Herstel na een val; Zware bekkenkneuzing

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anne.

Re: Herstel na een val; Zware bekkenkneuzing

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-16 23:50

A3a1, Ik voel echt de drang weer te reageren op die onzinverhalen van je, maar ik doe het niet. Ik heb geen zin om me te verantwoorden tegenover jou.

Little_Gift Ik weet wat de fysio voor mij in dit geval kan betekenen en ik weet ook dat ik dit niet alleen kan omdat ik hier al ervaring mee heb. Ik heb inderdaad ook veel horrorverhalen gehoord over therapeuten die geen idee hadden waar ze mee bezig waren, gelukkig heb ik een vrouwtje die van mijn problemen af weet en die dit hopelijk ook op kan pakken :)

knetterhard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 21:06

Ik raad je aan om eens een afspraak te maken bij de chiropractor :)

Ann99

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 21:20

Anne. schreef:
@ A3a1
Wauw. Wat heeft mijn bezoek aan de fysio te maken met stijgende zorgpremies?
Ik ben tot 2 jaar terug vaste klant geweest bij de fysio omdat ik een hypermobiel bekken heb. Ik denk niet dat het overbodige luxe is om even langs te gaan om te checken wat die opdonder met mijn spieren en banden heeft gedaan. ;)

@bigone Ik ben ook niet zomaar ineens gestopt met pijnstilling ;) Ik had tot gisteren afgebouwd naar het minimale wat ik kon hebben en gisteren dan zonder.

So true, is zeker geen overbodige luxe om naar de fysio te gaan. En je betaald ook gewoon premie.
Veel sterkte. En geduld en rust is ook belangrijk. Wees wel heel voorzichtig met welke fysio je kiest! Slechte fysio's kunnen juist weer meer schade aanrichten zoals little_gift zegt.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 01:47

A3a1 schreef:
Jij juicht het toe en ik juich het niet toe.
Ik vind dat jij onzin uitkraamt en jij van mij.

:D

Gut ik hou liever aan mijn eigen ervaringen vast.

Een kneuzing gaat vroeg of laat vanzelf over.
Ik was ook bang vorig jaar dat er iets verkeerd kon gaan.
Maar de raad die ik kreeg klopte gewoon.

Er zijn foto's gemaakt, tanden op elkaar.

En denk je echt dat de zorgverzekeraars een liefdadigheidsinstelling is. Als die veel moeten betalen gaan de premies omhoog.
En als er veel van aanvullende verzekeringen gebruik wordt gemaakt , door mensen die het niet nodig hebben, gaat de premie voor de aanv.verzekering onevenredig omhoog.
Dat is voor mensen met lage inkomsten enof die chronisch ziek zijn wel een punt.

nou ik denk de premies van hele andere dingen omhoog gaan topsalarissen bv , en als je zorg nodig hebt heb je er recht op al helemaal als je er voor betaald.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 10:41

Een jaar of 13 geleden heb ik dit ook gehad. Kleine welshpony gaf me vliegles :D
Geen pijnstilling gehad, wel het advies om het 6 weken rustig aan te doen en dan rustig aan weer op te bouwen met lopen.
Omdat ik destijds in een flat woonde zonder lift, weer 6 weken bij mijn moeder gebivakkeerd.
Bij mij is alles helemaal goed gekomen, juist omdat ik niet overbelast heb.
Vandaar dat ik de combinatie van pijnstilling en bewegen een beetje vreemd vind. Juist door die pijnstilling ga je snel te veel doen waardoor je lichaam niet de tijd krijgt om fatsoenlijk te herstellen.
Fysio heb ik ook niet nodig gehad :n

dwaallicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 00:47

A3a1 schreef:
Hypermobiel zijn is alleen een extra rede om gewoon te blijven bewegen.
Geen rede voor fysiotherapie.
In dit geval zeg ik: gewoon bikkel zijn.
Er staat niks waarvan ik zeg, je moet dit onder begeleiding doen.

Dus:
Rest my case.

Sorry, maar jij kan niet in haar lichaam kijken en geeft onzinnig advies. Naar mijn idee geniet je er ook van om dit topic een beetje op te ruien...

Juist doordat ts hypermobiel is, kan haar bekken scheef gaan staan. Dat kan binnen een paar dagen al gebeuren. Dus die foto's van 3 weken terug hoeven weinig te zeggen. Door de pijn kun je jezelf verkeerd gaan belasten waardoor je een voorkeurshouding ontwikkelt. Hiermee houd je vervolgens de pijn weer in stand. Een goede bekkenfysio kan voelen/zien of het scheef staat en waar, en evt. waar nodig manipuleren.

De bekkenfysio waar ik loop kan mij met een behandeling van een half uur relatief pijnvrij krijgen voor een paar dagen. Helaas komt de pijn wel weer terug, omdat de banden momenteel te slap zijn (zwangerschapsgerelateerd) echter met de juiste belasting en goede oefeningen om de symmetrie te behouden, blijft het draaglijk.
Mijn bekkeninstabiliteit hangt ook samen met het feit dat mijn bekken scheef staat, en hoe komt dat... Door een harde val.

Dus ts, bezoek een bekkenfysio! Al ga je alleen maar voor een checkup... Mij wordt zwemmen trouwens afgeraden.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 01:03

hoi ik ben het wendy toch gelijk geven want het is zeker zo dat je met pijnstillers teveel doet, bewegen is goed maar met mate dat is zeker zo.

_Milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 01:04

Ik ben 7 maanden geleden van knollie afgevallen, op men stuitje dacht ik.

Na drie weken werd de pijn niet beter maar slechter. Op maar de fysio, daar was de conclusie het is niet je stuitje maar je heiligbeen die zwaar gekneusd is.

Ik moest het 6 weken met pijnstillers aankijken, en als het dan niet beter ging terug komen.
Na drie maanden ging het niet veel beter, dus toch maar weer gebeld.

Nader onderzoek door de fysio, waaruit kwam dat ik niet alleen een zwaar gekneusd heiligbeen had maar ook een scheve onderrug wervel en scheve wervels tussen mijn schouderbladen.

Ben nu een aantal weken in behandeling, en hoef pas weer heen als ik last krijg. Maar ben al 7 maanden verder en kan nu eindelijk weer 4 werkdagen lichamelijk volbrengen..

melanie0906

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 01:33

Anne lekker doen wat je zelf wilt hoor! Ik ben in mn armen schouders knieen heupen handen en voeten hypermobiel. En weet hoe drama het is met kneuzigen ed. Met mn verrekte kniebanden naar de fysio geweest heeft me heel veel goeds gedaan. Zelf was het me niet gelukt om mijn knieen zo aan te sterken! Eerst kon ik geen 10 minuten staan en nu draai ik op mijn werk (kok) dagen van 12/14 uur en heb er totaal geen last meer van! Met mijn gebroken hand nooit iets van oefeningen gedaan en ik heb er elke dag nog last van!

Mijn tip ga liever een keer te veel naar de fysio dan te weinig! Je bent er voor verzekerd dus dan is een afspraak maken al weer wat makkelijker. Mocht de fysio het niet nodig vinden zal je dat wel te horen krijgen en dan is er nog geen man overboord. Alleen weet je voor jezelf teminste dat je het goede gedaan hebt!! Succes nog!

Ineke2

Re: Herstel na een val; Zware bekkenkneuzing

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 08:02

Pijnstillers met een zware kneuzing in combi met rustig bewegen word juist vaak gedaan. Als je geen pijnstillers neemt bij zo'n kneuzing ga je enorm verkrampt bewegen wat erg slecht is en herstel zeker niet bevorderd. Je gaat dan van de pijn stil blijven zitten wat stijfheid in de hand werkt, iets wat je liever niet wil.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 12:00

Pijn is functioneel bij activiteit, maar als je in rust ook veel pijn hebt zijn pijnstillers wel handig. Mijn arbo arts zei ook, als je al zoveel pijn hebt bij liggen, dan zijn pijnstillers wel nodig want slaap is wél functioneel voor het herstel. De pijn op dat moment niet. Zelfde kan ook zijn voor een kneuzing, als je continu pijn hebt en daardoor juist minder beweegt, is pijnstilling wel wenselijk. Ongeforceerd blijven bewegen is belangrijk voor het soepel houden en zal uiteindelijk het herstel bevorderen.

Maar goed, ts heeft al fijne pijnmedicatie gelukkig :)

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-16 17:50

Wendy; Zonder pijnstilling kon ik helemaal niets door de pijn en omdat ik toch moest bewegen om die kneuzing een beetje soepel te krijgen, ben ik aan de pijnstilling gegaan. En geloof me, die pijn komt ook echt wel door de pijnstilling heen, dus in zoverre kon ik echt nog wel beoordelen wat wel en wat niet kon :) De ene kneuzing is de andere niet..

Dwaallicht, precies dat! :)

Thanks voor het delen van jullie ervaringen! :D

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 18:05

Ik ken iemand met 6 breuken in haar voet, moest uiteindelijk stoppen met pijnstilling en soms door de pijn heen gaan. Haar hersenen geven namelijk vaak een pijnsignaal af ook als ze geen pijn had.