Bij de tandarts... Hoe ging het bij jou?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Denise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 11:16

Ik vind er niet zoveel aan, zo'n bezoek aan de tandarts. Ik denk dat het anders zou zijn als ik problemen had! Als kind was het wel leuk, want toen kreeg ik bij elk bezoek een stuiterbal. 8-)

Ben een jaar of 6 niet geweest en ga sinds 2 jaar weer voor een jaarlijkse controle. Nu is het helemaal een non-event, aangezien ze hier het tandsteen laten weghalen door de Mondhygiënisten. Je staat met 5 minuten weer buiten :+

Het meest bijzondere was denk ik het laten trekken van een kies. Als kind had ik een dubbele rij kiezen en eentje groeide daarom niet goed. De oude kies moest getrokken worden. Om hem te trekken moest ik verdoofd worden. Ik lag daar en de tandarts had al z'n spullen gepakt en ik zette me schrap tegen de pijn van de injectie. En het duurde maar.. En het duurde maar. Ik vraag dus wanneer hij hem erin gaat zetten, bleek dat hij al 2x gespoten had :')

Had uiteindelijk 5 prikken nodig voor die ene kies en ik heb nooit wat gevoeld. Later die dag had ik een mondelinge overhoring voor Duits. De docent complimenteerde me na afloop, want ze vond mijn uitspraak zo goed! Ik had duidelijk geoefend, vond ze +:)+ Ik zou zo weer mijn halve mond laten verlammen bij de tandarts als mijn Duits er zoveel beter op wordt. :')

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 11:17

Ik heb zojuist even een e-mail gestuurd naar een angsttandarts in mijn regio. Zou graag willen weten hoe dat verzekeringstechnisch zit ook. Want dan vind ik het zeker de moeite waard om in elk geval een poging te ondernemen om weer een keer naar de tandarts te gaan. Nu mijzelf ook maar een schop onder mijn derrière geven om weer vaker mijn tanden te poetsen, dat helpt natuurlijk ook al wat.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 11:20

Ik val vrij regelmatig (bijna) in slaap als ik in de tandartsstoel lig, helemaal bij een lange behandeling. Invallende tandarts heeft me een keer helemaal door elkaar geschud, geloof dat ze dacht dat ik de geest had gegeven oid :')

JoviManoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 11:24

trauma voor tandartsen én spuiten!

ben vroeger op de stoeprand gevallen > melk tand eruit
Ben nog maals gevallen, met de fiets > vaste tand verschoven
kaak gebroken, voortand weg én tand is terug gezet > andere tandarts en heel veel stress
Wortelkanaal behandeling > best oke gegaan, verdovende creme op tandvlees en toen een verdoving
Speekselstenen verwijderen > 2 pogingen op verdoving toen onder narcose

én nu mag ik eerst mijn voortand van de wortelkanaal behandeling laten trekken en worden mn verstandskiezen getrokken, half jaar later word er een implantaat geplaatst. Ik ben bang! :( -O-

friendly

Re: Bij de tandarts... Hoe ging het bij jou?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 11:36

Kom er net achter dat mijn huidige tandartspraktijk ook behandelingen aanbied voor angstige patiënten. Dus direct daar ook informatie aangevraagd.

xZiva_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 11:46

Van 0,0 bang naar extreem bang gegaan door extreme pijn bij een wortelkanaal behandeling..
Was opengemaakt door een tandarts, die bleek er niet goed bij te kunnen dus had het tijdelijk dicht gemaakt tot ik naar de kaakchirurg moest. Daar open gemaakt heb ik 3 verdovingen gehad. Deed alsnog veel pijn dus heeft hij hem door mijn (ondertussen helemaal opengemaakte) kies verdoofd recht in de zenuw.. dat heeft hij nog een keer gedaan maar helaas hielp het niet.. ik had zoveel pijn doordat er dus een ontsteking in mijn zenuw was gemomen -O- gebeurde bij 1 op de 100 zei hij.. de assistente heeft mij in de stoel moeten drukken, en hield ondertussen mijn hand vast, lieve vrouw was dat :))
Wat een helse pijn was dat zeg.. heb er ook nog flink lang last van gehad

Ook heb ik een kleine mond/kaak waardoor hij niet ver open kan. Krijg ook standaard een blokje achterin mijn kiezen om hem open te houden. En duwen dat die tandartsen altijd doen.. 'verder open' 'ehm ja dat gaat niet' en toen was er die ene tandarts.. *KNAK* en sindsdien knakt mijn kaak tijdens het eten, soms ook heel hard en dan voel ik dat nog in mijn kaak en oor..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 11:48

Hmm bij oude tandarts ooit 1 gaatje ,gevuld maar nee durfde niet meer. 4 jaar later naar andere tandarts , en 11 gaatjes :') . Ook nog 3 verstandskiezen maar die zaten wel goed ,gaatjes gevuld met verdoving zo gepiept . Toch 1 verstandskies deed zeer , hop eruit. En nummer 2 ook , trekt die liefste man gelijk nummer 3 er ook uit :') . Achteraf blij mee maar toen echt niet :')

LieveLoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 12:06

Ik ben ook al minstens 4 jaar niet bij de tandarts geweest. Vind mijn tandarts absoluut niet chill, terwijl ik ook niet echt iets heb waardoor dat komt. Vind het gewoon absoluut niet prettig.

Kwam er vanmorgen achter dat mijn kies af begint te breken, ik moet waarschijnlijk een wortelkanaalbehandeling, want hij word helemaal grijs. Heb direct in paniek alle tandartsen in de regio afgebeld en nu afwachten.

Kan iemand me vertellen wat het voordeel van een mondhygiënist is?

xZiva_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 12:20

Die maakt het om de zoveel tijd schoon.
Verwijderd tandplak, tandsteen (brr dat maakt zo'n naar geluid) en polijst alles :))

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 12:21

Een wortelkanaalbehandeling heb ik dan gek genoeg weinig problemen mee. De verdoving is het meest vervelende, maar de behandeling zelf heb ik 10 keer liever dan boren, pffff.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 12:30

Lalidan schreef:
Het meest opmerkelijke aan mijn tandarts is wel dat als ik nu een afspraak wil maken voor controle, ik nog een paar opties heb voor eind mei en het anders al juni word. Is nu ik werkloos ben niet zo'n ramp, maar een half jaar geleden werkte ik nog 20 uur, en had ik mijn rooster niet zo ver van tevoren. En met 20 uur per week ga ik echt niet vrij vragen voor de tandarts, dat zou er toch echt naast gepland moeten kunnen worden, dus ik wil eerst mijn rooster en dan een afspraak bij de tandarts maken. Maar dat kan dus nooit.....

Vandaag de mail gekregen dat het weer tijd is voor een controle, maar ik zit er toch wel heel sterk over te denken op zoek te gaan naar een ander. Duurt het bij jullie ook zo lang tot je terecht kan??

Vermoedelijk heb je het nadeel van een éénmanspraktijk... Hier ook maar 1 tandarts in 1 praktijk... kan inderdaad knap lastig zijn met afspraken verzetten.

venivedivici

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 13:15

Vrijdag middag spoed afspraak ;(

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 13:16

Is er niet wat aan tandartsangst te doen? Aan veel angsten is wel wat te doen, mensen vaan bvb naar de GGZ. geen idee hoor of het hier werkt, maar ik denk dat veel mensen zich dan prettiger voelen hier.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 13:22

Of een goede angsttandarts zoeken. Soms moet jr voor een goede,lieve tandarts wel een stukje rijden.
Hier in ieder geval al iemand die daarvoor van Breda naar Rotterdam rijd. ;)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 13:27

Waardeloos. Tandarts nam zelfs zijn privé mobiel op, terwijl ik nog midden in de behandeling zat en slangen in de mond had hangen. Ging rustig praten over zijn training :+

Oftewel,ik zoek nu écht een andere.

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 13:42

Chocopasta schreef:
Meest bijzondere is die ene controle waarbij er géén gaatjes werden gevonden. :+

Same here :') En toen wilde ik zelf terug omdat ik in mijn hoektand een donkere vulling had zitten ipv een witte. :D

Verder mijn andere meest bijzondere ervaring is toen ik een jaar of 8 a 9 was. Zo bang voor de tandarts, altijd gillen, schreeuwen huilen... Heb de vrouw van de tandarts ooit uitgescholden dat die tr*t zich er niet mee moest bemoeien :oo
De tandarts meerdere keren hard in zijn vingers gebeten en zelfs eens tegen zijn schenen geschopt.

Behalve tandarts bob, want hij deed lief en voorzichtig :')

Oooh ik vind de tandarts nog niet leuk, maar ik kan me voortaan wel gedragen gelukkig. Wat een ramp moet dat voor mijn moeder geweest zijn. Zij moest op de stoel liggen, met mij bovenop haar met haar armen en benen om mij heen geklemd.... pfff

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 13:46

xniieeenke schreef:
Is er niet wat aan tandartsangst te doen? Aan veel angsten is wel wat te doen, mensen vaan bvb naar de GGZ. geen idee hoor of het hier werkt, maar ik denk dat veel mensen zich dan prettiger voelen hier.

In mijn geval is er al wel een hoop verbeterd doordat ik de eerste 2 keer voor behandeling door mijn nieuwe tandarts eerst alleen maar in de stoel heb gezeten zonder dat hij uberhaupt iets deed. De derde keer ging hij alleen even kijken. De vierde keer maakte hij foto's etc. Dit was trouwens 2 keer per week, dus op die manier confronteer je jezelf wel met je angst en heb je goed door dat er niets engs gebeurd.
Maar ja, toen moest ik op een gegeven moment toch verdoofd worden en dat werd een drama (huilen, trillen, hyperventileren, wit wegtrekken), maar nu ik in de gaten heb dat mijn tandarts ervoor zorgt dat ik na de verdoving echt niets meer voel van de behandeling, gaat het stukken beter. Wel ben ik nog ontzettend schrikachtig, maar het is al 80% verbeterd met hoe het eerst was. De hoop dat ik er ooit 100% vanaf kom hebben we allang laten varen :')

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-16 16:36

Paar jaar geleden een kies getrokken bij mij... bleek er onder die kies nóg een kies te zitten die er óók eruit moest... wortelkanaalbehandeling. Verkrimpt van de pijn!! %)

Fish_n_Chips

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 17:06

De tandarts is de enige arts waar ik níét bang voor ben. :Q Controle, tandsteen verwijderen (geloof ik), een keer een röntgenfoto en een keer een gaatje boren zonder verdoving.

Alhoewel het me wel naar lijkt om een verdoving te krijgen zonder dat je 'm ziet. Ik had al zo'n hekel aan de 9-jaarsprik, omdat ze die in twee armen tegelijk zetten, en je dus maar naar eentje kan kijken.

En als ik ooit verdoving moet ga ik eisen dat ik géén lidocaïne krijg. Ik heb dat spul een paar keer via infuus gehad en ik kreeg steeds zo'n pijn ervan dat ik urenlang alleen maar kon gillen. Not nice.

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 17:45

Ik heb inmiddels een afspraak staan bij mijn tandartspraktijk. Bij een vrouw. Gaan in eerste instantie alleen foto's gemaakt worden en even de stand van zaken bekeken worden. Als zijnde een soort intake met uitleg enzo. Ben benieuwd.

Rienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 19:57

Na mijn bezoek aan de tandarts in Egypte waar een wortelkanaalbehandeling is gedaan, ben ik niet meer bang voor tandartsen, al nooit echt geweest, maar leuk is anders natuurlijk.

Ging wel met wat tegenzin naar de kaakchirurg, maar eenmaal in de stoel ben ik bijna inslaap gevallen.

Lang, lang geleden was elk tandarts bezoek janken geblazen, maar dat kwam omdat ik fluoride moest happen, op de een of andere manier vond ik dat heel erg naar.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 20:00

De schooltandarts,nog een trauma van.

Iinge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 20:22

De tandarts is voor mij en mijn hele familie een drama. Poetsen en poetsen, spoelen, flossen het maakt niet uit. We hebben allemaal iedere controle minimaal 3 gastjes. Dus altijd boren. Ik ben elke keer wel weken van tevoren zenuwachtig omdat ik weet wat er weer gaat komen. -O-

Gucci_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 22:55

Hetzelfde hier, 3 a 4 keer per dag poetsen en 2 keer flossen, toch telkens gaatjes...

Mijn meest bijzondere ervaring was dat ik zo schrok van een prik in het gehemelte, dat ik rechtovereind mijn stoel uitsprong. Nu krijg ik gelukkig een creme op zodat ik er bijna niks meer van voel.

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 00:32

De kaakchirurg ben ik niet meer bang voor. De eerste keer ging ik doodsbang naar binnen, maar dat was zon fijne chirurg, ik ging pijnloos en lachend naar buiten. Uiteindelijk wel een week ziek gelegen van de pijn, maar de afspraak verliep prima! Beter dan gaatjes boren bij de tandarts. Half jaar later moesten mijn andere kiezen eruit. Heb voor dezelfde chirurg gevraagd en wederom met een smile naar buiten!