Nachtelijk zweten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 15:19

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 15:23

Lady24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-16 15:24

Jeetje wat een reacties weer!
Ik weet dat toen ik nog antidepressiva slikte dat ik daardoor veel 's nachts zweette, maar ik ben al ruim twee jaar met die medicatie gestopt.

Ik ga zeker proberen bij te houden of het met eten/drinken te maken kan hebben. Maar zoals gisterenavond had ik niets gegeten meer.

Dekbedovertrek en dekbed zijn beide 100% katoen. Ik heb tijden erg lang onder dit dekbed geslapen, alleen werd het in de zomer een beetje te warm haha. Ik heb niet het idee dat ik allergisch ben voor dons.
Badstof hoeslaken zag ik voorbij komen, ga ik eens aanschaffen.

Ik heb laatst geprobeerd om te slapen met armen boven de dekens, en ik meen dat ik toen gewoon de hele nacht droog was, dus het zou best te maken kunnen hebben met het helemaal onder de dekens kruipen en dan als het te warm wordt, de deken niet van je af halen. Voet buiten de deken wil ik ook, doe ik in de zomer vaak, maar in de winter heb ik altijd enorme koude voeten dus is het wel fijn als die juist wel warm onder de deken liggen haha.
Ik drink helemaal geen koffie, overdag wel 1 blikje energie drank (ook niet elke dag) maar dat doe ik al erg lang en daar kan ik geen verband mee plaatsen.
Er komen zoveel mogelijkheden voorbij, van wat het kán zijn, want ik eet soms ook wel eens pittig, doe graag in het weekend een alcoholisch drankje drinken (meerdere).

Wij hebben net een goed, duur bed gekregen, ik had het op het vorige bed en ook op een ander bed, dus weet niet of het daar aan ligt.

Ik denk dat het uiteindelijk bij mij komt door OF, het nieuwe dekbedovertrek/hoeslaken/dekbed combinatie, OF 's avonds te diep onder de dekens te kruipen waardoor het te warm word en na een uurtje zeik en zeik nat wakker wordt. Of eventueel de melatonine, maar dat gebruik ik al erg lang en ik heb echt pas sinds een paar weken last hiervan.

Bedankt allemaal voor de goede tips! Hier kan ik wat mee!
Als ik er aan denk zal ik binnenkort even updaten of ik al meer wijs ben of dat het gewoon op magische wijze hopelijk is opgelost. :')

Lady24

Re: Nachtelijk zweten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-16 15:29

Ik bedenk me net dat ik bij de apotheek een paar weken geleden een andere vorm van melatonine kreeg dan normaal. Wel tabletten, maar ze waren duurder en zitten in een potje ipv in strips.
Zou het dan toch de melatonine zijn? Maar moet ik het dan niet elke nacht hebben?
Ik slik overigens maar een half tabletje per avond.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 15:31

Proberen kan altijd toch?
Misschien blijk je het sowieso niet meer nodig te hebben?

Lady24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-16 15:34

Ik probeer regelmatig zonder, maar helaas lig ik dan toch weer een aantal uren wakker. Kan altijd weer even proberen en kijken of het idd door de melatonine komt!

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 17:45

Ivy_ schreef:
Ik ga zeker proberen bij te houden of het met eten/drinken te maken kan hebben. Maar zoals gisterenavond had ik niets gegeten meer.

Denk ook aan veel sporten of bewegen op een dag e.d. kan ook invloed hebben, dus niet alleen je eet of drinkpatroon maar ook je inspanning op de dag of avond.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 17:50

Maar wat ik allmaal lees zijn opties als je het warm hebt als je WAKKER bent.... maar je slaapt gewoon in en wordt NAT wakker.... Dat is iets anders als het bij voorbaat al warm hebben. Ik heb het zelfs vaak eerst koud voordat ik slaap en dan ineens na uren wordt je zeiknat wakker....daar kan je weinig aan doen je lijf gaat echt niet vtv zeggen heej doe je been buiten je bed :+

Lady24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-16 18:06

Daar heb je gelijk in Zonnetje, ik heb het ook niet persé warm als ik inslaap. Ook soms wat koud zelfs. Dus dan steek je ook liever je been niet buiten het bed haha. :D

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 19:54

Zonnetje81 schreef:
Maar wat ik allmaal lees zijn opties als je het warm hebt als je WAKKER bent.... maar je slaapt gewoon in en wordt NAT wakker.... Dat is iets anders als het bij voorbaat al warm hebben. Ik heb het zelfs vaak eerst koud voordat ik slaap en dan ineens na uren wordt je zeiknat wakker....daar kan je weinig aan doen je lijf gaat echt niet vtv zeggen heej doe je been buiten je bed :+

Nee de dingen die genoemd worden die ze doet als ze wakker is kunnen bij haar het effect hebben dat ze vervolgens tijdens het slapen als Bijwerking zwetend wakker wordt. Er wordt Niet bedoeld dat ze te warm gaat slapen!! Door je activiteiten van de dag of avond op te schrijven kun je eventueel patronen herkennen die het zweten triggeren of oproepen. Zo kreeg mijn zus vroeger migraine als ze noten had gegeten maar OOK als ze overdag intensief gesport had. Dat soort dingen kunnen hier ook heel goed meespelen.

Lady24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-16 20:58

Ik ga even een tijdje proberen zonder melatonine, kijken of het dan ook gebeurd. Dan kan ik dat iig uitsluiten. :)

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 22:58

Dat is inderdaad best vervelend.
Ik ga nachts zweten/ kokend heet worden als de verwarming aan staat. Deze kan alleen aan bij erge min temperaturen.
Of wanneer een elektrice deken eronder ligt en deze in het begin aan was.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 23:02

Ivy_ schreef:
Ik ga even een tijdje proberen zonder melatonine, kijken of het dan ook gebeurd. Dan kan ik dat iig uitsluiten. :)

Sterkte. Ik vond afkicken drama. :o

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 23:05

Pms?
Zou dat het kunnen zijn? Dat heb ik namelijk :o

Anders inderdaad naar de huisarts. Extreem nachtzweten zou ik wel serieus nemen..

Lady24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-16 11:30

Als de verwarming aanstaat is het een garantie dat ik 's nachts ga zweten.
Ik heb gisterenavond geen melatonine ingenomen, en ben vannacht droog gebleven en naar mijn idee ook wat rustiger geslapen/gedroomd.

No_No, het zou PMS kunnen zijn, net even wat opgezocht erover en klinkt erg bekend. Ga ik in mijn achterhoofd houden!

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 11:39

fargo schreef:
Zonnetje81 schreef:

Nee de dingen die genoemd worden die ze doet als ze wakker is kunnen bij haar het effect hebben dat ze vervolgens tijdens het slapen als Bijwerking zwetend wakker wordt. Er wordt Niet bedoeld dat ze te warm gaat slapen!! Door je activiteiten van de dag of avond op te schrijven kun je eventueel patronen herkennen die het zweten triggeren of oproepen. Zo kreeg mijn zus vroeger migraine als ze noten had gegeten maar OOK als ze overdag intensief gesport had. Dat soort dingen kunnen hier ook heel goed meespelen.

Als je het koud hebt vtv ga je niet zonder dekbed slapen :+ Dus maw je hebt er niks aan haha.

Snorkel8

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 12:00

Interessant topic! ik heb er zelf ook last van, wij hebben nu wel een extra topper op het bed liggen, het verschil tussen mijn vriend en ik is echt een wereld van verschil.

Als ik zo lees kan het door verschillende dingen komen,

- type stof dekbedovertrek
- voeding
- hormonen
- medisch
- wat voor kleding in bed

ik denk dat het bij mij door hormonen en voeding komt, ik ben zelf nu ook zwanger en heb er een stuk minder last van. Nu is mijn voeding natuurlijk wat aangepast en mijn hormonen zijn veranderd :)

Ik drink nu geen koffie meer voor het slapen gaan of andere dranken met cafeine/suiker, dat is misschien het grootste verschil (naast de hormonen dan).

Lady24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-16 23:38

Vanavond wat drankjes op, probeer geen melatonine te nemen en dan kijken of ik vannacht ook weer droog blijf. :j

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 23:51

Vreemd genoeg helpt bij mij een lange broek aan trekken en sokken. Echt overmatig tot ik er wakker van wordt niet, maar wel erg genoeg dat als ik 's nachts om wat voor reden dan ook wakker wordt ik er niet meer lekker van kan slapen.
Ik was ook geen fan van veel kleding aan, maar heb nu een pyjama broek die als een legging zit. Die vind ik wel fijn. Daarbij heb ik wel de fleece deken die over mijn (zomer en winter) deken lag eraf gehaald.
Of het ook echt bij overmatig zweten werkt weet ik niet, maar daarbij de koude handen en voeten klinken echt heel bekend. Je kan het altijd proberen in ieder geval, al zou een bezoekje aan de huisarts ook echt geen kwaad doen voor jou..
Succes!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 23:52

ik heb het ook soms...laatst moest ik echt mijn bed verschonen,drijfnat.Bah...
Bij mij is het hoogstwwarschijnlijk hormonaal,ben in de overgang maar slik drie weken hormonen en smeer een ander hormoon aan gel(vanwege vleesbomen) ....dan vijf dagen niet.In die vijf dagen heb ik het soms.Heel vervelend,en als ik dan zo drijfnat mijn bed uitkom krijg ik het ijskoud. :brr:

Wel intressant dat ik hier iets lees over suikerspiegels en koolhydraten.Zal eens kijken of er een link is tussen een bord spagetti en een zweetbui.Zou nog best eens kunnen in mijn geval. :7

Lady24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-16 23:54

Ik heb vannacht met een lange broek geslapen omdat de rest in de was zit. Maar vind het toch echt niet fijn slapen.. Plus mijn benen zweten best snel, dus dan wordt dat ook gauw vochtig en gaat plakken.
Sokken vind ik al he-le-maal vreselijk, en in de loop van de nacht krijg ik wel warme voeten gelukkig. Handen zijn alleen in het begin koud, die warmen nog sneller op (alleen tijdens het vele zweten worden ze uiteindelijk wel koud).

Huisarts ga ik idd doen als ik wat dingen heb uitgeprobeerd. :)
Bedankt!

Geerke, ik heb ook het idee dat het bij mij misschien door voedsel kan komen. Als ik de melatonine heb uitgesloten ga ik goed opletten of er verband is met eten/drinken.
Vervelend dat toch nog best veel mensen er last van hebben...

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 23:57

Kattenbak schreef:
Onverklaarbaar nachtzweten is een reden om langs de huisarts te gaan.

Succes!

Helaas heel dichtbij een nare ervaring meegemaakt.. Ik zou naar huisarts gaan en alles uitsluiten!

Lady24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-16 23:58

Coentjuh, wat heb je meegemaakt dan als ik vragen mag? (Evt in PB?)

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 23:58

Lange broek vind ik dus ook niks, een legging die niet heel dik is en een beetje mee rekt daarentegen werkt voor mij wel goed. Gaat ook niet aan je plakken want dat zit al strak om je benen.
Ik kan sowieso niet met losse kleding slapen want als ik ga draaien in mn slaap wikkel ik mezelf helemaal in haha

Lady24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-16 00:01

Ja, dat heb ik dus ook precies! Zelfs een wat groter shirt van mn vriend vind ik al vreselijk. Doe mij maar een sporthemdje van de H&M, die slapen het fijnst!