Veganisten eten jullie ook geen ei van eigen kip of insecten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cerilene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 20:17

Woogy schreef:
Dus sterven is een lijdensweg? Niet helemaal mee eens. Uit een ander oogpunt, ik heb mijn merrie laten slachten voor de consumptie. Zij heeft een goed leven gehad, en dat is binnen een fractie van een seconde beëindigd omdat haar leven wel een lijdensweg werd.
Dat haar lichaam vervolgens is geconsumeerd, veranderd aan de hele zaak verder niets. Als ze in de put zou zijn gegooid, had ik dat eigenlijk zonde gevonden.

Ik eet zelf niet veel vlees omdat ik het niet lekker vind. Het vlees wat ik koop wil ik vervolgens wel beter leven hebben omdat ik het niet eens ben met de vlees industrie an sich. Het moment dat ik een kipje koop wat een fijn leven heeft gehad en daarna vlug om het leven is gebracht en op mijn bordje land...is daar toch verdacht weinig mis mee.

Inmiddels ben ik het helemaal met je eens. Ik eet dan ook weer vlees, zij het inderdaad het liefst zo bewust mogelijk.
Maar ik snap wel ook de redenatie van mensen dat ze er gewoon zelf niet aan willen bijdragen op welke manier dan ook. En een naar gevoel krijgen bij het eten van vlees, gebruiken van dierlijke producten of wat dan ook waar een dier voor gefokt/gestorven en al dan niet geleden heeft. Iedereen moet de keuze maken die op dat moment goed voelt toch.
Hoeven mensen elkaar niet de les over te lezen. Beide kanten op.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 20:19

Woogy schreef:
Ik denk dat buitenstaanders de regeltjes opmaken voor vega's omdat we wellicht de dubbele standaard lastig vinden. Zoals dus de optie van dierlijk bemesten, wel of geen gebruik van leren tuigage etc.

Hoe is het een dubbele standaard? Ik eet geen vlees. Ik eet geen vis. En geen ei/melk/insecten/whatever. Ik probeer me daar zo goed mogelijk aan te houden, en dan is het vervelend als iemand die geen poging doet om zijn/haar impact op dierenleed te verminderen (want ja, ik zie moord als dierenleed) je op bepaalde moeilijke dingen wijst.

Roos_M

Re: Veganisten eten jullie ook geen ei van eigen kip of insecten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 20:24

Dubbele standaard als in mijn voorbeeld. Dat roept bij mij dus vragen op. "Mogen" wordt ook gebruikt met regeltjes rondom religies. Het is meer een benaming dan een oordeel of verwijt. In dit geval.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 23:25

Margathea, je geeft zelf aan het moeilijk te vinden. Om goed te bedenken wat wel en geen dierenleed is?
puur benieuwd, niet veroordelend

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 23:28

Een vriendin van mij is veganistisch en die eet en draagt echt helemaal niets van dieren. Ook geen e-stoffen en wol en dat soort dingen.

Ik heb er veel respect voor als je zo'n keuze maakt en het ook weet vol te houden. :j

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 09:33

Hoe zit het eigenlijk met bijvoorbeeld muggen? Accepteer je de mug, vang je die in een potje om buiten los te laten?

Maaike_Indy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 09:58

Citaat:
Ik denk dat buitenstaanders de regeltjes opmaken voor vega's omdat we wellicht de dubbele standaard lastig vinden. Zoals dus de optie van dierlijk bemesten, wel of geen gebruik van leren tuigage etc.

Maar waarom is het een dubbele standaard dan? Als iemand voor zichzelf beslist geen dierlijke producten te eten maar toevallig nog wel met een paar leren schoenen loopt, is hij toch alleen verantwoording aan zichzelf schuldig? In principe wordt niemand tot eenzelfde eet patroon of levenspatroon verplicht. Plus dat sommige dingen lastig zijn 100% te doen volgens de "regeltjes". Maar dat is met alles in het leven zo. Wie zonder zonde is werpe de eerste steen laten we maar zeggen ;)

Ik ben verantwoordelijk voor wat ik doe, welke producten ik gebruik etc. Dat een ander dat misschien anders zou doen, dat is aan de ander. Het is jammer dat er vaak naar zaken gezocht wordt waarop venganisten/ vegetariers of gewoon in het algemeen mensen die anders doen dan "normaal", het even niet 100% volgens "het boekje" doen. Wat niet weg neemt dat een open discussie of gewoon een vraag zoals de TS stelt gewoon moet kunnen. We kunnen hier ook dingen van elkaar leren natuurlijk!

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 10:19

Ja dat klopt. Het is ieder zijn eigen verantwoordelijkheid maar dan nog is het wel een dubbele standaard. Leer komt van de zelfde industrie als vlees. Dus stel; je draagt wel leer/wol maar eet geen dieren dan draag je dus wel bij aan dezelfde industrie (doodmaken van dieren). Dat is dan toch een dubbele standaard.

En ik ben dan benieuwd wat dan de achtergrond is dat je het ene wel doet; en het andere niet.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 10:57

Een veganist gebruikt ook geen leer en wol.

Een vegetariër wel, en vaak is de reden dat goedkoop leer een afvalproduct is.. Onze koeien worden gefokt voor hun vlees of melk en niet voor hun vacht. Er zijn zo ontvettend veel koeienhuiden uit de vleesindustrie dat je ze zelfs voor een prikje bij Ikea kan halen. En weggooien is gewoon zonde. Ik koop het zelf niet meer, maar zal nooit een vegetariër erom veroordelen.
En wol; hoewel ik het zelf niet graag koop, vooral australisch wol is heel erg dieronvriendelijk, worden er natuurlijk geen dieren voor gedood en er zijn schapenrassen die hun vacht niet verliezen en dus echt geschoren moeten worden.

Het is maar net wat je zelf belangrijk vindt. In één keer compleet veranderen van leefwijze is behoorlijk lastig.
Elke stap in de goede richting is een verbetering.

Wat ik zelf nooit begrijp is dat er mensen zijn die zich maar druk blijven maken om hoe anderen leven, en verkondigen dat ze zelf zo diervriendelijk bezig zijn en alleen biologisch vlees van de boer eten enzo, en dan wel op uggs rondlopen :=

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 11:07

Qimm schreef:
Hoe zit het eigenlijk met bijvoorbeeld muggen? Accepteer je de mug, vang je die in een potje om buiten los te laten?

Ik sla ook geen muggen dood. Als ze in de kamer zitten dan probeer ik ze weg te krijgen door bijv. de kamer te laten doortochten, en ik doe horren in de ramen om ze buiten te houden. Maar ik neem dus geen enkel leven, ook niet van insecten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 11:10

Wij hebben thuis bevruchte eieren. Ze staan in de kelder, te wachten om door ons gekookt/gebakken en opgepeuzeld te worden. Ben benieuwd wat er zou gebeuren als ik ze aan een hardcore veganist kado zou doen. Wat zou die ermee doen? :D

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 11:12

Hier ook overal horren :)
Ik kan echt geen dieren dood slaan, zelfs geen muggen of fruitvliegjes. Ik heb ooit per ongeluk een dikke kever dood getrapt en ik heb er nog steeds nachtmerries van :')

Safina, ik denk niet dat een echte veganist ze zou aannemen, bevrucht of onbevrucht.
De meeste veganisten houden ook niet van fokken met dieren voor onze lol. Ik vind kuikens prachtig, maar zou nooit met kippen willen fokken omdat je altijd kans hebt op haantjes, en ik vind het veel dankbaarder om er gewoon een aantal te redden van de slacht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 11:29

8nnemiek schreef:
Safina, ik denk niet dat een echte veganist ze zou aannemen, bevrucht of onbevrucht.

Dan mist diegene wel de kans om een ongeboren kippenleven te redden... Kan een principieel veganist daarmee leven? :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 11:33

safina schreef:
8nnemiek schreef:

Dan mist diegene wel de kans om een ongeboren kippenleven te redden... Kan een principieel veganist daarmee leven? :+

Jammer dat je selectief aan het quoten bent, want 8nnemiek beantwoord je vraag al in haar vorige bericht.

8nnemiek schreef:
Hier ook overal horren :)
Ik kan echt geen dieren dood slaan, zelfs geen muggen of fruitvliegjes. Ik heb ooit per ongeluk een dikke kever dood getrapt en ik heb er nog steeds nachtmerries van :')

De meeste veganisten houden ook niet van fokken met dieren voor onze lol. Ik vind kuikens prachtig, maar zou nooit met kippen willen fokken omdat je altijd kans hebt op haantjes, en ik vind het veel dankbaarder om er gewoon een aantal te redden van de slacht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 11:51

WiancaR schreef:
Jammer dat je selectief aan het quoten bent, want 8nnemiek beantwoord je vraag al in haar vorige bericht.

Geenszins bedoeld om selectief te quoten. Ik belicht alleen de keerzijde van die keuze (een ongeboren kippenleven dat verloren gaat) en vroeg me af of een veganist daarmee kan leven.

Ben ook wel benieuwd wat principiële veganisten zouden doen als ze het per vandaag voor het zeggen zouden hebben. Gaan dan de deuren van de kippenschuren en kippenrennen per direct open? Zodat ze vrij zijn? En moeten we ze dan ook beschermen tegen gevaar en ziekte, of hoeft dat dan weer niet vanuit een principieel veganistische visie? Of zou het dan verplicht moeten worden om hanen en hennen gescheiden te houden, zodat ze zich niet voort kunnen planten en je zo je veestapel af kunt bouwen? Of kan dat weer niet, omdat je ze dan gevangen houdt en ze beperkt in hun natuurlijke behoeften?

Is gewoon nieuwsgierigheid hoor. Ik ben benieuwd hoe zo'n omslag in de ogen van een veganist zou moeten verlopen. En hoe een ultieme veganistische wereld eruit zal zien in de ogen van een principieel veganist.

Maar misschien stel ik de vraag wel op de verkeerde plek. Ik lees namelijk in een eerdere post dat veganisten helemaal geen dieren willen gebruiken of eten. Een principieel veganist zal je dan niet zo snel aantreffen op een paardenforum, vermoed ik.

Nayan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 11:54

Brainless schreef:
Magrathea schreef:
Wacht even, dus het doodmaken van een dier is niet gelijk aan lijden? :') Nee okee, prima, ik denk dat de dierenbescherming daar anders over deed als ik snel en pijnloos mijn kat zijn nek omdraai maar goed.

Ik heb ook wel eens vlees gegeten dat ik niet lekker vond, dat betekent toch niet dat al het vlees vies is? (Tenminste, ik kan echt met geen mogelijkheid nog genieten van vlees, maar even vanuit jouw oogpunt gezien.)

Je mag nog steeds je eigen huisdier doden, mits het snel en effectief is.

Het zelf doden van honden of katten is per 1 juli 2014 wel degelijk verboden.

Maaike_Indy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 11:58

Roos_M schreef:
Ja dat klopt. Het is ieder zijn eigen verantwoordelijkheid maar dan nog is het wel een dubbele standaard. Leer komt van de zelfde industrie als vlees. Dus stel; je draagt wel leer/wol maar eet geen dieren dan draag je dus wel bij aan dezelfde industrie (doodmaken van dieren). Dat is dan toch een dubbele standaard.

En ik ben dan benieuwd wat dan de achtergrond is dat je het ene wel doet; en het andere niet.

Maar waarom is dat voor jou een probleem dan? Waarom moet juist op deze dingen de nadruk gelegd worden en er iets van gevonden worden? Het is toch juist mooi als mensen bewust voor iets kiezen en dat dat niet altijd 100% perfect wil/kan/hoeft, waarom er dan een punt van maken?
En zoals hierboven als is uitgelegd, de dieren worden niet geslacht om hun velletje, dat is slechts een bijproduct waar een paar euro aan verdiend wordt maar dat is dan ook alles.

Zelf ben ik geen veganist en zelfs geen vegetariër. Wel eten we maar één of twee keer per week vlees. We hebben een melkveehouderij en het vlees dat we eten is van onze eigen stier. Kan ik prima voor mijzelf verantwoorden. Eieren eet ik meestal van onze eigen kippen en in de winter gebruik ik batterij eieren mocht ik tekort hebben. Wel probeer ik het eier gebruik dan te beperken. Ik heb het niet op de industrie kippen (eieren) en toch gebruik ik het. Dat is mijn dubbele standaard. Zo heeft iedereen op een ander vlak wel ergens dubbele standaarden. En zo is iedereen ergens begonnen en zijn we toch ook met z'n allen op weg?

En daarnaast, er zijn zoveel producten op zoveel verschillende vlakken die niet OK zijn. Koffie, chocolade, bananen, kleding, cosmetica, die leuke setjes voor je paard etc. overal kleven bezwaren aan. Ik weet het maar heb niet het budget om duurdere alternatieven te kopen. Bewust wording is een en daarna is het aan iedereen zelf hoe dat precies ingevuld kan worden.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 12:04

safina schreef:
WiancaR schreef:

Geenszins bedoeld om selectief te quoten. Ik belicht alleen de keerzijde van die keuze (een ongeboren kippenleven dat verloren gaat) en vroeg me af of een veganist daarmee kan leven.

Ben ook wel benieuwd wat principiële veganisten zouden doen als ze het per vandaag voor het zeggen zouden hebben. Gaan dan de deuren van de kippenschuren en kippenrennen per direct open? Zodat ze vrij zijn? En moeten we ze dan ook beschermen tegen gevaar en ziekte, of hoeft dat dan weer niet vanuit een principieel veganistische visie? Of zou het dan verplicht moeten worden om hanen en hennen gescheiden te houden, zodat ze zich niet voort kunnen planten en je zo je veestapel af kunt bouwen? Of kan dat weer niet, omdat je ze dan gevangen houdt en ze beperkt in hun natuurlijke behoeften?

Is gewoon nieuwsgierigheid hoor. Ik ben benieuwd hoe zo'n omslag in de ogen van een veganist zou moeten verlopen. En hoe een ultieme veganistische wereld eruit zal zien in de ogen van een principieel veganist.

Maar misschien stel ik de vraag wel op de verkeerde plek. Ik lees namelijk in een eerdere post dat veganisten helemaal geen dieren willen gebruiken of eten. Een principieel veganist zal je dan niet zo snel aantreffen op een paardenforum, vermoed ik.

De ultieme veganistische wereld is: het aards paradijs voor de zondeval.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 12:08

Ik kan alleen voor mijzelf spreken hierin, dus vanuit mijn standpunt geef ik antwoord wat ik vind en denk :)

karuna schreef:
Maar hoe zit dat met eitjes van eigen lekker losloop kip? Dus eigen kippen die gewoon in de tuin of natuur mogen rondstampen en in ruil daarvoor eitjes leggen. En ik bedoel dan geen "gemaakte" eierleg fabrieken maar ras sierkipjes die een bescheiden hoeveelheid eitjes leggen en zeker niet iedere dag en die dus ook winterstop houden.

Voor mij hangt dit echt van een aantal factoren af. Als allereerste, wanneer je kippen koopt, zullen daar ook haantjes voor zijn doodgemaakt. Er zijn echter veel minder mensen die 'gezellig' een stel hanen in de tuin houden dan die kippen houden. Dat zou mij er denk ik van weerhouden om ooit (sier)kippen te kopen. Maar stel nou dat je die kippen al hebt en later besluit veganistisch te willen leven, of je de kippen opvangt van red een leg kip, om ze te 'redden' van de slacht?

Jij noemt het gelukkig al, maar veel kippen zijn dusdanig doorgefokt, dat het inderdaad gemaakt eierfabrieken zijn. De hoeveelheid eieren die ze leggen is enorm belastend voor hun lichaam. Die kippen zou ik hun eieren in eerste instantie (rauw, gekookt, verwerkt) aanbieden aan de kippen, gezien ze uit die eieren weer waardevolle voedingsstoffen kunnen halen. Bij sierkipjes is dat wellicht anders, en daar heb ik me niet in verdiept, dus durf ik weinig van te 'vinden'.

Maar stel je die kippen al hebt, ze goed verzorgt en ze mooi de ruimte hebben, dat die hun eieren (in meerdere vormen aangeboden) niet hoeven/willen eten... Dan zou ik zelf de eieren alsnog liever niet gebruiken omdat ik goed zonder af kan, maar ze aanbieden aan familie of vrienden, die anders in de winkel de dieronvriendelijke eieren zouden kopen. Op die manier heb ik het idee dat je er toch nog 'iets goeds' mee doet.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 12:10

karuna schreef:
Bij de pluimvee eieren tegenwoordig die niet in kooien gehouden worden lopen standaard wel hanen bij. Geloof dat uit het hoofd 5 % mannelijk moet zijn om de dames in toom te houden. Daar kunnen dus gewoon kuikens uitkomen.

bij de leghennen worden geen hanen gehouden. Er zijn verschillende typen stallen, waaronder veehouders die de kuikens voor de vlees - of eierkip produceren, en in deze stallen zitten zowel hennen als hanen, omdat zij broedeieren leveren aan de broederijen.
Bij stallen waar dieren in zitten die enkel voor de eieren gehouden worden, zitten geen hanen.

Onze kippen eten hun eigen eieren trouwens niet, heb ze ook weleens een week laten liggen, maar er was er niet een aangeraakt. Zouden ze dat misschien alleen doen als ze niet genoeg kalk in het voer hebben of buiten kunnen vinden?

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 12:13

Ik ben gewoon benieuwd en stel de daarom de 'en dit dan wel?' vragen. Meer omdat ik me afvraag waarom er bepaalde grenzen worden getrokken. Vlees wel, leer niet(of andersom wat je wilt) en bepaalde dieren wel, en bepaalde dieren niet.
Ik eet bij voorkeur kip, maar dan wel zo veel mogelijk beter leven kipjes. Ben nooit echt een liefhebber geweest van andere soorten vlees en vind melk en eieren an sich niet te eten. Kaas, brood en chocola etc dan weer wel ;)

Ieder voor zich, maar ben altijd erg benieuwd naar beweegredenen :)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 12:14

Een bevrucht ei is nog niet direct een kippenleven. Naar mijn idee begint het leven pas zodra er een hartje is gevormd wat begint te kloppen. Vanaf dat punt zou ik het inderdaad willen 'redden' :)

Iedere veganist heeft natuurlijk zijn eigen visie van de perfecte wereld. De een wat realistischer dan de ander.
In de perfecte wereld zou ik het liefst zien dat de kippenschuren niet gewoon open gegooid werden, maar de kippen werden opgevangen door iedereen die plek zou hebben, waar ze de rest van hun leven zouden kunnen scharrelen, en wel nog verzorgd en gevoerd zouden worden door mensen, want een legkip die kent helemaal niks en zou niet zelf kunnen overleven. Verder niet meer fokken met de doorgefokte kippen uit de industrie. En dan zou het mooi zijn als die boeren vervolgens hun geld zouden kunnen verdienen met het verbouwen van lupine en bio soja en andere producten voor het maken van vleesvervangers voor de mensen die toch graag iets vlezigs willen eten :D

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 12:19

Een koe aan huis houden, daar jaarlijks(of x-aantal jaarlijks) een kalfje van fokken en het moeder dier dan slachten voor vlees...De koe heeft een top even gehad, goede verzorging etc.
Wat is er mis mee?
Er zijn mensen die genetisch meer vlees nodig hebben dan anderen, hier is wetenschappelijk bewijs voor. Zouden deze mensen dan moeten lijden onder het concept 'de ideale wereld'? Want dan zou het een ideale wereld zijn voor vega's in alle soorten en maten...maar niet voor onze carnivoren neven en nichten.
Wat zal er dan gevoerd worden aan dieren? Honden en katten bijvoorbeeld? Of gaan die weer zelfstandig mee op jacht om hun eigen voedsel te vergaren?

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 12:22

verootjoo schreef:
ingeb0rg schreef:
Mijn beste vriendinnetje is al jaren veganiste, die eet inderdaad ook geen eieren, aangezien er uit een ei uiteindelijk een kuiken kan komen, het gaat niet zozeer om de diervriendelijke waarde van het ei, maar wel dat je uiteindelijk iets opeet wat een dier had kunnen worden. Zo heeft zij het eens uitgelegd aan me!

Ik wil niet banketstaaf doen maar uit een ei die je in de winkel koopt of bij een boer of uit je eigen kippen in je achtertuin zal never nooit een kuiken komen :+ daarvoor moet er namelijk een haan bij de hennetjes lopen... Dus het had nooit een dier kunnen worden.

Toch raar dat er dan genoeg mensen zijn die uit supermarkt eitjes gewoon kuikens komen soms.

-

Het geplaatste filmpje ga ik deels in mee, maar ze is soms zó overdreven.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 12:24

Ik heb kippen, maar ik fok er niet mee.
Ze leggen evengoed bijna elke dag een ei. Zou ik die dan weg moeten gooien? Ik bedoel, wat moeten we er WEL mee doen als je ze niet eet? Laten rotten?
Tegengaan dat ze eieren leggen gaat niet. Dat doen ze gewoon van nature.
Ik verkoop de eieren trouwens en eet maar heel weinig eieren, omdat ik er gewoon niet dol op ben, maar als er een ding is waarvan ik me geen enkel bezwaar kan voorstellen is het eten van eieren van eigen kippen.
Ik gooi ze ook wel eens (rauw) stuk zodat de kippen ze zelf op kunnen eten en er is een of ander beest dat zo nu en dan een eitje leegzuigt. Ik heb nog niet ontdekt wat.