Ayasha schreef:Zodra je een huis hebt enz lijkt het me wel belangrijk dat je er mee bezich bent ongeacht je leeftijd kohtje.
Maar niet in de zin van welke muziek enz.
Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Leen schreef:Ik denk dat ik dan het beste ook een uitvaartverzekering neem met de basisdingen uitgelegd. Eventueel thuis op een papier schrijven waar ze de foto's kunnen vinden. Aan mijn muziek kunnen ze ook aan, mijn broer die weet zeker wel welke liedjes ik graag heb.
En dan wel qua papierwerk alles bij elkaar van abbo's ed.
Is het ook nuttig om pincodes bij te houden? Gsm, bankkaart,... of kunnen ze daar toch niets mee? Wachtwoord van facebook denk ik dat ik er wel ga bij doen, van email ook. En uiteraard het wachtwoord van mijn computer. En hoe zou je dit veilig kunnen bewaren? Misschien geef ik beter gewoon mijn familie het wachtwoord van mijn computer en maak ik een mapje aan met alles er in. Maar is dat veilig om daar wachtwoorden in te steken?
Margee schreef:Begraven is heel goed mogelijk met een lager budget, daar zijn websites voor. Je kunt ook offertes opvragen. Bovendien ligt het er aan voor hoeveel jaar je een graf huurt, minimaal is 10 jaar (wettelijke grafrust).
Koffietafel en dure kist en evt. een grafmonument kunnen de kosten behoorlijk laten oplopen.
Een begrafenis kan bijna altijd gecombineerd worden met een urnenbijzetting of asverstrooiing in een graf, je hoeft er dus niet hetzelfde over te denken.
Opstoken in een weiland en meer van dat soort stoere praat slaat natuurlijk nergens op, tenzij je je nabestaanden de gevangenis in wilt helpen.
Het lijkt me heel verstandig bepaalde zaken bekend te maken aan je naasten, dat geeft jou rust maar ook je familie. Die zullen het toch het liefste doen op de manier die jij graag wilt.
Maartje1990 schreef:Ik heb er wel over nagedacht maar bog niets uitgevoerd. Maar ik ben van mening dat een crematie/begrafenis voor de levenden is en niet de overledene. De levenden nemen afscheid van de overledene en niet andersom. Dat betekend dus niet dat er niet volgens de wensen van de overledene gewerkt kan worden. Alleen dat, mijn inziens, er ook ruimte moet zijn voor wat de levenden willen.
germie schreef:Mijn begrafenis is afgekocht door mijn ouders als kind, dus kost me nooit meer wat en mijn familie ook niet. Ik krijg overigens een begrafenis van rond de 7000 euro, omdat het op indexbasis is afgekocht, in het guldentijdperk voor 10.000 gulden. Enige waar je op moet letten is dat die verzekering af en toe probeert om het om te zetten in een naturabasis, en dan moet ik weer bellen dat ik niet akkoord ben en dat ze eens moeten stoppen met zeiken hierover, want het is afgekocht, dus ze moeten leveren op indexbasis, ook al duurt het nog 100 jaar.
Verder regel ik niets, ze zoeken het maar uit.
Wat er met m'n paard gebeurt? Die komt vast wel goed terecht, de trailer zal ook wel een nieuwe baas vinden en m'n duikspullen ook wel. Ik vind dat echt totaal niet belangrijk. Wie dan leeft die dan zorgt en zorgen lukt dan niet meer.
Wat ik veel belangrijker vind: het recht op de zelfbeschikking van de mens. Ik bepaal wat de kwaliteit van mijn leven is en niet een ander, geen arts of wat dan ook. Verder ben ik een absoluut tegenstander van medische dossiers koppelen, en heb dat dus ook geweigerd bij de huisarts. Vandaag stond er weer wat in de krant over Certe die onterecht dossiers doorgespeeld heeft, nou, dat boeit me wel enorm. Ik ben zo gezond als ik me voel. Zo geldt dat voor iedereen. Ziekte is er niet als jij je gezond voelt.
En daar kun je nu voor strijden. Eenmaal dood is een begrafenis meer iets voor je familie, niet voor jezelf. Je kunt nu nog wat doen aan het voorkomen dat je gegevens overal ter inzage liggen.
M_D_H schreef:Een gemiddelde begravenis (met grafrechten etc) kost vandaag de dag rond de €10.000,-.
Voor €7000,- zou kunnen, maar dan heb je geen grafrechten oid.
Als je een polis afkoopt bestaat hij niet meer. Premievrij maken gaat een groot gedeelte van de waarde verloren, dus gok dat dat ook niet het geval is.
Misschien heb je een deposito? Daarbij kan je in een keer een bedrag inleggen en dat bedrag ontvang je rente over. Ik zit hier aan te denken omdat je zegt dat het geen verzekering is en omdat je ook aangeeft dat je het geld niet zelf in je bezit bent en er ook niet aan kan komen.
En de rente van een deposito kan je inderdaad zien als een soort van indexering.
Persoonlijk zou ik nog steeds even kijken naar de voorwaarden. Vooral omdat een complete begravenis gemiddeld gezien die zo'n €4000,- duurder is als wat jij nu aangeeft.
Een verzekeraar zou zich ontzettend in de vingers snijden met zo'n polis (immers, verlies op de uitvaartkosten) dus geen enkele verzekeraar zou zo'n polis opnemen in zijn systeem.
Vind het wel heel interessant om over dit soort polissen te lezen. Ben benieuwd welke variaties er nog meer zijn.
Margee schreef:M_D_H schreef:Een gemiddelde begravenis (met grafrechten etc) kost vandaag de dag rond de €10.000,-.
Voor €7000,- zou kunnen, maar dan heb je geen grafrechten oid.
Als je een polis afkoopt bestaat hij niet meer. Premievrij maken gaat een groot gedeelte van de waarde verloren, dus gok dat dat ook niet het geval is.
Misschien heb je een deposito? Daarbij kan je in een keer een bedrag inleggen en dat bedrag ontvang je rente over. Ik zit hier aan te denken omdat je zegt dat het geen verzekering is en omdat je ook aangeeft dat je het geld niet zelf in je bezit bent en er ook niet aan kan komen.
En de rente van een deposito kan je inderdaad zien als een soort van indexering.
Persoonlijk zou ik nog steeds even kijken naar de voorwaarden. Vooral omdat een complete begravenis gemiddeld gezien die zo'n €4000,- duurder is als wat jij nu aangeeft.
Een verzekeraar zou zich ontzettend in de vingers snijden met zo'n polis (immers, verlies op de uitvaartkosten) dus geen enkele verzekeraar zou zo'n polis opnemen in zijn systeem.
Vind het wel heel interessant om over dit soort polissen te lezen. Ben benieuwd welke variaties er nog meer zijn.
€ 7.000,- zonder grafrechten is echt onzin, het kan veel goedkoper. Tenminste, als je je geld niet uit geeft aan heel veel catering en een dure kist. Grafrechten zijn voor 20 of 30 jaar, dat moet ineens betaald worden. Maar je kan altijd een algemeen graf nemen voor 10 jaar, dat is echter dan ook niet te verlengen. Er zijn al genoeg sites vinden die budget uitvaarten aanbieden. Blijft een crematie; die kan ook veel voordeliger zijn. Daarna hoef je ook geen kosten meer te maken, als je dat niet wilt.