Te veel de zon / zonnebank in

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

In hoeverre ken je de gevolgen & houd je er rekening mee op schaal van 1 tot 10?

1
Geen stemmen
2
3 (1%)
3
6 (2%)
4
8 (3%)
5
10 (4%)
6
14 (6%)
7
46 (22%)
8
53 (25%)
9
34 (16%)
10
30 (14%)

Totaal aantal stemmen: 204

Kinke

Re: Te veel de zon / zonnebank in

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 20:27

Ik ook faunty. Ik ben fan van ROC

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 00:42

5 jaar geleden dacht men dat je kon genezen van huidkanker. Anno nu blijkt dat je dit de rest van je leven meedraagt. Zichtbare tumoren kun je verwijderen, het kan daarna sluimeren maar uiteindelijk komt de genadeklap.
Onderzoek is recent opgepakt en godzijdank kunnen ze levens meestal verlengen. Maar genezing is nog niet mogelijk.
Melanoomkanker is een sluipmoordenaar.
https://www.kanker.nl/organisaties/stichting-melanoom

Als naaste maak ik dit nu mee, en door de informatievoorziening ben ik nu oplettender bij zon. Ik hoef geen bruine kleur meer voor deze prijs. Wij Nederlanders (bleekscheten) zijn niet gebouwd voor de zon.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 00:59

Ik doe niet aan zonnebank en van de zon vervrand ik hoe dan ook.. Maakt niet uit welke factor ik smeer.. Ik loop dan ook praktisch altijd met een lange mouw aan..

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 07:58

nine1987 schreef:
Ik doe niet aan zonnebank en van de zon vervrand ik hoe dan ook.. Maakt niet uit welke factor ik smeer.. Ik loop dan ook praktisch altijd met een lange mouw aan..

Smeer je dik genoeg, en consequent om de zoveel minuten?

Ik verbrandde vroeger ook wel eens. Maar toen merkte ik als ik goed dik smeer, en daarna timers zet om weer te herhalen dat ik dan niet meer verbrandde.

Dat betekent voor mijn huid dat ik iedere 25-35 min moet insmeren op midden van de dag.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 08:29

Ja, elk half uur.. Maar heb gewoon een heel licht en gevoelig huidje.. :p
Maar heb t ook zosat altijd koud, dus me echt storen eraan, doe ik niet.. :)

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-16 10:37

Ik zie net dat het op koffietijd is! dit onderwerp.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 13:33

Heeft er iemand ook wat (wetenschappelijke) artikels of degelijke kennis over zonnen?
Ik ben wel benieuwd naar:
- ontvang je ook de schadelijke stralen achter glas?
- als je wel bruint, maar niet verbrandt, is dit dan schadelijk voor huidveroudering en gezondheid?
- elke dag een beetje in de zon komen is beter dan eens in een tijd een hele dag, maar moet je dan ook ingesmeerd zijn, of is dus een klein beetje onbeschermde zon niet gevaarlijk?
- houden zonnebrandcreme ook huidveroudering tegen of is dat onvermijdelijke vanaf je in de zon komt?
- verbranden is dus de meest effectieve manier om huidkanker op te lopen?

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 14:09

Zie oa de website die ik gaf.

Aight

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 14:15

Damned schreef:
Heeft er iemand ook wat (wetenschappelijke) artikels of degelijke kennis over zonnen?
- als je wel bruint, maar niet verbrandt, is dit dan schadelijk voor huidveroudering en gezondheid?
- elke dag een beetje in de zon komen is beter dan eens in een tijd een hele dag, maar moet je dan ook ingesmeerd zijn, of is dus een klein beetje onbeschermde zon niet gevaarlijk?
- houden zonnebrandcreme ook huidveroudering tegen of is dat onvermijdelijke vanaf je in de zon komt?

Hiervoor kan je beter Pubmed afstruinen. Dat zijn degelijke onderzoeken.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 14:19

Misschien ligt het aan mij, maar ik vind daar geen informatie op? @magda

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 14:24

Jildau schreef:
Maar hoe werkt dit dan voor mensen die in een zonnig land wonen? Allemaal huidkanker en verouderde huid? Smeren zij zich altijd in met factor 50?

Volgens mij kun je je huid best laten wennen juist door een goede zonnebank kuur zodat je in de zomer beter beschermd bent.

Ik weet dat in Australië inderdaad bijzonder veel mensen huidkanker hebben en op de basisschool hebben ze de leus "No hat no play". En dat is niet voor niets.

Aight

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 14:28

Azmay schreef:
Jildau schreef:
Maar hoe werkt dit dan voor mensen die in een zonnig land wonen? Allemaal huidkanker en verouderde huid? Smeren zij zich altijd in met factor 50?

Volgens mij kun je je huid best laten wennen juist door een goede zonnebank kuur zodat je in de zomer beter beschermd bent.

Ik weet dat in Australië inderdaad bijzonder veel mensen huidkanker hebben en op de basisschool hebben ze de leus "No hat no play". En dat is niet voor niets.

Dat komt omdat Australië zich voor een groot deel onder het ''gat in de ozonlaag'' bevindt, waardoor UV straling nog minder wordt tegen gehouden. Én omdat het uit oorsprong westerse bevolking betreft, met ons (lichte) huidtype. Daarom zouden zij eigenlijk extra-extra moeten smeren tegen de zon. :)

In landen als Afrika etc, zou ik niet weten of mensen meer last hebben van huidkanker.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 14:39

Okee interessant. Dus met een ander (donkerder) huidtype is de kans kleiner? Ben gewoon benieuwd of bij ons de kans ook kleiner is als we bruin zijn. Ik ga googlen! :D

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 14:40

Jildau schreef:
Okee interessant. Dus met een ander (donkerder) huidtype is de kans kleiner? Ben gewoon benieuwd of bij ons de kans ook kleiner is als we bruin zijn. Ik ga googlen! :D

Jazeker, dat pigment is een natuurlijke blokkade voor de schadelijke straling zeg maar. :j

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 14:45

Ik heb rood/rossig haar en een lichte huid. Dit betekent onder andere dat mijn huid amper tot geen zonlicht nodig heeft om vitamine D aan te maken. Ik hoef dus niet in de zon om 'op te laden' of me beter te voelen. Ik snapte ook nooit waarom mensen die behoefte hadden, maar tegenwoordig snap ik hoe het zit :P.

Aight

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 14:47

Azmay schreef:
Jildau schreef:

Jazeker, dat pigment is een natuurlijke blokkade voor de schadelijke straling zeg maar. :j

Interessant dit, even een stukje van wikipedia gehaald:

melanocyten produceren melanine (pigment), ze worden geactiveerd door UV-straling. De melanine wordt opgenomen door keratinocyten en het genetisch materiaal beschermt (gedeeltelijk) tegen UV straling.

Maar UV straling activeert niet alleen de melanocyten tot aanmaak van melanine, maar UV straling kan ook het DNA beschadigen --> ontstaan van een mutatie in de melanocyt --> leidt tot melatonoom (huidkanker).

Aan de hand van deze gegevens (nogmaals simpel van wiki afgehaald), vraag ik me af in hoeverre ''ons'' bruin zijn beschermt tegen de vorming van melatonomen..

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 14:48

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 14:58

Kom me hier ook even melden.
Mijn opa heeft huidkanker. Waarom? Omdat hij jaren lang in de tropen heeft gewoon en onbeschermd buiten werkte. Hij heeft meerdere keren operaties in zijn gezicht moeten ondergaan om de slechte plekken weg te halen.
Mijn moeder (geboren in de tropen) heeft als klein kind dus ook heel veel in de felle zon gespeeld en smeert nu dagelijks (ook in de winter) factor 50, omdat zij ook al verdachte plekken heeft.
Ik ben zelf een groot deel van mijn jeugd in de woestijn opgegroeid en ook ik moet dus rekening houden met de kans op huidkanker. Ik ken de gevolgen maar al te goed, al ben ik er zelf vaak te lui voor om me regelmatig in te smeren. Die bewustwording is wel weer terug gekomen, sinds ik weer een beetje last heb van een allergie die op zonneallergie lijkt. "hitte allergie". Ik krijg er namelijk ook last van als ik bijvoorbeeld te lang naast een kampvuur gestaan heb. Ik kom veel buiten, maar zodra de zon veel gaat schijnen smeer ik me tegenwoordig wel weer regelmatig in met factor 30. Maar als ik het vergeet ben ik ook zo weer verbrand. Stom, gewoon stom...
Maar als ik bijvoorbeeld met m'n collega's buiten ga lunchen, ga ik in de schaduw zitten. Als het echt vol zomer is, dan ga ik niet eens buiten zitten.

Damned schreef:

Ik kan wel een paar antwoorden geven.
Achter glas ontvang je nauwelijks UV straling. De straling die er voor zorgt dat je bruin wordt of verbrandt ontvang je in elk geval niet. Binnen ben je veilig dus. Tenzij je onder de zonnebank gaat zitten.
UV straling zorgt ervoor dat je DNA kapot gaat. Dat vergroot de kans op kankercellen. Daarnaast moet je huid zich na het verbranden vernieuwen. Bij het aanmaken van elke nieuwe cel bestaat ook een kans op een mutatie, dus kans op een kankercel. Hoe vaker je verbrandt, hoe meer nieuwe cellen aangemaakt moeten worden, hoe groter de kans op kanker.

Dit is mij geleerd wat het veiligste is wbt de zon:
Blijf in de schaduw of binnen of draag bedekkende kleding.
Vermijd de zon, met name tussen 12 en 3. Dan is hij het sterkste.
Gebruik nooit een zonnebank. Dat is jezelf doelbewust blootstellen aan UVstraling
Smeer je regelmatig in. Zonnebrandcreme werkt namelijk geen uren.
Gebruik nooit zonnebrandolie. Olie houdt namelijk die warmte vast....

{:}

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 14:59

Aight schreef:
Dat komt omdat Australië zich voor een groot deel onder het ''gat in de ozonlaag'' bevindt, waardoor UV straling nog minder wordt tegen gehouden. Én omdat het uit oorsprong westerse bevolking betreft, met ons (lichte) huidtype. Daarom zouden zij eigenlijk extra-extra moeten smeren tegen de zon. :)

In landen als Afrika etc, zou ik niet weten of mensen meer last hebben van huidkanker.

Blanken mensen iig wel.
Mijn zus woont in Gambia en daar blijft zij zoveel mogelijk uit de zon.
Dus altijd zitten in de schaduw en lopen aan de schaduwzijde van de weg.

Mijn nichtje (13 jaar) is zelfs voor Nederlandse begrippen niet heel bruin, omdat zij ook zoveel mogelijk directe zon vermijdt.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 17:00

Teveel onbedekt in de zon zitten is niet goed, maar ik vraag me af of elk half uur rotzooi op je huid smeren dat wel is... :=

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-16 08:45

pmarena ik denk niet dat elk halfuur smeren heel lekker is, maar je kunt ook best even uit de zon, want ookal smeer je, het is nooit 100% beschermd. Nou kan dat wel voor een uur maar de hele dag, nah.

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 09:04

Altijd smeren!
De grootste fabel is dat je niet bruin word als je je je insmeert met een (hoge) factor.
Je wordt wel bruin, je wordt ook bruin in de schaduw. Misschien duurt het ietsje langer.... Maar ja ons Hollanders willen altijd alles snel en direct!

Weet wel, dat als je huid er ietsje langer over doet om bruin te worden, hij wel mooier, egaler en LANGER bruin is. Het "snelle" bruin dat je hebt door onbeschermd in de zon te gaan, is er vaak snel weer af.

Je huid goed beschermen en verzorgen, je huid is je grootste orgaan, we zorgen o zo goed voor ons inwendige mens...(water drinken, gezond eten, fruit enz) Maar ons huid welke altijd als eerste bloot gesteld wordt aan invloeden van buitenaf laten we de grootste klappen opvangen!

Nee hoor ik smeer altijd met factor 50 (dat betekent eigenlijk niks meer dan dat je 50x langer in de zon kan zitten dan onbeschermd, dus is het onbeschermd 3 tot 10 minuten is dit 50x 3 of 50x10)
En 24-uurs zonnebrandcrème bestaat niet. Je moet altijd weer bijsmeren. Net als waterproof niet bestaat. Waterproof betekent alleen maar dat je nog beschermd bent in het water en vlak erna. Zodra jij je eigen afdroogt, dien je je weer opnieuw in te smeren (en zeker 20 minuten uit de zon te blijven, tot het middel goed werkt!)

En daarnaast houd je je huid natuurlijk gezond door aftersun, of een heerlijke bodylotion. NA het zonnen.

Hoe denk je dat ze het in Australië doen? Niet voor niks hebben ze daar allemaal UV werende badkleding? en is daar bijna alleen maar factor 50 te koop.

Ik vind dat wij Nederlanders erg achter lopen op gebied van bescherming tegen de zon! Alleen maar voor het mooie kleurtje.
En dat terwijl zonneschade altijd onomkeerbaar is.

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-16 09:07

wendyenbram, als je normaal 10min kan kan je niet opeens 500 minuten.;)
Voor de rest enorm goed verwoord!

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 09:12

Met een goede factor 50 wel, niet een flut crème is 5 uurtjes. he... Als jij een goede crème hebt, er niet mee gaat zwemmen. dan kun je dus wel 5 uur. (ga je echt in de zon liggen dan natuurlijk niet. maar de normale buitenactiviteiten)

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-16 09:14

Ik bedoelde ook in de zon liggen, hihi. sorry. :)