspraak zonder lading.
Voor enkelen hier heeft zo'n uitspraak dus wel degelijk een (heftige) lading.

Nogmaals, ik wil niemand de mond snoeren en iedereen mag zijn mening hebben.
Maar hou er alsjeblieft dan wel rekening mee in wat voor topic je deze post. :)

maava

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 19:43

Ik zou heel graag eicel donor worden! Nu niet maar later misschien wel, alleen jammer dat dat via een hormoon behandeling en een punctie. De hormonen zelf zijn heen probleem maar ik neem aan dat je door die behandeling ook weer ongesteld (kan?) word(en). Dat zal het hem niet voor me worden maar stiekem hoop ik dat er ernaast zit. Wanneer ik mijn spiraaltje moet vervangen wacht ik graag een aantal weken om te kunnen doneren. :j
Vind het een heel fijn idee dat ik iemand op zon manier kan helpen em gelukkig maken.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 19:47

Ik sta er voor open om dat over een jaar of wat te doen mits ik zelf kinderen heb. Ik heb ook niet het idee dat ik een kind weggeef, het zit niet in mijn buik en het komt niet uit mijn foef. :D

blubjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 19:51

wat ontzettend goed dat je dit openbaar zet, ik had er zelf nog nooit van gehoor. Maar kan me heel goed indenken dat het nodig is.
Zelf zit ik helaas niet ruim in de eitjes en zijn we zelf sinds een half jaar in een vruchtbaarheidstraject gestapt. Dus helpen zit er helaas niet in.

Ik denk dat degenen die de 'harde' opmerkingen maken gewoon echt niet snappen wat een onvervulde kinderwens is. Hoe het je elke maand weer bezig houd, het 'moeten seksen' op bepaalde dagen, elke maand weer de teleurstelling dat het niet gelukt is. Dat snap je pas als je er midden in zit.
Zelf had ik ook nooit gedacht dat ik wou laten checken waarom een zwangerschap uitblijft. Maar toen het wel lang duurde voordat ik zwanger was van nr 1 toch de stap naar de huisarts gezet. Die wou niks doen voordat we een jaar bezig waren en prompt, na een jaar was ik zwanger.
Van onze jongste was ik vrij vlot zwanger.
Maar nu zouden we heel erg graag nog een derde willen en inmiddels weten we dat het een wonder is dat onze 2 jongens er zijn zonder medische hulp.

Ik hoop werkelijk dat jullie engeltje jullie zou kunnen helpen. Als het had gekund had ik me gelijk aangemeld. Juist omdat ik weet wat het is om een onvervulde wens te hebben.

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 19:56

Carr_friesje schreef:
_San87_ schreef:

chanel1985 schreef:

Daar sla je de spijker op z'n kop chanel.
Voor iemand zonder kinderwens is het inderdaad maar een opmerking zonder lading.
Dat dacht ik ook.. Totdat wij gingen proberen en het nu na inmiddels 1,5 jaar nog steeds niet is gelukt.

Dat is geen kwestie van 'Oh, m'n mascara is op. Nouja, dan maar geen mascara hè'
Nee, dat is een lang gekoesterde wens, een natuurinstinct wat diep van binnen zit.
En dat lijkt dan ineens niet door te gaan.
Je voelt je onzeker, en verraden door je eigen lijf.
En dat hoeft er dan zeker niet nog eens ingewreven worden door buitenstaanders omdat zij nou eenmaal hun eigen mening mogen hebben.

Tuurlijk, iedereen mag zijn eigen mening hebben hier in Nederland.
Maar dat betekend niet dat je die dan maar overal moet gaan verkondigen.
In sommige situaties en bij gevoelige onderwerpen zoals deze zou het van wat meer respect getuigen als mensen dit soort uitspraken gewoon voor zich zouden houden.

Het voegt niks toe aan het topic en zet ook geen nuttige discussie op touw want dit is geen discussie topic over wel of geen kinderen krijgen, maar een topic van iemand waarbij het helaas niet natuurlijk lukt.

Ook al is het voor sommigen maar een uitspraak zonder lading.
Voor enkelen hier heeft zo'n uitspraak dus wel degelijk een (heftige) lading.

Nogmaals, ik wil niemand de mond snoeren en iedereen mag zijn mening hebben.
Maar hou er alsjeblieft dan wel rekening mee in wat voor topic je deze post. :)

Maar bij elke lichamelijk afwijking (ziekte) voel je je onzeker en in de steek gelaten door je lijf. Dus ondanks wel/geen kinderwens is dat voor vele voor te stellen. En zeker voor mij

Het is een topic over eicel donatie en het is een argument voor mij om het niet te doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 20:16

Het is van mij uit niet kwetsend bedoeld hoor. Het is gewoon één van mijn overwegingen om nooit een eicel te doneren. Ik vind het erg dat er mensen zijn die geen kinderen kunnen krijgen en ik snap dat het verdriet daarover heel groot kan zijn. Maar voor mij persoonlijk zijn er gewoon grenzen in hoe ver je mag gaan om je wens toch in vervulling te laten gaan. En voor mij ligt die grens bij het gaan gebruiken van genetisch materiaal van vreemden. Het lijkt mij beter dat mensen leren dealen met een kinderloos leven dat dat ze dat soort stappen nemen om toch een kind te krijgen.

Maar nogmaals: dat is mijn persoonlijke mening, mijn eigen overwegingen, een van de redenen waarom ikzelf nooit mijn eicellen zou doneren. Niets meer dan dat. En ik snap natuurlijk heel goed dat er anderen zijn die er heel anders over denken. En ik wil die mensen absoluut niet kwetsen. Laat staan veroordelen. Of doen alsof het een makkie is om ongewenste kinderloosheid een plek te geven in je leven. Het is enkel een weergave hoe ik er zelf over denk. Niks meer of minder dan dat.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 20:18

Ik wilde graag eicellen doneren. Ik heb zelf absoluut geen kinderwens en mijn man ook niet. Ik weet al vanaf ik zelf een klein kind ben dat ik dit niet wil. Maar ik mag er niet aan mee doen... omdat ik te jong ben/nog geen kinderen heb.
Omdat er een risico is op onvruchtbaarheid :? Ja dat zou voor mij geen slechte bijkomstigheid zijn... dat scheelt dan weer een paar keer debat met de artsen en de psycholoog. Over mijn sterilisatie die ze om dezelfde redenen tot nu toe weigeren te doen :')

Ik vind het echt zonde... ik zelf wil geen kind. Maar ik zou wel graag anderen willen helpen die het wel willen maar niet kunnen... maar helaas tot nu toe geen mogelijkheid.

wishmelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 20:19

Ik kan best verstaan als je echt koste wat kost een kind wil hebben (ivf, eiceldonatie,...)
Persoonlijk ben ik van het principe zoals een aantal anderen dat de natuur zijn gang moet gaan en als het niet lukt dan zal er wel een reden zijn dat het niet lukt... Ik wil hier zeker geen kwaad bloed mee zetten en ik ben er zullen een aantal het moeilijk hebben met mijn opmerking. Maar vroeger voor de medische wereld zover stond, was dit dus ook gewoon de realiteit...

Ter info wij hebben een kinderwens en wij gaan niet verder dan de natuurlijke methode (om de reden die ik hierboven beschreef). Zelf zou ik dus nooit een eicel doneren, omdat het belangrijke genen van mij zal meehebben en daarnaast hoef ik geen extra hormonentroep. (dit is mijn persoonlijke mening)

Ik snap dat je op dit onderwerp ook wat aandacht wil vestigen, voor mensen die er op moeten hopen is het inderdaad fijn als er meer mensen zijn die weten hoe ze dit moeten doen... Dus ik hoop dat het voor jou alsnog lukt ts, met iemand die haar eicel wel wil afstaan ;)

lovecappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 20:20

Vind dit ook wel een interssant onderwerp :)
Eigenlijk nog nooit over nagedacht, en überhaupt nooit geweten dat er echt zo'n grote vraag naar was.
Zit er nu wel serieus over na te denken om dit eens helemaal uit te zoeken etc. en misschien over een paar jaar wat te doneren :)

Gewoon even ter extra informatie, om er een beter beeld bij te krijgen; Heeft dit nog verdere gevolgen op bijvoorbeeld mijn eigen vruchtbaarheid, als ik ooit zelf kinderen zou willen?
Zou kunnen dat dit al ergens genoemd is, sorry als ik hier overheen heb gelezen :j

Ik word in Augustus 'pas' 18, dus heb inprincipe nog genoeg tijd.
Heb zelf voorlopig ook nog geen kinderwens ( :') ), dus zo'n hormoonbehandeling lijkt mij ook niet zo'n probleem. En dat het niet anoniem is vind ik ook geen probleem, vind ik ergens juist wel leuk :o

Ik ga hier eens wat meer informatie over opzoeken :j

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 20:21

lovecappie schreef:
Gewoon even ter extra informatie, om er een beter beeld bij te krijgen; Heeft dit nog verdere gevolgen op bijvoorbeeld mijn eigen vruchtbaarheid, als ik ooit zelf kinderen zou willen?
Zou kunnen dat dit al ergens genoemd is, sorry als ik hier overheen heb gelezen :j

Ja je kan er onvruchtbaar door worden, voortijdig in de overgang komen of aan overlijden. :+
Google maar eens OHHS ovarian hyperstimulation syndrom
Laatst bijgewerkt door HippoLogic op 01-05-16 20:29, in het totaal 1 keer bewerkt

smurfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 20:23

Ik vind persoonlijk een eicel donatie veel minder froeten in de natuur dan bijvoorbeeld bevruchting op het petrie schaaltje. En het inspuiten van een vrouw en dat heel veel jaren doen, kan ook niet bevorderlijk zijn voor een lijf. Als uit onderzoek blijft dat bij de vrouw de eicellen er niet zijn. Of niet goed genoeg. En je kan dat oplossen door een eicel van iemand anders in te zetten. Dan doe je de verder niet veel veranderen of manipuleren. En dat de ontvanger dan toch want injecties nodig heeft. Kan ik dan wel begrijpen. Maar een vrouw die al 3 jaar bezig is met iui of andere hormoon ondersteunende zaken. Dat lijkt me een aanslag voor het lichaam, maar ook vooral voor de geest.

Toch ben ik blij dat het bestaat voor iedereen hoor. Houd me ten goede

HippoLogic schreef:
lovecappie schreef:

Ja je kan er onvruchtbaar door worden of aan overlijden.

Maar dat zijn toch niet alleen maar de verdere gevolgen?
Laatst bijgewerkt door smurfje op 01-05-16 20:25, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 20:25

smurfje schreef:
Ik vind persoonlijk een eicel donatie veel minder froeten in de natuur dan bijvoorbeeld bevruchting op het petrie schaaltje. En het inspuiten van een vrouw en dat heel veel jaren doen, kan ook niet bevorderlijk zijn voor een lijf. Als uit onderzoek blijft dat bij de vrouw de eicellen er niet zijn. Of niet goed genoeg. En je kan dat oplossen door een eicel van iemand anders in te zetten. Dan doe je de verder niet veel veranderen of manipuleren. En dat de ontvanger dan toch want injecties nodig heeft. Kan ik dan wel begrijpen. Maar een vrouw die al 3 jaar bezig is met iui of andere hormoon ondersteunende zaken. Dat lijkt me een aanslag voor het lichaam, maar ook vooral voor de geest.

Toch ben ik blij dat het bestaat voor iedereen hoor. Houd me ten goede

Maar voor je kunt doneren moet je ook aan de hormoonspuiten... Niks natuurlijks aan, als je die redenatie wilt gebruiken? No offence verder.

lovecappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 20:26

HippoLogic schreef:
lovecappie schreef:

Ja je kan er onvruchtbaar door worden of aan overlijden.

Ik lees het net inderdaad. Toch overheen gelezen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 20:35

linnie050 schreef:
Je geeft als donor een bouwsteentje af en geen kindje.

Ik denk dat niet iedereen dat zo ervaart. Ikzelf in ieder geval niet. En dat is precies de reden dat ik er geen voorstander van ben. Ik zie het als veel meer dan het afgeven van slechts een bouwsteentje.

Zoveel eigenschappen zijn erfelijk. De kleur van je ogen, je haar, je lengte... Maar ook je intelligentie, karakter en persoonlijkheid ligt voor een deel vast in je genen. Een kind komt niet op de wereld als een onbeschreven blad. Als het op de wereld komt, ligt er al een basis in het DNA. En de helft van dat DNA komt bij degene vandaan die de eicel heeft geleverd. Voor mij voelt dat als een stuk weggeven van mezelf. Als een wezen waar je iets unieks mee deelt. Wat uit mij voortkomt. Waar je een bloedband mee hebt. Ook al heb je het niet zelf gebaard. En dat...dat is toch zoveel meer dan slechts een bouwsteentje!

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 20:36

Ik denk niet dat een kind dat zo ervaart, anders zou hij/zij ook niet op zoek naar de biologische ouder(s). ;)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 20:42

Carr_friesje schreef:
egnie schreef:
TS Ik hoop dat met jullie donor alles goed gaat komen.

Er staan best pittige reacties bij. Ik snap de reactie wel, maar om nou te zeggen leer er maar mee leven dat je geen kinderen kunt krijgen vind ik wel pijnlijk om te lezen. In mijn ogen hoef het niet dubbel ingewreven te worden en vind het niet chique om het zo te vermelden. Maar goed dat is mijn mening.

En ironisch genoeg komen dit soort reacties vaak (even voor de duidelijkheid; niet altijd) van mensen die hun gezinnetje prima voor elkaar hebben met een paar leuke koters of mensen die absoluut geen kinderwens hebben.
Het is oh zo makkelijk gezegd.. 'je leert er maar mee leven'
Als je niks aardigs te zeggen hebt hou dan gewoon je mond...
Moeite met zwanger raken/geen kinderen kunnen krijgen is al pijnlijk genoeg. Dat hoeft niet extra ingewreven te worden door dit soort misselijke uitspraken.

Je kan niet altijd alles hebben wat je wil, ik wil gezond zijn. Dat gaat er ook niet van komen. Dus leer je er mee leven. Heeft niks te maken met het prima voor mekaar hebben maar wel realistisch zijn.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 20:44

Maar als er een behandeling zou zijn voor jou ziekte, zou je dat dan niet doen?
Waarom dan geen behandeling om een kinderwens te voltooien?

Youknowme

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 20:45

Ayasha; Dus jij zal ook nooit een lever/nier whatever accepteren als je deze nodig hebt omdat de jouwe het niet meer doet?

Ik heb er ook wel over nagedacht, ik heb naalden fobie en kan niet tegen hormonen. Maar ik ben 24 jaar en heb dus nog 12 jaar te gaan, wellicht dat ik toch nog eens overstag ga. Ik zie het niet als mijn kindje maar zoals iemand hier mooi zei een bouwsteen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 20:47

Youknowme schreef:
Ayasha; Dus jij zal ook nooit een lever/nier whatever accepteren als je deze nodig hebt omdat de jouwe het niet meer doet?

Een leven redden is iets anders dan een nieuw leven maken he? Kan je niet vergelijken.

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 20:49

Hier een ervaringsdeskundige wbt hormonen!
Niet vanwege eicel donatie, maar om zelf zwanger te worden. Het spuiten en de effecten van de hormonen zijn echt niet noemenswaardig geweest bij mij. Heb 1x een huilbui gehad :Y)

Bij de mensen die tegen zijn ben ik wel benieuwd of ze ook tegen spermadonatie zijn?

Het is zo gemakkelijk om te zeggen ik zou alleen willen als het natuurlijk lukt. Maar als het dan niet lukt ben je echt wel heel erg bereid verder te gaan.
Het is geen kwestie van schijnbaar is het lichaam niet in staat dus dan is dat zo.
Ik werd maar niet zwanger door een zeer heftige schildklierontsteking bijvoorbeeld. Dat geeft een grote hormonale disbalans en kan gewoon heel lang duren voor het weer loopt.
En zo zijn er meer dingen. Bijv verkleving door chlamydia.