Amitriptyline, wie?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

sjanien

Re: Amitriptyline, wie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 16:54

Ik heb het ook geslikt. Ik kon er goed op slapen maar tegen de pijn hielpen ze me niet. En voor de rest werd ik er heel vlak van en duf. De dingen gingen allemaal een beetje langs me heen. Ik heb het denk ik een half jaar geslikt. Je mag er helemaal niet mee auto rijden. Ik heb mijn verzekering erover gebeld omdat de ha en de apotheek mij niet kon vertellen hoe het precies zat met een gele sticker. Mijn verzekering zei dat wanneer er een ongeluk gebeurt ik zelf de schade moet betalen. Omdat deze medicijnen bij mij niet het gewenste effect hadden ben ik over gestapt op nortilen. Hiermee was ik overdag veel meer bij de les. En kon nog steeds goed slapen of ze daadwerkelijk ook tegen de pijn hielpen kan ik niet goed zeggen doordat ik in een revalidatie traject zat en dat zo goed ging ik nu op dit moment ruim een jaar nadat fybro is vast gesteld ik bijna van alle klachten af ben. Ik voel me weer heel goed. Wel sta ik nog onder controle bij de revalidatie kliniek met de mededeling luister na je lichaam. Doordat ik zo vooruit ga weet ik op welke signalen van mijn lichaam ik moet letten om klachten vrij te blijven. Ik ben ook heel hypermobiel maar met de juiste gedoseerde beweging is het heel goed onder controle te houden.

bowena_84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-16 22:28

Dank voor het advies van de paracetamol, die heeft me een beetje gered vandaag!

Vanmiddag zat ik écht even in de put, voelde me zo lusteloos en uitgebrand dat ik deja vu's van mijn depressie kreeg en daar werd ik echt naar van. Even uitgehuild bij vriend en toen kon ik er weer tegen aan. Sliepen jullie vanaf de eerste pil wel al goed in/door? Want dat heb ik nog niet gemerkt. Maar misschien moet dat ook even tijd krijgen :)
Droge mond viel vandaag eigenlijk reuze mee! Alleen na koffie er echt last van. Maar ik neem het advies van smintjes en ademsprays ten harte! Glaasje water staat ook op nachtkastje.

Ik snap wat je bedoeld Sjanien. Ik ben ook ontzettend vlak en merk dat veel langs me heen gaan. Tegen de avond kom ik weer een beetje 'bij'. Maar dan mag de volgende pil er alweer bijna in.
Wat fijn dat je met andere medicatie en goede begeleiding zo ver bent gekomen! Dat hoop ik ook te bereiken met de reva!

Kreeg vandaag een brief van de reva. Ze hadden de verwijzing binnen en ik sta op de wachtlijst. Helaas moesten ze wel vermeldden dat ze een bovenregionale functie hebben zijn ze van door het hele land patiënten krijgen. De wachtlijst voor intake bedraagt daarom minimaal 6 maanden. Dat was wel even een bittere pil. Maar, ik heb een verwijzing en ik sta op de lijst, het gaat sowieso gebeuren! Ik ga er nu gewoon naar toe leven. Eindelijk voor het eerst in 20 jaar voor mezelf en mijn lijf!

Hopelijk kan ik de tijd uitzitten met deze medicatie en zo niet deze dan met andere.
Wederom iedereen bedankt voor alle tips en ervaringen!

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-16 09:10

Je kan even aankijken hoe dit gaat, de kans is groot dat de bijwerkingen vlot afnemen en je je dus fitter word. Zo niet of word het je te gek, dan kan je, in overleg met degene die het voorgeschreven heeft, hem misschien iets vroeger op de avond te nemen. Of juist zelf 's ochtends?
Je hebt nu de variant met de vertraagde afgifte, gedachte erachter is dat je over de hele dag dezelfde dosering in je bloed hebt. Maar blijkbaar gaat dat dus nog niet helemaal goed. Misschien is ook juist de variant zonder vertraagde afgifte beter geschikt voor jou.

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-16 09:35

Zelf neem ik o.a. Gabapentine (4 maal 900 mg/dag) tegen zenuwpijn; het is erg lastig om uit te vinden wat iig de scherpe kantjes er een beetje weg neemt. Ik ben zelf ook altijd bang geweest voor depressieve gevoelens en aankomen als bijwerkingen, bij de Gabapentine is dit bij mij iig niet het geval. Afvlakken doet het wel, omdat het een middel is dat je hersenen tempert, zeg maar.

Verder kan het idd zijn dat je even moet doorzetten, eerste weken veel bijwerkingen en dat het daarna afneemt. Zo had ik enorme haaruitval (ik moest na een ongeluk ineens van veel verschillende zware middelen meteen hoge doseringen nemen), na een kleine 4 maanden van ellende maar mijn lange haar afgeknipt, maar na ongeveer een half jaar lijkt het voorbij en weer normale haaruitval en een sportief kort koppie, hahaha.

Ik wens je iig veel succes, weet hoe lastig het is om iets te vinden dat je wat verlichting brengt, zonder dat je er mentaal veel bij inlevert.

*wilde je graag helpen, maar had even niet de tijd alles te lezen *sorry*, geloof dat het beter gaat dan verwacht; vergeet mijn post, zet door en succes!*

bowena_84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-16 23:21

Geeft niet Avaluna, ben blij met je reactie!

Tot mijn grote verbazing had ik vandaag een super goede dag!
Ik voel me nog wat suf en bij tijd en wijle merk ik dat ik even zit te staren. Maar in alle eerlijkheid heb ik ook bijna 12 uur lang geslapen :o Daar knapt een mens van op :)) Ik heb lekker veel kunnen ondernemen vandaag. Ik was dus wel verrast na de afgelopen twee dagen. Krijg er nu wel goeie hoop van/door.
Ik houd het in de gaten en overleg waar nodig :j

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-16 23:47

Ik heb in 2009 2 jaar lang amitriptyline 50 mg geslikt ivm ernstige zenuwpijn in mijn arm door een kanaalstenose in mijn nek. Op voorschrift van een pijnkliniek/neuroloog. Geen honger gevoel, maar wel aangekomen. Het hielp uiteindelijk wel wat voor de pijn en ik sliep er goed door. Maar t vlakt ook je gevoelens af.... Al stortte de halve wereld om mij heen in, ik bleef kalm. Tot ik 's nacht onverwacht weg moest met de auto en met straatje keren vol een auto ramde met daarin 5 Marokkanen. Die waren (terecht) heel boos op mij, gingen vreselijk te keer en ik zei alleen maar: rustig aan jongens, jullie hebben gelijk, maar maak je niet druk. :D
De volgende dag ben ik direct gaan afbouwen en uiteindelijk gestopt. Ik vond het te gevaarlijk om mee auto te rijden. Omdat ik naar werk en paard verplicht met de auto moest, vond ik dat niet verantwoord.
Direct daarna kreeg ik ernstige andere gezondheidsproblemen en met o.a. zwaarste hoeveelheid diclofenac in combi met paracetamol en weken algehele bedrust in combinatie met ziekenhuisopname is de zenuwpijn in mijn arm volledig verdwenen.
De stenose gaat niet weg, ik heb (altijd) (nek)pijn en regelmatig wat uitvalverschijnselen, tintelingen en kramp. Voltare (en diclofenac) en fysio helpt daar tegen en soms een cortisoneninjectie, maar die allesoverheersende zenuwpijn is nooit meer teruggekomen, gelukkig. Dus ook geen amitriptyline meer, gelukkig.

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 00:17

Ik slik het sinds juli, ook voor de zenuwpijn in principe, maar ook omdat ik depressief was. Het vlakt bij mij mijn gevoelens wel erg af. Plus veel last van obstipatie en ja, ik ben ook aangekomen erdoor.

Daarnaast werkte het eigenlijk niet super goed tegen de zenuwpijn. Ik begon met 25mg en merkte geen verschil, toen naar 50mg, weer geen verschil, toen naar 75mg.. Zat telkens een week tussen. Je kan je voorstellen dat met ernstige zenuwpijn terwijl je in een revalidatiecentrum ligt, dat telkens moeten wachten of het dit keer werkte allesbehalve prettig was. Ik kon ook gewoon niet mijn fysio doen vanwege de pijn. Toen ik dan 75mg kreeg heb ik mijn poot stijf gehouden en Lyrica tegen de zenuwpijn ge-eist. Met tegenzin toch gekregen twee dagen later.. Dus geen idee of de 75mg had gewerkt als ik dat had afgewacht, maar de Lyrica werkte na een paar dagen al. Wat een verlichting.

Ondertussen ben ik de amy aan het afbouwen, zit nu op 50mg.. Lyrica op 300mg per dag. Eerder wel de lyrica geprobeerd af te bouwen, maar de zenuwpijn kwam meteen zwaar terug. Met de Amy afbouw heb ik dat nog niet gehad. Dus voor mij werkte het niet zo. Wel fijn dat het voor een halfjaar mijn gevoelens, het scherpe randje er heeft af gehaald, maar voor de rest.. Nee, niets aan.

Het aankomen was eerst wel prima omdat ik te dun was, maar nu vind ik het niet leuk meer, terwijl ik wel gezond eet. Voor de rest dus vlak en ook duf en ik vergat/vergeet ook heel veel. Krijg sommige dingen gewoon niet zo goed mee.. Maar de andere medicatie die ik heb, heeft daar ook invloed op natuurlijk. En in het begin veel last van huilbuien, verdrietig zijn, hele erge stemmingswisselingen. Had wel last van de bijverschijnselen.

bowena_84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-16 00:45

Wat 'fijn' om jullie verhalen ook te horen. Van jou kon ik het me nog vaag herinneren van je topic Eline.

Wat apart dat het voor de een een Wonder middel is en voor de ander totaal niet werkt.

Het is wel fijn om te lezen dat er 'alternatieven' zijn.

Ik merk dat ik het meest met dat aankomen in mijn maag zit. Vorig jaar na een operatie, pil switch en veel stress boven mijn mentale drempel van 75 kilo gekomen (uiteindelijk 80 kilo). In december een dietiste benaderd voor mijn PDS en lactose intolerantie. In januari een voedingsplan gekregen en zat vorige week weer op 75, dat voelde zo fantastisch en motiverend. Ik ben absoluut geen gewichts freak, me er nooit zo druk om gemaakt. Maar wil gewoon niet te zwaar zijn ook met oog op mijn PCOS. Ik krijg begeleiding van mijn dietiste maar ben gewoon bang weer te zwaar te worden en 75 is echt mij max. Ik ben ook echt zo'n stress kip :')

En natuurlijk als ik moet kiezen tussen kilo's en pijn, dan liever kilo's... Maar liever beide niet.

Als het zoals vandaag gaat en blijft maar hopelijk beter gaat kan ik met die sufheid wel leven. Afgevlakt in mijn emoties merk ik nog niet echt, ik voel nog voldoende. Mijn vriend kan me nog steeds irriteren en ik kan ook nog steeds verschikkelijk lachen en huilen :')

Ik zie het gewoon even aan de komende 3 weken. En als het echt nirt bevalt bouw ik af. Ik moet en wil het ook een kans geven. De stao naar pijnmedicatie (buiten paracetamol) was groot, ik heb hem nu gezet dus nu moet ik ook even doorzetten.

Nogmaals dank voot het delen van de ervaringen en ik vind het fijn om te lezen dat de meeste hun weg erin enigzins gevonden hebben. Zenuwpijn is k*t!!!

Murthul

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 00:51

Er zijn inderdaad nog best wat andere opties, nadeel is alleen dat je steeds weer zo'n 4 weken moet slikken voor je een beetje kunt beoordelen of het werkt of niet, bij mij duurde het uiteindelijk zo'n 3/4 maanden voor ik een middel had gevonden dat voor mij werkte, maar ami is meestal de eerste stap. De bijwerkingen die de een heeft hoeft de ander ook weer niet te hebben en dat maakt het ook zo lastig. Ik ben bijvoorbeeld helemaal niet aangekomen (van alle middelen niet) terwijl andere mensen idd wel snel aankomen.
Je kunt wel nu een heleboel stressen, maar uiteindelijk kun je totaal niet voorspellen hoe het gaat aflopen. Dus als je je gewoon voorbereid op dat je zometeen 100 kilo bent, alleen maar hoofdpijn hebt, heel veel honger hebt en nog steeds zenuwpijn hebt dan kan het alleen maar meevallen. :))

bowena_84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-16 00:57

Thats the spirit Murthul :))

Het stomme is dat ik het wéét... Ik weet dat het 0 zin heeft om me druk te maken om dingen. En je zou denken dat ik dat na 28 jaar wel af/geleerd zou hebben haha. Ik wil de dingen zo graag onder controle hebben dat ik er 9 van de 10 keer daar meer onder lijd. Gelukkig heb ik een zeer down to earth, lief en nuchter vriendje die me met beide benen op de grond houd <3

Ik heb nu stap 1 en 2 gezet (amy en reva) en de rest moet ik gewoon even op z'n beloop laten.

Wat ook wel mee kan spelen is dat ik nu pas voor het eerst erken dát ik zoveel pijn heb en dát het me belemmerd in het dagelijks leven. Ik worstel al sinds kleins af aan maar kan het nog steeds niet accepteren. Door deze stappen te zetten ben ik volgens mijn gevoel wel aan die weg begonnen.

Zo en nu ga ik mutsel want het is alweer veeuul te laat en morgen moet ik een beetje zombie af zijn want we krijgen leuk bezoek! Hihi

bowena_84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-16 08:45

Nog één vraagje voor de gebruikers onder ons die de amy ook kregen voor het slapen. Vanaf wanneer merkten jullie daar verbetering in?
Ik slik het nu sinds woensdag avond, maar heb nog geen nacht doorgeslapen. Wel merk ik dat als ik wakker word (gemiddeld zo'n 4x per nacht) sneller weer in slaap donder. Maar word nog steeds regelmatig wakker.

Qua bijwerkingen gaat het eigenlijk best goed! Beetje duffig en in de ochtend een droge mond maar verder voel ik mij best oke! Zelfs mijn gewicht blijft redelijk stabiel, heb dit weekend wat gezondigd dus dat er nu wat meer aan zit is denk ik niet bijzonder :')

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 20:11

Niet gekregen om te slapen, maar van dag 1 af was ik al zo duf/suf dat ik m'n ogen niet meer open kon houden. Nu scheelt t waarschijnlijk wel dat ik ook veel andere medicatie heb (oa zware pijnstillers) waar je sowieso ook al suf van wordt.

Gewicht merk je overigens niet zo snel.

bowena_84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-16 20:16

Dat zou wel kunnen schelen Quir. Ik ben eigenlijk maar 2 dagen echt suf/duf, sinds vrijdag voel ik me best goed. Ben sowieso altijd moe en voel me nooit echt fit. Maar dat rot slapen helpt natuurlijk niet.
Nouja ik wacht het maar weer even af.

Ik hoop dat ik het helemaal niet ga merken := Wil gewoon niet neurotisch op mijn gewicht gaan letten, dat is niet goed voor me. Ik mag van mezelf dan ook maar 1x per week op de weegschaal. In verband met een kinderwens wil ik er echt nog wat kilo's af :)

We zullen zien hoe het loopt, bedankt voor je reactie!

Julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 20:27

Ik gebruik(te) het ook ivm zenuwpijn na een operatie. Ben sinds vorige week gestopt en moet zeggen dat het redelijk gaat qua pijn. :) Ik heb het zo'n 2/3 jaar gebruikt, maar afgelopen tijd wel in de meest lage dosering (10 mg). Ook in ben de afgelopen jaren wel iets (zo'n 7 kg) aangekomen ondanks onveranderd patroon in eten en bewegen. Ik hoop van harte dat dit er nu ook weer afgaat. :D

Qua bijwerkingen heb ik eigenlijk weinig last gehad. Bij de eerste tablet voelde ik me wel heel draaierig en raar, maar dit was na ongeveer een week wel weg. Voel me ook niet onder invloed als ik het heb geslikt. Echt afgemat voelde ik me niet, maar het kan wel zijn dat de buitenwereld dat anders ziet. Mijn vriend vond dit bij vlagen een beetje.
Ik heb er echt wel beter door geslapen, vooral minder snel wakker worden en makkelijker inslapen. Afgelopen dagen is het direct weer prut, elke keer weer wakker en niet fijn kunnen inslapen. Hopelijk wordt dat ook nog een beetje beter.

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 21:13

Zoals hierboven genoemd: ik kreeg het niet om beter te slapen, maar sliep er ook zeker niet beter van.
Ik sliep eigenlijk altijd prima, tot ik dit ging gebruiken. Heel licht slapen, vaak wakker, vreselijke (levensechte) nachtmerries... Dat is ook gebleven tot ik stopte met slikken.

bowena_84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-16 23:21

Sorry dat ik niet meer gereageerd heb :oo

Ik had beloofd om te updaten om te laten weten hoe het gaat. Ik heb de eerste 15 dagen achter de rug en het gaat eigenlijk wel goed.
Het is natuurlijk nog steeds erg vroeg om er iets van te zeggen maar mijn gewicht blijft netjes stabiel, heb helemaal geen grotere eetlust, slaap redelijk goed (word nog wel wakker maar val ook meteen weer in slaap) en heb verder geen klachten of bijwerkingen. Heb me eigenlijk maar 2 dagen echt suf gevoeld.
Stiekem voel ik me eigenlijk wel goed naar omstandigheden. Of het wat voor de pijn doet durf ik niet helemaal te zeggen, ik heb zoveel verschillende pijntjes overal en nergens... Ik moet wel zeggen dat die vreselijke zenuwpijn niet meer zo nadrukkelijk aanwezig is, dus even hard afkloppen, ik hoop dat het daar dus het gewenste effect op heeft.

Ik heb sinds kort weer intensieve fysio begeleiding en leef zo naar mijn revalidatie toe. Over 15 dagen evalueren met de huisarts. Als ik zo mijn tijd kan uitzingen dan ben ik best tevreden :j