Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
elenaMM77 schreef:isabel,
hoe wil iemand met een eetstoornis en depressie die in het dagelijks leven zijn ontstaan,
een lichtpuntje ontdekken in het dagelijks leven, of zien hoe mooi het leven is.. Want daar is juist het idee ontstaan dat er alleen duisternis heerst en dat een eetstoornis de enige manier is om je leven op de rit te houden.
Citaat:Nu is dwangvoeding niet per definitie de correcte oplossing.
Citaat:....een opname met andere lotgenoten die via een schema eten, als ongezond benoemen en de situatie waaruit ze komen als gezond,
is dat niet een beetje de omgekeerde wereld..
Citaat:(....)of diegene thuis zichzelf uitputtend in hardloopschoenen omdat dat mentaal wat rust geeft, zich dan in een gezonde omgeving bevind, omdat het hardlopen een hoogtepunt van de dag is dat meer voldoening geeft dan verplichte rust.
Citaat:dat je mensen hebt die zichzelf persee willen saboteren
Citaat:ik denk dat met name het issue van 'dwang' ook zit bij tieners, waarbij de ouders medisch zeggenschap hebben en die zich dus 'gedwongen voelen' in plaats van 'vrijwillig' en werken aan een oplossing en aan kwaliteit van je eigen leven? waarbij verzet tegen die dwang ook gelijk sabbotage van hun eigen kwaliteit van leven in houd.
elenaMM77 schreef:willen saboteren.. je gaf zelf aan dat je mensen in opname kende die gelijk zodra ze thuis waren weer begonnen met alle slechte gewoontes.. Dan kun je mij niet vertellen dat dat geen bewuste zelfsabotage is. want dan waren ze gewoon absoluut niet klaar om weer naar huis te gaan toch? dan was hun zelfbeeld niet veranderd, noch hun denkpatronen met betrekking tot eten niet veranderd.
elenaMM77 schreef:het afwijzen, of niet openstaan voor zulke hulp is in mijn ogen onbewuste sabbotage.
het afwijzen of niet openstaan, met als doel 'als ik thuiskom zorg ik ervoor dat ik direct weer ga hongeren' is voor mijn gevoel bewuste sabbotage van behandeling en heeft je verblijf ook weinig nut.
xxShetLover schreef:Wat mij opvalt is dat heel veel eetstoornisklinieken zeggen: Joh, we regelen eerst wel dat eten en daarna komt het achterliggende probleem (/problemen) wel.
Maar in mijn ogen (en zoals ik het zelf ervaar) moet dat juist omgekeerd zijn.
Een therapeute zei wel dat als de gedachten omtrent het eten afnemen er weer plek is voor andere dingen, maar dat klopt toch zeker niet in alle gevallen.
xxShetLover schreef:Wat mij opvalt is dat heel veel eetstoornisklinieken zeggen: Joh, we regelen eerst wel dat eten en daarna komt het achterliggende probleem (/problemen) wel.
Maar in mijn ogen (en zoals ik het zelf ervaar) moet dat juist omgekeerd zijn.
Een therapeute zei wel dat als de gedachten omtrent het eten afnemen er weer plek is voor andere dingen, maar dat klopt toch zeker niet in alle gevallen.
Rosie schreef:Maar als je wil werken aan achterliggende problemen zul je daar genoeg energie voor moeten hebben. Helemaal als je intensieve hulp krijgt, kun je niet ondertussen jezelf blijven uithongeren. Op die manier houd je het verstoorde eetgedrag in stand. Een normaal eetpatroon is de basis van alles.. therapie kost veel energie. Zonder eten en mogelijk met ondergewicht ben je gewoon niet helder. Ik weet helaas maar al te goed waar ik over praat. Het gaat hand in hand.