Oorsuizen, help!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Valentijn5

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 13:48

Janneke2 schreef:
Valentijn5 schreef:
Ik heb ook tinnitus. De pschyoloog zegt dat het een hersenbeschadiging is omdat je hersens een signaal afgeven wat er niet is. Ik heb het opgelopen in een discotheek. En heb het nu nog steeds. Ik had er een gehoorapparaat voor kunnen krijgen maar dat maakt het ook niet beter. Dus veel sterkte

....dat klinkt wel vreemd.
Je kunt tinnitus zien als een soort van fantoompijn, en daar zijn op het erf van de psycholoog goede therapieën tegen, dus als de psycholoog in dit soort termen gaat praten, dan hoort daar een adequate therapie / verwijzing bij!
(Ipv gezeur en "leer er maar mee leven"! !)

Zij beweert dat. In tegenstelling tot de KNO arts. Ze zegt dat de kno arts niet verder kijkt dan dat. Maar de pschyoloog heeft er ook nog geen verdere actie in genomen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 14:05

.
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 07-05-16 14:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 14:07

Valentijn5 schreef:
Ik heb ook tinnitus. De pschyoloog zegt dat het een hersenbeschadiging is omdat je hersens een signaal afgeven wat er niet is. Ik heb het opgelopen in een discotheek. En heb het nu nog steeds. Ik had er een gehoorapparaat voor kunnen krijgen maar dat maakt het ook niet beter. Dus veel sterkte
Citaat:
....dat klinkt wel vreemd.
Je kunt tinnitus zien als een soort van fantoompijn, en daar zijn op het erf van de psycholoog goede therapieën tegen, dus als de psycholoog in dit soort termen gaat praten, dan hoort daar een adequate therapie / verwijzing bij!
(Ipv gezeur en "leer er maar mee leven"! !)
[quote=Valentijn5]
Zij beweert dat. In tegenstelling tot de KNO arts. Ze zegt dat de kno arts niet verder kijkt dan dat. Maar de pschyoloog heeft er ook nog geen verdere actie in genomen.[/quote]

Eh, ik blijf het vreemd vinden. Een KNO arts kan bijvoorbeeld een MRI scan van de hersenen maken, een gekwalificeerde neuropsycholoog kan op basis van verschillende testen wel bepaalde uitspraken doen over het gedrag van hersenen. Dus dat een 'gewone' psycholoog stelt dat jij een beschadiging zou hebben, nee.

Er zijn bij beter horen etc nuttige dingen te koop die hulp bieden: "roze ruis", net onder je gehoordrempel, zodat " jij het niet hoort" maar je hersenen er wel op reageren. Ik vind dat veel rust geven!

anjali

Re: Oorsuizen, help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 14:18

Een kennis van me heeft heel ernstig oorsuizen en heeft medicijnen gekregen die dat onder controle houden.

Valentijn5

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 15:14

Ik kan er nu prima mee leven wetende dat het nooit weg zou gaan. Maar om nou te zeggen dat ik er prima mee begeleid wordt nee dat niet. Dat van mij is allemaal niet ernstig genoeg daarvoor kon ik een gehoorapparaat nemen met een ruis.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 15:35

Die kennis van me heeft zelfs een hersenscan gehad,waar niets op te zien was.Vaak heeft het ook een psychische component.Ik zou me dus niet zomaar laten opereren ofzo,want daar zit het vaak niet.Ik heb er zelf erg last van gehad maar door stress te mijden is het veel minder geworden.

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-16 15:43

ikkkke schreef:
Laurie schreef:
Wat wel een beetje opmerkelijk blijft is dat echt veel erger wordt als ik op links draai 's nachts, misschien dat een bezoekje aan een fysiotherapeut daarvoor uitkomst biedt.

Hoe zit het met je gehoor buiten de tinnitus? Hoor je soms gekraak? Hoe is het met je evenwicht? Heb je oorsuizen in 1 of beide oren?
Ik herinner het mij niet meer heel goed, maar denk dat ik dit ook wel had in het begin... Bij mij was er een probleem in mijn slakkenhuis (heel zeldzaam hoor). Het heeft lang geduurd bij mij eer ze dit gevonden hadden (meer dan een half jaar). In eerste instantie leek het er ook op dat er geen fysieke oorzaak was, maar met een MRI-scan hebben ze toch het probleem uiteindelijk gevonden. Veel was er niet aan te doen. Heb nu nog tinnitus (waar ik me niet zo aan stoor) en verder hoor ik langs die kant niks meer zonder mijn CI.

Dat is gelukkig allemaal wel goed! Gehoor was volgens de KNO-arts helemaal perfect. Het suist voornamelijk links, maar als het volume harder wordt hoor ik het rechts ook.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 18:48

anjali schreef:
Die kennis van me heeft zelfs een hersenscan gehad,waar niets op te zien was.Vaak heeft het ook een psychische component.Ik zou me dus niet zomaar laten opereren ofzo,want daar zit het vaak niet.Ik heb er zelf erg last van gehad maar door stress te mijden is het veel minder geworden.

1 ding tegelijk, graag!
....ik heb destijds een hersenscan van de kno arts gehad, omdat hij het verschil in mijn audiogram tussen links en rechts te groot vond. (Ik was links veel dover dan rechts. Het schijnt, dat dat kan wijzen op nare dingen zoals een tumor. Dat had ik gelukkig niet.)
Maar het feit dat er op de mri scan geen afwijkingen zijn te zien, wil niet zeggen dat het puur psychisch is.
(...vandaar dat ik het zo raar vond, dat een psycholoog tegen de kno arts in gaat beweren dat het een hersenbeschadiging zou zijn.)

Operatie wordt in nl gelukkig nauwelijks meer gedaan, de consensus gaat in de richting van dat tinnitus een neurologische aandoening is. (Bij sommige wanboffers is hun binnenoor geamputeerd, maar bleef de tinnitus - als ware het fantoompijn....)(Maar ook fantoom"pijn" in je auditieve hersenen wil echt niet zeggen dat er sprake zou zijn van een beschadiging.)

Valentijn5

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 19:01

Janneke, ik zal het voor de zekerheid nog even navragen. Een hersenscan of zoiets heb ik nooit gehad.

Cil_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 11:01

@anjali: Weet je welke medicijnen tegen oorsuizen helpen of kan je de naam achterhalen? Het volume van de ruis neem bij mij in de loop van de dag toe.

ikkkke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 11:21

Cil_ schreef:
@anjali: Weet je welke medicijnen tegen oorsuizen helpen of kan je de naam achterhalen? Het volume van de ruis neem bij mij in de loop van de dag toe.

Dat hangt af van wat het probleem precies is :) . Heb ook medicatie gehad die het onder controle moest krijgen (iets vochtafdrijvend). Ik ben daar zéér snel mee gestopt en weiger dat ooit nog eens te nemen hoewel het medisch gezien wel impact zou moeten hebben op het probleem bij mij. Ik werd echt ziek van die medicatie en had de indruk dat ik elk moment flauw kon vallen.

anjali schreef:

Ik ga hier wel mee in wat Janneke zegt... Bovendien, wordt er soms te snel uitgegaan van het feit dat het psychisch is. En als er dan wel iets scheelt en je weet zelf dat het niet psychisch is, is het niet bepaald fijn als je niet geloofd wordt. En ja, ik spreek hier uit ervaring... sommigen dachten bij mij ook dat het psychisch was en dat was het allerminst! In sommige gevallen is er inderdaad sprake van een psychisch probleem of een psychische component, maar dat is zeker niet altijd zo.
Operatie gebeurt zoals Janneke zegt ook niet zomaar. Daarvoor moet er echt al veel schade zijn eer ze opereren. Bij mensen die plotsdoof zijn door een brughoektumor wordt er over het algemeen pas geopereerd als de tumor zodanig groot is dat het gehoor volledig uitgeschakeld is, evenwicht ernstig aangetast is, de kans op verdere beschadiging groot is enz enz. Anders laten ze de tumor gewoon zitten en kijken ze hoeveel die groeit.

Valentijn5 schreef:

Goh, vind het ook wel een beetje een vreemde uitspraak van de psycholoog. Soms zal het inderdaad wel zo zijn dat je klachten hebt omdat er in je hersenen iets fout loopt. Maar schade door te veel luide geluiden --> tinnitus --> hersenbeschadiging? 'k Weet niet... Het zijn imo niet je hersenen die door de luide geluiden beschadigd zijn, maar wel je oren zelf. En zelfs dan nog, in veel gevallen (niet altijd) kan je er dan, zoals Janneke ook al zegt, wel nog steeds iets aan doen om ervoor te zorgen dat de tinnitus minder invloed heeft op je functioneren...

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 15:34

Cil_ schreef:

Hallo, ja, ik zal mijn kennis proberen te breiken en naar de naam van de medicijnen vragen. zogauw ik het weet geef ik het door. :j

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 15:46

Citaat:
wel nog steeds iets aan doen om ervoor te zorgen dat de tinnitus minder invloed heeft op je functioneren...

Dat is richting gedragstherapie. "Ellendeding X is niet te veranderen (soms is dat helaas zo), maar jij kan er op zo'n manier mee omgaan, dat je door je instelling, keuzes, 'selftalk', etc. er zo weinig mogelijk last van hebt."
Nuttig, op zichzelf genomen, al blijft het (...afhankelijk van....) hard werk.

Maar niet altijd nodig bij neurologische kwesties. Buiten je keuzes, instelling etc. zijn bepaalde neuronen uitstekend te beïnvloeden, zodat in dit geval de tinnitus zelf verandert ipv dat jijzelf met je gedrag aan de slag moet.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 10:04

Cil_ schreef:

@Cil: Dit middel heet Rivotril, mijn kennis gebruikt 0,5 milligram,hij zegt dat het goed werkt in de zin van dat het de scherpe kantjes ervanaf haalt, zodat hij weer kan slapen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 10:13

Hm, dat is een 'benzo'.
Jarenlang werd het verkocht als slaapmiddel, maar de ellende is dat het snel verslaaft, dat je er suf van wordt en er steeds meer van nodig hebt om hetzelfde resultaat te bereiken.
Om een crisis door te komen kan het zin hebben om eens een keer een pilletje benzo te slikken, maar het is vaak beter om gewoon zelf GABA bij de drogist te kopen, dat werkt ongeveer hetzelfde maar zonder de elledige bijwerkingen.

En er zijn echt betere methoden tegen tinnitus dan 'alleen maar' kalmeren.

Cil_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 11:24

Bedankt Anjali, het zou fijn zijn om dit middel achter de hand te hebben wanneer ik niet kan slapen. Ik ben blij dat ik de naam weet. Natuurlijk sta ik ook open voor andere methoden/therapieën, ik las dat mensen ook baat hebben bij hypnose, vitamine B12. Ik ga ook zeker naar GABA informeren.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 11:25

Lach me niet uit, maar ik heb altijd een suis/piep in mijn oor als die vol zit.
Als ik mijn oor uitspuit heb ik nergens last van.

Cil_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 20:41

Vandaag bij KNO arts geweest, de oren zijn "schoon".

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 20:47

anjali schreef:
Cil_ schreef:

@Cil: Dit middel heet Rivotril, mijn kennis gebruikt 0,5 milligram,hij zegt dat het goed werkt in de zin van dat het de scherpe kantjes ervanaf haalt, zodat hij weer kan slapen.

Even reageren.
Mijn moeder heeft een tinnitus door een nekhernia.
Zij heeft ook rivotril voorgeschreven gekregen,maar bij haar doet het niet weg veel..
Maar daaro valt het wel te proberen :j