Net begonnen met hardlopen, ik zoek medestanders!!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

benangelique

Re: Net begonnen met hardlopen, ik zoek medestanders!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 07:47

Je kan ook beginnen met 6 minuten bijvoorbeeld. Je hoeft niet bij training 1 te starten natuurlijk

Lotte_Wessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 08:08

Ik ben vorige week ook begonnen met Evi loop schema. Was vorig jaar bij het einde van het schema maar sindsdien door drukte etc niet meer gedaan dus nu weer vanaf les 1. De eerste keer lopen viel me vies tegen maar nu, bij les 4, is het alweer wat beter. Ben altijd wel erg trots op mijzelf wanneer ik weer een les gedaan heb :)

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 08:10

Oww ik wil ook weer!!!
Ik heb tot vorig jaar sept hardgelopen en vond het heerlijk!
Tuurlijk zaten er dagen bij dat ik dacht oef ik kom niet vooruit maar dat viel uiteindelijk altijd mee.

Ik zou weer zo graag willen maar mag eigenlijk niet meer,tenminste beter van niet ivm versleten heup.
Daar liep ik al 4 jaar af en toe mee maar toen ik weer continu pijn had en niet meer de trap op kon aangedrongen op onderzoek.
Toch ga ik vanaf half mei het weer oppakken....waarom dan?! Dan gaat mijn zoontje naar de peuterspeelzaal en kan ik in de sportschool gaan beginnen met opbouwen op de loopband.saai maar beter ivm geen oneffeheden :o

Succes voor degene die al lekker begonnen zijn!

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 08:34

Ik wilde me ook melden. Zie mezelf als beginnende hardloper ook al heb ik dit weekend mijn eerste 5k gelopen met fijn tempo :)
Een echte afstand loper ben ik niet en ga ik ook niet worden enk ik. Maar die 5 was eigenlijk prima te doen dus woe weet ga ik toch nog een stukje verder straks

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 08:48

Ik meld me ook!
Ik vond altijd dat ik niet kon hardlopen, omdat ik een slechte heup heb waar ik 9 jaar geleden aan geopereerd ben. En vorig jaar dacht ik: Stel je niet aan! Er zijn mensen zonder benen die de marathon lopen!
Dus ik ben gaan lopen en rende uiteindelijk de 5km in ongeveer 35 minuten. Ik heb meegedaan aan de Ladiesrun van Rotterdam, maar aangezien ik daarvoor verkouden was, heb ik twee weken niets kunnen doen. Dat in combinatie met het benauwde weer van die dag zorgde ervoor dat ik veel moest wandelen tussendoor en er uiteindelijk 38.29 minuten over deed, terwijl mijn doel < 35 minuten was.

Nu afgelopen 14 februari weer begonnen en met moeite pers ik er 3.5km uit. Vorige week mijn rondje van 5km gedaan, waarbij ik 3km (op een slakkengangetje) heb gerend, 500 meter gewandeld, 1,5km gerend (totaal 37.50 minuten). Gisteren wilde ik zoiets weer doen, maar bij de eerste stappen was het al heel zwaar (ik moet morgen ongesteld worden en heb daar altijd veel last van). Dus toen besloten om na iedere km 2 minuutjes te wandelen. Dat ging redelijk tot de 3km. Uiteindelijk heb ik bij 1, 2, 3, 3.5, 4 en 4.5 km een stukje gewandeld, maar de 5km wel in 36.41 minuten gehaald. En ik mag niet te streng zijn van mezelf aangezien ik ongesteld moet worden.

29 mei is weer de Ladiesrun, dus ik wil wel zo snel mogelijk weer op de 5km zitten :)

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 08:54

Waar is die ladiesrun?

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 09:03

Hi Hi

Ik wil wel graag mee kletsen mijn oude topic is schijndood.
Echter ben ik "ervaren" diverse wedstrijden gelopen en ren sinds 2009

Nu 3- dubbele blessure moet stap terug doen .... Ik train wel maar op babyniveau
Vind leuk om jullie verhalen te lezen, misschien kan ik jullie beetje op de weg helpen

Wat liep ik
5km in 26min
10km in 55min
15km in 90min
21km in 120 min

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 09:14

benangelique schreef:
Trainen jullie ook voor een bepaalde loop? Ik heb dat nodig als motivatie. Niet snel, maar als prestatie. In juni wil ik de 5 km ladiesrun doen en in november de 15k zeven heuvelenloop

Sorry dat ga je niet redden.
Al moet ik eerst vragen de 7 of 15km maar als jij op het asfalt blijft trainen wordt de 15km in Nijmegen een drama is heel ander wedstrijd dan de ladiesrun.

Ladiesruns zijn sowieso wedstrijden die ik vermijd.
Enige tip die ik je kan geven is, wil je serieus trainen en kun je goed door lopen op jouw tempo, ga vooraan staan aan de zijkant anders wordt dit oom niks :D

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 09:17

Waarom zou ik dat niet redden? Ik hoef geen snelle tijd neer te zetten, wil m alleen uitlopen.
Ik vind je post nogal negatief eerlijk gezegd...

In het verleden trainde ik in 5 maanden naar de 10k toe. Ik had toen ook wel 12k kunnen lopen. Ik heb nu nog 7 maanden, dus zie het probleem niet. Voor mij ook geen schaamte om tussendoor eens te wandelen als ik echt kapot ga of op tempo slak te rennen. We hebben niet allemaal als doel vooraan te lopen of snel te eindigen

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 09:37

kim345 schreef:
Waar is die ladiesrun?

Die van 29 mei is in Rotterdam. Maar hij is bijvoorbeeld ook in Utrecht en Amsterdam (geloof ik).

Tita, ik vraag me ook af waarom je denkt dat ze dat niet gaat redden. Misschien heb je een goede onderbouwing, daar ben ik benieuwd naar. November is nog zo ver weg en als het doel is om hem uit te lopen zonder een perfecte tijd neer te zetten, moet dat kunnen toch?

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 09:38

Ik wil nog beginnen maar heb 0,0 conditie, ik kan niet lopen zonder echt kapot te zijn.
Heel lastig.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 09:40

[MWS] Hardlopen deel 3

Bedoel je dit topic?

Ik ben nu ook 6 weken denk ik aan het hardlooen er zitten ook beginners bij hoor.
Maar ik zal hier ook eens mee gaan lezen.
Je moet er echt doorheen in het begin.
Ik merk nu echt verschil!
6 mei mijn eerste wedstrijd.
Ik volg een beginners hardloop cursus.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 10:16

Gaat niet om de tijd hoor.
Maar om de ondergrond en de heuvels onderschat dat niet.

Ik zie dat je uit alphen komt ..... Vlak gebied.
Als je daar 10km kunt rennen kun je geen 10 rennen in heuvelgebied.
Aangezien je nu nog "beginnend" ben is dat eigenlijk vragen om problemen.

Je schenen, Achilles en je knieën worden anders belast.
Je zal dan ook na de ladiesrun heel anders moeten gaan trainen niet specifiek op afstand en snelheid.
Trainen op viaducten, trainen in zand en in net bos, in de berm is geen optie.....

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 10:25

Voor de liefhebbers heb ik alle bestanden van Renate Wennemars op mijn pc staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 10:32

Ik meld me ook. Loop nu een week of 6, 2 a 3 keer in de week. Zit nu op 5 km met een gemiddelde snelheid van 6,6 km p/u.
Moet heel langzaam opbouwen vanwege een heupbreuk in het verleden. Mijn doelen zijn een obstacle run in september en een sponsorrun van 10 km in oktober!

Sanned

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 10:39

Hoi! Ik wil ook graag meekletsen, alleen kan ik pas over een paar weken echt beginnen denk ik.
Heb het nu ten eerste echt veel te druk :') Maar ik ben ook nog aan het herstellen van een longontsteking dus hardlopen is nog even niet verstandig.

Maar ik roep al tijden dat ik weer wil beginnen. Conditie is redelijk, maar ik heb inspanningsastma dus moet het heel rustig aan opbouwen. Ik heb niet echt een doel als in een specifieke wedstrijd. Mijn eerste doel is 5 kilometer onafgebroken kunnen lopen, daarna zien we wel weer verder. Ik wilde eigenlijk dit jaar meedoen aan die Ride & Run van de KNHS, maar helaas hebben een aantal dingen roet in het eten gegooid wbt trainen. Dus misschien volgend jaar :P

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-16 10:46

Wat is zo'n ladiesrun eigenlijk? :-)

En met hoe moeizaam het nu gsat kan ik mij echt nog niet voorstellen dat ik over een tijdje uberhaupt een paar km achtereen vol hou :')

Kimm1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 10:48

Hoihoi!

Ik meld mezelf ook, ga de eerste week van mei beginnen om om de dag te gaan hardlopen. Heerlijk even gedachten op 0 en thuis thuis laten. Mijn man begint per 1 mei bij zijn nieuwe baan en is dan elke avond thuis waardoor ik meer vrijheid heb om met regelmaat te gaan lopen. Ik ga alleen, muziekje op en gaan. Heb nog niemand kunnen vinden die zich geroepen voelt met me mee te gaan.

Ga proberen actief mee te lezen en te kletsen maar met twee jonge kindjes in huis, 2 jaar en een van 10 weken, is dat best wel eens lastig. Haha

Iemand nog tips voor een app op je telefoon?

nurses

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 10:51

Ook ik ben sinds afgelopen week begonnen met hardlopen, in eerste instantie met de app van start to run. Echter moet je je als je verder wilt met de de lessen aanmelden voor de clinics. Helaas lukt het mij niet om iedere week op zaterdag mee te doen met de lessen.

Daarom stap ik nu over naar Evy.

Het gaat mij redelijk goed af, het tempo is naar mijn idee echt een slakkengang. Maar goed eerst maar eens conditie opbouwen en dan kunnen we later het tempo wel gaan reguleren.

Prince

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 10:52

Bienotje schreef:
Medestanders, welkom!! Ik ben blij met jullie :D

Hebben jullie bepaald opbouwschema dat je volgt?

Ik heb nooit gelopen, maar valt me ontzettend tegen hoelang ik het volhou. Ook geen idee of dat normaal is voor een beginner of ik ook nog beetje zwangerschap/ bevalling als excuus heb :')

Ik ben vier jaar terug begonnen met dit schema

https://www.runnersweb.nl/schema/loopsc ... hema-1.htm

Het is echt een heel fijn schema voor als je net begint en je conditie flut is zeg maar ;).

Na dit schema (toen ik dus 15 minuten achter elkaar kon lopen) ben ik begonnen met het schema van Evy voor de 5 km, gewoon met les 1 :j.
Als ik tussendoor een tijdje niet loop ivm blessures val ik daar ook weer op terug.

En bij de start ook goede hardloopschoenen en een leuk hardloopkledingsetje gekocht, als aanmoediging haha.

En Bienotje zelfs dat schema voor een kwartiertje viel me in het begin echt zwaar en nu loop ik geregeld een ladiesrun van 5 km en ook al drie keer de kwart marathon van Egmond gelopen. Dus langzaam opbouwen werkt echt!

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 10:56

Ik gebruik Runkeeper en laat haar iedere 5 minuten en ieder km vertellen wat mijn gemiddelde snelheid en afstand is. Fijne app!

Maar eehmm.. om de dag? Het kan aan mijn zwakke lijf liggen, maar ik heb echt minimaal 2 dagen de tijd nodig om te herstellen. Als ik dat niet doe, kan ik zeker fluiten naar een goede training.

Binotje, de Ladiesrun is een run van 5, 7.5 of 10km met allemaal vrouwen in het roze en je sponsort direct Pink Ribbon.

Ik had ook nooit van mezelf verwacht dat ik het kon hoor. Zeker gezien mijn heup. Maar je kan meer dan je denkt! Toen ik op 14 februari weer begon, was 1km al een hele prestatie en nu haal ik de 3/3.5km in één stuk. Ik ga dan niet heel snel, zo'n 8.3km per uur, maar mijn doel is eerst die 5km non stop kunnen rennen en daarna pas mijn snelheid.

O, tita, zo snap ik hem wel, ja. Ik hou het sowieso bij de 5km en de Ladiesrun. Ik vind een verkeersdrempel al verschrikkelijk om tegen te komen tijdens het hardlopen :+

Ik gebruik geen schema, ik doe het op mijn eigen gevoel en stel dan telkens een ander doel.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 11:11

Trainen qua hoogte snap ik. Zodra ik 7 km loop, ga ik 1x per week een duintraining doen. Wil mijn lijf wel heel houden inderdaad.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 12:03

Ik persoonlijk heb ervaren dat 3x pw lopen als beginner toch echt wel teveel is maar ieder lijf is anders! Ik doe 4x pw aan krachttraining maar daar belast je niet elke keer dezelfde spieren plus hardlopen is echt een ander kaliber! Je gewrichten hebben meer te lijden dus kapot gaan bij krachttraining (spieren) is heel iets anders dan kapot gaan met hardlopen ;)

Toen ik mijn blessure kreeg had ik OOK nog veel viaducten op en af gelopen nou als je al pijn hebt dan voel je pas hoe erg je met naar boven en naar beneden je knieen extra belast.

En het is met alles, zo lang je nog niks voelt denk je ohhhh ken hendig! Alleen moet je dat voooor blijven en dat is voor veel fanatiekelingen of het alles/niks mentaliteit moeilijk :+ Ik was ook eigenwijs dus ik verwacht er hier ook wel een paar te treffen ;) :+ :')

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 12:05

Ik moet mezelf nu ook heel bewust tegenhouden om morgen niet alweer te gaan lopen. Doseren is echt het magische woord, daar kom je verder mee, rust en herstel is belangrijk.

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 12:08

Heel herkenbaar Zonnetje81! Het liefste trek ik nu mijn hardloopschoenen nog aan, maar dat is echt een giga slecht idee. Moet mezelf inderdaad tegenhouden.