Zwanger zijn en paardrijden?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 16:02

Ik heb bij alledrie de kinderen door gereden tot week 35.
Galopeerde nog gewoon, reed ook buiten en zelfs nog een wedstrijdje.
Toen alleen gestopt omdat iedereen om mij heen het op zijn heupen kreeg, ik had nergens last van. :D

Ik had wel mijn dressuurpaard verkocht en een welsh cob gekocht, 1.55 is een makkelijker maatje om op te komen en ik heb een western zadel gekocht(duurder als de pony) zodat ik lekkerder zat.

Aangezien mijn kinderen niet indaalden had ik nergens last van.
Na de bevalling(keizersnede, tja, ze zakten maar niet) heb ik de eerste 2 x nog netjes gewacht op de controle na 6 weken om er op te klimmen maar bij de laatste ook niet meer.
Moest het maar op gevoel doen zei de gyneacoloog.

Ik reed wel alleen mijn eigen paardje.

Marieke1495

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 16:02

pitbullgup schreef:
_Zsazsa_ schreef:
De eerste 12 weken was indd niet fijn rijden ivm misselijkheid. Heb zelfs een keer over hem heengekotst :o gelukkig vond ie dat niet zo heel erg. Ik kon het echt niet meer inhouden.

:oo :=

Ik heb met beide zwangerschappen tot 30 weken gereden toen kreeg ik echt last van mn bekken. Gewoon goed naar je lichaam luisteren

Oh ik zie het voor me :')

Doet me denken aan dit plaatje: :=

Afbeelding

Paisano

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 17:37

LZP -> MWS

Iloscorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-16 12:48

Bedankt iedereen weer voor het delen :D

Onwijs leuk om te lezen hoe de meningen en ervaringen erg verschillen per persoon :j

@ Marieke: ieeuuwwwlll!!!

FleurStyn

Re: Zwanger zijn en paardrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 12:56

Hier ben ik gestopt op ongeveer 20 weken met mijn haflinger en meteen toen ik het wist (13 weken) met mijn jong groen paard.
Het jaar ervoor klopte het hartje niet meer van ons eerste "kindje", dus ik wilde geen risico nemen.
Helaas ook een instabiel bekken dus met pijn rijden zag ik niet meer zitten. Ondertussen hebben de paardjes 2 leuke verzorgers.

Momenteel 39 weken en ik kijk er alweer naar uit om terug te beginnen :D

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 12:58

Tsja aan de ene kant denk ik dat het best nog wel had gekund, maar mijn vriend was er fel op tegen. Die wou het niet hebben.
Als ik nu zwanger zou zijn, had ik op dit paard niet meer gereden omdat ze nog jong is en nog vaak er in een keer vandoor vliegt of andere gekke dingen kan uithalen.

Donna89

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 13:07

Ik heb door gereden tot ongeveer 24 weken
Rijden zelf ging nog wel (lichtrijden enz) maar stappen deed zeer. Steken onder in mijn buik
Daarna ook andere stress problemen gehad en tijdje niet bij de paarden geweest. Toen dus ook niet meer opgestapt
Wel op precies 4 weken na de bevalling zat ik er weer op. Had van mij nog wel eerder gemogen maar mijn omgeving vond dat geen goed idee

Viel me reuze mee. 1 x op een dooie dodo gezeten om weer even gevoel terug te krijgen. Volgende dag weer op een jonkie gestapt om mee te werken

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 21:20

Ik heb bij de eerste doorgereden tot week 35. Bevallen met 36+4. Was mijn eigen pony, best een druk beestje maar zodra ik zwanger was werd ze heel mak en voorzichtig. Ze is uiteindelijk verkocht.
Bij de 2e een bijrijdpaardje waar ik vanaf viel met 25 weken. Schrok me rot, meteen gestopt. Bij de 3e had ik niks meer aan (bijrijd)paarden dus niet gereden.

Michelle77

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 21:34

Het is naar mijn idee lastig te bepalen zonder dat je zwanger bent.

Ik had vt voren het idee dat ik gewoon zou blijven rijden, paard was zo braaf. Echter was ik door de combi zwangerschap en een schildklierontsteking heeeeel moe en beroerd dat ik de eerste maanden niet gereden heb.
Daarna heb ik paard een paar keer gereden en dat was zooo heerlijk en vertrouwd. Was echt van plan lekker te blijven rijden maar opeens kreeg ik last van mn buik met rijden, dus moeten stoppen.
Wel nog ern afscheidsritje gemaakt met hem een paar daarna met een buikband om.

Paard waar ik nu op rijd is wat minder braaf, kan wel stout zijn. Dus ik heb geen idee hoe ik me voel als ik daarop stap mocht ik zwanger raken.

Ik zie het dan wel.

miekelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 23:03

Ik heb tot 30 weken doorgereden en met 34,5 week bevallen. 3 weken later zat ik er al weer op.
Nergens last van gehad

soeraya

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 14:20

Ik heb gereden tot en met 11 weken ongeveer, toen is mijn paard verkocht.
Anders was ik wel langer door blijven rijden als mijn lijf dat toe liet, maar alleen omdat ik echt een dood braaf paard had en ik had alle vertrouwen dat hij geen gekke dingen zou doen.

Iloscorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-16 14:26

Dat is het ook wel ja.. hoezeer vertrouw je je paard :)

Ik zou zelf in die situatie nooit op een vreemd, jong, jolig of onbetrouwbaar paard stappen.
Maar wel op mijn eigen paard die ik door en door ken, en waarvan ik weet dat hij niet zomaar rare dingen zou doen.

Ik zie veel verschillende reacties, van helemaal niet meer rijden tot bijna aan de bevalling.
Interessant om te lezen! :j

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 15:20

Het hangt er ook heel erg vanaf of het fysiek kan. Je kunt wel willen doorrijden, maar als je lijf aangeeft dat het een slecht idee is (harde buiken, bekkenpijn, duizelingen, misselijkheid, you name it), dan laat je het wel. Een zwangerschap is nogal een aanslag op je lijf, vergis je daar niet in.

Iloscorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-16 15:22

Klopt, dat heb ik inderdaad in het begin al geconcludeerd.

Bij lang niet iedereen kan het, je moet luisteren naar wat je lijf aangeeft :)
En dat is natuurlijk per persoon verschillend!

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 19:03

Denk dat dat absoluut zo is! Hee zwangerschap hetzelfde, hee persoon hetzelfde.
Ikzelf ben bijna 20 weken nu. Ik rijd nog steeds, fanatiek in de bak (lessen) en buitenritjes. Zodra ik óf balansproblemen/pijntjes óf gewoon te zwaar wordt voor paardje, stop ik. Maar voor nu is het heel fijn.

Nu heb ik wel te horen gekregen dat m'n spieren downunder heel sterk zullen zijn, wat problematisch kan zijn bij bevalling. Geen concrete info kunnen vinden (behalve een discussie onder verloskundigen). Heeft iemand daar iets over te vertellen misschien?

shoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 20:08

Ben bewust met beide zwangerschappen direct gestopt met rijden. Mijn man voelde zich er niet prettig bij en ik wilde niet onnodig extra risico opzoeken.

Cerilene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 20:40

Het is idd maar waar je je prettig bij voelt.
In mijn eerste zwangerschap reed ik nog tot ik last van mijn banden kreeg bij het aandraven, geen idee meer hoe ver ik toen was. Ook al was ik de hele zwangerschap doodziek. Achteraf verklaar ik mezelf voor gek, maar toen hield het me ook nog een klein beetje op de been ofzo.
Ik reed toen mijn eigen pony een aantal keer per week erg recreatief. Ze is al wat ouder en we hebben haar al sinds ik 14 ben, dus op en top vertrouwd.
Ik had toen ook nog een bijrijdpaard voor 2 dagen waarmee ik iets fanatieker was en ook om de week leste. Deze pony was altijd vrij fel, maar sinds het begin van mijn zwangerschap zette ze geen stap meer verkeerd, dus ook dat durfde ik wel aan.
Tot aan de bevalling stapte ik daarna af en toe nog op mijn eigen paard voor een paar rondjes stappen.

Momenteel ben ik 22 weken zwanger van de tweede en merk dat ik veel minder behoefte heb aan rijden, ook al ben ik veel minder ziek.
Ik heb in de tussentijd erg veel lichamelijke problemen gehad, die achteraf gezien ook de reden waren dat ik in de eerste zwangerschap zo extreem ziek was.
Hierdoor zijn de paarden voor mij sowieso wat naar de achtergrond verdwenen. Ik rij/verzorg alleen mijn eigen pony nog 1 a 2 keer per week, meestal met hulp voor het zware werk.
Ook heb ik hierdoor een evenwichtsstoornis opgelopen, waardoor ik mij toch minder zeker voel te paard.
Ook heb ik deze keer hele andere klachten, zoals veel sneller last van mijn bekken, waardoor ik ook wat terughoudender ben.
Echt rijden doe ik dus al een tijdje niet meer. Maar ik kruip er nog wel eens op voor een stapritje of als ik me echt goed voel een stukje in de bak.

Dus tsja, ligt echt per zwangerschap en waar je je prettig bij voelt, en ook nog het soort paard waar je beschikking over hebt.

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 21:25

En denk je dat het paardrijden effect had op jullie bevalling?

Cerilene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 21:35

swartbeessie schreef:

Je hoort wel eens dat bevallingen van paardrijdende dames moeilijker zouden zijn, omdat de bekkenbodem te strak getraind is...
Als je tot het allerlaatste bloedjefanatiek en veel blijft rijden zou ik me er wel iets bij voor kunnen stellen.
Aan de andere kant hoor je ook verhalen dat het makkelijker zou gaan, omdat er door de vele oefening meer controle over de bekkenbodem is.
Ik weet niet... Geloof niet dat ik er iets van heb gemerkt, zowel in positieve als negatieve zin niet. Gewoon een keurige eerste bevalling gehad. Met zijn dingetjes, maar een bevalling is nou eenmaal maar zelden een pretje :+ .

hobbelheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 21:38

swartbeessie schreef:

ik hebbij beide zwangerschappen gereden tot 7 maanden en ben 2 maal bevallen binnen 2,5 uur. dus nee.

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 21:44

ilonamandjes schreef:
Mijn paard is bijvoorbeeld heel braaf, en in de bak al helemaal. Het risico dat mijn paard zelf valt, is altijd aanwezig, maar ik acht die kans niet zo groot....

Dat zei ik ook, maar ik ben er met 19 weken toch afgerold door een struikelactie waarbij zij met haar knieën en neus in het zand kwam en ik er dus naast lag, gelukkig niet op mijn buik en verder niets aan de hand. Er nog wel opgestapt om mijn ritje af te maken, maar daarna niet meer, ik voelde me toch te kwetsbaar.
Ik merkte wel dat mijn veranderende lijf haar balans ook veranderde, dat speelde ook mee in mijn beslissing, zo was het ook niet fijn voor haar.

Overigens merkte ik toen ook hoe de meningen van verloskundigen onderling in een praktijk hierover verschillen.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 21:54

Beide zwangerschappen doorgereden tot ca. 6 weken voor de uitgerekende datum. Toen voelde het niet comfortabel meer. Wel eerder gestopt met springen. Rond de 18e weken. Bevallen was een makkie. Oudste in 2,5 uur vanaf de eerste duidelijke wee. En de jongste binnen een uur. Na 2 weken zat ik er ook weer op. Wel rustig begonnen.

conejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 22:43

Ik reed al niet voor mijn zwangerschappen. Vorige keer nog wel vrij lang blijven mennen nee helemaal niks gedaan wou haar net weer oppakken na bijna 2 jaar. (Word wel gereden door en ander) maar was toen weer zwanger dus besloten te wachten tot na de bevalling. Als ik het had gekund had ik zeker nog wel gereden. Als ik geen klachten zou hebben een het goed zou voelen. Pony is heel braaf. Ja ze kunnen struikelen maar met de fiets kun je ook vallen.
Mijn vk de meeste die in de prak zitten in ieder geval. Zijn van mening dat als je ervaren bent en een betrouwbaar paard hebt je het zeker geval gewoon moet doen zolang het goed voelde maar dat geld voor bijna alles.
Een zij ook hier in Nederland mag je gewoon fietsen als je zwanger bent en skiën word afgeraden. In Zwitserland mag je gewoon skiën als je ervaren bent maar word fietsen juist afgeraden.

Conclusie was dus. Zolang je ervaren bent en het voelt goed gewoon doen. (Er zijn natuurlijk uitzondering van sporten die je niet moet blij doen. B.v. rugby of andere ruige sporten en duiken)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 13:23

swartbeessie schreef:

mijn verloskundige zei dat je door paardrijden een sterkere bekkenbodem krijgt en dan juist beter kunt persen (in tegenstelling tot de fabels dat je door paard rijden een moeilijkere bevalling krijgt)
of het echt zo is weet ik niet, al was mijn dochter er wel binnen 15 min persen (zonder persweeën) uit..

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 13:27

Hmmm, en ik heb juist een dramabevalling (geëindigd in sectio) gehad waarbij zoonlief niet door mijn bekken heen kwam wrs door te strakke bekkenbodemspieren. Maar of dat nou van 30 jaar paardrijden gekomen is?