Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
nine1987 schreef:Ik doe niet aan zonnebank en van de zon vervrand ik hoe dan ook.. Maakt niet uit welke factor ik smeer.. Ik loop dan ook praktisch altijd met een lange mouw aan..
Damned schreef:Heeft er iemand ook wat (wetenschappelijke) artikels of degelijke kennis over zonnen?
Ik ben wel benieuwd naar:
- ontvang je ook de schadelijke stralen achter glas?
- als je wel bruint, maar niet verbrandt, is dit dan schadelijk voor huidveroudering en gezondheid?
- elke dag een beetje in de zon komen is beter dan eens in een tijd een hele dag, maar moet je dan ook ingesmeerd zijn, of is dus een klein beetje onbeschermde zon niet gevaarlijk?
- houden zonnebrandcreme ook huidveroudering tegen of is dat onvermijdelijke vanaf je in de zon komt?
- verbranden is dus de meest effectieve manier om huidkanker op te lopen?
Jildau schreef:Maar hoe werkt dit dan voor mensen die in een zonnig land wonen? Allemaal huidkanker en verouderde huid? Smeren zij zich altijd in met factor 50?
Volgens mij kun je je huid best laten wennen juist door een goede zonnebank kuur zodat je in de zomer beter beschermd bent.
Azmay schreef:Jildau schreef:Maar hoe werkt dit dan voor mensen die in een zonnig land wonen? Allemaal huidkanker en verouderde huid? Smeren zij zich altijd in met factor 50?
Volgens mij kun je je huid best laten wennen juist door een goede zonnebank kuur zodat je in de zomer beter beschermd bent.
Ik weet dat in Australië inderdaad bijzonder veel mensen huidkanker hebben en op de basisschool hebben ze de leus "No hat no play". En dat is niet voor niets.
Azmay schreef:Jildau schreef:Okee interessant. Dus met een ander (donkerder) huidtype is de kans kleiner? Ben gewoon benieuwd of bij ons de kans ook kleiner is als we bruin zijn. Ik ga googlen!
Jazeker, dat pigment is een natuurlijke blokkade voor de schadelijke straling zeg maar.
Damned schreef:Misschien ligt het aan mij, maar ik vind daar geen informatie op? @magda
Damned schreef:Heeft er iemand ook wat (wetenschappelijke) artikels of degelijke kennis over zonnen?
Ik ben wel benieuwd naar:
- ontvang je ook de schadelijke stralen achter glas?
- als je wel bruint, maar niet verbrandt, is dit dan schadelijk voor huidveroudering en gezondheid?
- elke dag een beetje in de zon komen is beter dan eens in een tijd een hele dag, maar moet je dan ook ingesmeerd zijn, of is dus een klein beetje onbeschermde zon niet gevaarlijk?
- houden zonnebrandcreme ook huidveroudering tegen of is dat onvermijdelijke vanaf je in de zon komt?
- verbranden is dus de meest effectieve manier om huidkanker op te lopen?
Aight schreef:Dat komt omdat Australië zich voor een groot deel onder het ''gat in de ozonlaag'' bevindt, waardoor UV straling nog minder wordt tegen gehouden. Én omdat het uit oorsprong westerse bevolking betreft, met ons (lichte) huidtype. Daarom zouden zij eigenlijk extra-extra moeten smeren tegen de zon.
In landen als Afrika etc, zou ik niet weten of mensen meer last hebben van huidkanker.