Bewust alleenstaand moeder worden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 09:52

Moeder zijn is echt het allermooiste wat er is. Ja het kost tijd energie slaap en jij staat niet meer op nummer 1 in je leven. Het is het allemaal zo waard. Mannelijke rolmodellen vind je niet alleen in een vader maar ook in opa's ooms leraren vaders van vriendjes eventuele betrokken donor etc.
Het is een ander en intensiever leven als je moeder wordt. Maar wat een liefde. Voor mij heeft mijn leven pas echt betekenis gekregen na de geboorte van onze zoon.
Ik zou er voor gaan!

ikkkke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 10:09

Een familielid is bewust alleenstaande moeder. We hebben eigenlijk geen contact, maar volgens wat ik hoor gaat dit toch niet van een leie dakje. Moeder is na de zwangerschap opgenomen met kind door postnatale depressie. Kind is inmiddels een jaar of 18, maar naar wat ik gehoord heb is de band met mama nooit geweldig geweest en is ze ook niet de makkelijkste qua karakter.

Ik ken nog een kind van alleenstaande moeder. Band tussen mama en kind is heel goed, maar de mama geeft wel aan dat het niet altijd eenvoudig is om de zorg voor de kinderen op te nemen als alleenstaande fulltime werkende moeder. Ook financieel is dit niet ideaal.

Maar goed, dat wil natuurlijk niet zeggen dat je dit niet moet doen. Je moet er alleen goed over nadenken en realistisch in zijn.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Re: Bewust alleenstaand moeder worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 10:13

Wat ga je doen als de bevriende donor toch vadergevoelens gaat ontwikkelen?

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 10:16

_San87_ schreef:
Wat ga je doen als de bevriende donor toch vadergevoelens gaat ontwikkelen?

Dit vroeg ik me ook af.
Of de keuze een kind voor je de juiste is is zo persoonlijk.
Maar toen ik las bevriende donor kreeg ik daar wel een minder prettig gevoel bij. Is een anonieme niet "veiliger"?

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 10:23

Wat ikzelf zou doen in het geval van grote kinderwens [waar ik goed kan inkomen!] is: een contactadvertentie plaatsen en daarmee zoeken naar een man die zelf ook een grote kinderwens heeft en daarbij ook nog met me wil trouwen, om zodoende een echt gezin te vormen. Maar ja, dat is heel persoonlijk dus,ik heb zelf liever dieren dan kinderen. Maar ik begrijp je wens wel.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 11:04

anjali schreef:
Wat ikzelf zou doen in het geval van grote kinderwens [waar ik goed kan inkomen!] is: een contactadvertentie plaatsen en daarmee zoeken naar een man die zelf ook een grote kinderwens heeft en daarbij ook nog met me wil trouwen, om zodoende een echt gezin te vormen. Maar ja, dat is heel persoonlijk dus,ik heb zelf liever dieren dan kinderen. Maar ik begrijp je wens wel.

En wat als die "moet"relatie stuk loopt? Ben je alsnog weer alleen en mist het kind bewust de andere persoon in het gezin.

Ik vind het een begrijpelijke beslissing TS, niet egoïstisch. Als een kind zonder vaderfiguur opgroeit is dat niet per definitie slecht of zielig.

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 11:09

Ik denk dat het vooral lastig wordt als je kind bijvoorbeeld niet zo goed meer met jou klikt in de loop van de tijd. Ik mag mezelf gelukkig prijzen dat ik wel uit een stabiel gezin kom, en weet ook dat ik als het anders was geweest er alles voor had gegeven om het wel zo te laten lopen.
Om het kort te houden; als puber genoeg momenten gehad dat ik dacht ik pak mn koffers doordat mn moeder en ik botste. Ruzie, soms dagen achter elkaar, vaak om niks. Dan was mn moeder te kwaad om fatsoenlijk te praten, ik ook en dan had je mijn vader. Hij kon de neutrale kant voor ons zijn. Ik wil niet weten wat er was gebeurd als hij er niet was geweest. Weet bijna zeker dat ik dan niet had gestaan waar ik nu sta.
Ik weet ook wel, je kan het ook omdraaien naar ruziende ouders. Maar wat ik hiermee wil zeggen is weet zeker dat je dit alleen wil doen. Niet alleen nu, maar de rest van je leven. Je kan later nog iemand vinden die altijd naast je zal staan, maar hou er rekening mee dat dit ook niet kan gebeuren. Weet ook dat het inderdaad niet altijd de roze wolk zal zijn. Niet vergeten ook dat dit niet alleen jou keus is, maar ook dat jij deze keus maakt voor een eventueel toekomstig frummeltje.
Als jij zeker weet dat dit is wat jij wil voor je toekomst... Als je nu denkt die kijkt wel ver vooruit dan moet je eerst voor jezelf even ver vooruit kijken. Kind is voor het leven, niet voor even. Als je ook weet dat nu (of als je 35 bent) is het tijd, als ik langer wacht is het te laat (niet sociaal te laat maar fysiek te laat!), wie zijn wij dan om het jou te verbieden.
Succes met je beslissing!

saffire

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 11:25

Ik vind dat dit jou keuze is.
En dat je moet doen wat voor jou goed voelt.
Het kan ook fout gaan als er wel een vader in het spel is.

En als je een goed vangnet hebt zou ik echt niet wete waarom niet

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 11:28

_love12_ schreef:
sassefras schreef:
met of zonder partner je ritme veranderd, ik had twee ukkies in 12 maanden, en met of zonder papa, ik zou er voor gaan. :+

2 in 12 maanden? Hoe kan dat? :o

vergeet zo de eerste 9 maanden dracht hihih er zat 12 maanden tussen )))))

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 11:45

Ik denk dat het zeker kan en als het jouw wens is moet je er voor gaan. Maar je moet wel een goed vangnet hebben aan familie/ouders etc. Helemaal alleen wordt heel erg moeilijk en frustrerend.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 11:45

Ik heb zelf gemerkt hoe het is om een vader figuur te missen. Ik heb wel een vader, maar door verschillende problemen was hij nooit echt een vader, hij hield zich afzijdig van het gezin, als ik bij hem wou zitten mocht dat niet, etc.
Later iemand ontmoet die deze rol een klein tijdje een soort van heeft overgenomen.
Was eerst heel fijn, maar toen merkte ik pas wat ik allemaal gemist had.

Ik merk/weet van mijzelf dat ik me snel in laat met oudere mannen. Puur om het papa gevoel te krijgen.

Ik zou daarom dan ook geen kinderen willen zonder dat ik een echtgenoot heb. Imo is een vader echt heel belangrijk.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 11:51

anjali schreef:

Ik neem aan dat het probleem juist is dat ze geen man kan vinden waar ze haar leven mee kan en wil delen :o dus dit lijkt me dan toch wel lastig.

Ik heb zelf geen idee wat ik in zo'n situatie kan doen, maar weet wel hoe heftig een onvervulde kinderwens kan zijn en je hebt niet eeuwig de tijd om te wachten.

Als jij het idee hebt dat je het aankan en een goed sociaal netwerk hebt en een financiële basis kan je ervoor gaan. De genoemde problemen hierboven kunnen idd van toepassing worden, maar dat kan ook als je met z'n tweeën bent. Bovendien kunnen ze ook niet komen en kan alles van een leien dakje gaan. Je weet het gewoon niet van tevoren.
Dat het moederschap alleen zwaarder is dan met z'n tweeën lijkt mij een feit. Maar zo zwaar dat het onmogelijk is lijkt me niet. Maar dan is een goed sociaal netwerk wel een grote must.
En met het moederschap worden ook de gaven uitgedeeld om het aan te kunnen :) op het moment dat je moeder bent, kún je dat gewoon.
Laatst bijgewerkt door verootjoo op 16-04-16 11:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 11:52

Ondanks dat ik het zelf niet zou willen (ik heb 2 kinderen en ik weet niet waar ik geweest was als mijn man er niet was geweest..) begrijp ik je gevoel heel goed.
Ik raakte onverwachts zwanger van de eerste en zat volledig in paniek bij de huisarts alle, praktische bezwaren op te noemen. Ze luisterende mij aan en zei na een poosje: 'is er ruimte in je hart voor het kindje?'.. Eh ja..
'Dan zijn de praktische problemen er om op te lossen' zei ze daarna. Toen was het klaar.
Daarbij is de kans dat je spijt krijgt dat je er niet voor gaat veel groter dan wanneer je er wel voor gaat. Want ook al is het loeizwaar om kinderen op te voeden en denk je soms 'als ik dit had geweten was ik er misschien niet aan begonnen'.. Toch zou je je kindje voor geen goud weer willen missen en is het moedergevoel met niks te vergelijken.
Succes met je afwegingen en keuze!

onpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 11:56

suze_ schreef:
Moeder zijn is echt het allermooiste wat er is.
Ik zou er voor gaan!

Ik ook. Zelf heb ik wel een man maar ik ben opgevoed door alleen een moeder en heb nooit het gevoel gehad dat ik wat heb gemist. Het was altijd heel leuk en gezellg met zn tweetjes.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 11:58

Suzanne F. schreef:
Ik denk dat het zeker kan en als het jouw wens is moet je er voor gaan. Maar je moet wel een goed vangnet hebben aan familie/ouders etc. Helemaal alleen wordt heel erg moeilijk en frustrerend.

Ik denk juist dat je het ook zonder dat vangnet moet kunnen. Je kunt niet van je familie verwachten dat zij er altijd voor je zijn op ieder moment van de dag.

Abercrombie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 12:05

_Zsazsa_ schreef:
Vriendin van me heeft ook op haar 34E bewust alleen voor een kindje gekozen. Het is wel loodzwaar en zij heeft weinig vrienden/familie dus qua werk etc totaal afhankelijk van de crèche. Dat moet je willen. Haar kindje is nu 5 en ze zegt nu natuurlijk niet dat ze er spijt van heeft maar ik denk als ze de tijd terug kon draaien dat ze het misschien niet gedaan had. Met zo weinig hulp en steun plus fulltime werk is het zeker niet altijd een pretje. Kind mist ook echt een vader figuur. En zij heeft al 2 jaar een burn out.

Ik vind het moeder zijn met man ook al een flinke opgave. Dus denk er goed aan dat je jezelf de komende jaren weg moet cijferen. Ook hoe je omgeving je kan steunen, en of ze dat wel willen. Ik snap waarom je het wil. Maar je stapt wel een zware wereld binnen.

Zo denk ik er ook over.

Ik heb ook een burnout gehad een jaar lang na de bevalling en dat was met partner al erg heftig.

zonnetje1903

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-16 12:32

Dank voor alle zowel positieve als negatieve berichten. Ik neem alles mee in de afweging om het wel of niet te doen.
Was vooral benieuwd naar ervaringen

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 12:47

lisem94 schreef:
zonnetje1903 schreef:
Dank je wel voor jullie meningen en adviezen.
Over het feit dat er geen vader in beeld zou zijn...ja dat is zo, maar is dat een reden om geen kind te nemen. Nee voor mij niet. ik de kluts dat ik liefde kan geven voor twee. Mijn voorkeur gaat absoluut uit naar een liefdevol gezin met zowel een vader als een moeder, maar hoelang moet je daar op wachten.

Hier heb ik persoonlijk moeite mee. Ik zal uitleggen waarom en ik hoop dat je daar voor momentje bij stil staat.

Je geeft aan dat het voor jou persoonlijk geen goede reden is om een kindje te laten. Daar gaat het mis want het gaat helemaal niet om jou :). Jij bent niet het uitgangspunt. Maak de fout niet om dus uit te gaan van jouw gedachtegang.

Daarnaast kan je geen liefde geven voor 2, onmogelijk. Een man/vader geeft een andere "vorm" van liefde, eentje die voor een vrouw/moeder niet te vervangen is.

Een kind heeft behoefte aan zowel een mannelijk als vrouwelijk rolmodel. Mannen, buiten de vader, zijn erg "schaars" in, zeker de eerste 12 jaar, van een leven van een kind. Weinig mannen in de opvang/basisonderwijs en ga zo maar door. Zeker bij zoon kan het vaderloos opgroeien best wel eens voor problemen zorgen. Jongetjes hebben "extra" behoefte aan een vader als rolmodel. Je kan er niet vanuit gaan dat dat bijvoorbeeld een familielid van jou kan zijn/worden. Het moet iemand zijn waar het kind een goede klik mee heeft en iemand die voldoende (dagelijks) bij het kind is. Daarnaast moet diegene ook een bepaalde "opvoedende" rol rond het kind hebben om "geschikt" te kunnen zijn als rolmodel. Er een paar keer per week, zoveel uur, een man naast zetten werkt dus niet.

Als je wat onderzoek verricht kom je erg makkelijk aan onderzoeken waaruit blijkt dat kinderen zonder mannelijk rolmodel en dus eigenlijk altijd het gebrek aan een vader het eigenlijk altijd minder goed doen ten opzichte van een stabiel 2 oudergezin.

Je kind start dus sowieso met een "handicap" ten opzichte van kinderen uit stabiele 2 ouder gezinnen. Afhankelijk van het karakter van je kind en omgevingsfactoren eromheen zou dat dus erg nadelig kunnen zijn.

Ik snap dat zeker de laatste alinea een hoop of's zijn. Maar zeker realistisch scenario's. Mocht je nog twijfelen, na de vorige alineas, aan het belang van een vader.

Buiten het gemis van specifiek een vader. Is er ook het gemis van de structuur en het voorbeeld van een 2 ouder gezin.
Ouders hebben andere rollen in de opvoeding van een kind, het kind krijgt hierdoor 2 perspectieven van manieren van omgang, keuzes, verantwoordelijk etc. Daarnaast is het kind ook getuigen van de relatie tussen ouders die, bij een warme, liefdevolle en stabiele relatie, van onschatbare waarde is. Het kind heeft daarnaast ook een groter en hierdoor veiliger vangnet van tal van zaken die ertoe doen in de opvoeding en vorming. Voornamelijk door het voorbeeld wat je kunt stellen in een 2 ouder gezin.

Verder is ook nog een punt waar je, vind ik, rekening mee zou moeten houden. Het feit dat jij ervoor zou kiezen een kind te nemen maar in geval van ongeluk van jou kant, gehandicapt kind, tal van mogelijkheden. Het dus realistisch is dat je familie er, door loyaliteit en gevoel naar jou, deels voor opvoeding/verantwoordelijkheid "opdraait". En vergis je er niet in dat ze daar echt niet voor kiezen. Ze kiezen voor het scenario dat vrij vrijblijvend is want, en dat is heel logisch en begrijpelijk, het is hun keuze niet om een kindje te nemen het is jouw kind. Het is voor hun dus niet onvoorwaardelijk zoals het voor jou is. En natuurlijk, dat betekent niet dat ze je niet met alle liefde zullen ontlasten maar moet je dat nou willen?

Daarnaast zijn hier dus ook weer mogelijke negatieve gevolgen voor het kind.

Daarnaast wat ik je ook graag nog mee wil geven. Heel direct maar mogelijk toch goed om te horen. :)

Het feit dat je eierstokken rammelen ;) zou ervoor kunnen zorgen dat je niet bijzonder objectief bent. Het is nou eenmaal onze eerste behoefte "voortplanten". Je kan vast genoeg ("ogenschijnlijk" positieve) ervaringen vinden van moeders die je voor zijn gegaan zowel gekozen als overkomen. Maar zeker voor de gekozen groep, dit maakt het nog geen positieve of verstandige beslissing!

Als je vanuit het oogpunt van een kind de beslissing wilt maken moet je dat ook echt vanuit het kind doen, niet vanuit jezelf en je, geloof ik helemaal, beste bedoelingen.

Succes met je beslissing!
Ik ga hier even heel erg kort door de bocht zijn, sorry daarvoor: Wat een gigantische bullshit.

Er is geen enkel wetenschappelijk onderbouwd onderzoek waaruit blijkt dat kinderen met 1 ouder of 2 ouders van hetzelfde geslacht het minder goed zouden doen, of zoals jij dat zo mooi weet te verwoorden "start met een handicap". Sterker nog, uit onderzoek is gebleken dat het tegenovergestelde het geval is.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 13:03

Het leven geeft geen garanties. Wat je ook besluit en op welke manier je ook leeft, een mens komt voor verrassingen te staan - mooie en vervelende.

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 13:10

_San87_ schreef:
Suzanne F. schreef:

Ik denk juist dat je het ook zonder dat vangnet moet kunnen. Je kunt niet van je familie verwachten dat zij er altijd voor je zijn op ieder moment van de dag.

Niemand kan het in zijn eentje..
Een vangnet is natuurlijk ook iets anders dan dat je verwacht dat familie er altijd voor je moet zijn ieder moment van de dag.. dat kun je van niemand verwachten.. maar steun in welke vorm dan ook mag je altijd vragen als je dat nodig hebt..

Wat betreft een vader.. voor zonen is een vaderfiguur vaak wel wenselijk.. die rol kan echter ook Door een vriend of een oom vervuld worden..

Ik zou er gewoon voor gaan TS.. je hebt er goed over nagedacht en een netwerk dat achter je staat..

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 13:14

horsies5 schreef:
_San87_ schreef:

Niemand kan het in zijn eentje..
Een vangnet is natuurlijk ook iets anders dan dat je verwacht dat familie er altijd voor je moet zijn ieder moment van de dag.. dat kun je van niemand verwachten.. maar steun in welke vorm dan ook mag je altijd vragen als je dat nodig hebt..

Wat betreft een vader.. voor zonen is een vaderfiguur vaak wel wenselijk.. die rol kan echter ook Door een vriend of een oom vervuld worden..

Ik zou er gewoon voor gaan TS.. je hebt er goed over nagedacht en een netwerk dat achter je staat..
Vragen, ja. Krijgen? Dat zal niet altijd gaan en ook heel erg van je familie afhankelijk zijn. Daarom lijkt het mij verstandig ook na te denken over of je het redt zonder familie/netwerk. Doormiddel van opvang oid.

Ceffyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 13:35

Tja, samen met een man een kind krijgen zegt nog niets over het samen opvoeden. Ik ken genoeg vrouwen die een man hadden die na een aantal jaar ervan door zijn gegaan en ook niets meer met het kind te maken wilde hebben. Dan sta je als moeder er ook alleen voor. En moet je als kind er nog mee leven dat je een vader hebt, maar die je niet wilt. Dan kun je denk ik beter als moeder er alleen aan beginnen. Zolang het kind liefde krijgt en zich gewenst voelt is er niks aan de hand. En wie zegt dat daar nooit meer een man bij kan komen? Je kan toch altijd nog iemand tegen het lijf lopen die jou en je kindje accepteert.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 13:36

Even inhaken over de rol van een vader. Ik zou wel iemand kiezen die openstaat voor een eventuele ontmoeting met mijn kind, omdat kinderen die behoefte meestal wel krijgen. Ooit krijg je de vraag wie zijn of haar papa dan is en ik zou ze zelf dan wel de kans willen geven om diegene te ontmoeten.

conejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 13:43

Volgens mij is het tegenwoordig zo in Nederland dat als het kind 12 jaar is het info of contact met de donor mag zoeken. Dat begreep ik van degene die ik ken die bam is. Kan het mis hebben hoor.

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 13:49

conejo schreef:
Volgens mij is het tegenwoordig zo in Nederland dat als het kind 12 jaar is het info of contact met de donor mag zoeken. Dat begreep ik van degene die ik ken die bam is. Kan het mis hebben hoor.

Dat is alleen als het via de officiele weg gaat. Als jij een vent oppikt uit de kroeg en daar zwanger van raakt zijn dat soort rechten niet van toepassing.

Anoniem doneren via de officiele weg is verboden in NL.