Wat is nou een gezonde hoeveelheid om te eten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Amaris

Re: Wat is nou een gezonde hoeveelheid om te eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 13:58

Ja ik kan het spul ook niet hebben. Ik kan helemaal geen light producten hebben, ik proef het meteen.
Dan eet ik nog liever iets niet, dan in light vorm.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 14:01

Dat heb ik dus ook.
Hier staat geen enkel product met aspartaam in de kast.
En vraag ik als ik ergens op bezoek ben een glaasje fris of sap proef ik het ook meteen.
Dus vraag voortaan water. Want die vieze ongezonde rommel lijkt voortaan iedereen te hebben.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 14:02

Amaris schreef:
Ik zie hier vaker het 'handje' noten voorbij komen. Ben daar erg voorzichtig mee. Een 'handje' is vaker toch een 'hand' en let op: 100 gram noten is al snel 600(!) calorieen!

Maar noten bevatten wel alleen stofjes die je nodig hebt, eiwitten, vitaminen, mineralen en onverzadigde vetzuren. Daarbij zijn noten licht, dus een 'hand' noten is echt geen 100 gram.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 14:07

nee, een hand noten is geen 100 gram, maar om maar aan te geven hoeveel calorieen erin zitten...

Laat het 40 gram zijn (zo licht zijn noten niet). Dan duw je dus elke dag een handje 260 calorieen naar binnen.

Heel gezond, en heel goed enzo, als je op gewicht bent en voor de rest een beetje oplet.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 14:14

Amaris schreef:
Ik zie hier vaker het 'handje' noten voorbij komen. Ben daar erg voorzichtig mee. Een 'handje' is vaker toch een 'hand' en let op: 100 gram noten is al snel 600(!) calorieen!

Noten vormen volwaardige voeding - dus voor zover calorieën belangrijk zijn, zijn het goed bestede calorieën.
(Ik weet wel dat "paleo" eten een hype is, maar we eten al heel erg lang noten.)

Calorie is een verbrandingsmaat.Dat je eiwitten nodig hebt om je spieren te "voeden" vindt je er niet in terug.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 14:25

Wat eten jullie weinig. :wow:

Ik ontbijt altijd met een tosti (alleen kaas), dus 2 boterhammen, met curry erbij. Daarbij drink ik aanmaak limonade.
Tussendoor eet ik een banaan.
Op school eet ik altijd 2 boterhammen (met kipfilet of pindakaas) en bij een lange schooldag nog iets van een broodje kroket o.i.d.
tussendoor eet ik een pakje lu crackers, een stuk fruit, wat koekjes en 's avonds chocola of chips- en dan houd ik het niet bij een handje of een stukje chocola/chips. :o
Ik drink nog 2 glazen cola en verder 1.5 liter water over de hele dag.

Ik werk bij de mac en ik eet 2 dagen in de week McDonalds als lunch of avondeten. }> Daarnaast ga ik zeker een of twee keer in de week biertjes drinken op het terras en dan eindigen we ook in de snackbar voor een turkse pizza of een frikadel speciaal. Verder sport ik niet. Ik ben 1.60 lang en weeg 54 kilo.

Soms doe ik ook wekenlang gezond en dan eet ik braaf salades op mijn werk & eet ik heel veel noten, avocado's, fruit, groenten etc. maar dit gaat bij mij altijd in fases. Op dit moment zit ik dus overduidelijk in m'n ongezonde fase. :+

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 14:58

Janneke2 schreef:
Amaris schreef:

Noten vormen volwaardige voeding - dus voor zover calorieën belangrijk zijn, zijn het goed bestede calorieën.
(Ik weet wel dat "paleo" eten een hype is, maar we eten al heel erg lang noten.)

Calorie is een verbrandingsmaat.Dat je eiwitten nodig hebt om je spieren te "voeden" vindt je er niet in terug.

Dat is allemaal leuk en aardig, maar als je wilt afvallen, dan maken de soorten calorieen niet uit. Dan zul je gewoon minder calorieen moeten eten.

Ik zeg ook nergens dat noten de duivel zijn, en over paleo heb ik het al helemaal niet, maar het zijn nou eenmaal caloriebommetjes. Als je dan toch noten wilt eten wegens alle gezonderigheid dan zul je toch qua calorieen ergens anders op moeten bezuinigen. Ook niets mis mee. Maar om klakkeloos het voedingscentrum te volgen en elke dag een hand noten te eten.... mwaaahhhhh......

Op een dieet van 1500 calorieen is 260 behoorlijk veel om 'zonder nadenken' naar binnen te werken.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 15:00

Ik proef light ook. Doe bij mijn vriend thuis dan ook 3 uren over 1 glaasje fris, vind t dus niet lekker.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 15:01

Maar TS eet juist behoorlijk weinig calorieen al uit zichzelf en je kan beter vullende voeding (als nootjes) nemen die ook echt wat toevoegen aan je lichaam en energie leveren naast groente en fruit dan veel koolhydraten, suikerbommen en verzadigde vetten.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 15:03

Ohja voor TS zou het wellicht een super goed idee zijn. Ontbijten met yoghurt of biogarde met noten. Super lekker en gezond.

Willemijnx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 15:07

wow wat eten jullie weinig, gok dat ik snelle spijsvertering heb:

Ontbijt: 3 boterhammen; 1 sandwitch spread, 1 beenham, 1 huttekase
Tussen: 1 boterham met nutella
Lunch: 3 boterhammen; 1 sandwitch spread, 1 beenham, 1 huttekase
Tussen: 1 boterham met huttekase
Avond: 300 gr groente en 150 gr mager vlees
Tussen: 500 gr skyr naturel

ben trouwens 1,65m en weeg 58 kg

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 15:09

Willemijnx schreef:

Waarom zoveel brood als ik mag vragen? :)

Willemijnx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 15:10

Hoe denken jullie trouwens over Kellogg's all-bran plus?

normale cornflakes:-----kellogg's All-bran
kcal: 357 --------------- kcal:334
vet: 0,4 gr -------------- vet: 3,5 gr
khd: 84 gr -------------- khd: 48 gr
suiker:10 gr ------------ suiker: 18 gr
vezel: 3,3 gr ----------- vezels:27 gr
eiwit: 8 gr -------------- eiwit: 14 gr

Willemijnx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 15:12

AlwaysH schreef:
Willemijnx schreef:

Waarom zoveel brood als ik mag vragen? :)

denk vooral een gewoonte, ben opgegroeid in een echte ''brood familie''

savieralover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-16 15:18

interessant al die andere gedachtens! leuk om te lezen. Het geen wat in mijn beginpost staat is het geen wat ik op een normale dag eet. dus verjaardagen niet meegerekend. hadden vandaag toevallig weer een jarige dus toen is er een roze koek extra in gegaan. Ontbijtkoek vandaag overgeslagen en vervangen voor een boterham met oude kaas. en glas melk. tussendoor een banaan gegeten en lunch 2 bruine boterhamen met boter (geloof dat het magarine is?) en een met kipfilet en een met file american en dan nog een kopje cup a soup champignon. Voor de rest de heledag water gedronken en heb nog een sinasappel voor straks en dan uiteraard nog avond eten.

edit eten dus al iets aangepast door jullie adviesen!

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 15:37

SarahIlse schreef:
Ik zag hierboven een reactie over fruit als ontbijt. Niet doen. Je bloedsuikerspiegel schiet dat 's ochtend peilsnel omhoog met als gevolg daarna een 'inzakking' in energie. Ontbijten met magere kwark met noten, e.d. is vullend en lekker. Lunch & avondeten zou je salades kunnen eten. Sla met kipfilet, ei, noten, augurk, etc. in combinatie. Een beetje een goede combinatie is heerlijk. :D

Dat is echt niet waar. Fruit heeft een lage glycemische index, waardoor de bloedsuikerspiegel geleidelijk stijgt. Brood en andere koolhydraatrijke producten hebben een hoge glycemische index. Daar stijgt je bloedsuiker spiegel wel snel van, maar verschilt nog per product.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 15:39

Dat is wel heel algemeen gezegd.
Sommige vruchten (zoals ananas, mango, druiven, bananen) hebben een hoge gi. Sommig brood juist relatief laag.

NotYourLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 19:12

kimberly1995 schreef:
SarahIlse schreef:
Ik zag hierboven een reactie over fruit als ontbijt. Niet doen. Je bloedsuikerspiegel schiet dat 's ochtend peilsnel omhoog met als gevolg daarna een 'inzakking' in energie. Ontbijten met magere kwark met noten, e.d. is vullend en lekker. Lunch & avondeten zou je salades kunnen eten. Sla met kipfilet, ei, noten, augurk, etc. in combinatie. Een beetje een goede combinatie is heerlijk. :D

Dat is echt niet waar. Fruit heeft een lage glycemische index, waardoor de bloedsuikerspiegel geleidelijk stijgt. Brood en andere koolhydraatrijke producten hebben een hoge glycemische index. Daar stijgt je bloedsuiker spiegel wel snel van, maar verschilt nog per product.

Nou, dat denk ik toch echt wel hoor. Het is met het ene fruit inderdaad veel meer dan het andere, daar ben ik niet duidelijk in geweest. Maar als je alleen ontbijt met fruit kan ik garanderen van wel.

EDIT: Trouwens wel enorm interessant om te zien hoeveel en wat iedereen eet & hoe zich dat "uit". :j

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 19:14

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 19:24

Vind ook dat je wat weinig eet, op 1 plakje ontbijtkoek als ontbijt zou ik het trouwens ook niet lang volhouden, maar dat is per persoon verschillend denk ik.

Op een normale werkdag(ook veel zitten) eet ik:
Ontbijt: 2 witte bolletjes met boter en pure vlokken
Tussen: 1 banaan
Lunch: 2 bruine onbelegde broodjes en een blokje pure chocolade
Tussen 2: ong 100 gram rozijnen
'S avonds: vaak gewoon groente met aardappelen en een vegaburger
Als ik daarna nog 'honger' heb pak ik vaak een appel.

Voor de rest drink ik alleen water, en ik heb gewoon een 'normaal' gewicht voor mijn lengte.

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 21:56

SarahIlse schreef:
kimberly1995 schreef:

Nou, dat denk ik toch echt wel hoor. Het is met het ene fruit inderdaad veel meer dan het andere, daar ben ik niet duidelijk in geweest. Maar als je alleen ontbijt met fruit kan ik garanderen van wel.

EDIT: Trouwens wel enorm interessant om te zien hoeveel en wat iedereen eet & hoe zich dat "uit". :j

Neehoor, je kan prima ontbijten met enkel fruit. Is geen enkel probleem. Dat het altijd beter is om alle voedingsmiddelen in een maaltijd te verwerken is feit. Kan best zijn dat 1 stuk fruit niet voldoende is om je lang genoeg te vullen, maar dat ligt absoluut niet aan een hoge stijging en daarna inzakking van de bloedsuikerspiegel. Ik heb voldoende kennis van voeding, om dat met zekerheid te zeggen.

Gucci_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 00:52

Ik trek mij nooit wat aan van dat gedoe over suikers. Ik eet wat ik lekker vind. Weeg nu 49 kg en ben 1,64m. Zit al 5 jaar rond dit gewicht, was daarvoor iets van 57 kg, maar ik was toen nog een puber en had door het vroege opstaan voor school altijd veel trek toen ik uit school kwam. At toen alles wat maar los of vast zat :+ En ik beweegde toen ook heel weinig. Ik denk dat het het beste is dat je gewoon je eetpatroon stabiel houdt en meer gaat bewegen om wat gewicht kwijt te raken. Ik doe nu ong 3 keer per week buikspieroefeningen en squats en een of 2 keer per week dansen. Straks als het weer lente wordt ga ik weer hardlopen en paardrijden. Nu af en toe wandelen of een eind fietsen.

Ik eet elke dag 2 volkoren en 2 witte boterhammen. Met kipfilet, jam, pindakaas, ham/kaas, (vruchten)hagel, appelstroop of een laag chocoladepasta. Zorg dat ik van alles in huis heb :P Als ik veel honger heb vaak nog een extra beschuit of boterham. En als ik een keer vroeger dan 9 uur opmoet staan vaak ook wat extra brood of een bordje muesli. Yoghurt heb ik nooit zin in 's ochtends.
Verder meestal aardappels, groente vlees of pasta of mie/rijst of een maaltijdsalade als avondeten. Pizza of patat eten doe ik zeer weinig. Eens in de 2 maanden.

Ik eet elke dag zeker een stuk fruit, meestal bananen, mandarijnen, meloen, pruimen, aardbeien of kiwi's.
Vind het ook lekker om verschillende soorten fruit door elkaar te eten.

Als tussendoortje altijd 2 tot 4 koekjes per dag of gebakjes.

Enigste slechte wat ik tussendoor eet is, veel snoep. Eet elke dag chocola, zoals de laatste tijd bv zo'n 10 paaseitjes op een dag. Of schepsnoep eet ik ook zo 10 van. Anders vaak gewoon melkchocola, een halve reep meestal.

Vind het maar onzin dat brood slecht is, zou anders niet weten wat ik dan moet eten ipv brood. Ik ben er mee opgegroeid dat ik juist veel brood moet eten, omdat het gezond is. Ik ken niet iemand in mijn omgeving die dood is gegaan aan brood eten :')

Mendy1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 02:02

Amaris schreef:
Fennadev schreef:
Ik ga mijn twee koekjes vervangen door 2 stuks fruit, thee vanaf nu zonder suiker en geen aanmaaklimo meer overdag (s avonds wel, vervangt eventueel frisdrank dan). En die boterham wordt 's ochtends ook met iets hartigs belegd. Moet te doen zijn, begin er morgen mee. Dan zit ik op 6 suikerklontjes per dag volgens de test. Dat is de helft minder dan waar ik zat.

Minder zitten kan ik niet, heb college en werkcolleges, loop wel tussen de uren door. Verder zit ik nog minsten driekwartier in de bus.

De salade wordt m ook niet voor mij, net als de smoothie, naast dat ik die ook echt niet lekker vindt, kan ik een hele dag doen over 1 smoothie om het op te drinken.

Als alternatief voor de gewone aanmaaklimo zou je Slimpie kunnen kiezen. Aanmaaklimo zonder suiker. Collega's zijn er enthousiast over. Ik proef de zoetstof, maar ik ben blijkbaar een van de weinige.

ik proef de zoetstof ook heel goed
heb altijd slimpie voor mijn kindjes :)

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 10:03

Ts, zal mijn lijstje voor vandaag even laten zien als voorbeeld.

O: 200 gram magere kwark met choco granola
T: sultana goodmorning koek
L: speltbol met sla, tomaat, kipfilet en ei. Een glas soya chocodrink erbij
T: stukje milka oreo van 25 gram
A: maaltijdsalade tonijn
T: 200 gram optimel kwark

Zit vandaag op 1596 calorieën en dat is dan een dag waarop ik iets lager zit. Op de dagen dat ik sport zit ik meestal rond de 1800

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 14:23

Mijn lijstje voor vandaag:

Ontbijt: Muesli met magere melk en een hand vlokken;
Tussen: Banaan;
Lunch: Drie kaiserbroodjes met vega filet americain;
Tussen: Appel;
Avondeten: Vegetarische meuk met broccoli (300 gr.) en champignons (ben geen grote aardappelfan :o).

Vanavond drink ik nog een lekker glaasje wijn bij het lezen van mijn boek :).