Hoe "Paleo" is paleo?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 13:09

SAKKIA schreef:
Duke schreef:
Dieet wordt vaak een tijdelijke voedingspatroon mij aangeduid, meestal gericht op afvallen. Dus dat puntje wat jij ook al aanhaalde. En ik reageerde op de nogal negatieve manier waarop het wordt gebruikt in de quote die ik aanhaalde. Juist om die reden wil ik het woord dieet niet verbinden aan hoe ik Paleo zie. Ik zie het als een 'gedachte' waarnaar je leeft.

Het gaat er dus niet om wat het 'letterlijk' betekent, maar in welke context het (meestal) gebruikt wordt.

Jij volgt de wijze van Paleo, dus heb ik een vraag aan je :+

Sport je ook? En zo ja, wat doe je dan?
Ik ben namelijk van mening dat als je sport je gewoon koolhydraten nodig hebt, zeker als je veel cardio doet. Onderzoeken heb ook uitgewezen dat sportprestaties en doelen verbeteren als er ook nog gewoon koolhydraten gegeten worden.
Ik kan me gewoon niet voorstellen dat mensen de brandstof van hun lichaam echt helemaal wegnemen en vervangen voor andere voedingsmiddelen.

Ik heb het zelf ook een tijd gedaan hoor, maar bij 3 keer in de week sporten en soms een paar uur op de racefiets heb ik op een vrij harde manier geleerd dat het schrappen van koolhydraten niet goed voor je is. Ik ging namelijk onderuit tijdens het sporten.

Paleo wordt juist aangeraden bij vele sportscholen, zo wordt hier bij de Crossfit ook sterk aangeraden Paleo te eten. Je zou natuurlijk een paar keer per week wat "goede" (oftewel complexe) koolhydraten kunnen eten, bijvoorbeeld speltpasta, zilvervliesrijst e.d. Zelf schrap ik koolhydraten ook niet, dan zou ik mezelf veels te slap en energieloos voelen om te sporten, maar probeer ze wel op gezonde manieren binnen te krijgen, door middel van groentes en fruit.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 13:35

phormicola schreef:
Ik denk dat als je volledig terugvalt op een paleo levensstijl dat je jezelf tekort doet. Door zuivel en granen oa kon de mens ook verder ontwikkelen dan voorheen. Of dat soort etenswaar 'natuurlijk' is laat ik in het midden, maar het heeft zeker voordelen.

Mijn vader was historicus en zou dit zeker met je eens zijn geweest.
Maar er is natuurlijk ; ) wel een verschil tussen 7000 jaar geleden "de jager annex verzamelaar gaat landbouw bedrijven"
versus "modern 21ste eeuws mens gaat anders eten".

(Tarwe bestond nog niet, de nobele kunst van granen laten gisten en bakken stond in de kinderschoenen, gewassen "mendelen" was nog niet aan de orde, etc etc etc.)

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 14:13

phormicola schreef:
Ik denk dat als je volledig terugvalt op een paleo levensstijl dat je jezelf tekort doet. Door zuivel en granen oa kon de mens ook verder ontwikkelen dan voorheen. Of dat soort etenswaar 'natuurlijk' is laat ik in het midden, maar het heeft zeker voordelen.

Er zijn allerlei onderbouwingen waarom zuivel en granen niet goed zouden zijn. Maar er zijn er ook genoeg waarom wel.

Zoals ik al schreef: je ziet door de bomen het bos niet meer. Wel is tarwe op dusdanige wijze 'doorgefokt' (denk aan GMO) en zo 'leeg' aan voedingsstoffen dat ik geen vertrouwen meer heb in dit graansoort. Dan liever oergranen of soorten die veel beter qua koolhydraten zijn (complex, traag) dan het huidige tarwe waarvan de koolhydraten praktisch rechtstreeks in suiker wordt omgezet. De granen van nu, zijn die van vroeger natuurlijk niet.

Dus ik kies ervoor, om als ik dan een graanproduct neem, het niet van tarwe is gemaakt.

Citaat:
Granen zijn een goedkope manier om suikers / calorieën binnen te krijgen, en het is overal verkrijgbaar. Dat maakt dat we het zo massaal eten. Echter het is geen optimale voeding. De lectines (gluten) uit graan zijn niet goed voor je – aangezien ze je darmstelsel kunnen beschadigen – en de insulinepiek die je krijgt na het eten van graan zorgt voor een verstoring van je hormoonstelsel.

Bron en hele artikel: http://www.paleo.nl/waarom-graan-niet-gezond-is/

Grapjasjes12

Re: Hoe "Paleo" is paleo?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 17:56

Oh ja, dat gmo tarwe eten niet ideaal is ben in ook van mening. Is het een ramp als je het wel eet en moet je je levenlang stressen om die tarwe? Neuh, dat gaat te ver, maar is wel wat veel mensen doen tegenwoordig.

Voor mezelf (en mijn clienten) probeer ik een middenweg te vinden. Van perfect eten word namelijk niemand onsterfelijk en we (mensen die geinteresseerd zijn in gezonde voeding) vergeten tegenwoordig ook dat eten andere kanten heeft naast overleven. Balans, balans, balans :)