Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
susannevdv schreef:Hier nog iemand die een verschrikkelijk rationeel hoofdmens was, die mentale zelfkastijding tot een kunstvorm had verheven. Middels mindfulness meditaties (begonnen met Headspace en de app gebruik ik nog steeds voor het ritme/timing maar ik voeg daar andere meditatie technieken aan toe) heb ik meer veel meer rust in mijn systeem gekregen. Ik ben 2,5 jaar geleden begonnen en mediteer dagelijks 2 keer 10 minuten, soms schiet het er bij in als ik het heel druk heb maar 1 keer 10 minuten probeer ik wel aan vast te houden.
Het gaat ook niet om het niet denken, maar om het Ok zijn met het feit dat er gedachten/gevoelens zijn, en dat die vergankelijk zijn. Dan merk je vaak vanzelf dat je hoofd rustiger wordt en dat je dichter bij je gevoel komt.
@koper om op jouw vraag terug te komen, ik denk dat Liefde/puurheid/energie ook het overkoepelende thema is. Echter ik denk dat compassie een wat meer concreter begrip kan geven. Compassie voor jezelf en voor anderen.
Zelf heb ik vorig jaar een NLP opleiding gedaan en daarin vond ik een aantal basic assumptions erg krachtig die misschien voor je bij kunnen dragen aan een begrip van compassie. Namelijk:
- Er is altijd een keuze
- Ieder mens neemt altijd de beste keuze die hij/zij op dat moment heeft
- Aan de basis van ieder gedrag ligt een positieve intentie (ook al kun je je dat in sommige gevallen maar erg moeilijk voorstellen)