Bril: Wel of niet??

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lestria

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 16:59

Ik zou het zeker doen, al is het maar om te testen of je het prettig vindt of niet.

Ikzelf heb ook een kleine afwijking en zat met dezelfde twijfels. Ik heb toen bij Onno Opticien in Driebergen (http://www.onnobrillen.nl/site/pages/rigi.asp) 3 brillen gekocht (is vanuit Leusden prima te doen). Een zonnebril en twee gewone brillen. Kostte bij elkaar iets van 120 euro. Dus voor die kosten hoef je het ook niet te laten en je hebt gelijk een zonnebril wat in de auto wel handig is (zeker met slechter zicht in de verte).

Joanne1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 16:59

@arantes, dat weet ik en ik zeg ook niet dat het daarvan komt. Ik wil aleen de ernst duidelijk maken dat je ogen kostbaar zijn

Marjo

Re: Bril: Wel of niet??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-16 18:21

Bedankt voor jullie reacties! Heb er zeker wat aan. Ik ga nog eens naar wat andere opticiens, en zeker even langs bij Specsavers :D

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 18:32

Voor jou sterkte zijn glazen niet zo duur. Dun zijn ze met die sterkte sowieso, enige wat je meer betaald is ontspiegelen. Ik kan je zeggen, je merkt pas wat je mist als je het ziet. 0.75 is best een afwijking in het verkeer ;) afrijden gaat je er niet mee lukken.

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 18:40

Ik heb met 1 oog -0,25 andere is goed wel cilinder afwijking in beide van 0,5. Was ook vaak moe en knallende koppijn als ik langer dan 1uur moest auto rijden. Had net als jou keuze wel of niet een bril. Heb gekozen voor wel een bril hoef die alleen op met auto rijden en savonds. Ik zou zeggen doen had ook voor €79 complete bril met ontspiegeling bij specsavers. Hun hebben heel vaak leuke aanbiedingen.

xEliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 18:41

Ik heb aan beide kanten -0.5 en een bril was echt een verademing! ik zag niet goed meer in het verkeer en oh god ben zo blij met mn bril.. ik kon ook niks meer lezen dat veraf is, dus vind het echt veel beter, ook omdat mn ogen niet meer zo vermoeid raken en ik er geen hoofdpijn meer door krijg omdat ik me zo moet concentreren!:)

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-16 18:42

smurffie schreef:
Voor jou sterkte zijn glazen niet zo duur. Dun zijn ze met die sterkte sowieso, enige wat je meer betaald is ontspiegelen. Ik kan je zeggen, je merkt pas wat je mist als je het ziet. 0.75 is best een afwijking in het verkeer ;) afrijden gaat je er niet mee lukken.

Afrijden is me hartstikke goed gelukt, heb al 3 jaar mijn rijbewijs :')

Abracadabra9

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 18:45

Ooh doen hoor! Ik begon ook met die sterkte en merkte het met borden lezen in de klas. Inmiddels zit ik op -2.5 en -2.75 en zie ik dus nog slechter zonder bril of lenzen. Waar het vroeger soms nog 'een beetje wazig' was en wel te doen, is het nu echt 'superwazig' en zie ik voor mijn gevoel helemaal niks.

Lian

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 18:46

Ook bij een kleine sterkte kan een bril een groot verschil maken! Pas wel op, als je eenmaal gewend bent, kun je waarschijnlijk niet meer zonder :+
Ik zou je wel willen adviseren om even bij verschillende opticiens langs te gaan (en je ogen te laten opmeten door een optometrist). Er kunnen nog wel eens grote verschillen in metingen zitten, dus handig om niet bij de eerste de beste opticien een bril aan te schaffen. Ik heb tijden rondgelopen met een bril die niet eens in de buurt kwam van de sterkte die ik heb namelijk, door een verkeerde meting van een opticien.

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 18:47

Ik heb -1,25 links en -0,5 rechts. Ik mocht ook zonder bril afrijden, maar ik heb ALTIJD mijn bril op. Ook voor dichtbij kijkt het zo veel rustiger. Je moet er wel even aan wennen.Ik heb sinds mijn 11e een bril, constant dezelfde sterkte. Ik heb 1 jaar toch zonder bril gedaan (bleek allergisch te zijn voor het metaal rond de neus, nu dus een plastic montuur), maar uiteindelijk werd ik daar zo ontzettend moe van...

Maar zie het zo: het dragen van een bril is de wereld in HD zien!

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 18:52

Je compenseert altijd, je ogen zijn niet in 1 keer zo slecht geworden dus het is er in geslopen.
Je merkt het echt als je nu een bril op zet dat je beter ziet.

Ik heb links -1.50 en rechts -0.50, dacht opok altijd dat ik prima zag..
Niet helemaal dus...
Kan nu echt zeggen: je ziet veel beter met bril.

Felicxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 19:14

Ik heb ook een minimale afwijking. Had veel hoofdpijn en was erg snel moe, kon niet lekker meer schakelen tussen ver weg en dichtbij. Het was zeker even wennen maar ben heel blij met m'n bril! Ik had trouwens ook een cilindrische afwijking.

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 19:25

Je weet niet wat je mist tot je het hebt :Y) (jaja hoort andersom)
Succes met een leuke bril uitzoeken!

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 21:03

Vanaf morgen heb je voor 35 euro een bril met ontspiegelde en geharde glazen en eigen merk montuur bij Hans Anders.

Wbt een "foute" oogmeting. Er zijn zoveel factoren afhankelijk of een oogmeting goed gaat. Dit ligt bij zowel de opticien als de gene die gemeten wordt. Het is ook een moment opname. Zit iemand niet lekker in zn vel of is vermoeid heeft dit al invloed.
Dus is beetje kort door de bocht om het zo te zeggen(wie het ook zei :')).
Daarbij is een opticien opgeleid om ogen te meten en hoeft dit niet specifiek door een optometrist te gebeuren tenzij hier aanleiding voor is.

xTiffani

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 21:05

Ik heb -0.75 en -0.5. Ik heb altijd mijn bril op, vindt het heerlijk! Ik dacht ook nooit dat het heel erg was maar sinds ik een bril heb is het wel een stuk fijner.

Rohol

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 21:08

Ik ben ook begonnen met -0,75 en had toen een bril. Was een goedkope, meer voor 's avonds thuis. Later zag ik ook op school steeds slechter, toen toch over gegaan op lenzen. Zit nu aan 2,75 en heb sinds een paar jaar nachtlenzen, ideaal!
Zou zeker een bril nemen als ik jou was, de mijne was uit m'n hoofd gezegd 50 euro. Voor sommige momenten toch lekker :D

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 21:49

Bij eyes and more heb je voor onder de 100 euro een bril. Ik haal daar ook m'n brillen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 22:07

Marjoow schreef:
De matrix borden bedoel je? Ja zoals ik al zeg heb ik er nog geen merkbaar last van gehad in de auto, anders had ik de vraag natuurlijk helemaal niet gesteld :D

Nu ik hieraan denk borrelt er wel een andere vraag: Wat als er een ongeluk gebeurt (al dan niet mijn schuld) kan de verzekering erover vallen dat ik geen bril heb terwijl ik een afwijking heb?? Denk het wel of niet??

Ja zeker - dat kan!

Toen je je rijbewijs "kreeg" hebje er voor getekend dat je compleet gezond was, "recht naar lijf en leden".
Ogen die op -0.75 staan zijn in principe geen ramp (vergeleken met een amputatie oid.), maar je bent niet meer in de conditie waarin jij verklaard hebt te zijn.
Zou er een ongeluk gebeuren en jouw gezichtsvermogen wordt bekeken, dan ben je de sigaar.

Solmyrkvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 22:12

Geloof me, op het moment dat jij straks een bril hebt, en naar een boom kijkt, ben je intens gelukkig :P

Ik begon ooit met -0,75 en -0,50. Ik heb toen wel een bril genomen en het scheelde een stuk in hoofdpijn. Ook gingen mijn cijfers een stuk omhoog omdat ik ineens alles wat er op het bord stond kon lezen :') Nu heb ik -1.50 en -1 en kan me geen leven zonder bril voorstellen.

Ik hoop dat je er uit komt!

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 22:20

Marjoow schreef:
smurffie schreef:

Je begrijpt niet wat ik zeg. Als je op dit moment met deze afwijking moest afrijden zou je het nummerbord niet kunnen lezen en niet eens in een auto komen.
In 3 jaar veranderen ogen veel, dus het kan goed zijn dat je 3 jaar geleden een veel minder zware sterkte of zelfs niets had.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-16 22:26

smurffie schreef:
Marjoow schreef:

Je begrijpt niet wat ik zeg. Als je op dit moment met deze afwijking moest afrijden zou je het nummerbord niet kunnen lezen en niet eens in een auto komen.
In 3 jaar veranderen ogen veel, dus het kan goed zijn dat je 3 jaar geleden een veel minder zware sterkte of zelfs niets had.

Nouja zoals ik al heb gezegd heb ik er nog geen merkbaar probleem mee gehad tijdens het auto rijden. Nummerborden zie ik heus wel. Ben nog nooit een afslag voorbij gereden omdat ik het bord niet kon lezen.

Kijk ik vind het geen probleem om een bril te nemen maar overdrijven is ook niet nodig. Als het me had belemmert in het auto rijden had ik allang een bril op.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 22:30

Dat dacht ik ook toen ik een bril kreeg. En zoals gezegd toen ik die bril had snapte ik het ineens wel. Wereld van verschil. Je weet pas wat je mist als je het ziet.
Ik zit tevens ondertussen op -5.50 dus goed beperkt of beter gezegd blind zonder lenzen. Het is ook een beetje accepteren dat je lichaam niet alles zonder hulp kan.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 22:33

Marjoow schreef:
Kijk ik vind het geen probleem om een bril te nemen maar overdrijven is ook niet nodig. Als het me had belemmert in het auto rijden had ik allang een bril op.

Sorry voor mijn boze uitval, maar ik kan NIET tegen dit soort onverantwoordelijk geklets! ! !

Het gaat er niet om "of jij geen afslagen mist of jij belemmerd voelt" - kom nu toch gauw!

Het gaat er om, dat jij in een flits in staat bent om gevaarlijke situaties correct in te schatten en dat is van een totaal andere orde dan "ik kan nummerborden lezen".
Je moet van meerdere weggebruikers tegelijkertijd hun snelheid en positie kunnen inschatten en dat is nou, wasr je je gezichtsvermogen hard voor nodig hebt!

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 22:36

Het gaat zo geleidelijk, dat er waarschijnlijk echt een wereld voor je open gaat als je wel een bril op gaat zetten.

Dat het nog goed gaat met autorijden is ook omdat je niet ziet wat je nu mist.

Ik ben begonnen met een bril met een afwijking van 0,5 en 0,75 en met bril was echt een verademing :j de wereld wel een beetje mooier.

Ik zou dus wel aanraden om een (budget) bril aan te schaffen bij bv hans anders, pearl of specsavers.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-16 22:38

Janneke2 schreef:
Marjoow schreef:

Sorry voor mijn boze uitval, maar ik kan NIET tegen dit soort onverantwoordelijk geklets! ! !

Het gaat er niet om "of jij geen afslagen mist of jij belemmerd voelt" - kom nu toch gauw!

Het gaat er om, dat jij in een flits in staat bent om gevaarlijke situaties correct in te schatten en dat is van een totaal andere orde dan "ik kan nummerborden lezen".
Je moet van meerdere weggebruikers tegelijkertijd hun snelheid en positie kunnen inschatten en dat is nou, wasr je je gezichtsvermogen hard voor nodig hebt!

Nou zeg doe eens rustig asjeblieft. Ik ben niet blind ofzo hoor en situaties kan ik nog altijd prima inschatten. Toevallig laatst nog gecontroleerd door een flinke reactie op te brengen wat prima ging. Ik ben daar zeker toe in staat. Nogmaals. Anders zou ik überhaupt niet achter het stuur kruipen.